De grensverleggende Aprilia mana: crossover scooter/motor

Hey greystrom,

Nog hartelijk dank voor jullie gastvrijheid, afgelopen zondag! :Y

Ik had nog 1 vraag willen stellen, maar daar heb je in je review al antwoord op gegeven.
die standaard gemonteerde Dunlops; hoe groot is het verschil voor normale gebruikers?

Blijkbaar zijn de standaard banden inderdaad een ongelukkige keuze voor de Mana.
Als ik de mijne* ga bestellen, zal ik vragen of men Pirellis of Michelins wil monteren.


* = M'n vrouw heeft duidelijk de voorkeur voor de zitplaats achterop de Mana, dus die moet 't worden! :j Dan maar wat langer doorsparen...




Edit: Ik kan je van harte de Balblair http://www.balblair.com/
en de Highland Park http://www.highlandpark.co.uk/splash.asp
aanraden.


;)
 
Laatst bewerkt:
Maar goed dat ik tegen de duitse grens aan woon :-)
Het wiebelige sturen waar ze het in de vergelijkingstest over hebben, herken ik wel. Echter alleen maar met de orgineel gemonteerde Dunlops! Dit is met de huidige Michelins volledig weg.
Verder kan ik niet zeggen dat ik de vering zo week vind als ze in de test beschrijven. Zelfs met bepakking krijg ik de voorvork met remmen niet door aan het slaan. Ze meten in de test 57pk. Daar geloof ik niets van. Dan zouden er 19pk verloren moeten gaan in de aandrijving..
Ook gevoelsmatig klopt dit niet.
 
Tijdens de proefrit op de Mana concludeerde ik dat de vering in m'n Yamaha óf versleten zijn, óf wat veel wasverzachter hebben gehad, zo soft vind ik die t.o.v. die van de Mana.

Dat vermogensverlies... Tja... dyno-runs laten altijd lagere waarden zien dan de krukas-vermogenscijfers die een fabriekant op geeft.
En dyno-runs van automaten komen er altijd wat ongunstiger uit. Ik maak me daar in elk geval ook niet druk om. Het gaat voornamelijk om de persoonlijke indruk van een motor.
En op ons heeft ze een onuitwisbare indruk gemaakt!

:)
 
Hallo Greystrom,

ik wil je even bedanken voor de ervaringen met de Mana die je hier neer zet. Mijn vriendin en ik zijn namelijk aan het kijken om een Mana aan te schaffen voor haar. Wij hebben oktober 2008 ons rijbewijs gehaald en in november 2008 stonden er twee Suzuki SV'tjes voor de deur. Mijn vriendin heeft echter niet meer als 100km erop kunnen rijden. In december kreeg ze namelijk te horen dat ze fybromyalgie heeft (spierreuma). Het aanpakken van de rem en koppelingshendel kan erg pijnlijk zijn en soms zelfs niet mogelijk.

Gisteren zijn we naar een dealer geweest om de Mana eens te bekijken. Ze vond het een erg mooi fietsje en ze is dan in iedergeval af van de koppelingshendel, nu alleen de remhendel dus nog. De dealer gaat voor mij even informeren of alle remdruk op de voetrem gezet kan worden, dan zou de Mana voor haar een wereldfiets zijn. Een motorscooter vind ze namelijk niks.

Misschien dus een Mana rijdster erbij zometeen :)
 
Als dat zou kunnen zou dat een mooie oplossing zijn voor haar, misschien kan het zelfs wel met 2 voetpedalen opgelost worden zodat de voor en achterrem gescheiden blijven?
 
Nah dat hoeft in feite niet. De VFR heeft al zo een systeem, maar dan omgekeerd. Het moet wel mogelijk zijn imo. Ook is het natuurlijk beter als het ook weer makkelijk standaard te maken is, mocht ie ooit weer verkocht worden.
 
Laatst bewerkt:
Schopje.. Want ik heb nieuwe informatie over het benodigde rijbewijs voor de Mana en kan wat advies gebruiken.

Ik heb de Driving Standards Agency in in 't Verenigd Koninkrijk nog eens nagevraagd of de Aprilia NA850 Mana nu eigenlijk een automaat, semi-automaat of schakelfiets is volgens de wet. Mijn vraag: als ik afrij op een Mana, wat voor rijbewijs krijg ik dan? Het duurde twee weken, zo moeilijk bleek m'n vraag, maar dit is het antwoord.

"Further to my email of 1 March about motorcycle licences. I can advise, as both of the bikes you have mentioned do not have a clutch then if you were to pass a test on either of them then you would be given a full automatic licence. You would still be entitled to ride a semi-automatic bike on a full automatic licence."

Dat spreekt een eerder topic op dit forum tegen, waar wordt gezegd dat de RDW de Mana een schakelfiets vindt - omdat je immers versnellingen kunt kiezen. Het ontbreken van de koppeling (clutch) maakt minder uit. Wie heeft gelijk, want ze vallen beide onder de EU, hoewel alle EU landen hun eigen interpretatie hebben van de belachelijk moeilijke wetten. Het zal je maar gebeuren dat in Frankrijk je fiets in beslag wordt genomen omdat je Engelse rijbewijs niet voldoende wordt geacht. Ik werk in de vervoersindustrie, dus ik weet waar de bureaucraten toe in staat zijn. Hun droom is motoren tachograafplichting te maken, haha!

Anyway, als ik er van uitga dat de Mana een grote automaat is, maakt dat haar nog altijd geen makkelijke droomfiets. In de UK heb ik een soort brommer-rijbewijs (CBT) dat voor iedere beginnende motorrijder is verplicht. Daarmee kun je motorfietsen tot 125cc rijden. Daarna kun je je test doen en ben je 2 jaar lang beperkt tot 25kW. Tenzij je ouder bent dan 21 en kiest voor 'Direct Access': afrijden op een 500cc+ fiets geeft direct een vol rijbewijs. Die route werd bijvoorbeeld gevolgd door de cameraman van Ewan McGregor en Charlie Boorman voor 'The Long Way Round'. Die Direct-Access route wil ik ook volgen (waarom 25kW als het anders kan). Maar 500cc+ automatische motorfietsen zijn bij testcentra niet te vinden! Tenzij ik m'n eigen of gehuurde Mana, Burgman, Silverwing of GP800 meeneem misschien, maar die mag ik niet rijden zonder instructeur en kan ik evenmin verzekeren. Laat staan dat ik eentje mag testrijden voordat ik 'm zou kopen. Want ook dat zou te logisch zijn geloof ik. Jongejonge. Hier noemen ze zo'n situatie een Catch-22. Bestaat die situatie in Nederland ook?

Mijn enige uitweg lijkt om schakelen te leren, af te rijden op een CB500 ofzo, dan op de Mana te springen. Maar dat gaat mij behoorlijk extra tijd en dus ook geld kosten, terwijl het schakelen me niet boeit. Als ik afrij op mijn 125cc scooter kan ik een Mana alleen rijden als 'ie wordt beperkt naar 25kW - maar bestaat er een restrictor-kit? Ik kan niks vinden.. Onderhand begin ik het erg logisch te vinden dat de Mana geen geweldige verkoopcijfers haalt. Autorijders springen voor het gemak op een 50cc of een Fuoco of MP3, automaat-liefhebbers vinden de Vespa GT300 of Cube300 etc wel voldoende krachtig, en 'echte' motorrijders moeten niets hebben van een CVT, ook al houdt bv de lichtere en krachtigere Aprilia Shiver de Mana niet bij op 't circuit. Ik wil een Mana om makkelijk te kunnen forensen in de stad, regelmatig lange afstanden te rijden tussen Schotland en Engeland, en af en toe zelfs ver te reizen - ik wil bv nog eens naar Griekenland op de motor. Dat kan ook wel op een bv een Scarabeo 300, maar ja.

Was ik maar door de etelageruit verliefd geworden op iets belachelijks zoals een Range Rover 4.2 V8 SE Automatic. Ja, een verbluffend snelle quasi off-roader met een Auto-bak, het bestaat echt.. Niet eens zeldzaam! Effe afrijden in Peugeootje en hoppa. Waarom wordt het motorrijders toch zo moeilijk gemaakt? Ik snap het niet - als beginneling in zo'n Range Rover kan ik een familie vermoorden door op een file in te rijden, en op een motorfiets heb ik waarschijnlijker alleen mezelf six feet under.
 
Net een paar dagen in huis.
Bevalt ontzettend goed. Zit, voelt en stuurt als een motor, maar het gemak van een scooter. Ideale combi.

Groet - F
full
 
Mooie motor ciscotk! En een beetje het gemak van een scooter dmv een kleine ruimte waar de tank zit. :) Er zou toch een integraal in passen?

De vraag van nivelan was al een tijd terug beantwoord, de Mana is ook als 25kw te krijgen.
 
Mooie motor ciscotk! En een beetje het gemak van een scooter dmv een kleine ruimte waar de tank zit. :) Er zou toch een integraal in passen?
Toevallig van de week geprobeerd, mijn Arai integraal past er niet in (te groot hoofd?), maar blijft een handige bergruimte. Uniek voor een motor.
 
Als jij bereid bent om die mana te kopen en vraagt of je instructeur hem op zijn naam wil verzekeren en dat je hem daar kan stallen tot je afgereden hebt heb je wel een mogelijkehid lijkt me....

Nu nog iemand vinden die je vertrouwt hiermee en waar dit mogelijk is...
 
@ciscotk
Rustig inrijden natuurlijk, maar hou ons op de hoogte van verdere ervaringen. Stikjaloers ben ik, mooie fiets. Ik vraag me af hoe die bevalt op langere afstanden en dagelijks gebruik, kosten etc. Vele plezier! Het 12v poortje in de bergruimte lijkt me ook erg makkelijk voor de SatNav enzo. Kun je de 'tank' openmaken als je er op zit of moet je afstappen, zoals op een scooter?

@Monomuis
25kW staat inderdaad geadverteerd, bijvoorbeeld bij MVM in Soesterberg. Maar als ik ze mail zeggen ze ineens dat het geen 25kW is, en dat die evenmin leverbaar is. Nog steeds nergens restrictor kits gevonden.

@1Paul: je brengt me op idee-en, dankje..
 
@ciscotk
hou ons op de hoogte van verdere ervaringen.
Jaaa, vooral doen!
*O*

Stikjaloers ben ik, mooie fiets.
Same here!
-O-

Kun je de 'tank' openmaken als je er op zit of moet je afstappen, zoals op een scooter?
Ja; dat kan met een knopje op de linker stuurhelft kun je de klep ontgrendelen.
En als het contact "uit" is, kun je met de sleutel de buddyseat ontgrendelen, waaronder een hendeltje zit om die deksel mechanisch te ontgrendelen.

Tja... ik heb er weliswaar nog geen, maar de handleiding heb ik al bestudeerd!

:$
 
@ciscotk
Rustig inrijden natuurlijk...

Op de boordcomputer wordt de hoogste snelheid opgeslagen. Na mijn eerste ritje van de dealer naar huis stond ie op 149 km/u. Denk wel dat ie het kan hebben...

Nog een foto van de andere zijde, is de speciale uitlaat beter zichtbaar...
full
 
jee ik heb de hele discussie gemist.
en die mooie uitlaad is niet de orginele.

paul ja en nee.
als ervaring deskundigen in iedergeval in nederland kan ik je vertellen dat je eerst een verzekeraar moet vinden die hem voor je op je eigen naam wilt verzekeren met de wetenschap dat je hem gebruikt voor rijlessen.
laat dit vast leggen in een apparte clausule dit heb ik ook gedaan.
spreek met je instructeur af dat hij daar mag staan op zijn terein daar had mijn instructeur geen probleem mee.
zet er een l op en las je geslaagt bent geef je dit weer aan de verzekering door en die zet dan de verzekering om in een normale.
 
Allen,

Heb met mijn zoon ook proefgereden op een mana tijdens de RAI.
Is ons zeer goed bevallen komt zelfs in aanmerking voor aankoop om zijn goede tour eigenschappen.
Voordat wij een motor kopen gaan wij deze eerst een weekeinde huren.
Maar wij zien nergens in onze buurt een Mana S te huur, jammer.

M.v.g. Frans.
 
En als ik de dealers bel die, volgens de website van Aprilia, de Mana in de verhuur hebben,
dan weten ze van niks....

Ikke niet bekrijp.

:-(
 
Ook in Nederland is de Mana goedkoper. Heb met beide proefgereden. En gekozen voor de Mana. Toch (veel) meer 'motor-gevoel'. Iets tussen je benen. Vond ook de turbulentie van de Tmax ruit zeer storend. Dan veel liever vol in de wind. Tot nu toe geen enkele spijt. Beleef veel plezier aan de Mana.
 
Ja hoor, bevalt prima. Heb echter nog maar weinig in Sport Gear (= handmatig schakelen) gereden. Niet voor niets voor een automaat gekozen...
 
StarTwin, Loenen. Oude bekenden voor mij als ex-Ducatirijder. Staat ook een demo-Mana en ze kunnen ook mooie uitlaten maken :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan