Ducati Paso 750 1990 voors en tegens

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Hallo mensen,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe motor, eentje die ik dagelijks kan gebruiken, confortabel is, redelijk betrouwbaar( ik moet wel wat te sleutelen hebben!!), en natuurlijk wel een beetje bijzonder.
Vraag 1 is eigenlijk, kan ik de bovengenoemde wensen waarmaken met een Paso?

Ik heb een mooie Paso gevonden (een van de motoren van de shortlist maar eigenlijk altijd te duur bevonden) die op het randje van het budget zit, een goed verhaal heeft en er goed uit ziet.

Vraag 2 is:
Wat zijn de zwakke punten aan een duc Paso?
Waar moet ik naar kijken als ik zaterdag op mijn knieen naast die machine zit?

Ik hou me van harte aanbevolen voor advies!
 
Wat ik me zo kan herinneren:

De dubbele Weber (slecht af te stellen)
Het kleine voorwiel (valt een beetje de bocht in)

Sloop de stalen bougiekappen eraf, want die willen in de regen weleens vreemd doen, en je hebt best een betrouwbare motor.

Verder moet je zoals bij elke 16 jaar oude motor de bedrading en vooral de connectors een keer goed nalopen. Er zit altijd wel een keer corrosie ergens in een stekker, en dat kan tot moeilijk vindbare problemen leiden. Of een kabel die ergens langs schuurt en bijna doorgesleten is.

Mooie fiets verder!
 
het elektrisch is redelijk onbetrouwbaar.
idd het 16 inch voorwiel...........moet je mee leren rijden
de keus in 16 inch banden is ook beperkt, en dat heeft weer gevolgen voor de prijs
de onderdelen voorziening is niet echt goed voor zo'n paso, het normale onderhouds spul wel, maar onderdelen zo als de kuip zijn slechter te verkrijgen.
benzinetanks rotten door

verder ist gewoon een duc..............
 
Ik heb een Paso gehad.Is alweer even geleden. Ik heb hem toendertijd gekocht in 1994 en het was er èèn van bouwjaar 1991. Met een km-stand van rond de 20 dkm. Ik heb er een jaar op gereden en snel weer verkocht. Het electrische systeem was een ramp, regelmatig viel de verlichting of de knippertjes uit. De toerentellerkabel heb ik 3 keer moeten vervangen, ging steeds kapot. Wel altijd een orginele gebruikt en laten monteren door een Ducdealer. Verder was er zeer veel mis met het blok, krukas, drijfstangen etc. Heeft me heel veel geld gekost.
Ik heb hem toen ingeruild voor een nieuwe Suzuki en de zaak waar ik hem heb ingeruild was er ook niet blij mee. Hij heeft er zo`n 5 jaar gestaan, op het laatst voor weinig geld in een verdom hoekje.
Toch blijft het nog steeds een apparte verschijning op de weg. Uniek model. Love him or leave hem.
 
Mensen, bedankt voor de reactie!!!

Voor wat betreft de informatie die ik heb, is hij op dit moment van een liefhebber, is er zuinig op geweest. Heeft aanpassingen gedaan/laten doen aan carbs en uitlaat (plus afstellen). 6000 km geleden de riemen vervangen evenals hydrolische vloeistoffen etc.

Wat electra betreft wist ik dat ze inderdaad slecht waren, dat van de tanks wist ik nog niet, goed om te weten.

Is er een uitspraak te doen waarom ze electrisch zo slecht zijn? Kan je dat verbeteren met het vervangen van stekkers of is het een meer structureel probleem?
 
Mensen, bedankt voor de reactie!!!

Voor wat betreft de informatie die ik heb, is hij op dit moment van een liefhebber, is er zuinig op geweest. Heeft aanpassingen gedaan/laten doen aan carbs en uitlaat (plus afstellen). 6000 km geleden de riemen vervangen evenals hydrolische vloeistoffen etc.

Wat electra betreft wist ik dat ze inderdaad slecht waren, dat van de tanks wist ik nog niet, goed om te weten.

Is er een uitspraak te doen waarom ze electrisch zo slecht zijn? Kan je dat verbeteren met het vervangen van stekkers of is het een meer structureel probleem?



zegt het feit dat zo'n ding in italie gemaakt is je genoeg?
 
tja, ik had dezelfde keus te maken, een leuke fiets voor mijn 250 km/dag woon/werkverkeer
ik heb mijzelf getrakteerd op een cagiva elefant. (ook met dat ducati blok)
die is in hetzelfde jaar (1990) uit dezelfde fabriek gekomen als jouw paso.
ik ben dus ook voor de enigzins bijzondere confortabele motor gegaan.
Ik heb er tot nu toe geen moment spijt van gehad , buiten gewoon onderhoud er nog niets aan gehad.


Een paso die je nu koopt is al 17 jaar oud, dus hij is zo goed als zijn vorige eigenaars.
Als hij van een liefhebber is geweest zijn de kinderziektes er uit, en heb je er een prima fiets aan.
Als het onderhoud verwaarloost is, of er is aan gesleuteld is door iemand die niet wist wat hij deed kan een ducati een dure hobby worden.

Bedrading en zo is met zorgvuldig nalopen goed te krijgen, soms houdt de regelaar er mee op (is zwak bij deze generatie ducati's) , maar voor 80 euro koop je een moderne regelaar , en die is bomvrij. dus dat is ook een beperkt probleem.

wat betreft betrouwbaarheid hoeft een paso niet beter, of slechter te zijn als iedere andere 17 jaar oude motor. wat betreft ontwerp is het ducati blok langzamerhand wel zover ontwikkeld dat 150.000 km zonder problemen geen uitzondering is.
en als je zelf kunt sleutelen is het onderhoud probleemloos, en zelfs relatief goedkoop.

Als je het een mooie fiets vindt zou ik hem gewoon kopen, ze zijn nu zo goedkoop dat zelfs als je er noodgedwongen een paar honderd euro per jaar aan moet versleutelen, je voor diversion prijzen op een steeds exclusiever wordende fiets rondrijdt..

(even bekennen, zou ook best een 750 paso willen hebben. maar de schuur is vol .......)
 
Laatst bewerkt:
Elefant,
Bedankt voor je beschrijving! ik was kwa geld en problemen dezelfde mening toegedaan.

Voor zover ik het nu weet, is hij van een liefhebber geweest.
Dit geeft hij op als wat er onlangs aan is gedaan:

onlangs zijn de cilinderkoppen gereviseerd, distrubutieriemen vervangen, rem- en koppelingsolie vervangen.

De carburateur (Weber) is aangepast : andere sproeiers, hefboom gasklep gewijzigd, nok voor accelaratiepomp gewijzigd. K&N-luchtfilter.

Sportuitlaten van Bos met een "donders" mooi koffiebruin geluid.

Verder is hij wel de 2e eigenaar, maar gekocht bij net niet nieuw meer. netjes onderzeil in de garage gestald.

Ik ga gewoon kijken, afspraak is reeds gemaakt. Ik hou jullie op de hoogte!
 
Kijk even boven aan deze pagina, staat ook het èèn en ander over de Paso. Ben benieuwd wat je doet. Het blijft een mooi model.


Je bedoeld je verhaal over het problematische verloop van jouw bezit, ja dat weegt zeker mee. Maar ik bekijk dat even als volgt:
Toyota's zijn een van de betrouwbaarste autos op de aardkloot, en toch zijn er ook toyotas die eerst een kapote dynamo hebben, dan een kapotte ECU, dan een kapot wiel lager, en dan roest en dan en dan...

Elke merk (of het nu auto, motor of balpen is) heeft problemen, sommige meer dan andere, dat is zeker waar. Maar uit de verhalen van de andere mensen kan ik niet opmaken dat alle duc's kapot lopende drijfstanglagers of zaken van dien aard hebben.

Maar alle meningen worden zeker gewogen!!!

Voorlopig is het gewoon zaterdag ochtend kijken en ervaren, de rest komt daarna.
 
Kijken laat nog even opzich wachten, in de tussen tijd wel iets vreemds tegen het lijf gelopen.
Ducati Dealer in vianen: setje 16 inch banden plus montage: 450 euro...
"banden expert" in haarlem : Die 16 inch banden van michelin (zelfde als hierboven) zijn niet meer te koop.

De eerste vind ik schrikbarend duur, de 2e vind ik vreem omdat michelin ze gewoon nog op de site heeft staan. Hier misschien iemand die onlangs zijn Paso nieuwe schoentjes heeft gegeven?
 
Kijken laat nog even opzich wachten, in de tussen tijd wel iets vreemds tegen het lijf gelopen.
Ducati Dealer in vianen: setje 16 inch banden plus montage: 450 euro...
"banden expert" in haarlem : Die 16 inch banden van michelin (zelfde als hierboven) zijn niet meer te koop.

De eerste vind ik schrikbarend duur, de 2e vind ik vreem omdat michelin ze gewoon nog op de site heeft staan. Hier misschien iemand die onlangs zijn Paso nieuwe schoentjes heeft gegeven?


Je kan vast wel een setje BT 45 ofzo vinden en anders op zoek naar een 17 inch voorwiel en dat er in frotten. die 450 vind ik verschrikkelijk duur, ik betaal voor een pilot power niet meer dan 175 en die is elders ook nog wel goedkoper te krigen. En de voorband is meestal nog goedkoper. En anders michelin er eens over mailen.
 
Je kan vast wel een setje BT 45 ofzo vinden en anders op zoek naar een 17 inch voorwiel en dat er in frotten. die 450 vind ik verschrikkelijk duur, ik betaal voor een pilot power niet meer dan 175 en die is elders ook nog wel goedkoper te krigen. En de voorband is meestal nog goedkoper. En anders michelin er eens over mailen.

Een bt45 is 120/80 dat wijkt te veel af van 130/60 vrees ik.

Via de bridgestone banden selector kan je niet eens ee n16inch selecteren.
De Paso staat alleen met de 900 versie in het lijstje, en niet met de 750.

een ander wiel er infrotten kan natuurlijk altijd nog, maar dan koop ik net zo makkelijk een VFR of CBR.....het gaat juist om dat "speciale" van die Duc.

Maar het kijken (gisteren ) ging niet door, verkoper is ziek, wordt volgende week ergens.
 
Laatst bewerkt:
16 inch voor wiel zit ook in de eerste lichtingen fireblade, met een beetje zoeken moet het geen probleem zijn aan banden te komen.
lang niet alle merken leveren nog de maten van de paso, en soms inderdaad schandalig duur (maar dat was je ook al opgevallen. )
Ik heb dezelfde ervaring met een ducati F1 met ook licht exotische bandenmaten.
, maar met een beetje speuren heb ik dat tot nu toe probleemloos opgelost.

trouwens, ik heb nog een vrijwel nieuwe 130/60 16 metzeler liggen, die te breed is voor mijn F1........
en metzeler levert nog gewoon de 16 inch bandjes...

Maar het kijken (gisteren ) ging niet door, verkoper is ziek, wordt volgende week ergens.
het blijft wel spannend zo..
 
16 inch voor wiel zit ook in de eerste lichtingen fireblade, met een beetje zoeken moet het geen probleem zijn aan banden te komen.
lang niet alle merken leveren nog de maten van de paso, en soms inderdaad schandalig duur (maar dat was je ook al opgevallen. )
Ik heb dezelfde ervaring met een ducati F1 met ook licht exotische bandenmaten.
, maar met een beetje speuren heb ik dat tot nu toe probleemloos opgelost.

trouwens, ik heb nog een vrijwel nieuwe 130/60 16 metzeler liggen, die te breed is voor mijn F1........
en metzeler levert nog gewoon de 16 inch bandjes...het blijft wel spannend zo..

De fireblade band wil je niet op je Duc (meerder apparte bronnen hebben dat inmiddels bevestigd.)

De hoogte van de band komt redelijk nauw heb ik met verder laten vertellen, dus een veel hogere (70, 80 of meer) past niet onder het spatbordje.

verder vind ik de site van Metzler erg onhandig zoeken (maar dat is natuurlijk geen enkele excuuus :) )
 
Mensen,

Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp, ik heb uiteindelijk GEEN ducati gekocht, en zal waarschijnlijk ook geen 750 kopen in de toekomst.

Dit wordt op dit moment vooral veroorzaakt door het feit dat de "officiele" band de michelin NIET MEER GEMAAKT wordt!

Mogelijk kunnen andere aspirant Paso liefhebbers hun voordeel hiermee doen.
 
op een paso only forum kwam ik dit tegen:


PostPosted: Sat Feb 24, 2007 9:53 am Post subject: Reply with quote
Hi,

for the US guys who don`t find tires ... regarding tires it seems to me you`re living in the land of milk and honey. I just put "M59X" in a meta search engine. This is the result (and I`m sure there`s more as in the meta search program I`m using I can specifically search by country i.e. Germany, Italy, France, Spain or GB):
(although some of the shops listing the tires may not have them on stock I still don`t think the tires are that hard to find)
(NZL is an exception. I seached for dealers but didn`t find any :)


Casino Bonus Ohne Einzahlung im Test- Casinos mit Bonus - September 2018

http://www.americanmototire.com/index.html?lang=en-us&target=d107.html

HugeDomains.com - AtlanticPowersports.com is for sale (Atlantic Powersports)

http://www.bikerbuys.com/Motorcycle_Accessories/Details/Michelin-M59X-and-A59X-Street-Tires.htm

http://www.buymoto.com/Michelin_Tire_M59X_160_60ZR16_Radial_Rear_Tire_p/m59x06.htm

http://www.compacc.com/prod.cfm/fid/140/pid/5723

http://www.helmetsandtires.com/p-MICH-M59X-Rear.html

http://www.i-bike.com/store/michelin.cfm

http://www.motorcycledreamshop.com/michelina59x.html

http://www.motorcycle-superstore.com/item.aspx?style=5436&department=647&Division=6

http://www.motorcycle-tire-guide.com/m59x_radial_rear_tire.html

http://www.motorcycletireoutlet.com/173549.htm

http://www.motoxoutlet.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=817

http://www.nextag.com/michelin-x-radial-tires/search-html

http://www.onlineparts.com/MICHELIN+(Tires).html

http://www.onoffroad.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=MICHELIN-STREET

http://www.partsforatvs.com/default.asp?c=1387&cn=Michelin+Tires

http://www.preferredpowersports.com...duct_260107.MICHELIN_A59XM59X_RADIAL_TIRE.htm

http://www.ronayers.com/catalogs/tires/parts.cfm?secid=1&type=37

http://www.sandhillspowersports.com...SP=200&PCR=1:5:50017&IID=michelin_a59xm59x_06
 
Het is een Ducati, wat meer kan er mis zijn O-)
De laatste jaren gaat het iets beter maar van voor 2000 dan kan je rekenen dat als het italiaans is dat er electrische problemen zijn of gaan komen.
Het maakt niet uit of het motoren zijn of vrachtuuto's, koekblikken of machines :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan