Crosstourer VFR 1200X

Nee, er zat toen geen topkoffer op. Ik heb er de standaardruit op zitten (hoogste stand) met een X-screen spoiler van MRA. Die zit er reeds vanaf aankoop op. De banden zijn Pirelli's Scorpion Trail E.
 
Hier heb ik geen last van, mét topkoffer begint dit pas boven de 160-180 wat te trillen.
Hoewel ik recent in Duitsland flink stuk met koffer boven de 200 heb gereden zonder noemenswaardig te schudden.
Ik weet niet wat voor motor je hiervoor had maar de CT vangt wel wat meer wind door zn hoogte en veerpakket, dat was voor mij wel even wennen in het begin.
 
Ik had hiervoor een BMW K1100RS. Totaal andere fiets dus. Het merkwaardige is dat mij eerder niet is opgevallen dat het stuur begint te trillen/wiebelen bij hogere snelheden. Misschien heeft het met de windkracht en -richting te maken. Het lijkt me bij mijn km-stand (3000) onwaarschijnlijk dat dit te maken heeft met speling in het balhoofd dan wel slijtage van de banden of zo. Ik heb donderdag een afspraak bij de dealer. Zal kijken wat zij ervan zeggen.
 
Wiebelen van het voorwiel komt voornamelijk door balhoofdlager of cupping van de banden.
Balhoofdlager nastellen, er zijn meldingen dat een serie motoren niet goed door de fabriek is afgeleverd. En verder schijnen de Pirelli banden snel te cuppen, afhankelijk van de rijstijl.
Verder kan zoals genoemd een topkoffer voor onbalans zorgen, beetje afhankelijk van het type en heover de bestuurder die wel/niet uit de wind houd, je postuur is dus ook een factor (maar daar ga je waarschijnlijk niet veel aan doen ;) ).

En uiteraard vangt deze machine wat meer wind, wat voor een andere beleving op de motor zorgt. Maar als het stuur echt heen en weer wiebelt/schudt is er wel iets aan de hand.
 
Nee, er zat toen geen topkoffer op. Ik heb er de standaardruit op zitten (hoogste stand) met een X-screen spoiler van MRA. Die zit er reeds vanaf aankoop op. De banden zijn Pirelli's Scorpion Trail E.
Kan je iets zeggen over hoe zo'n spoilertje bevalt? En hoe lang ben je, dat maakt ook uit.
Ik wil zelf namelijk iets meer uit de wind komen en denk over een MRA ruit na, compleet of alleen het spoilertje.
 
Ik zal donderdag vragen of ze het balhoofdlager controleren. Het is een demofiets uit 2012 (die ik een maand geleden met 1500 km op de teller heb gekocht) dus misschien betreft het een exemplaar uit de bewuste serie. Ik heb de Xplorer-koffers van Hepco & Becker. Die bevallen goed en ik merk tot op heden nauwelijks invloed op het rijgedrag. Hooguit wat fluiten door de wind. Mijn lengte is 1.86 m. Ik ben zelf nog aan het experimenteren met dat spoilertje van MRA. Ik heb nu wel een stand gevonden waarbij mijn hoofd betrekkelijk weinig last van turbulentie heeft tot zo'n 180 km/u, afhankelijk van de wind. Ik twijfel echter nog steeds of ik er geen touringruit op zal zetten, maar daarover lees ik wisselende ervaringen (afhankelijk van de lengte van betrokkenen) en het biedt minder/geen flexibiliteit. Overigens kun je bij MDI Motor Cycle Equipment in Ravenstein (bij Oss) eerst uitproberen voordat je een ruitje koopt.
 
Verder vind ik het een heerlijke fiets die zich uitstekend leent voor zowel rustig toeren met veel bochtenwerk als voor snelle verplaatsingen over de snelweg. De DCT draagt daarbij in hoge mate bij aan het rijplezier (en het in toom houden van het brandstofverbruik). Heb eerst nog een (tweedehands) K1300S geprobeerd, maar de Crosstourer bood voor mij de beste combinatie van rijgedrag, zithouding, snelheid en praktisch gebruik.
 
Speling in het balhoofd kan, er zijn garantiegevallen bekend (waaronder de mijne) waar het balhoofdlager vervangen is. Ik had dan geen last van trilling maar van een ingeslagen balhoofdlager met een dood punt erin. Is vervangen op de 12k beurt. Is in ieder geval iets om naar te kijken. Vooral de eerste modellen hadden er last van, bij de latere modellen is er volgens mij af fabriek een beter lager ingebouwd. Aan de banden zou het in principe niet moeten liggen al slijten ze snel bij extreem gebruik, de mijne gingen een kleine 6K mee, een goeie maand na aankoop alweer vervangen. Ik kom trouwens van 3 verschillende GSsen af (en ik ga er niet meer terug, alhoewel ik binnenkort met een 1200LC op Hechlingen ga spelen).

Hier nog een kleine sfeerimpressie vanaf de Crosstourer achter mijn vrouw aan in de Vogezen en het Zwarte woud...

 
Leuk filmpje. Prachtige omgeving. Welke muziek staat eronder? Ik heb voordat ik de CT aanschafte, eerst ook proef gereden op de R1200GS, de GSA en de nieuwe LC. De GSA viel me tegen na op de gewone GS te hebben gereden: niet vooruit te branden en looiig vanwege de grote brandstoftank (denk ik). Alsof je met een slappe voorband rijdt. De LC vond ik een verrassing. Fel en lekker sturen. Toch stak de CT er voor mij met kop en schouders bovenuit. Gepolijster motorblok en die DCT...
 
Ik zal donderdag vragen of ze het balhoofdlager controleren. Het is een demofiets uit 2012 (die ik een maand geleden met 1500 km op de teller heb gekocht) dus misschien betreft het een exemplaar uit de bewuste serie. Ik heb de Xplorer-koffers van Hepco & Becker. Die bevallen goed en ik merk tot op heden nauwelijks invloed op het rijgedrag. Hooguit wat fluiten door de wind. Mijn lengte is 1.86 m. Ik ben zelf nog aan het experimenteren met dat spoilertje van MRA. Ik heb nu wel een stand gevonden waarbij mijn hoofd betrekkelijk weinig last van turbulentie heeft tot zo'n 180 km/u, afhankelijk van de wind. Ik twijfel echter nog steeds of ik er geen touringruit op zal zetten, maar daarover lees ik wisselende ervaringen (afhankelijk van de lengte van betrokkenen) en het biedt minder/geen flexibiliteit. Overigens kun je bij MDI Motor Cycle Equipment in Ravenstein (bij Oss) eerst uitproberen voordat je een ruitje koopt.
Ik ben zelf ook 1.86 m en vond de Honda touringscreen helemaal niets. Tweemaal mee gereden, tweemaal turbulentie om het hoofd heen. Helm stond te schudden, niet lekker.
MDI verkoopt de MRA ruitjes niet (meer?). Maar misschien toch eens langs gaan om te proberen. Want dat werkt inderdaad het prettigst.

Verder heb ik de H&B Xplorer topkkoffer, en heb daar helemaal geen last mee. Overigens is mijn Vmax tot nu toe 150 km/h geweest, maar dat mag niet uitmaken.
 
Laatst bewerkt:
Zelf ben ik ook 1m86 en ik heb het Givi verhoogd scherm. Ik ben er echt tevreden mee.
Onlangs reed ik 209 km/u met Givi bakken (2x 33L en topkoffer van 45L) en de moto bleef stabiel. Echt geen problemen.
Van turbulentie geen last. Top scherm.
Enkel de vliegen die erop plakken zijn lastig. Ik ga eens een sticker maken waarop staat: "verboden tegen mijn scherm te vliegen" ;)
 
Laatst bewerkt:
Zo, motor nu binnen voor 40K beurt (eigenlijk 36 maar was er wat overheen), nieuwe toevoegingen worden een xenonset , ledverlichting van de daglichtlampjes en een stebel nautilus voor als mijn fietsbel niet meer afdoende is. Motor is tot op heden nog steeds probleemloos maar het setje tr91 banden gaat het ook nu weer niet lang maken....
 
Je gaat lekker ;)

Ik ben benieuwd naar de Xenon set, ben er zelf niet zo van overtuigd. :/

Xenon geeft in een niet orginele Xenon reflector nogal wat strooilicht wat verblindend kan werken op tegenliggers.
Kijk het nog wel even aan.

Stebel heb ik hier nog liggen, zet ik er misschien ook wel weer eens op, aan de andere kant, ik heb hem van mijn 1200F afgehaald. vond het in de praktijk nog wel tegenvallen (het geluid op de snelweg bv bij claxoneren, soms bij claxoneren had ik nog steeds de indruk dat men mij niet hoorde) en zo vaak gebruik ik de claxon eigenlijk niet.
Maarja hij doet het vast beter dan de fietsbel _O-

Al een idee over de volgende band? Jij verslijt ze tenminste ;)
Goed voor vergelijkingen, ik neig nu naar de Metzeler Next.
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf heb ook Xenon op de Crosstourer. Vind ik heel goed. In combinatie met de originele Honda LED mistlampen heb ik nu 3x wit licht.
Enkel de daglichtlampjes zijn nog de originele want de dealer had ze toen niet binnen.
Ik overweeg ook om een stebel nautilus te laten installeren. De huidige claxon doet het niet goed. Ik gebruik dit zelden maar als ik die nodig heb wil ik hoorbaar zijn.
 
Op mijn vorige motor had ik ook Xenon gezet. Dimlicht gaf echt een bak meer licht, wat ik erg prettig vond omdat ik 's morgen door een onverlicht stuk polder rij. Groot licht had ik niet meer nodig ;) . En door het strooilicht val je ook weer wat eerder op door de file heen. Dus best wel voordelen.
Maar ik heb eerst nog andere wensen op mijn lijstje, dus dit moet nog even wachten. Huidige dimlicht op de CT geeft wel een mooie bundel op de weg, dus twijfel ook of het echt nodig is.
 
Gistermiddag was ie klaar, in eerste instantie ben ik nog niet erg overtuigd van de xenon, is wel erg helder licht maar de strooifactor is inderdaad groter. Ik ga het nog even aanzien, ik flikker het er net zo gemakkelijk weer af. Nog geen reakties van verblinde automobilisten gehad. De Nautilus is in deze echt wel luid. Heb `m al toegepast op een fietser die in zijn eigen wereldje met beads in niet reageerde op mijn sympathieke bel. Hij schoot goed wakker. Voor de twijfelaars: ik zou met de xenon idd nog even wachten, ik twijfel nu ook, ik wou het eerst nog even aanzien (pun intended).

Volgende band zou de Tourance NEXT worden maar ik ben aan het twijfelen geslagen door dit bericht: Motorfreaks en het is nog niet bewezen dat het niet de banden zijn.... Mijn dealer vind het verstandiger dat ik overschakel naar een meer weg-georienteerde band, aangezien mijn banden nogal snel slijten. Mentaal kan ik die stap nog niet aan ;)

Zaterdag en zondag ga ik samen met m`n meissie 2 dagen op BMW-enduropark Hechlingen spelen en daar mag ik de 1200LC (nou ja mag, kost me genoeg) aan de tand voelen, mijn meissie gaat op de 800GS rijden. En als ik er 1 trash, mag ik zo een andere ophalen daar, goeie deal zeg ik ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan