De MT 5001 Android GPS voor je Motor

Effe tussendoor een TomTom Go verkeersinfo ontvangst vraagje:

Hoe krijgt de App op de MT5001 via de smartphone zijn informatie?

Tethering waarschijnlijk en dan via de WIFI configureren?
In manual staat hier niks over natuurlijk, daar gaan ze ervan uit dat de app op de tel staat.


Inderdaad pakt hij zijn zijn file informatie via de dataverbinding die hij op dat moment heeft. Of dat nou via WiFi, mobiele netwerk of via een hotspot dus eigenlijk ook een wifi netwerk gaat maakt niet uit!
 
Dank. Inmiddels geconfigureerd. Morgen om 07.00 starten we de GS :)
 
Laatst bewerkt:
Ik had een zo goed als verkoop met Freubeltje. We moesten de betaling en verzending nog regelen.

Ik zou echter nog even tomtom voor instaleren. Maar het toestel kreeg geen gps signaal meer toen ik het uit de doos haalde en inschakelde!

Contact opgenomen met China. Met als resultaat dat het product terug moet naar China! Ik krijg wel mijn aankoop bedrag terug... Maar heb er verder niets aan natuurlijk!

Dus er is er nog maar 1 in Nederland.

Ik hoop dat Marten meer geluk heeft met het toestel.
 
Laatst bewerkt:
Wat n gedoe weer jongens pfff

Ik kijk de kat nog ff uit de boom dan, Willie.
Ook omdat ik wil dat kaarten op sd kaart kunnen worden gezet, want anders is die 8 GB gewoon te weinig.

TomTom Go Mobile is ruim 6 GB.
Je kunt er na landen afhalen, maar dat wil ik niet.

En daarnaast is m'n spotify ook 7 GB.
Misschien dat die sd kaart iets is van Android, want dat kan nog niet zo lang hoor.

Begrijp alleen niet dat dit zo moeilijk is, om n goedkope motornavigatie op Android te maken.
Het is beproefde techniek, er zijn zat budget tablets op Android.
Resolutie is heel laag, opslag liefst 32 GB en n goede gps ontvangst en wifi.
Dikke waterdichte behuizing en zo'n Chinese bevestiging.

Ik wacht t nog ff af, want t seizoen is er toch nog niet.
Ook vind ik de prijs nog mwah.
Als ik hoor dat deze met verzending en douane bijna 180 euro kost.

Nou heb ik pas 1 x douane moeten betalen en dat was omdat ik t met DHL liet komen

Zag op marktplaats tweedehands TomTom Rider 400 voor 250.
Voor 130 wil ik m bestellen, maar dan niks erbij aan kosten en top werkend, want t blijft n risico.

Als er iets mee is, moet je m weer naar China sturen, terwijl TomTom in Nederland zit
 
Laatst bewerkt:
Wat n gedoe weer jongens pfff

Ik kijk de kat nog ff uit de boom dan, Willie.
Ook omdat ik wil dat kaarten op sd kaart kunnen worden gezet, want anders is die 8 GB gewoon te weinig.

TomTom Go Mobile is ruim 6 GB.
Je kunt er na landen afhalen, maar dat wil ik niet.

En daarnaast is m'n spotify ook 7 GB.
Misschien dat die sd kaart iets is van Android, want dat kan nog niet zo lang hoor.

Begrijp alleen niet dat dit zo moeilijk is, om n goedkope motornavigatie op Android te maken.
Het is beproefde techniek, er zijn zat budget tablets op Android.
Resolutie is heel laag, opslag liefst 32 GB en n goede gps ontvangst en wifi.
Dikke waterdichte behuizing en zo'n Chinese bevestiging.

Ik wacht t nog ff af, want t seizoen is er toch nog niet.
Ook vind ik de prijs nog mwah.
Als ik hoor dat deze met verzending en douane bijna 180 euro kost.

Nou heb ik pas 1 x douane moeten betalen en dat was omdat ik t met DHL liet komen

Zag op marktplaats tweedehands TomTom Rider 400 voor 250.
Voor 130 wil ik m bestellen, maar dan niks erbij aan kosten en top werkend, want t blijft n risico.

Als er iets mee is, moet je m weer naar China sturen, terwijl TomTom in Nederland zit

Groot gelijk heb je inderdaad! Het is nog te storingsgevoelig momenteel. Er komen vast nog leveranciers die het ook gaan maken en misschien iets betere kwaliteit en specificaties.

Ook heeft de tomtom rider een hele andere route functie dan de tomtom go app! Daar kwam ik nu ook achter!
De go app kent alleen bochtige route berekening. De rider daar in tegen heeft die functie ook maar daar naast spannende route functie en dan berekend hij beduidend leukere (bochtigere) routes dan de go app.

Als je een tomtom voor weinig wilt dit weekend koop je een tomtom rider 410 voor 319 euro bij waypoint. Wel dien je dan een oude navigatie in te leveren! Heb je een wat betere/duurdere navigatie krijg je er meer voor terug.
Het blijft een smak geld maar alle beetjes helpen..... :P
 
Jammer zeg, ik had mijn hoop er al een beetje op gevestigd, moet ik alsnog verder met mijn mobieltje aan het scherm...
Die MT zou juist alle irritaties waar ik tegenop loop wegnemen.
Nahja, wachten op de volgende batch dan maar.
Bedankt voor de heads-up Wilco !
(En je hoeft niet te reageren op de PB, las net al dat je een refund krijgt)
 
Ik heb de kronkelroutes nog niet getest, wat betreft verschil met die van de Rider.
Ik zit ff te kijken en het is zelfs nutteloos.
Dat is raar, ik ga ff testen nog.

Edit: hij lijkt de kronkelroute niet te berekenen, maar gewoon de snelste weg.
Er is ook geen 3 standen instelling zoals ik gewend ben.
Maarrrrr toen de route er stond, ging ik naar menu-huidige route- Wijzig routetype-kronkelroute, maakte hij daar wèl n leuke route van.
Ik ga 's kijken of t veel verschilt met m'n Rider.


Ik gebruik zelf n tweedehands auto TomTom, de 730, waar iemand de Rider 1 software op heeft gegooid :).
Die 730 kon itn routes aan, maar toen kwam ik erachter dat kronkelroutes erg leuk zijn en iemand op t Forum heeft geholpen met software.

We wachten nog maar af.
 
Laatst bewerkt:
Jammer Wilco. Je hebt denk ik pech gehad (DOA). Jouw GPS ontvangst was al niet best, terwijl de mijne met originele software ook ok draaide.
Vandaag dus naar het Westland en de TomTom app gebruikt. Zit nog een beetje te klooien met de tethering. Op de heenweg ok, maar terug geen connectie. Thuis Mobiele Hotspot Aan/Uit en hij doet hut weer.
Flitspalen zie ik niet, maar misschien moet je die extra aanschaffen?

Het scherm is zeker met de TT app heel erg goed. OK, het was grijs vandaag, dus voor een definitief oordeel wachten we op de zon :)

Ding is snel en de App draait als een tierelier. Ook de stem ok. Alleen waar is Claire (computerstem) op de TT Go Mobile?

Morgen weer de weg op met de GS (start prima hoor ;)) en uiteraard mag de MT 5001 weer mee.

TEST punt: Volgens mij geeft de GPS een te hoge snelheid aan. Zal ik volgende week eens testen in de auto met de TT 720 ernaast en de oude Rider 1.

Ik hoop dat ik hem nog even mag blijven testen. Dus dat de hardware mij niet in de steek laat.

Morgen ook een reis met IGO maken.

gr Marten
 
Jammer Wilco. Je hebt denk ik pech gehad (DOA). Jouw GPS ontvangst was al niet best, terwijl de mijne met originele software ook ok draaide.
Vandaag dus naar het Westland en de TomTom app gebruikt. Zit nog een beetje te klooien met de tethering. Op de heenweg ok, maar terug geen connectie. Thuis Mobiele Hotspot Aan/Uit en hij doet hut weer.
Flitspalen zie ik niet, maar misschien moet je die extra aanschaffen?

Het scherm is zeker met de TT app heel erg goed. OK, het was grijs vandaag, dus voor een definitief oordeel wachten we op de zon :)

Ding is snel en de App draait als een tierelier. Ook de stem ok. Alleen waar is Claire (computerstem) op de TT Go Mobile?

Morgen weer de weg op met de GS (start prima hoor ;)) en uiteraard mag de MT 5001 weer mee.

TEST punt: Volgens mij geeft de GPS een te hoge snelheid aan. Zal ik volgende week eens testen in de auto met de TT 720 ernaast en de oude Rider 1.

Ik hoop dat ik hem nog even mag blijven testen. Dus dat de hardware mij niet in de steek laat.

Morgen ook een reis met IGO maken.

gr Marten

Goed om te horen dat die van jou het zo veel beter doet! Ik heb een mail uit China aan jou gericht gekregen met een software update. Mocht je hem zelf niet gehad hebben pb me even je mail adres dan stuur ik hem even door.

Ik heb een behoorlijke discussie gehad voordat het toestel retour mocht, aangezien ze het er op gooide dat ik te kritisch zou zijn. Ik ben echter van mening dat het product niet goed is.


Zou je eens willen testen hoe je gps signaal is in vergelijking met een android telefoon en het resultaat hier willen delen? Ik ben benieuwd hoe jouw toestel het doet in vergelijking met een telefoon.

Ik had de telefoon en de mt5001 op dezelfde plaats gelegd en vervolgens de gps app die op het toestel zit opgestart en op het android toestel dezelfde app geïnstalleerd en beide rustig signaal laten zoeken. De app kun hier downloaden https://play.google.com/store/apps/details?id=com.chartcross.gpstest.
Ook heb ik de toestellen even alleen laten liggen zodat het zeker was dat ze geen storing bij elkaar veroorzaakte.

Hier onder mijn resultaten die ik ook naar de fabrikant heb door gestuurd.

full


full
 
Laatst bewerkt:
Flitspalen zitten erin, maar zonder connectie zie je ze volgens mij niet.
En eerste 75 km zijn vrij en moet volgens mij alles t doen
 
Ja, het gaat om de connectie. Morgen weer proberen ;)

Die GPS fix test pak ik vrijdag op als dat ok is. Verschil is groot.
Morgen weer vroeg op, GS starten ;) en knorren maar weer over de A12 en A4 naar Kwintsheul.

PB voor Williej

Tot later/morgen, Marten
 
GPS test. Op het bureau binnenshuis. Na 10 minuten acclimatiseren.

full


Het wisselt een beetje, dan staat de ene voor , dan de andere.
Rond de 10 sats in zicht en in gebruik.

gr Marten
 
Wat mij opvalt is dat de GPS fix / status van Williej Engelstalig is en die van Marten Chinees is. Wellicht veroorzaakt de update naar Engels toch een lastige probleempje.

Overigens vind ik de GPS-fix die binnen geconstateerd wordt een mooi resultaat. Het vergelijk tussen een telefoon-fix (Assisted-GPS) en GPS-fix gaat mank. De telefoon blijft constant updaten (triangulatie) en de navi moet het hebben van de aangeboden satellieten en een matige bepaling mbv internet verbinding.
 
Laatst bewerkt:
Wat mij opvalt is dat de GPS fix / status van Williej Engelstalig is en die van Marten Chinees is. Wellicht veroorzaakt de update naar Engels toch een lastige probleempje.


Ik had als eerst ook die chinese variant en toen was het signaal dramatisch. Nu na de update van de fabrikant naar de Engelse versie deed hij het in het begin juist beter dan voorheen. Maar ik denk dat het gewoon een gelukje is geweest. Overigens is dit gewoon een app die je kunt instaleren ik kan me niet voorstellen dat dit enige invloed op de signaal kwaliteit kan hebben.

Overigens vind ik de GPS-fix die binnen geconstateerd wordt een mooi resultaat.

Klopt vond ik ook. Ik had de meting buiten gedaan en had een veel minder resultaat dan Mr.M! Wat er denk ik op wijst dat er iets fout was met het toestel.

Het vergelijk tussen een telefoon-fix (Assisted-GPS) en GPS-fix gaat mank. De telefoon blijft constant updaten (triangulatie) en de navi moet het hebben van de aangeboden satellieten en een matige bepaling mbv internet verbinding.

Ik denk niet dat je het hier bij het juiste eind hebt.
De mt5001 heeft namelijk de mogelijkheid om ook data te gebruiken voor locatie bepaling. Deze optie had ik ook aan staan en het toestel was verbonden met een wifi netwerk tijdens eerder geposte vergelijking. De functie (grote nauwkeurigheid) dat hij bleutooth, wifi etc mocht gebruiken stond aan. De telefoon heeft wel een snellere fix aangezien hij sneller zijn positie kan bepalen aangezien hij zijn gebied sneller kan bepalen omdat hij weet bij welke telefoon masten hij in de buurt is etc. Ook als ik in beweging zou zijn kan hij hierdoor war nauwkeuriger/sneller werken. Maar stilstaand in de tuin denk ik niet dat het enige invloed op de test die wij gedaan hebben.

Maar het gaat hier niet om welk de snelste fix heeft. Maar of het verschil bij Mr.m ook zo groot is, in het aantal satellieten wat er gevonden word. En dat bleek niet zo te zijn zoals we konden zien! Hierdoor valt wel te constateren dat er helaas echt iets goed mis was met mijn toestel.
 
You GPS chip is stuk Williej, dat kan toch niet anders?

Vanochtend is alles weer vlotjes verlopen. Internet connectie en volop traffic en flitspaal info.

Gisteravond toch nog even gezocht op nar het feit dat TomTom en bv OsmAnd geen kaarten willen wegschrijven op de extsd Card. En zie hier: Kitkkat restricting access to external SD card

Maar meteen doorgegeven aan China. Deze info ligt inmiddels bij de engineer.

Shirley wil eigenlijk dat ik een versie terug ga om te checken of ik met die originele versie wel kaarten kan wegschrijven naar de extsd card. Omdat ik nl gezegd had dat Williej die kaart wel kon benaderen om kaarten weg te zetten.
Misschien ga ik dat ook nog even proberen.

Zometeen weer op weg naar huis ;)

Marten
 
Laatst bewerkt:
Ik zat daar ook naar te zoeken, mogelijke restrictie van oude Android, maar m'n Asus zenfone 6 had ik ook gewoon de kaarten op Micro SD.
Later upgrade van lollypop naar KitKat, nog steeds kaarten naar de.
Nu op Android 5.0 ook.

De clue bij TomTom was, dat TomTom de kaarten alleen op sd zet, als de vrije ruimte op de SD groter is dan die van de fone.

Let op, dan kan niet naderhand. Dus als je de kaarten op het interne geheugen heb staan, moet je eerst de TomTom app eraf halen.

Daarna TomTom opnieuw installeren en dan zet hij ze wèl op de SD
 
Laatst bewerkt:
Het hele internet staat werkelijk vol met het KitKat issue. Google wil niet dat de tel, tablet naar de extSD kan schrijven. Google maar eens op Kitkat Osmand, TomTom, etc.
Ik ga eerst de truuk mbt Osmand uithalen (dir aanmaken op de SD kaart, en daarna zou hij de kaarten moeten installeren op de extSD card).
Maaaar.... de Sd kaart is cruciaal als het gaat om een nav apparaat. En als je daar geen kaarten (veel GB's) op kan installeren is dat slecht en moet daar een oplossing voor komen.

Goed, we zijn weer thuis en diezelfde TomTom app is inderdaad heel prettig. Alles helemaal goed: scherm goed, opstarten en afsluiten helemaal goed. Ik vind het systeem (Android nav) een verademing.
Ik hoop dat deze het goed vol houdt en ik nog een tijdje door kan gaan met testen.

gr M

Deze testen voor de komende tijd:
1. Klooien met bovenstaande software issues.
2. GPS Snelheid vergelijken met bv mijn TT 720.
 
Ik zat daar ook naar te zoeken, mogelijke restrictie van oude Android, maar m'n Asus zenfone 6 had ik ook gewoon de kaarten op Micro SD.
Later upgrade van lollypop naar KitKat, nog steeds kaarten naar de.
Nu op Android 5.0 ook.

De clue bij TomTom was, dat TomTom de kaarten alleen op sd zet, als de vrije ruimte op de SD groter is dan die van de fone.

Let op, dan kan niet naderhand. Dus als je de kaarten op het interne geheugen heb staan, moet je eerst de TomTom app eraf halen.

Daarna TomTom opnieuw installeren en dan zet hij ze wèl op de SD

TomTom bevestigd bovenstaande ook:

TomTom Support

En er is hoop voor de toekomst. Ze sluiten bovenstaand artikel af met "We hopen deze functionaliteit in een toekomstige versie van de app te verbeteren.".
 
Laatst bewerkt:
Als mijn manier lukt, is er geen probleem toch?
Het is mij ook altijd gelukt.

Ook heel handig voor t gebruik in de auto met TomTom:
Ik hoef bijna nooit een adres in te typen. Ik druk op t microfoontje op t toetsenbord als ik t adres moet intypen.
Vervolgens zeg ik de naam van de stad, straat en huisnummer en bijna altijd gaat dat goed.

Weet echter niet of dat in eerdere Android versies ook kon, want daar kwam ik n maand of wat geleden pas achter :')
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan