Defecte knipperautomaat?

Mack

MF veteraan
17 mrt 2003
8.321
2
Den Bosch
Het zit zo: ik heb net een nieuwe accu. Het elektrisch circuit is in zoverre prima dat alle lichtjes en toeters en bellen het doen.

Probleem is alleen dat mijn richtingaanwijzers blijven branden als ik stilsta. Als ik ga rijden knipperen de lampjes heel onregelmatig.

Heeft dit te maken met een te lage accuspanning of heb ik een defecte knipperautomaat? Zo ja, wat kost een nieuwe ongeveer?
 
bij de automateriaalhandel kan je zeker slagen, een clignoteur vind je daar heus wel. Laatst nog een mooi electronisch relais gekocht van Hella, is beter dan zo'n bi-metaaltje. Het zal niet precies de 'suzuki fabrieks' automaat zijn, maar bij de motorzaak krijg je ook gewoon een aftermarket.

Maar jouw probleem heb ik ook eens gehad bij een scooter, bleek toch dat de accuspanning te laag was door een vals contactje.
 
Geef eens een zacht tikje tegen het knipperlichtrelais. Soms wil dat helpen. En dan weet je gelijk ook zeker dat dat relais kaopt is. En inderdaad bij een automaterialenzaak kun je echt wel een eind komen.
 
Het is normaal dat je accuspanning bij stationair wat lager is dan bij gasgeven.

Je thermisch werkende clignoteur (met bimetaal dus, aan slijtage onderhevig en inmiddels van uitgestorven ras) is hiervoor veel gevoeliger dan een modern electronisch exemplaar.

Als je je clignoteur vervangt door een electronisch exemplaar, verwacht ik dat je van het knipperprobleem af zult zijn.

Succes
 
Check wel of je richting-lampjes van de origineel bedoelde zwaarte zijn en ook of geen enkele van de fittingen uitslag/oxiden vertoont; eventueel schoonmaken met een speciale contact-reiniger (voorzichtig met aanliggende kunststof, vertrouw nooit chemicalien).
 
Moet zo'n universeel (electronisch) knipper relais continu de spanning hebben va de schakelaar?

Ik bedoel, op een harley zitten links en rechts beide een schakalaar, die een puls geven met aan zetten, en een zelfe puls geven om stop te zetten
 
Let op voordat je bij de auto-boer een knipper-relais gaat halen of de lampjes in je richting aanwijzers 10 watt zijn (zoals op veel motoren) of 20 watt (zoals op meeste auto's): De weerstand van de lampjes bepalen de knipper-frequentie, ze knipperen erg snel als het wattage te laag is voor het gegeven knipper-relais. Ik had dit probleem op mijn Buell. Ik weet niet waar Harley / Buell hun electronica inkopen maar het lijkt niet erg bestand tegen buitengebruik ;) Als je geen geschikte knipperaar kan vinden, kijk dan eens of je oude te redden is: Op de Buell b.v. is dit een klein print-plaatje in een plastic kastje: Aangezien dit kastje een opening heeft voor de montage-klip gutst regenwater vrolijk naar binnen waarbij het knipperen ophoudt zodra het nat is buiten. Droog het printplaatje, schrob het schoon met een tandborstel (bij voorkeur niet dezelfde die je nog voor je tanden gebruikt :P ) met WD40, en na in elkaar zitten alle kieren dichtkitten met siliconen kit of iets soortgelijks.

Als al het overige faalt kun je altijd nog je hand uitsteken.
 
Laatst bewerkt:
ik heb dit ook gehad op mijn fiets nadat ik led knippers erop gezet had, de relais heeft een wattage nodig van ongeveer 15 watt, dus dat kon ik nooit halen omdat mijn knipperleds nog geen 1 watt trekken, heb je gekeken hoeveel watt jou knipper zijn, moet samen opgeteld ongeveer 10 tot 15 watt zijn, zonee, andere wattage erin zetten, en je zult zien dat ze knipperen

Sheldon
 
Let op voordat je bij de auto-boer een knipper-relais gaat halen of de lampjes in je richting aanwijzers 10 watt zijn (zoals op veel motoren) of 20 watt (zoals op meeste auto's): De weerstand van de lampjes bepalen de knipper-frequentie, ze knipperen erg snel als het wattage te laag is voor het gegeven knipper-relais. Ik had dit probleem op mijn Buell. Ik weet niet waar Harley / Buell hun electronica inkopen maar het lijkt niet erg bestand tegen buitengebruik ;) Als je geen geschikte knipperaar kan vinden, kijk dan eens of je oude te redden is: Op de Buell b.v. is dit een klein print-plaatje in een plastic kastje: Aangezien dit kastje een opening heeft voor de montage-klip gutst regenwater vrolijk naar binnen waarbij het knipperen ophoudt zodra het nat is buiten. Droog het printplaatje, schrob het schoon met een tandborstel (bij voorkeur niet dezelfde die je nog voor je tanden gebruikt :P ) met WD40, en na in elkaar zitten alle kieren dichtkitten met siliconen kit of iets soortgelijks.

Als al het overige faalt kun je altijd nog je hand uitsteken.


Bij harley is het ook een klein printplaatje maar dna helemaal ingegoten, dus zonder opening.

Maar hoe zit dit nu met universele knipper kastjes, werken die ook op een puls???
 
Terug
Bovenaan Onderaan