Dagje sturen zonder Navigatie in de eifel

desperados

MF'er
9 jan 2005
244
7
wezep
Is er een simpele manier om zonder navigatie een mooie route door de eifel te touren.

We zijn twee vrienden welke alleen maar in ons eigen gebiedje toeren. We rijden met supersports!
Echter het lijkt ons een keer mooi om een dagje vanuit "zwolle" richting de eifel te rijden en daar een tochtje te rijden al dan niet met één overnachting.
We beschikken beide niet over een navigatie maar richtingsgevoel hebben we wel.

Hebben jullie ideeën!
 
In de ochtend vertrekken, dan heb je de zon aan de kant van je koppeling. Rond de middag recht voor je en in de avond aan de kant van je rem. Dan moet je dus terug of overnachten.

Hoe dit dan moet met bochten mogen anderen aanvullen.
 
1. koop een gedetailleerde kaart van het gebied en stippel een route uit, die je grofweg op een papiertje schrijft en in je tanktas stopt. op gpstracks.nl kun je er ook een hoop vinden die je over kunt nemen of aanpassen.
2. ga uit van een route van max 250-300km, dat is lang zat als je het niet gewend bent. In de eifel etc kost 300km met de nodige koffie, lunch en theepauzes al gauw een dag
3. genoeg motorherbergen daar, dus ff googlen om wat uit te zoeken
4. google op MF om even de do's en don'ts in de eiffel te leren kennen
5. koop na afloop van je tochtje een navi omdat je het zoeken en keren zat bent.

succes
 
Bij Aken de grens over, daar staat de eifel al aangegeven. Ruhberg potje sturen. Je kunt ook de 258 volgen. Kom je ook wel langs mooie stukjes. Even de Ring bekijken ;)
Eigenlijk kun e gewoon je neus volgen....veel mooie stukken daarr.
 
De 257 of de 258 afrijden. Wat een mooie route is, is vanaf de Nurburgring de 258 richting Mayen, dan Koblenz aanhouden. Daar de 416 op richting Kobern-Gondorf. Daar de 49 op tot in Alf. De 53 volgen richting Zell, en dan tot Trier doorrijden. Vanaf Koblenz rij je langs de Moezel, prachtige rit, lekker sturen, mooi asfalt.

je kunt hem ook andersom rijden natuurlijk.......

andere rit is vanaf de Ring de 257 richting Mullenbach, dan Kelberg. Daar de 410 op richting Gerolstein en Prüm. Dan Lunebach, Kinzenburg, Waxweiler tot aan Bitburg. Ook een prachtige route!

Maar, koop een gedetailleerde kaart en volg de N-wegen. Heerlijk asfalt! Mooiste bochten, mooie natuur, leuke dorpjes met gezellige terrasjes!

succes!!

mooie routes!!
 
Laatst bewerkt:
Hierboven staan prachtige routes maar voor iemand die totaal onbekend is in die contarijen lijkt het mij erg intimiderend met al die namen van steden/dorpen met al die nummers van al die wegen. Misschien kan je beter gewoon de Ruhrsee aanhouden, daaromheen zijn de mooiste wegen te vinden en, zoals je zelf zegt, hebben jullie een prima richtingsgevoel moet/mag dat geen probleem zijn....
Veel plezier....

gr. Boud
 
Het nadeel van de Rursee is dat gedeelte op feestdagen en in het weekend zijn afgesloten voor motoren.
Dat hele wegennet wat hierboven beschreven is, doet nagenoeg iedereen en is in de weekenden dan ook redelijk vol. Gewoon ergens de Eifel binnenrijden en rond blijven rijden. Gebruik de Bundestrassen hooguit als verbindingswegen (waar ze ook voor gemaakt zijn).
 
Zonder navigatie rijden gaat prima, sturen kan je daar overal wel en je komt op deze manier heel veel leuke weggetjes tegen. In Luxemburg of de Eifel rij ik de laatste tijd zelf zonder navigatie, ik zet hem alleen aan als ik bijv mijn overnachtingsadres wil vinden.
 
Niet zo moeilijk toch :?
Gewoon gaan rijden, links of rechts gaan wanneer je wilt.
Zit je verkeerd, dan merk je dat vanzelf,
en kun je weer omdraaien.

Een overnachtingsplek kom je vanzelf wel tegen.
 
Morgenvroeg 2 weken op de bonnefooi naar Zwitserland, heb ook een Oostenrijk vignet, kan ik daar ook nog even heen misschien.

Ik zie wel :P
 
naar de rursee rijden en daar gewoon een rondje omheen rijden
makkelijk en mooie route
Waar meer flitspalen staan dan in de rest van Duitsland bij elkaar :')






Maareuh... voor de TomTom en de Zumo reed iedereen met een kaart, dus dat zal toch nog wel lukken :?
 
Dan moet je wel de laatste uitgave van de kaart hebben, want een kaart van 2012 kan natuurlijk echt niet meer :+

@TS: Mocht je op kaart zien dat de weg langs de Moezel wel mooi is, forget it. Met een chopper misschien, met een supersport niet. Haaks op de Moezel daarintegen :9~
 
Het klopt idd. dat er veel wegen zijn afgesloten tijdens de zondagen rondom de Ruhrsee. Het voordeel dat IK echter heb is dat ik niet in het weekend hoef te gaan touren, erger nog, ik ga helemaal niet in de weekends rijden in de Eifel cq. de Ardennen. Maar goed, ik begrijp dat niet iedereen over deze luxe kan beschikken. Maar zou je bijvoorbeeld een midweek gaan zijn ten eerste ALLE wegen open EN het is er een stuk rustiger. Zeker met eventuele politiecontroles....!
In al de jaren dat ik in de Eifel kom heb ik doordeweeks nog nooit een politiecontrole gezien....dus....

gr. Boud
 
Door de weeks is er niets aan de hand en kun je rijden waar je wilt, zonder dat het druk is en je controles hoeft te verwachten.
Net nog even een klein rondje gedaan en de Bundestrassen zijn vergeven van het verkeer. Veel auto's en motoren die bijna in file rijden en dat met dit snikhete weer.
Ook nog een lasercontrole tegengekomen, maar omdat ik ze met dit weer en dagen verwacht rijd ik StvO snelheid ;)
 
Laatst bewerkt:
Heb nu ong 1500 km in moesrl eifel hunsruck pfalz gereden.

Nergens echt druk. Vandaag zels rustig. Geen controle gezien.
Wel warm!
 
even oma weg kicken vanuit arnhem / nijmegen richting de eifel waar kan ik het beste (en snelste) de autobahn af om lekker te sturen ?
 
even oma weg kicken vanuit arnhem / nijmegen richting de eifel waar kan ik het beste (en snelste) de autobahn af om lekker te sturen ?
Ik zou, als je in de buurt niet bekend bent, NIET arfrit Brand pakken.

Mijn advies: in Nederland A73 naar het zuiden, A2 tot aan knooppunt Kerensheide, A76 richting Heerlen/Aachen, grens over, A4 tot aan Autobahnkreuz Aachen, daar rechts aanhouden, A44 richting Lüttich (is hetzelfde als Liege / Luik), afrit Lichtenbusch (laatste afrit vóór de Belgische grens), einde afrit links de B258 op. Blijf je op de B258, kom je vanzelf langs de Nürburgring, voor het geval je je daarvoor interesseert.
 
Ik zou, als je in de buurt niet bekend bent, NIET arfrit Brand pakken.

Mijn advies: in Nederland A73 naar het zuiden, A2 tot aan knooppunt Kerensheide, A76 richting Heerlen/Aachen, grens over, A4 tot aan Autobahnkreuz Aachen, daar rechts aanhouden, A44 richting Lüttich (is hetzelfde als Liege / Luik), afrit Lichtenbusch (laatste afrit vóór de Belgische grens), einde afrit links de B258 op. Blijf je op de B258, kom je vanzelf langs de Nürburgring, voor het geval je je daarvoor interesseert.

Het eerste stuk 258 tot Imgenbroich is echt saai vind ik. (afgelopen dinsdag nog gereden)
Neem afslag nummer 3 en dan de L12 Hahnerstrasse, dan vanaf Imgenbroich de B258 langs Monschau is mooi maar dan weer een saai stuk....Of de 266 langs de Rurstausee en dan naar Schleiden. Pas dan de 258 zou ik doen....... ;)
 
Het eerste stuk 258 tot Imgenbroich is echt saai vind ik. (afgelopen dinsdag nog gereden)
Neem afslag nummer 3 en dan de L12 Hahnerstrasse, dan vanaf Imgenbroich de B258 langs Monschau is mooi maar dan weer een saai stuk....Of de 266 langs de Rurstausee en dan naar Schleiden. Pas dan de 258 zou ik doen....... ;)
Klopt. Maar jij bent denk ik (door je beschrijving) bekend in het gebied. Dit topic was meer voor en door iemand die niet bekend is in het gebied en zonder GPS de Eifel in wil. Dan moet je het niet te moeilijk maken. Daarnaast wordt het eigenlijk pas voorbij Schleiden écht interessant. Via de door mij genoemde route ben je daar wat sneller (en makkelijker) dan via jouw route.

Om heel eerlijk te zijn rij ik de door ons beide genoemde routes eigenlijk zo min mogelijk. Meestal rij ik Brand, Kornelimünster, Zweifall, Vossenack, Schmidt, Rurberg, maar leg dat maar eens uit aan iemand die daar niet bekend is én geen GPS heeft. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan