De grensverleggende Aprilia mana: crossover scooter/motor

de vraag was of er iemand op het forum er al een heeft.
ik geloof niet dat er al iemand hier aangemeld heeft met een mana.
wel heb ik zelf hierop proef gereden evenals zijn neef de gilera gp800.
ben erg tevreden geweest over beiden met hun verschillende kwaliteiten en tekor komingen.
wat ik tot nog toe erg jammer en teleurstelend vond is dat beiden nog nergens in het huur programma zitten waardoor je toch weer langs de demo s moet om erop te kunnen rijden.

Helemaal mee eens!

Ik heb een proefrit op de Mana gemaakt. Een korte trip maar, want mocht maar 'n half uur weg blijven. Maar dat was wel voldoende om "voor mijn Mana" op de buik van m'n spaarvarken te plakken! :Y

Eerst dacht ik nog aan een Berverly 500 of Scarabeo 500.
Stylish, snel genoeg en nog meer bergruimte.
Maar mijn vrouw vindt de Mana véél mooier.
Dus heb ik een goed excuus om voor de snellere en duurdere optie te gaan.

*O* *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
leuk en als je hem hebt moet je mij maar aan verlekkeren met je gebruiks ervaringen.
2de hands zijn ze al een stuk goedkoper nu.
en ook nieuw gaan ze al voor overjaars prijzen weg.
soms al voor de zelfde prijs als een 2de handse burgman.

heb je al op de honda dn 01 gezeten en gereden ?
en de gillera gp800?
ik wel en ik moet zeggen dat ik van alle drie gecharmeert was.
en wat vind je van de nieuwe vfr1200 van honda met hun dual clutche prijs ongeveer
18.000 euro en 16.500 zonder dual clutche
 
Laatst bewerkt:
Voordat deze motor veelgezien zal worden zal eerst een doelgroep aangesproken moeten worden.
De doelgroep is mensen die een motor willen met het gemak van een scooter. Omdat dit de eerste motor is die dat allemaal in 1 pakket bied, weten velen gewoonweg niet dat hij bestaat.
 
dat klopt helemaal robin.
toch koen er al steeds meer testen van de mana in tijdschriften.
laatst nog in verschilende bladen in vergelijking met zijn broertje/neef de shiver waarbij de conclusie steeds was de de mana de favoriet was.
12 december word hij weer getest tegenover 2 andere motorfietsen.
het feit dat hij nog niet bekend is betekent 2 dingen de prijs gaat omlaag dat is wat je nu al ziet gebeuren.
en 2 aprilia moet meer reclame gaan maken om hem in de picture te krijgen en te houden.
want een ieder inclusies te test piloten die ermee gerden hebben zijn toch wel erg enthousiast als je hem op waarden weet te schatten dat je niet met een r1 op stap bent.
of ducatie brutale ala mv augusta.
 
De doelgroep is mensen die een motor willen met het gemak van een scooter.

That would be meeeeeeeeeeeeeeeeeeee.

:+

Ik heb (nog) geen proefrit op de GP800 of DN1 gemaakt.
Vind de Aprilia niet zo ontzettend mooi en de DN1 te futuristisch.
Wel heb ik op een Aprilia Atlantis 500 en BMW F800R gereden.
(en de Suzuki Freewind van m'n maat).
De windbescherming op de Aprilia was heerlijk. De zetel eveneens.
Minder vond ik de turbulenties en de valwind in m'n nek.
Ook merkte ik dat ik tamelijk snel onderuit begon te zakken; onderrug auw.
De BMW reed ook fantastisch, maar ben er inmiddels achter:

Automaat is 't gewoon! :Y

Alleen in Duitsland en Amerika tref ik deze motor aan als forum-topic.
Niet eens op het Nederlandse Aprilia-forum is er eentje geregistreerd... :?

Het lijkt er dus op dat Aprilia flink aan de bak moet om deze fiets in fatsoenlijke aantallen afgezet te krijgen.
En als dat ook niet lukt; voor de okaziekoper is dat alleen maar goed nieuws!

:P
 
Laatst bewerkt:
That would be meeeeeeeeeeeeeeeeeeee.

:+

Ik heb (nog) geen proefrit op de GP800 of DN1 gemaakt.
Vind de Aprilia niet zo ontzettend mooi en de DN1 te futuristisch.
Wel heb ik op een Aprilia Atlantis 500 en BMW F800R gereden.
(en de Suzuki Freewind van m'n maat).
De windbescherming op de Aprilia was heerlijk. De zetel eveneens.
Minder vond ik de turbulenties en de valwind in m'n nek.
Ook merkte ik dat ik tamelijk snel onderuit begon te zakken; onderrug auw.
De BMW reed ook fantastisch, maar ben er inmiddels achter:

Automaat is 't gewoon! :Y

Alleen in Duitsland en Amerika tref ik deze motor aan als forum-topic.
Niet eens op het Nederlandse Aprilia-forum is er eentje geregistreerd... :?

Het lijkt er dus op dat Aprilia flink aan de bak moet om deze fiets in fatsoenlijke aantallen afgezet te krijgen.
En als dat ook niet lukt; voor de okaziekoper is dat alleen maar goed nieuws!

:P

de gp800 is van gillera he niet van aprilia alleen het blok is van aprilia.
de snelheid is 190 echte kilometers 200 op de teler van de mana en 220 op de teller van de gilera.
 
Hallo

Er is toch minimaal 1 mana bezitter op het forum: ikke :-)
Ik heb de Mana nu 1,5 jaar/23000 km, en hij bevalt uitstekend.
2X mee naar de Alpen geweest, vogezen, eifel noem maar op. Ondanks slechts 76 pk, kan ik prima met de snelle jongens mee over rijden :-) Weggedrag is erg goed, en dankzij de (semi)automaat hoef je tijdens accelereren het gas niet dicht te draaien om te schakelen.
Gemiddeld verbruik: 5l/100km

Automaat rules!
 
Hallo

Er is toch minimaal 1 mana bezitter op het forum: ikke :-)

Bah! Vervelende vent.
Ik had op 'n primeur gehoopt, maar die hoop heb je me ontnomen.

;)

Ik heb de Mana nu 1,5 jaar/23000 km, en hij bevalt uitstekend.
2X mee naar de Alpen geweest, vogezen, eifel noem maar op. Ondanks slechts 76 pk, kan ik prima met de snelle jongens mee over rijden :-) Weggedrag is erg goed, en dankzij de (semi)automaat hoef je tijdens accelereren het gas niet dicht te draaien om te schakelen.
Gemiddeld verbruik: 5l/100km

Automaat rules!

Je weet toch dat wij mannen erg gek zijn op foto's!?

Groetjes,
Jenkins.

edit; ik zag in je profiel dat we in dezelfde provincie wonen. Als je geen bezwaar hebt zou ik eens een afspraak willen maken om je ervaringen aan te horen en zo.
Ik kan je echter geen persoonlijk bericht sturen!?
 
Laatst bewerkt:
Het was niet mijn bedoeling om je de primeur uit handen te nemen, maar ik ben toch blij dat ik de primeur heb :-)
Ik moet nog even uitzoeken hoe ik foto's kan plaatsen. Dit is pas de tweede keer dat ik iets post op het forum (shame on me).
In mijn profiel staat een email adres:
Rob punt grubbenvorst apestaartje tiscali punt nl, alles zonder spaties.
Het lijkt me erg leuk om een keer wat ervaringen uit te wisselen.
 
Leuk dat er nu een ervaringsdeskundige onder ons is :)

Hoop dat je de informatie kan vinden die je zoekt.

Foto's zijn natuurlijk nog steeds welkom haha :P
 
jaaaaaaaaah *O* alles delen wil alles weten en natuurlijk mooie foto s.
je bent er al mee op reis geweest plaats het lekker bij rijzen met de motor :]
 
robbinm de grootste motorscooter blok tot nu toe is voorals nog die van de concept motor van de suzuki g strider.
die heeft een 916cc rijdende blok en dat is waarschijnlijk ook het blok die in de nieuwe suzuki burgman zit die ze bijna hadden uitgebracht in voor 2010.
bijna zeg ik want hij is r wel maar is door suzuki uitgestelt waarschijnlijk door die stomme krediet crissis en de dure yen.
hij zou goed moeten zijn voor minstens 90 pk maar ze hebben nooit oficiele cijfers laten horen behalve de grote van het blok dan.

verder heb je nog de concept motor honda e4 met de oude fire blade blok van 903cc.
daar hadden ze ook al een rijdende versie van maar honda heeft nooit beweert dat hij ook werkelijk zou komen.
hij werd tegelijkertijd met de honda dn-01 aan het publiek getoont.
en nu jaren later was de voorkeur toch naar de dn-01 gegaan.
wat naar mijn mening een vergissing was en ze beter voor de e4 hadden moeten kiezen.
zeker als je kijkt dat het er al heel lang aan zat te komen dat de gp800 er komen zou.
en dat kymco bezig was met de myroad.
mischien dat ze niet verwacht hadden dat suzuki de 900 echt zou bouwen ik weet het niet.

de toekomst is wel erg spannend al die mogelijkheden en speculaties , zeker als je bedenkt dat bmw de geruchten van een motorscooter gebaseert op de f800 blok, of de samen werking met kymco nooit ontkracht heeft.
 
Met Greystrom's goedvinden (en tot de tijd dat hij zelf heeft uitgevogeld hoe je foto's van Photobucket o.i.d. kunt linken ;) ) plaats ik alvast 2 foto's van zijn Mana.

RobsMana1.jpg



RobsMana2.jpg



8-)
 
Laatst bewerkt:
sossa; die kredietcrisis gooit echt roet in ons eten. Maar achter de schermen blijven de fabrikanten natuurlijk wel verder werken. Een merk heeft er veel voor over om ergens de snelste mee te zijn, dat geeft een hoop goede publiciteit.

Die foto's van de mana zijn erg mooi, zo te zien staat hij zijn mannetje wel.
 
De bovenste is gemaakt in de vercors (frankrijk). Hier zijn we het afgelopen voorjaar een weekje gaan rijden. Erg mooi daar, en geen hond op de weg. Daar kun je nog een hele dag gummen zonder politie tegen te komen :-)
De 2e is gemaakt in Arcen (limburg), toen we de scarabeo 250 van mijn vrouw aan het inrijden waren.
Ik ga nog een uitgebreide review schrijven van de Mana, maar ik zit wat krap in mijn tijd op het moment.
 
En hoe bevalt de scarabeo? Ik heb filmpjes gezien waar ze er aardig plat mee gaan.
Verder kijk ik uit naar je review.
 
't Is al een tijdje geleden, maar ik zou nog een review schrijven van de Mana :-)

Meteen toen de Mana aangekondigd werd, wilde ik deze erg graag hebben. Het ontwerp, maar vooral de techniek spraken mij aan. Een motor met automatische versnellingsbak, welke ook als semiautomaat bereden kan worden :-)

Laat ik dan ook maar beginnen met de aandrijving:
Het blok heeft niet al te veel vermogen (76pk), maar het koppel is hoog, en vooral over een breed toerengebied uitgesmeerd, wat de Mana makkelijk te rijden maakt. Het koppel zit daar waar je het nodig hebt: In het middengebied. Verder reageerd het blok lekker smeuig op het gas, niet van dat hijgerige rukkerige wat veel moderne motoren hebben.

De CVT is in 1 woord: fantastisch.
Deze reageerd wat anders dan een mechanische CVT (welke bijvoorbeeld in de Scarabeo van mijn vrouw zit).
Het gekozen toerental is afhankelijk van de gashandle stand, maar als je het gas los laat, kiest de CVT een vast remtoerental, ipv op te schakelen naar het hoogst mogelijke verzet, wat een mechanische cvt doet. Hierdoor remt de Mana fors af op de motor.

De CVT kent 3 automatische modi:
Toer:
De CVT houd het toerental lekker laag, maar bij gas geven wordt netjes
teruggeschakeld, desnoods richting maximum toerental. Deze modus heeft mijn voorkeur.

Sport: De CVT houdt het toerental een stuk hoger dan in de toer stand, ook tijdens het afremmen, hierdoor heb je meer motorrem. Ik vindt het vooral erg nerveus aanvoelen, aangezien het hoge toerental ook wordt aangehouden bij een constante snelheid.

Regen: Dit is mij een volslagen raadsel. Het toerental ligt hoger dan in de toerstand, verder merk ik weinig verschil. Met een duizelingwekkende 76pk heb ik ook niet meteen de behoefte aan een regenstand :-).
De modus selecteren gebeurd met 1 knop, en kan onder het rijden aangepast worden.
Om van toer naar regen te komen, passeer je eerst de sportstand, waarin de automaat meteen fors terugschakeld. Dit is minder aangenaam wanneer het glad is :-(

In alle automatische modi kun je extra terugschakelen met de schakelpook of knop. DIt is handig om extra motorrem te genereren of om een snelle inhaalactie te doen. Zodra je weer gas geeft of opschakeld, springt de CVT weer terug naar de gekozen modus (toerentalwijzigingen verlopen zeer soepel)

Voor echt sportief te rijden vindt ik de automaat niet zo geschikt: het constant van overbrengverhouding wisselen maakt het rijden van nette lijnen moeilijk, de Mana gaat dan wijd lopen.
Maar gelukkig kan de CVT ook als semi automaat bereden worden, en heeft dan 7 voorgeprogrammeerde verzetten. 4 schakellampjes geven een indicatie van het toerental waar je zit:
Het eerste lijkt het maximum koppel aan te geven
Het tweede gaat aan bij het maximum vermogen
Het derde gaat aan als het de hoogste tijd wordt om op te schakelen
Het vierde gaat aan als de computer het welletjes vind en zelf maar opschakeld.

Erg gaaf om telkens volgas bij het eerste of tweede lampje op te schakelen. Bij volgas opschakelen gaat dit gepaart met een lekkere duw in de rug, met minder gas, volledig schokloos.

Ik rij dus meestal in de toerstand, en zodra er wat bochtjes opdoemen zet ik de CVT om naar semiautomaat. Perfect voor mij!
Dankzij de automaat blijft het verbruik beperkt tot 1:20 a 1: 21. Je maakt eigenlijk nooit meer toeren dan nodig, wat goed is voor het verbruik. Met het 16 liter tankje kom je dan toch nog een heel eind.

De wegligging van de Mana is erg goed. Het zwaartepunt ligt lekker laag, waardoor de Mana snel en makkenlijk om te gooien is. Ook met 2 volle koffers blijft de wegligging prima, de vering kan dit goed hebben.
Wel begint de Mana op hogere snelheden (150+) fors te pendelen. Hierdoor heb ik z'n top nog niet durven uitproberen. Er valt nog wel wat de verstellen aan vering en demping, maar hier heb ik mij nog niet aan gewaagd.
De banden hebben een grote invloed op de wegliggen. Nadat de oorspronkelijk gemonteerde Dunlops vervangen waren door michelin Pilot roads 2CT, kende ik de Mana niet meer terug. Wat een verbetering! Ik snap niet dat de Mana door de fabriek met dunlops wordt uitgerust. Met de Dunlops stuurde de Mana erg nerveus, met de Michelins heerlijk neutraal. Gekozen lijnen worden netjes vastgehouden, maar koerswijzigingen zijn ook geen enkel probleem.
Wel hadden ze van mij een 160er achterband mogen monteren in plaats van de belachenlijk (76pk...) brede 180er. Het is wel mooi, maar een 160er zou beter bij het karakter van de Mana passen.

Het bergvak op de plek waar normaal de tank zit is echt super. Hier heb ik altijd wat te eten en te drinken in zitten, een regenpak, busje kettingspray (Why the hell heeft de Mana een ketting, en niet een wat meer scooterachtige aandrijving???) en wat noodreparatiespulletjes (nog nooit nodig gehad gelukkig).

Altijd leuk om de verbaasde reacties te zien, wanneer je "tank"opend, tot aan je elleboog er in graait om er vervolgens een boterhammetje uit te halen _O-
Sowieso trek je altijd wel bekijks met de Mana. Iedereen wil weten hoe zo'n automaat rijdt. Maar ik ben nog bijna niemand tegengekomen die het leuk lijkt om automaat te rijden. Ze weten niet wat ze missen :-).

Gr.

Rob
 
Ik ben nog 1 nadeel vergeten te noemen:
Op hogere snelheden (130+) beginnen de motortrillingen fors toe te nemen. Dit is erg vervelend als je wat langere stukken autoweg moet rijden. Op binnenweggetjes merk je hier minder van, vooral omdat je dan niet zo lang achter elkaar hogere toerentallen draait. Van mij had Aprilia wel een een balansas mogen monteren
 
Nog even een reply op Robbinm:

De Scarabeo rijdt echt heerlijk. Ik gebruik tegenwoordig de Scarabeo voor alle kortere van A naar B ritjes, en de Mana voor de echte plezierritten. De Scarabeo is in het dagenlijks gebruik een stuk praktischer dan de Mana (of welke motor dan ook). Lekker licht, veel bergruimte en een kilometerprijs welke een heel stuk lager is dan die van de Mana. Verbruik: 1:27, plus bandjes die en een stuk goedkoper zijn, en langer meegaan.
De wegligging is prima. Als je vanaf een motor op de scooter stapt is het even wennen, maar daarna kun je er net zo mee vegen als met een motor. Veel ongebruikt rubber zit er niet meer op de achterband :-)
De acceleratie valt me niet tegen. Nog steeds sneller dan de meeste wagens. Meer dan snel genoeg om lekker mee te kunnen in het verkeer. Op de snelweg ligt z'n top op zo'n 130 km/u (op de teller).
 
Hee greystrom. Hartstikke leuk om een verhaaltje van je te lezen, ik weet zeker dat veel mensen interesse hebben in je gebruikservaringen. Zo te lezen heb je het helemaal naar je zin met de Mana, op een paar puntjes na. Voor de eerste generatie van crossover klinkt het nog behoorlijk positief. Op elk voertuig zijn wel een paar puntjes aan te wijzen, maar dat maakt hem karaktervol zeggen we dan ;)

Erg leuk dat je na lange tijd toch nog wat van je laat horen, de meeste zie je nooit meer terug, applaus daarvoor. Groeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan