DB Controle?

Ik kan me voorstellen dat zo'n paal gebruikt kan worden als indicatie.
Ieder voertuig wat voorbij komt en een hoeveelheid dB's overschrijdt, mag zich op het buro melden voor een officiële meting.
 
Ik kan me voorstellen dat zo'n paal gebruikt kan worden als indicatie.
Ieder voertuig wat voorbij komt en een hoeveelheid dB's overschrijdt, mag zich op het buro melden voor een officiële meting.
Dat vraagt een behoorlijke aanpassing van de wet, ik zie dat zo 1,2,3 niet gebeuren.
En als men dat al zou willen, dan gaat dat nog heel lang duren
 
Er is veel wetgeving en iedere agent kan in die wetgeving gaan zoeken naar uitersten en beslissen dat hij die uitersten gaan gebruiken tijdens controles.


Maar in Nederland is het, zover ik heb meegemaakt er alleen met een officiële meting op geluid word gecontroleerd.
Die officiële meting moet met een aangewezen en geijkte maatinstallatie gedaan worden en daar zitten best veel voorwaarden aan vast. Het is geen klein apparaatje dat je in de hand vast houd bv. En de gebruiker moet ook een opleiding hebben gevolgd om de meting te kunnen doen.
En t apparaat is duur. Gemiddeld heeft iedere politieregio maar 1 apparaat.
De kans dat je zo'n controle tegen komt is dus vrij laag, tenzij je naar de TT gaat bv ;)


Wel is er nog een mogelijkheid voor politieagenten om een motorvoertuig 'uit het verkeer' te nemen voor een technisch onderzoek.
Je motor komt dan aan het buro te staan en men laat de specialisten met het apparaat komen om de meting te doen.

En er is een mogelijkheid om te schrijven voor het rijden terwijl er een killer in je uitlaat hoort te zitten maar die is verwijderd.
Dat laatste is eigenlijk ook niet zo heel raar natuurlijk, de enige reden om die te verwijderen is tenslotte ook om meer geluid te maken.

Nieuwe motoren die nu geleverd worden die een killer hebben, hebben een vaste killer die niet meer verwijderbaar is. Zonder zagen en boren althans.
Dank voor deze uitgebreide reactie; helder verhaal :t. Je kunt wel merken dat je tijd over hebt :+.
 
Laatst bewerkt:
In Duitsland wordt wel degelijk naar E keur gekeken. Ik kom daar al 25 jaar en heb inmiddels enkele eigen ervaringen opgedaan.
Bij staande houding zijn er in principe 4 scenario's mogelijk :+

Geen E keur = meten, indien dB te hoog ==> dokken en kans dat je niet eens mag verder rijden.
Geen E keur = meten, indien dB OK ==> doorgaans mag je verder rijden. (Ik heb dit diverse malen zelf meegemaakt).
E keur + vermoeden dat het geluidsniveau te hoog is = meting en zoektocht naar waarom te hoog. Indien alles klopt kun je verder, indien ze wat vinden (dB killer ingekort oid) dan volgt boete en soms mag je niet eens meer verder rijden
E keur + vermoeden dat het geluidsniveau klopt = geen meting en doorrijden
 
Laatst bewerkt:
2 jaar geleden aangehouden in het Sauerland (fuik) en alle motoren werden gecontroleerd op de uitlaat.
Mijn ZXR met open Muzzy systeem maakt niet overdreven veel lawaai. Geluidmeetapparatuur was niet eens aanwezig. Men keek puur of de demper E-keur had en of er zonodig een db-killer in zat. Beide niet dus ik begon al te zweten. De beide (zeer schappelijke) agenten verzonnen ter plekke een bedrag voor de hoogte van de boete. Het leek wel een koehandel.
Dat gaat je €25,- kosten zeiden ze. Ik vroeg of ik ook kon pinnen en dat was geen probleem.
Netjes betaald en ik kon mijn weg vervolgen.
Zeer vreemde gewaarwording, maar ik was allang blij dat ik er zo genadig van af kwam.
Thuis toch maar even het reçuutje bekeken maar het was toch echt wel de polizei.
 

Bijlagen

  • 20210924_171841.jpg
    20210924_171841.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 56
Afgelopen weekend in de Eifel geweest, heb er een vervangingsdemper onder zitten.
Wel met e- keur en vaste db killer.
Toch de originele er maar onder geschroefd voor de zekerheid.
In een rustig tempo door de dorpjes daar en weinig geluid wordt toch wel gewaardeerd, regelmatig gezien dat voetgangers vriendelijk knikten en een oud mannetje stak z'n hand op.
Het kweekt wel goodwill.
 
Afgelopen weekend in de Eifel geweest, heb er een vervangingsdemper onder zitten.
Wel met e- keur en vaste db killer.
Toch de originele er maar onder geschroefd voor de zekerheid.
In een rustig tempo door de dorpjes daar en weinig geluid wordt toch wel gewaardeerd, regelmatig gezien dat voetgangers vriendelijk knikten en een oud mannetje stak z'n hand op.
Het kweekt wel goodwill.
Wat ik dan niet snap.
Waarom wel als je naar de Eifel gaat en niet als je in je eigen omgeving een tourtje doet?
Ook in NL kun je goodwill kweken.
 
Wat ik dan niet snap.
Waarom wel als je naar de Eifel gaat en niet als je in je eigen omgeving een tourtje doet?
Ook in NL kun je goodwill kweken.
Dat doe ik ook door laag in toeren door een bebouwde kom te rijden.
Daar buiten gaat het gas er op})

Ik heb geen open blerpijp(e-keur en vaste db killer), vermoed dat een originele Harley of Ducati meer decibellen produceert.
 
Wat ik dan niet snap.
Waarom wel als je naar de Eifel gaat en niet als je in je eigen omgeving een tourtje doet?
Ook in NL kun je goodwill kweken.
Hier in NL wordt nooit gecontroleerd.
Dan lekker rijden met je blèr-pijp. Binnenkort gaat er weer een dijkje dicht. :X
Wanneer gaan ze hier in NL eindelijk eens al dat onnodige kabaal aanpakken?
 
Vanaf welk bouwjaar is E keur op uitlaten? ik kan op de uitlaat van mijn cb niks vinden van E
 
Wanneer een e- keur is ingevoerd durf ik je niet te zeggen.
Op mijn vervangingsdemper staat ook geen e-keur vermeld.
Heb er wel een service card bij waar de verschillende typen motoren opstaan waar de demper geschikt voor is. Ook een E nummer staat daarop.
 
Hier in NL wordt nooit gecontroleerd.
Dan lekker rijden met je blèr-pijp. Binnenkort gaat er weer een dijkje dicht. :X
Wanneer gaan ze hier in NL eindelijk eens al dat onnodige kabaal aanpakken?
Hier in Nederland word wel degelijk gecontroleerd,ben er ook voor aangehouden,motoragent zei dat ze controleerden op
de aanwezigheid van een DB killer en E keur,indien niet aanwezig was het motor inbeslagname en hoge boete van ik dacht 385,-,
kassa. 😬was overigens een grote controle op diverse op en afritten stonden motoragenten te wachten op slachtoffers.
 
Dat lijkt me sterk. Bijvoorbeeld deze motor:


heeft van nature een stille uitlaat (je hoort meer direct uit het blok dan uit de uitlaat), maar heeft géén dB-killer en géén E-keur. Die wordt dan meteen in beslag genomen en de eigenaar krijgt een boete?
 
Volgens mij - correct me if I’m wrong - staat op je frameplaatje hoeveel db’s je mag produceren bij een bepaald toerental (helft van het maximum toerental); als je geen frameplaatje hebt, is er een standaard tabel met toegestane db’s (hangt dan van de cilinderinhoud af).
 
Volgens mij - correct me if I’m wrong - staat op je frameplaatje hoeveel db’s je mag produceren bij een bepaald toerental (helft van het maximum toerental); als je geen frameplaatje hebt, is er een standaard tabel met toegestane db’s (hangt dan van de cilinderinhoud af).
Aha ik ga aan de correctie :+ :Y
Bijna goed, maar ze kijken daar niet naar, rdw is altijd leidend.
Wanneer daar "niet geregistreerd" staat bij geluidsniveau stationair ( = stilstaand hier) geld inderdaad die tabel.

aanvulling: dat is bij een bepaald toerental
 
Dat lijkt me sterk. Bijvoorbeeld deze motor:


heeft van nature een stille uitlaat (je hoort meer direct uit het blok dan uit de uitlaat), maar heeft géén dB-killer en géén E-keur. Die wordt dan meteen in beslag genomen en de eigenaar krijgt een boete?
In die tijd hoefde je ook nog geen helm op zie ik. :t
 
Dat lijkt me sterk. Bijvoorbeeld deze motor:

heeft van nature een stille uitlaat (je hoort meer direct uit het blok dan uit de uitlaat), maar heeft géén dB-killer en géén E-keur. Die wordt dan meteen in beslag genomen en de eigenaar krijgt een boete?
Neen,want toen die nieuw verkocht werd was er nog geen E-keur en waren er vermoedelijk ook andere geluidsnormen.
Net als dat een oude wagen bvb. geen veiligheidsgordels heeft of moet hebben.
 
Dat lijkt me sterk. Bijvoorbeeld deze motor:


heeft van nature een stille uitlaat (je hoort meer direct uit het blok dan uit de uitlaat), maar heeft géén dB-killer en géén E-keur. Die wordt dan meteen in beslag genomen en de eigenaar krijgt een boete?

:^

Ik ben eens flink gaan zoeken in de wetten.overheid.nl: Artikel 5.4.11 en ook de bijbehorende bijlages enz.
Er wordt heel veel over de uitlaat gezegd en de meting. gasdicht montage geluidseisen enz enz
Maar er wordt nergens gesproken over E-Keurmerk.

Over geluid alleen dit:
Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A)

In mijn mening is het in Nederland dus ook niet verplicht om een E-Keur op de uitlaat te hebben.
De wet is leidend en degene waar ik naar link is nu geldig.

Bij een boete zou ik dus zeker in beroep gaan.

Mocht ik het mis hebben graag een linkje naar de wettekst waar dat staat. Ik ben echt benieuwd.
 
Neen,want toen die nieuw verkocht werd was er nog geen E-keur en waren er vermoedelijk ook andere geluidsnormen.
Net als dat een oude wagen bvb. geen veiligheidsgordels heeft of moet hebben.
Maar gordels staat nu ook netjes bij voertuigeisen, E-Keurmerk niet.
 
In die tijd hoefde je ook nog geen helm op zie ik. :t

Klopt; dat is pas vanaf '72...

Ik ben onlangs staande gehouden in een 'fuik' tussen Schuttorf en Emsburen, rijdend op 'Kamikaze' met zelfbouw dempers.
Daar heb ik ook netjes zelfbouw dB-pijpjes in gemonteerd, en de duitse agent deed geen enkele poging om een E-keur te ontdekken.
Zijn collega wilde een geluidsmeting doen, maar meer dan een pas- en papiercontrole en een brommende "sieht gut aus" kreeg ik niet..
Of dat willekeur of dom mazzel was weet ik niet, maar mijn fiets klonk duidelijk minder dan de BMW Scrambler met Akro die ernaast stond.
Dat was een duitser en werd wèl gemeten...?!
 
Laatst bewerkt:
:^

Ik ben eens flink gaan zoeken in de wetten.overheid.nl: Artikel 5.4.11 en ook de bijbehorende bijlages enz.
Er wordt heel veel over de uitlaat gezegd en de meting. gasdicht montage geluidseisen enz enz
Maar er wordt nergens gesproken over E-Keurmerk.

Over geluid alleen dit:
Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A)

In mijn mening is het in Nederland dus ook niet verplicht om een E-Keur op de uitlaat te hebben.
De wet is leidend en degene waar ik naar link is nu geldig.

Bij een boete zou ik dus zeker in beroep gaan.

Mocht ik het mis hebben graag een linkje naar de wettekst waar dat staat. Ik ben echt benieuwd.
FAQ motoruitlaten veelgestelde vragen | Uitlaatstore.nl

Wat is e-keur?​

Er is een aantal eisen waaraan je uitlaat wettelijk moet voldoen. Een uitlaat mag niet te veel geluid produceren en een vervangingsuitlaat moet een type goedkeuring hebben. Hiervoor is een Europees keurmerk voor uitlaten ingevoerd.

Een vervangingsuitlaat moet dus voorzien zijn van een merk en een typeaanduiding en een E-tje met wat cijfertjes er achter (die aangeven in welk land de typegoedkeuring is afgegeven). Een originele uitlaat of een vervangingsuitlaat mag nooit meer dan het wettelijk toegestane maximum aan geluid produceren. Hoeveel dat is, staat vaak op je kentekenbewijs.

In Nederland wordt niet veel gecontroleerd op geluid. Maar het kan een reden voor een bekeuring zijn als je om wat voor reden dan ook staande wordt gehouden.

Er zijn echter landen waar wel regelmatig specifiek op geluid wordt gecontroleerd. Vooral Zwitserland schijn je met een niet E-gekeurde uitlaat beter te kunnen vermijden. In Duitsland worden herrieschoppers ook gecontroleerd. Maar daar moet je toch wel eerst opvallen vanwege het geluid dat jouw motor, of de motor van iemand anders in de groep waarmee je rijdt, produceert, voordat je wordt aangehouden. In Frankrijk schijnen ze nog het meest tolerant te zijn ten opzichte van "sportieve" uitlaten.

Rij je normaal gesproken in Nederland met een een luide vervangingsdemper zonder E-keurmerk en wil je het zeker voor het onzekere nemen, monteer dan op vakantie je originele uitlaat of een uitlaat met E-keurmerk. Wil je dat niet, dan doe je er verstandig aan in ieder geval Zwitserland te vermijden en in Duitsland het "gebrul" te beperken, door een keer eerder op te schakelen.

Een uitlaat met e-keur, waar de db-killer uit gehaald is, voldoet formeel niet meer aan de eisen. De politie kan op verschillende manieren handhaven. Als je geluk hebt kom je er van af met een waarschuwing of door de db-killer er ter plekke weer in te zetten. Maar het kan ook door een bekeuring uit te schrijven voor het veroorzaken van onnodig geluid. Maar in het ergste geval wordt je kenteken tijdelijk ongeldig verklaard en krijg je een WOK melding (Wacht Op Keuren). Dan moet je bij de RDW je motor laten keuren voordat je kenteken weer geldig wordt.

Er zijn ook uitlaten die niet veel geluid maken (zoals de 450mm dempers van Delkevic) maar die toch geen e-keur hebben. Je neemt dus een gokje als je zo'n demper monteert. De pakkans is echter klein, je moet al je best doen om op te vallen qua geluid. Dergelijke dempers zijn Street Legal in het Verenigd Koninkrijk, maar op het vasteland van Europa telt die goedkeuring niet.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PLR
Terug
Bovenaan Onderaan