DIY RVS uitlaat

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.720
985
Almere
Er staat al heel lang een TIG lasapparaat in de schuur waar ik nog steeds bijzonder weinig mee heb gedaan.
Nu heb ik het idee om eens te gaan braden aan een uitlaat van RVS welke ik zelf samen wil stellen.

Ik verbaas mij alleen over de prijzen van onbewerkt RVS pijpjes, bochten etc.
Een complete uitlaat linkpijp van RVS koop ik voor zo'n 300 euro en bestel ik wat rechte stukken, 4x90 graden bochtjes en een Y pijp dan ben ik al over de 250 euro kwijt en is het qua zelfbouw al niet eens meer de moeite waard om te gaan freubelen.
Daarmee dus de vraag en reden van dit topic: Weten jullie nog iets beters hebben jullie andere ideeën of zijn er goedkopere manieren / waar haal je je RVS?

Het idee is 304 RVS en dan a.d.h.v. een grove inschatting wat bochten en rechte pijp bestellen en dan te beginnen met bijv. de makkelijke linkpijp.
De einddempers zijn slip-on met E-keur en dB killer dus er is geen additionele demping nodig.
Het is niet nodig, maar wel motivatie om te lassen en dat heb ik ff nodig.

Om diezelfde reden wil ik het niet te duur maken want voor hetzelfde geld eindigt het als een hoopje schroot.
Nee misschien niet handig om zo te beginnen, ja helaas ik heb wel een project nodig waar ik voor wil gaan (motivatie en concentratie) i.p.v. willekeurig maar wat reststukjes schroot aan elkaar te plakken onder het mom van oefenen....

Ben langer bezig met het schoonmaken van het schroot dan dat ik een lasje kan leggen dus daar was de lol ook snel van af.
 
RVS kan heel slecht tegen trilling bij lasverbindingen, dus probeer een RVS bochtenset te kopen, en doe dan de header en demper zelf , of na het lassen de bochten goed uitgloeien.. Kan goed gaan , maar er is een risico
 
De kant aan de demper laat ik sowieso origineel en dus verbonden met een veer, kan blijven bewegen.

De rest zit aan het frame vast en zal niet flexen.

Trillen doet de 2 cilinder wel ernstig maar als je het kan bouwen tot acceptabel niveau dan is het voordeel dat je het ook kan repareren dus voor mij is dat een acceptabel risico :)

lukt het niet heb ik altijd de stock spullen gewoon liggen dus ik zit nooit zonder.
 
Ik heb een bandzaag (wel een goeiekope) en een slijptol of eventueel een vlakke plaat (geen vlakplaat helaas) met schuurpapier.
@Dirtbag Dat scheelt wel even iets, goedkoopste wat ik in Nederland kon vinden voor 1 recht stuk pijp was 34 euro en op deze site betaal ik net geen 20 euro.

Zo is het een stuk leuker shoppen, bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb van rvs van bovengenoemde hoerr en een hbm afkortzaag met slijtschijf uitlaten gemaakt voor de sevenfifty en de vf750f. Van kop tot demper. Uitlaatflenzen heb ik uit 5mm rvs laten lasersnijden.

Ik ga niet zeggen dat ik alle paarden nog uit heb blok haal of dat het de mooiste uitlaten in de wereld zijn. Ze doen het echter prima.

Betreffende trillingen zou ik me weinig zorgen maken. Meeste buizen en bochten wat je los koopt is 1.5 of 2 mm wand. Als je backinggas kunt lassen. Trilt dat niet zo vlot kapot denk ik.

db
 
In dit geval zal het geen verschil maken qua paarden omdat ik niets aanpast en alles is al open + daar op afgesteld (powercommander + wideband lambda kit = eigen afstelling/mapping gemaakt).

Tweede stap is voor de auto de einddemper vervangen en dat is een turbo diesel dus minder tegendruk is beter. Qua geluid hoef ik mij ook geen zorgen te maken want de turbo en het dieselfilter nemen zo veel geluid weg dat er standaard ook al bijna geen demping aanwezig is.
 
Ik haal altijd rvs spullen bij JMTuning,ze hebben een nette webshop(rvs uitlaatdelen),je kunt de prijzen even vergelijken.
Ik zaag gewoon uit de hand en heb een brede (100mm)bandschuurmachine waarmee ik de uiteinden mooi recht krijg.
 
JM tuning heb ik inderdaad gezien, zo'n beetje alle webshops gehad in Nederland. Duitsland is in ieder geval niet te verslaan qua prijzen.

Maar ik moet alles nog opmeten dus eerst eens zien wat ik nodig heb in welke maten en dan maar eens goed vergelijken qua prijs.

Ik stoei nog wel wat met de maten, alles is buitenmaat en juist wat spullen die ik al heb (o.a. voor de auto, sierstukken) is binnenmaat 60mm. ik kan alleen 60,3 of 63,5 buitenmaat kopen waardoor ik dus nooit op die 60 binnenmaat kom.

En past een getrompt stuk 60,3 op een buis 60,3 bijvoorbeeld?

Ik neem de auto als voorbeeld omdat ik daar zo de diameters van weet. Motor zal eerder 40 zijn denk ik.
 
IMG_20151007_161127.jpgIMG_20151007_161133.jpgIMG_20151021_152940.jpgIMG_20151021_155627.jpgIMG_20151120_155933.jpgIMG_20151229_091003.jpg
 
Verrassend genoeg vond ik de mooiste pijp en bochtjes op alie , daar waren de bochten ook mooi rond
Gemakkelijkste waren de 180 graden bochten , daar kun je alles van maken

Ik zie heel veel aanbieders en daarbij ook veel wisselende reviews waarbij de puurheid en kwaliteit van het 304 RVS erg in twijfel is getrokken.
Durf het zelf eigenlijk niet goed aan, nog los van dat ik aan verzenden even veel kwijt ben als aan de bestelling (had bijv. voor 70 euro aan RVS in de winkelmand staan en moest 68 euro verzenden betalen).
Dit komt omdat ieder artikel zijn eigen verzendkosten heeft en die worden gewoon leuk opgeteld i.p.v. samengevoegd.
 
Ik zie heel veel aanbieders en daarbij ook veel wisselende reviews waarbij de puurheid en kwaliteit van het 304 RVS erg in twijfel is getrokken.
Durf het zelf eigenlijk niet goed aan, nog los van dat ik aan verzenden even veel kwijt ben als aan de bestelling (had bijv. voor 70 euro aan RVS in de winkelmand staan en moest 68 euro verzenden betalen).
Dit komt omdat ieder artikel zijn eigen verzendkosten heeft en die worden gewoon leuk opgeteld i.p.v. samengevoegd.
Ja kan veranderd zijn , ik denk dat ik de bochten daar een jaar of 5 geleden gekocht heb , toe was het verzenden bijna gratis , maar de kwaliteit was beter dan de rvs die ik in Nederland had gekocht
 
Bij het maken van rvs uitlaten heb je eigenlijk 2 keuzes om een en ander aan elkaar te vogelen. Je kunt tussen elk deeltje een hele kleine spleet laten en die netjes vollassen met beschermgas van buiten en van binnen. Dat wordt meestal geroepen, en klopt in de basis ook wel. Maar vergeet niet dat dit fu**ing moeilijk is, rvs trekt als een gek bij het lassen in dit geval.

2e optie is om de deeltjes echt zo naadloos mogelijk op elkaar aan te laten sluiten, ze een klein beetje af te schuinen en er dan alleen buitenop een mooi lasrupsje te leggen. Zo voorkom je ook die bloemkolen aan de binnenkant. De meeste mensen doe heel panisch over die doorlassingen, maar die hebben dan vaak nog nooit een uitlaatsysteem gemaakt.

Ik heb het zelf op de 2e manier gedaan, en die uitlaten zitten nog steeds in elkaar :) Wat betreft inkoop materiaal heb ik mazzel, dat kan via het werk. Wat betreft de vorm en afmeting van je uitlaat moet je even goed nadenken wat je wil bereiken. Gaat het om het vermogen? dan ga je het bij een moderne motor zeer waarschijnlijk niet winnen met een eigenbouw uitlaat, moet het er gewoon anders uit komen te zien, dan is er natuurlijk niks beters dan een eigenbouw uitlaat.

De verschillende configuraties per motorblok leveren verschillende karakteristieken, allemaal best complexe materie. Veel lezen als het je om de prestaties van je blok gaat, anders lekker beginnen te bouwen.

Laatste tip. Niet te lang wachten met aflassen.... als je eerst je hele systeem alleen maar hecht en het daarna pas aflast weet je een ding zeker.... die gaat niet meer passen.
En omdat een topic zonder plaatjes altijd minder leuk is....
Bekijk media item 1355116
Bekijk media item 1355115



had ik al gezegd dat het echt tering veel werk is;) zonder dollen denk ik dat er wel 80-100uur in één systeem is gaan zitten.

Succes, gewoon aan beginnen!
 
Ik ben op enig moment over gestapt op lassen met backing gas.

Effectief hield dit in dat ik een plug had waar een gasslang in ging en ik een T-splitsing had na de reduceer met perslucht koppelingen en richting de backing gas een klein afsluitertje. De andere kant van de uitlaat maakte ik dicht met alufolie.

Even voor het lassen spoelen, dan de kraan net niet dicht en branden maar.

Dit voorkwam de bloemkolen aan de binnenkant.

Heb ik verschil gemerkt in prestaties of levensduur van de uitlaat.... nope...

db
 
precies, bloemkolen in mindere of meerdere maten ga je niet merken in huis tuin en keuken toepassingen. Om ze zoveel mogelijk te voorkomen ben ik bij de 2e methode gebleven.
 
Ik ga daar zeker rekening mee houden maar ik begin een HEEL stuk simpeler dan bovenstaande foto's haha. Backing wil ik wel proberen, al is het maar om het onder de knie te krijgen en om het "goed" aan te leren.

Maar ik laat alles of in elkaar over lopen of ik schuif de mof over de andere helft dus zal weinig tot geen spleten hebben (da's de bedoeling).

Het is hobby en voor de fun, heeft niets met performance en dus ook die ingewikkelde theorieën en materie te maken. Alle verschillen na het plaatsen van de uitlaat kan ik opvangen met de wideband lambda, logger en de PC-V map die ik ook geheel zelf heb gemaakt n.a.v. alle ritten op de weg en zonder dyno.

Ik snap dat je geen 90 graden T stuk moet maken t.b.v. de flow en dat je sowieso niet kleiner moet dan af fabriek.

De Y splitsing koop ik kant en klaar, ik ga niet eens proberen om dat zelf te zagen en te lassen.

Is toch gewoon mooi als je jezelf deze skill aan kan leren. Ook al kost het je 100 uur werk, zolang je geen haast hebt is het eindresultaat des te mooier omdat je het zelf hebt gedaan.
 
Wat ik wel heb gemerkt is dat als je backing gas gebruikt dat je dan kieren makkelijker dicht krijgt, ze worden minder snel groter als kleiner. :Y
Ga je het gedeelte van de uitlaat bij de cilinderkop zelf maken?

Verder heb ik echt een haat-liefde verhouding met RVS, het is lastiger om mee te werken als normaal staal maar als het eenmaal klaar is dan is het wel fraai, en je hoeft het niet na te bewerken, eventueel beitsen als je dat wilt maar ik vind au naturel mooier.
 
Het grootste probleem is nog mijn schuur van 1,5x3 meter met staplek van 1m x 60cm..

Ik was aan het kijken naar de motor maar daar ga ik al heel snel toch wat complexere bochten in en deze zitten in het zicht.

Dus heb besloten om eerst de auto te gaan doen, uit het zicht en relatief simpel met enkele 90 graden bochten en wat kleine 6-10 graden bochten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan