De MT 5001 Android GPS voor je Motor

Ja, maar ik snap het niet, want:

De MT is nieuw
16 GB card erin gedaan
Ik download en installeer TomTom Mobile
Wil de West Eu kaart downloaden
Kan niet, want er is niet genoeg geheugen

Hij kijkt dus alleen naar het interne geheugen, omdat onder KitKat de extSD Read Only is.
 
Ja, maar ik snap het niet, want:

De MT is nieuw
16 GB card erin gedaan
Ik download en installeer TomTom Mobile
Wil de West Eu kaart downloaden
Kan niet, want er is niet genoeg geheugen

Hij kijkt dus alleen naar het interne geheugen, omdat onder KitKat de extSD Read Only is.

Formatteer je SD-kaart op je device en start je device opnieuw op:

Instellingen -> Opslagruimte -> SD-kaart wissen
 
You GPS chip is stuk Williej, dat kan toch niet anders?



Shirley wil eigenlijk dat ik een versie terug ga om te checken of ik met die originele versie wel kaarten kan wegschrijven naar de extsd card. Omdat ik nl gezegd had dat Williej die kaart wel kon benaderen om kaarten weg te zetten.
Misschien ga ik dat ook nog even proberen.

Zometeen weer op weg naar huis ;)

Marten


Ja ik denk ook dat die van mij kappot is maarja....

Ik heb nooit de kaarten op sd kaart geïnstalleerd. Ik had enkel de handleiding gevonden en gedeeld die pesago-rider gisteren ook deelde.

Misschien heb je er overheen gelezen maar ik had het afgelopen dinsdag ook al gezegd! Ik had tomtom namelijk al geïnstalleerd en geen zin om dit toen opnieuw te gaan doen. Via het data menu van het toestel kon ik wel de sd kaart benaderen. Ook via instellingen menu kon ik sommige apps wel kopiëren naar sd maar lang niet alle! Maar toen heb ik mijn sd we weer uit omdat ik hem nodig heb voor mijn camera.

Persoonlijk denk ik dat het of een bug in de prolech software is. Of een beperking van de android versie die er op draaid!

Of het heel veel verschil maakt weer ik niet maar wat mij opviel is dat het toestel op een tablet versie draaid. Dit vind je terug bij instellingen en dan onderaan.
 
Ik zit ff te kijken maar zo te zien hadden we dit probleem ook bij m'n Asus zenfone met Android 4,3.

De TomTom West Europa was gelukkig maar 4 GB.
Komt dus toch door de verouderde Android.

Ook programma als Move2SD hielpen niet.
Het is dus wachten op n android upgrade
 
SD Card formatteren wacht ik nog effe mee. Pas op, we hebben het hier steeds over een SDCard en een extSD card. Er zijn meerdere fabrikanten van Tablet en tel's die dit zo opzetten. Heel verwarrend.
Ik heb nooit de kaarten op sd kaart geïnstalleerd. Ik had enkel de handleiding gevonden en gedeeld die pesago-rider gisteren ook deelde.

Misschien heb je er overheen gelezen maar ik had het afgelopen dinsdag ook al gezegd! Ik had tomtom namelijk al geïnstalleerd en geen zin om dit toen opnieuw te gaan doen. Via het data menu van het toestel kon ik wel de sd kaart benaderen. Ook via instellingen menu kon ik sommige apps wel kopiëren naar sd maar lang niet alle! Maar toen heb ik mijn sd we weer uit omdat ik hem nodig heb voor mijn camera.

-> Vandaar dat ik de extSD card er reeds in had gedaan voor de TT installatie en Osmand en Locus installatie

Persoonlijk denk ik dat het of een bug in de prolech software is. Of een beperking van de android versie die er op draaid!

-> Android versie en officiele policy van Google

Of het heel veel verschil maakt weer ik niet maar wat mij opviel is dat het toestel op een tablet versie draaid. Dit vind je terug bij instellingen en dan onderaan.

-> Correct

Ook Lollipop (5.0) heeft er last van.

Er zijn ook omwegen, zoals het copieren van mappen naar de extSD card + wat extra handelingen. Osmand heeft dit gewoon opgenomen in hun FAQ's.
Op het TomTom forum staat ook een handmatige omweg.

Maar ..... aan Prolech hier verder werk in te stoppen, want dit geintje maakt het lastig voor ze. Het ligt inmiddels bij hun ontwikkelaar.

De komende tijd ga ik de verschillende zaken nader onderzoeken.

gr Marten
 
Bij latere Android versies had ik met TomTom geen last, maar weet niet precies welke de omslag gaf.

Vind t voor mezelf nog geen ramp als TomTom er maar oppast.
Hoeveel opslag is er precies?
Denk niet 8 GB aangezien t systeem er nog op moet?
 
TomTom past er wel op als je IGO eraf haalt en dat is makkelijk, want die (IGO) kun zo verplaatsen naar de extSD.
De laatste TT versie heeft als voordeel veel kleinere kaarten, want je kunt nu per land kiezen, of iig kleinere stukken.

Vanaf welke versie had je geen last meer? Het zou handig zijn dat te weten, want dan kunnen we dat meegeven aan Prolech.

Gek ding: ik zag net dat Locus geinstalleerd is op de ..... ExtSD??!!
Net extra getest met heel NL (1 GB) als kaart en wordt vlekkeloos geinstalleerd op die extSD card.

Dat betekent dus dat ook de App bouwers iets kunnen betekenen in het omzeilen van de Google policy?

M
 
Ja hoor, dat is geen probleem.
Gaat ook prima via de PC.
Dat bedoel ik dus ook met alternatieve oplossing: Map Android/Data aanmaken en daar de kaarten in aanmaken.

gr Marten
 
Goed nieuws Marten!
Je hoeft t in principe 4 x per jaar te doen, bij updaten.

Ik vind dat niet echt n probleem.

Ook handig in de tomtom.
Je kunt de volgorde van het menu wijzigen, dus Mijn Routes bovenaan, of huidige.
Druk in menu op dat potlood, klik het te verschuiven deel en met pijltje omhoog omlaag verschuif je het
 
Als het lukt he ;)
Voor ons is het dan geen probleem. Voor Prolech wel, want die gaan bestookt worden met vragen over de SD kaart en waarom er geen kaarten op te plaatsen zijn.
Als het bv vanaf Android 6 opgelost is, zou ik die versie erop plaatsen als ik hun was.

Ik moet de TomTom app nog nader bestuderen inderdaad.
Wat ik wel jammer vind is dat de 2D optie de hele route toont (je positie op de rout - finish). Hij zoomt dus niet in. Is dat te veranderen? Is dat op de Rider 400 ook zo?

EDIT: Got it! Setting Travelview 3 of 2D. Ik gebruikte het Overzichtsscherm ... hahaha
 
Laatst bewerkt:
Yep.

Inmiddels de TomTom Bandit camera gestart, app gedownload en spelen maar.
Werkt prima.

Dan kun je dus het beeld op de GPS zetten om de hoek te controleren tijdens het rijden.
En op de camping de video editen en uploaden naar YouTube of iets anders.

gr M
 
Dat KitKat ver haal is toch lastig, maar inmiddels Locus en Osmand via de extSD kaart.
TomTom gaat niet, maar misschien moet ik die maar es deinstalleren.

Goed, vraagje gents: ik zou graag IGO kaarten naar de SD hebben.
Hoe pas ik de sys.txt aan. Nu de hele folder IGO verplaatst, maar dat gaat natuurlijk niet.

Alleen folder content naar de SD kaart en dan de sys.txt aanpassen?
Internet is wat warrig in deze. Het gaat om Android IGO Primo.

Kijk, als ik IGFO wegkrijg (deleten kan altijd nog), dan heb je weer genoeg ruimte voor TomTom. Of je andere hoofd navigatie.
Ik zal trouwens prolech aanraden over te stappen naar Android 6, want zijn krijgen natuurlijk een hele bende vragen over zich heen met Android KitKat en ook Lollipop (5).

Evenzo goed: mijn nav is nog nooit overwachts gestopt, traag geworden of wat dan dan ook. ... knock on wood ...
 
Laatst bewerkt:
IGO maps staan nu ook op de extSD en het werkt.
Probleempje wellicht: aanmaken dB flitsers met txt file.Wamt je kunt niet naar de extSD schrijven: NaviTotal.com • View topic - How to install iGO Primo on Android 4.4.2

Voor later zorg. Ik heb nu ruimte op mijn interne SD kaart.

Het kan allemaal wel, maar het is geen plug en play. En dat komt door inderdaad Kitkat.
Maar daar zouden wel omheen moeten kunnen programmeren in China. Of toch naar Android 6.
 
Laatst bewerkt:
IGO maps staan nu ook op de extSD en het werkt.
Probleempje wellicht: aanmaken dB flitsers met txt file.Wamt je kunt niet naar de extSD schrijven: NaviTotal.com • View topic - How to install iGO Primo on Android 4.4.2

Voor later zorg. Ik heb nu ruimte op mijn interne SD kaart.

Het kan allemaal wel, maar het is geen plug en play. En dat komt door inderdaad Kitkat.
Maar daar zouden wel omheen moeten kunnen programmeren in Chinma. Of toch naar Android 6.

Hoe reageren de Chinezen wanneer je voorstelt om op Android 6 over te stappen? Ze zullen niet staan te juichen omdat Android 6 andere hardware eisen stelt.
 
Laatst bewerkt:
Dat weet ik nog niet. Heb het net gemailed. Ze zitten nu ongeveer aan het ontbijt? :)
Ze kunnen er ook omheen hacken. Of de interne Sd vergroten naar 32 GB of zoiets.
Of zo laten. Maar ja dan krijgen wel een bende Help-desk vragen.

Want zoals ik zei, tot op heden werkt de GPS als een tierelier, dus nodigt uit om veel leuke apps op te zetten. Ding is best handzaam, accu gaat denk ik makkelijk een dagje mee.
Dus ja, met 6 GB aan geheugen ga snel richting plafond.

Marten

Dit is zo'n hack/fix: DroidGyan
 
Laatst bewerkt:
Interessant toestel. Voorlopig ben ik nog erg tevreden over de Becker Mamba software. En ook de Blaupunkt Motopilot software is erg leuk om mee te spelen. Dit is allemaal nog Windows CE uiteraard. Net als de Motoreditie van IGO.

Tomtom ben ik nooit een groot fan van geweest. Alhoewel die verkeersinformatie wel weer interessant klinkt.

Het schijnt dat Becker in de toekomst ook overstapt op Android. Dus dat zal dan voor veel Navigatie fabrikanten gelden lijkt mij...

Begrijp ik het goed dat momenteel alleen de TomTom Go software interessant is voor dit toestel? Of zijn er meer mogelijkheden?
 
Het ligt bij de ontwikkel afdeling. Ze hoopt dat die een oplossing vinden voor het KitKat probleem dat de externe SD write-protected is voor de nav.

Ze zullen idd geen nieuwe Android erop plaatsen, want dat is nogal lastig volgens hen. Bovendien als zoals pegaso-rider zegt Android 6 andere hardware nodig heeft, dan kun je dat vergeten. Dan beter de nav rooten?

Als ik hun was zou ik een 32 GB interne 'SD card' plaatsen. Ben je overal vanaf.
Of hun doelgroep moet zijn nerds en idioten zoals ik :)

Ze vond dat ik op een andere manier iGO naar de extSD kaart had moeten doen. Zodat alles daar op zou staan (App + kaarten). Haar procedure gevolgd. Nu start iGO niet meer op, fout op fout. Alles er maar weer af en de backup terug zetten en dan wellicht weer opnieuw. Maar eigenlijk kan iGO mij gestolen worden. De TT App is velen malen beter. En neemt net zo veel ruimte in op de interne SD kaart.

Maar goed, dit alles is voor het gros niet nodig. Je koopt dat ding, kiest voor iGO of TomTom of een andere App. Uninstall degene die afvalt in de keuze. En installeer andere apps die je nodig hebt. Ik bv de 360 app gedeinstalleerd. Alleen in de Chinese taal, soort van playstore en andere zaken. Allemaal leuk, maar ik ken geen Chinees, weg ermee. Ding blijft gewoon draaien.

Ik heb mij mijn afspraak gehouden, ga verder met de apps die nu opstaan en een paar nieuwe. De komende tijd All Road ritjes doen met OsmAnd en Locus. En kijken of de hardware ok blijft. Als dat goed gaat, dan heb ik einderlijk wat ik altijd wilde: vrijheid en een nav die het blijft doen. We zullen het zien ;)

Ik blijf jullie uiteraard op de hoogte houden.

gr Marten
 
Interessant toestel. Voorlopig ben ik nog erg tevreden over de Becker Mamba software. En ook de Blaupunkt Motopilot software is erg leuk om mee te spelen. Dit is allemaal nog Windows CE uiteraard. Net als de Motoreditie van IGO.
Ik kan helemaal niks met die Becker software Paul. Ja, een beetje A->B Mijn test route door het binnenveld hier maakt ie een bende van (zitten twee lussen in).
Ik heb navigatie om routes rijden en tracks met heel veel punten.
Heel veel punten betekent voor iGO drama: traag, traag, traag.
Daar zijn veel beter apps voor, maar ja, dan moet je naar Android.

Garmin had hem: Monterra, maar heeft hem net zo hard weer laten vallen.

De MotorEditie is niet af en helaas zien we de maker niet meer. Kan geen GPX aan, neemt niet de titel van de route over, je moet de route eerst laden, dan opslaan en dan wordt minder traag. Vakantie met 15 routes? Na iedere dag delete de vorige route, zodat het allemaal sneller wordt. En daarvoor van GPX -> KML. En ook daar is 1 op 1 niet te vertrouwen. Ik heb er nooit een vinger achter kunnen leggen, maar ik moest altijd de hele route meter voor meter checken. Mijn Holux met MotorEditie viel regelmatig uit, dan startte de IGO niet meer en moest ik eerst een ini file terug zetten. Was dan tijdens de crash corrupt geraakt. Die WinCE zijn leuk, goedkoop, maar je moet er niet van afhankelijk zijn.

Wellicht gaat dit bij deze Android zometeen ook mis en valt ie uitelkaar of blijkt inderdaad dat de houder kloten is. Dat weet ik dan wel met Pasen. Zoals het nu naar uitziet ziet ie elke week op de motor, weg en allroad icm Windows Phone en TomTom Cam.

gr Marten
 
gpx track rijden ging bij mij goed via Becker.

Meestal rijd ik gewoon routes via waypoints. Ook dat gaat goed. Zijn wel meestal routes zonder lussen dan.
De kronkelroute functie gebruik ik veel. De korte kronkelroute is eigenlijk gewoon binnendoor. Meestal laat ik het toestel een aantal alternatieven uitrekenen en neem dan datgene wat mij het beste eruit ziet. Heenreis een andere dan terugreis. Echt ideaal.


Het zal wel een kwestie van gewenning zijn. Maar ik begin zo langzamerhand een echte Becker fan te worden. Gebruik in de auto en camper inmiddels een origineel Becker 7" toestel. En het bevalt mij erg goed.

Het is ook maar net waar je op een gegeven moment aan gewend bent.

Het originele Mamba toestel heeft wat mij betreft maar 1 nadeel. De korte levensduur van de accu. En het langzaam weer opladen dan. De Chinees van mijn vriendin doet het wat dat betreft een stuk beter. Ook is deze sneller met rekenen en opstarten.

Voor de Becker toestellen had ik altijd Garmin. Maar het idioot ingewikkelde updaten, en de bijzondere manier van navigeren, hebben mij uiteindelijk via IGO naar Becker gedreven. Tomtom heb ik geen ervaring mee. Misschien tijd om dat eens te gaan proberen :-)
 
Mijn Holux (ik noem dat het "originele" Mamba toestel) werkt nog steeds echt feilloos. Traag maar feilloos. IGO gebruik ik niet meer. Maar de Becker software heeft geen bugs of plotseling uitvallen.

Ik heb hem via contact geschakeld. Dat geeft in combinatie met de zwakke accu wel eens wat ergernis.

Ook de Blaupunkt Motopilot software draait op de Holux.

Back on-topic: Dit Android toestel heeft nog steeds dezelfde houder als de vorige Chinezen. Mét de kwetsbare contactjes. Dit gaf bij de eerste Chinezen heel veel problemen. Als er iets stuk gaat, dan is het vaak dat. Persoonlijk vind ik het ding er ook niet echt gelikt uit zien. Het lijkt een beetje een opgeblazen oud type 4,3" gps.

Maar goed, alle lof voor de mensen die als tester willen fungeren. Ik wacht nog wel even af...
 
De houder staat op de lijst. We zullen het zien. Ik rijd genoeg voor een duurtest. Garantie = 1 jaar. ;)
 
iGO app werkt ook weer netjes met de kaarten op de extSD
(ik weet het lekker toch beter dan die Chinese wijsneuzen)

Zal aan hen voorstellen dat startscherm ook bewerkbaar te maken voor gebruikers.
Dus bijvoorbeeld meteen de knoppen erop naar je belangrijkste apps.
Als dat niet teveel moeite is en teveel cpu power kost .... ;)
 
iGO app werkt ook weer netjes met de kaarten op de extSD
(ik weet het lekker toch beter dan die Chinese wijsneuzen)

Zal aan hen voorstellen dat startscherm ook bewerkbaar te maken voor gebruikers.
Dus bijvoorbeeld meteen de knoppen erop naar je belangrijkste apps.
Als dat niet teveel moeite is en teveel cpu power kost .... ;)

Hahaha goed bezig!

In het start menu kun je al bijvoorbeeld de pad van navigatie zelf instellen dat wist je al wel? Knop lang indrukken en vervolgens kun je de gewenste app selecteren.
Of is dat niet wat je bedoeld?
 
Terug
Bovenaan Onderaan