Dot 4 remklauw op dot 5 systeem

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
16.047
8.753
Driebergen
Facebook
In een poging de voorrem van m'n ouwe Harley echt te laten remmen ben ik er een GSXR remklauw op aan het bouwen.

Wat is het makkelijkste?

Remklauw reviseren met nieuwe seals en Dot 5 blijven gebruiken lijkt me?
 
Laatst bewerkt:
_O- Ik heb m'n post ook maar aangepast, je hebt gewoon gelijk.

Standaard Harley rempomp, was een flinke diameter, ooit eens gezien toen hij los was, nu weet ik het niet meer precies.

Ik zou voor dot 5.1 gaan. Is voor de gixxer klauw zowiezo al geen probleem, en normaal gezien voor de harley rempomp ook niet.

:+ ;)
 
Laatst bewerkt:
zit er echt DOT5 in je Harley ? mag je nooit combineren met 4 of 5.1 . zo ja : alles heel goed proper maken, niet zomaar DOT5 eruit pompen en 4/5.1 erin doen. beter van niet voor de 5 te gaan (tenzij het voorgeschreven wordt door Harley voor de dichtingen).
 
Ik zou voor dot 5.1 gaan. Is voor de gixxer klauw zowiezo al geen probleem, en normaal gezien voor de harley rempomp ook niet.

:+ ;)

:N

Nooit Dot 5 en 5.1 mengen! :X
Ja stom dat ze het dan zo genoemd hebben dat weet ik maar ze mogen niet gemengd worden!

zit er echt DOT5 in je Harley ? mag je nooit combineren met 4 of 5.1 . zo ja : alles heel goed proper maken, niet zomaar DOT5 eruit pompen en 4/5.1 erin doen. beter van niet voor de 5 te gaan (tenzij het voorgeschreven wordt door Harley voor de dichtingen).

In mijn Harley uit 92 zit inderdaad Dot 5, paarsig spul, heb het al een keertje ververst sinds ik hem heb. En dat wil ik dus graag zo houden. :Y
 
:N

Nooit Dot 5 en 5.1 mengen! :X
Ja stom dat ze het dan zo genoemd hebben dat weet ik maar ze mogen niet gemengd worden!In mijn Harley uit 92 zit inderdaad Dot 5, paarsig spul, heb het al een keertje ververst sinds ik hem heb. En dat wil ik dus graag zo houden. :Y

Ik sprak ook niet over mengen.. ik mag wel veronderstellen dat als je een andere klauw plaatst, je remvloeistof eruit gepleurd hebt eerst. ;)

Trouwens, waarom wissel je niet gelijk ook die rempomp in voor iets degelijkers dan?
 
Ik sprak ook niet over mengen.. ik mag wel veronderstellen dat als je een andere klauw plaatst, je remvloeistof eruit gepleurd hebt eerst. ;)

Trouwens, waarom wissel je niet gelijk ook die rempomp in voor iets degelijkers dan?

Dan leek het alleen maar zo. :P
Met de standaard rempomp is niets mis hoor, die pompt net zo hard als een Japanse met dezelfde diameter, en een pomp van een racer staat niet op deze fiets, en m'n stuur is te dik om het 1,2,3 te laten passen, en het is meer werk. })
 
Dan leek het alleen maar zo. :P
Met de standaard rempomp is niets mis hoor, die pompt net zo hard als een Japanse met dezelfde diameter, en een pomp van een racer staat niet op deze fiets, en m'n stuur is te dik om het 1,2,3 te laten passen, en het is meer werk. })
Dat weet je niet zeker, want dan moet ook de hefboom werking tussen hendel en zuiger gelijk zijn. Ik zou iig even kijken welke diameter pomp bij de nieuwe klauw hoort. En gebruik je er 1 of 2?
 
In elke Harley van fabriek af.
Nope.
In veel harley's af-fabriek, niet alle.

Mijn idee; gebruik liever dot5 in een dot4/5.1 systeem, dan andersom.

En zorg er aub voor dat alles goed schoon is, om mengen te voorkomen.
Ik zie best wel wat motoren waar 5.1 als bijvul spul in de dot5 is gegooid :X

Daarbij zijn niet alle componenten van dot5 bestand tegen dot4/5.1.

Dot is wel weer een factor vijf duurder. Aan de andere kant is het weer stabieler en duurzamer.

Tot slot, je kunt ook een modernere brembo klauw van een harley er op zetten.
 
Dat weet je niet zeker, want dan moet ook de hefboom werking tussen hendel en zuiger gelijk zijn. Ik zou iig even kijken welke diameter pomp bij de nieuwe klauw hoort. En gebruik je er 1 of 2?

Ik ga gewoon kijken of het een beetje werkt in de praktijk, zoals het nu aanvoelt is de standaard rempomp eigenlijk te groot voor één enkelzuiger remklauw, ook geholpen door de gevlochten stalen remleiding (jaja) is het hendel keihard maar gebeurd er gewoon weinig ook al knijp je hard...het grotere oppervlak van de vierzuiger klauw zou best kunnen werken.
 
Nope.
In veel harley's af-fabriek, niet alle.

Mijn idee; gebruik liever dot5 in een dot4/5.1 systeem, dan andersom.

En zorg er aub voor dat alles goed schoon is, om mengen te voorkomen.
Ik zie best wel wat motoren waar 5.1 als bijvul spul in de dot5 is gegooid :X

Daarbij zijn niet alle componenten van dot5 bestand tegen dot4/5.1.

Dot is wel weer een factor vijf duurder. Aan de andere kant is het weer stabieler en duurzamer.

Tot slot, je kunt ook een modernere brembo klauw van een harley er op zetten.

Past een modern Brembo'tje op een ouwe softail?
Maakt nu ook niet veel uit trouwens, ik heb deze rem nu liggen en ga die gebruiken, vornamelijk omdat hij me niets gekost heeft.

Of nog beter; twee remschijven pakken.

Remt vast beter :Y , maar vind het gewoon minder mooi, nog afgezien dat ik dan weer een andere vorkpoot moet kopen.
 
Ik ga gewoon kijken of het een beetje werkt in de praktijk, zoals het nu aanvoelt is de standaard rempomp eigenlijk te groot voor één enkelzuiger remklauw, ook geholpen door de gevlochten stalen remleiding (jaja) is het hendel keihard maar gebeurd er gewoon weinig ook al knijp je hard...het grotere oppervlak van de vierzuiger klauw zou best kunnen werken.
Ja, een groter zuigeroppervlak zou dan wel moeten werken. En als je de spullen al hebt.. inderdaad proberen. Je zou even kunnen controleren hoeveel % van de slag van de zuiger (rempomp) je gebruikt bij flink inknijpen. Het wordt tricky als je de zuiger bijna tot einde slag kunt drukken.
 
Past een modern Brembo'tje op een ouwe softail?
Maakt nu ook niet veel uit trouwens, ik heb deze rem nu liggen en ga die gebruiken, vornamelijk omdat hij me niets gekost heeft.Remt vast beter :Y , maar vind het gewoon minder mooi, nog afgezien dat ik dan weer een andere vorkpoot moet kopen.
Al van vroeg jaren 90 zijn de harleyklauwen van brembo.
Mbv een adapter kun je een tc klauw op een evo krijgen. Dat wordt vaker gedaan.
 
Hoi Oma :W

Ik heb echt bliksemsnel de klus afgemaakt en zodoende vandaag al de eerst testrit kunnen maken. _O-

Ik heb de GSX-R remklauw volledig uit elkaar gehaald en heel goed schoongemaakt inclusief ultrasoonbadje (goeie aankoop geweest, zó handig!), nieuwe seals en verse Dot 5 gekocht, toen de klauw eenmaal weer in elkaar zat heb ik een adapter gemaakt voor de Harley vork, wat bouten op maat gemaakt en het spul gemonteerd.

En het werkt probleemloos. *O*
Stuk beter als de standaard rem, gevoel in het hendel is goed, niet te hard en ook niet te zacht, mijn inschatting dat het wel aardig bij elkaar zou passen klopte gelukkig, pfoei! :)
 
Bedankt voor de update!

Je hebt destijds de enige juiste keuze gemaakt.
ongebruikte rubbers/seals kun je inderdaad zonder problemen introduceren aan DOT5. Wil je echter om wat voor reden dan ook DOT5 in een DOT 3/4 remsysteem doen, zul je de rubbers moeten vervangen en andersom. Had je je remsysteem destijds afgevuld met DOT4, had je dus binnen de kortste keren bij de winkel gestaan voor een andere rempomp.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan