Traction Control

Goromo

MF'er
18 sep 2023
34
13
Ik zou graag wederom van jullie ervaringen gebruik willen maken.

Dit maal betreft het Traction Control.

In mijn zoektocht naar een woon/werk motor heb ik een model met 800cc/95pk op het oog dat wel rijmodi heeft maar geen Traction Control.
Omdat ik het hele jaar door wil rijden en nog geen heel ervaren motorrijder ben heb ik mij de mening gevormd dat TC een must is.
Nu is mijn vraag of die menig terecht is ?.
Het lijkt mij dat je rechterhand een belangrijk aandeel heeft maar heeft TC ook nog op een andere manier een positieve invloed ?

Alvast bedankt
 
Ik zou graag wederom van jullie ervaringen gebruik willen maken.

Dit maal betreft het Traction Control.

In mijn zoektocht naar een woon/werk motor heb ik een model met 800cc/95pk op het oog dat wel rijmodi heeft maar geen Traction Control.
Omdat ik het hele jaar door wil rijden en nog geen heel ervaren motorrijder ben heb ik mij de mening gevormd dat TC een must is.
Nu is mijn vraag of die menig terecht is ?.
Het lijkt mij dat je rechterhand een belangrijk aandeel heeft maar heeft TC ook nog op een andere manier een positieve invloed ?

Alvast bedankt
800cc met 95pk behoeft geen TC om er veilig mee te rijden.
Die motor zal wel een voorspelbare koppelcurve hebben en heeft niet zo veel vermogen.
 
Als je gewoon normaal rijdt zoals je tijdens je rijlessen geleerd hebt, heb je geen traction control nodig
 
Omdat ik het hele jaar door wil rijden en nog geen heel ervaren motorrijder ben heb ik mij de mening gevormd dat TC een must is.
Nu is mijn vraag of die menig terecht is ?.
Het lijkt mij dat je rechterhand een belangrijk aandeel heeft maar heeft TC ook nog op een andere manier een positieve invloed ?
Moeilijk te beantwoorden… hoe vaak heb je eerder ongewild zwarte strepen van tientallen of honderden meters op het wegdek achtergelaten als gevolg van uitbundig gasgeven? :+

Meer serieus: tractiecontrole kan op zich nuttig zijn, als je gas blijft geven zodra het ingrijpt, en ontspannen de goede kant op blijft kijken. Doe je dat niet, dan kun je alsnog in de problemen komen als gevolg van dynamische aslastverdeling en de op zo’n moment kennelijk niet opperbeste omstandigheden c.q. handelingen. Zonder tractiecontrole is prima te rijden, met elke motor.
 
Laatst bewerkt:
Het kan handig zijn bij gladheid gezien je het hele jaar doorrijdt. advies is stoppen onder het vriespunt.
Of nog beter, stoppen als ze zout strooien.
Beter dan even met het OV
 
TC? Nah...... ik heb een motor met 175pk en zelfs dan activeert dat systeem echt zelden. Hoogstens als ik *kugh ietwat* fanatiek over een drempel vlieg om bewust te controleren of het systeem zijn ding doet. Als je steeds TC nodig hebt dan mankeert er iets aan je rechterpols. Een beetje motor heeft zo achterlijk veel grip en een klein beetje spinnen achter ga je echt niet gelijk van op je smoel.

ABS vind ik persoonlijk wel handig. Ik heb jaren zonder gereden en ook nu heb ik een old timer zonder ABS en een dikke BMW met. Met is toch echt beter. Noodzakelijk? Nah, maar het kan het verschil met die ene keer maken en nadelen zijn er eigenlijk niet op de openbare weg.
 
Dank voor het delen van jullie ervaringen 👍

Dat is dan een duidelijk en vrijwel unaniem, geen must.
 
Ik had deze vraag ook (als beginner) bij aanschaf. Ik ging er vanuit dat als ik alle technische hulpmiddelen erop zou zetten de motor meer foolproof zou zijn.
(Ihkv hoe slimmer de motor, hoe dommer de rijder mag zijn)

Dus had wel TC, ABS, wheeliecontrol, bochtenabs etc erop.

Was in de veronderstelling mbt TC dat je voordeel zou hebben op gladdere oppervlakten (bv in parkeergarages of op gladder asfalt, witte strepen op het wegdek, bladeren etc die je net niet kon ontwijken).
 
Ik had deze vraag ook (als beginner) bij aanschaf. Ik ging er vanuit dat als ik alle technische hulpmiddelen erop zou zetten de motor meer foolproof zou zijn.
(Ihkv hoe slimmer de motor, hoe dommer de rijder mag zijn)

Dus had wel TC, ABS, wheeliecontrol, bochtenabs etc erop.

Was in de veronderstelling mbt TC dat je voordeel zou hebben op gladdere oppervlakten (bv in parkeergarages of op gladder asfalt, witte strepen op het wegdek, bladeren etc die je net niet kon ontwijken).
En wat denk je er nu van?
 
Ik had deze vraag ook (als beginner) bij aanschaf. Ik ging er vanuit dat als ik alle technische hulpmiddelen erop zou zetten de motor meer foolproof zou zijn.
(Ihkv hoe slimmer de motor, hoe dommer de rijder mag zijn)

Dus had wel TC, ABS, wheeliecontrol, bochtenabs etc erop.

Was in de veronderstelling mbt TC dat je voordeel zou hebben op gladdere oppervlakten (bv in parkeergarages of op gladder asfalt, witte strepen op het wegdek, bladeren etc die je net niet kon ontwijken).
Inderdaad ook mijn gedachten gang, vooral wat je op het einde schrijft.
Maar is dit inderdaad een functie van de TC ?. of werkt deze alleen bij het accelereren ?.
 
Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Gewoon je kunde langzaamaan opbouwen, vooruit kijken, anticiperen, defensief rijden en niet in 1x als een aap aan het gas gaan hangen. Dan heb je TC echt niet nodig.

De enige keer dat ik echt onderuit ben gegaan op de weg had TC me ook niks gered; gas ruim op tijd dicht en er was gewoon geen grip.

Je kan je geld beter besteden aan een setje goede banden.
 
Het kan handig zijn bij gladheid gezien je het hele jaar doorrijdt. advies is stoppen onder het vriespunt.
Of nog beter, stoppen als ze zout strooien.
Beter dan even met het OV
Waarom????

Onder het vriespunt is nog erg goed te rijden...
Zowel met als zonder alle systemen.
Gewoon een kwestie van opletten, vooral bij bruggen etc..
Het wordt een ander verhaal als het hard geregend heeft, en gaat dan flink vriezen....
Ja, dan geef ik je gelijk.
Maar droge vrieskou???
Niets aan het handje, op wat kouwe klauwen na :Y

Stoppen als ze zout strooien???
Motoren zijn niet van karton gemaakt hoor...
Auto's stoppen toch ook niet?!?

Maar voor de TSér, als jij je zelf er prettiger bij voelt, vooral doen...
Dan rij je ook iets zelf verzekerder (of té zelf verzekerd, dan helpt de TC je niet)

Zelf ook weer TC, leuk, staat aan, nuttig?!?
Geen idee..
Het zit er op..

Hele kuddes motorrijders hadden allang dood of zwaargewond moeten zijn die zonder ABS TC CC achteruitrijcamers parkeerhulp gele hesjes en overbeschermende kleding opgegroeid zijn.

En we doen het nog steeds:Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan