eens kijken of het lukt

Nou komt er een verhaal...................

Ik heb vanaf de ingaande as van de versnellingsbak alle gaten opgemeten met een schuifmaat, daarna alle onderliggende afstanden van de boutgaten van de versnellingsbak, toen heb ik alle gaten van het motorblok op dezelfde manier gemeten en alle gaten uitgezet in CAD en het buitencontour getekend(ook in CAD).
Dit heb ik op de lasersnijbank op het werk uit laten snijden zonder de gaten en met een materiaal toegift aan de binnenkant(waar de koppeling zit).
De gesneden plaat is op een CNC bank nabewerkt, dus het binnencontour en de gaten zijn erin gemaakt.De gaten zitten dus ten opzichte van het center van de versnellingsbak en het center van het vliegwiel. Verder is de plaat aan beide zijdes gevlakt en is er een referentievlak aan gefreesd mocht er nog een aanpassing aan moeten komen.
Deze plaat heb ik met behulp van een stalen plaat en een geslepen As uitgeklokt op de versnellingsbak en er toen 3 aanslagen op gelast zodat de versnellingsbak mooi gecentreerd aan de ene zijde van de adapterplaat zit.
Toen heb ik de versnellingsbak losgeschoefd en de adapterplaat aan het motorblok geschroefd en ook daaar de adapterplaat uitgeklokt zodat het center van het vliegwiel hier ook in het center van het binnencontour zit.
De binnenzijde is in een opspanning gefreesd samen met het boren van de gaten dus Nu zit alles binnen 0.05mm in het verlengde van het center(dus 0.025 naar links en dat moet je dan links en rechts bij elkaar optellen).

@halflife....snap je???
 
Ja, dat snap ik. Ik begrijp je wel, maar je doet het volgens mij nauwkeuriger als BMW, en zeker nauwkeuriger als Alfa.
Je begrijpt wel wat mijn keuze zou zijn als ik ooit aan zo'n project begin. O-)
 
Ik denk dat je mij dan een adapterplaat laat maken _O-
 
Ik vind het erg mooi uitgelegd. Ik zou wel eens willen weten wat de officiële tolleranties zijn van fabriekseigen aanbouw. Hoe zit het nu met de tussenafstand tussen blok en bak. Hoe ben je daarmee omgegaan?

Ik zou zeker een beroep op je willen doen als een adapterplaat nodig is. Maar denk dat de meeste dat nu wel willen dus begin maar een adaptershop. :}
 
Met de afstand tussen de bak en het blok ben ik nu bezig, omdat het moeilijk meten is heb ik een aantal hulpmiddeltjes gemaakt om stukken op te vullen zodat ik tot aan de rand van het koppelingshuis(bak en blok) kan meten. Dan is het terugrekenen en in CAD uitzetten, daar ben ik nu mee bezig. Waarschijnlijk gaat dat net zo lang duren als al het andere meten maar als ik daar mee klaar ben dan kan ik eindelijk een frame gaan bouwen, ik verwacht dat dat sneller zal gaan omdat ik al een sub(achter)frame heb zoals op de foto is te zien.
 
Ok, klinkt heel goed.

Ik had vorig jaar het gekke idee om een in lijn 4 te bouwen. Een NSU blok (wat ook in de Munch Mammut is gebruikt) met daarachter een Guzzi bak of zo en dat geheel lijkend op een Indian 4 of Henderson.

Maar als je dan ziet wat voor een blok wordt gevraagd dan verlaten dit soort ideeën mij weer snel. ;)
 
Ok, klinkt heel goed.

Ik had vorig jaar het gekke idee om een in lijn 4 te bouwen. Een NSU blok (wat ook in de Munch Mammut is gebruikt) met daarachter een Guzzi bak of zo en dat geheel lijkend op een Indian 4 of Henderson.

Maar als je dan ziet wat voor een blok wordt gevraagd dan verlaten dit soort ideeën mij weer snel. ;)

weleens aan een Hillman Imp blok gedacht? :)
oh, wacht even...het moet natuurlijk luchtgekoeld zijn?
 
Laatst bewerkt:
Nou komt er een verhaal...................

Ik heb vanaf de ingaande as van de versnellingsbak alle gaten opgemeten met een schuifmaat, daarna alle onderliggende afstanden van de boutgaten van de versnellingsbak, toen heb ik alle gaten van het motorblok op dezelfde manier gemeten en alle gaten uitgezet in CAD en het buitencontour getekend(ook in CAD).
Dit heb ik op de lasersnijbank op het werk uit laten snijden zonder de gaten en met een materiaal toegift aan de binnenkant(waar de koppeling zit).
De gesneden plaat is op een CNC bank nabewerkt, dus het binnencontour en de gaten zijn erin gemaakt.De gaten zitten dus ten opzichte van het center van de versnellingsbak en het center van het vliegwiel. Verder is de plaat aan beide zijdes gevlakt en is er een referentievlak aan gefreesd mocht er nog een aanpassing aan moeten komen.
Deze plaat heb ik met behulp van een stalen plaat en een geslepen As uitgeklokt op de versnellingsbak en er toen 3 aanslagen op gelast zodat de versnellingsbak mooi gecentreerd aan de ene zijde van de adapterplaat zit.
Toen heb ik de versnellingsbak losgeschoefd en de adapterplaat aan het motorblok geschroefd en ook daaar de adapterplaat uitgeklokt zodat het center van het vliegwiel hier ook in het center van het binnencontour zit.
De binnenzijde is in een opspanning gefreesd samen met het boren van de gaten dus Nu zit alles binnen 0.05mm in het verlengde van het center(dus 0.025 naar links en dat moet je dan links en rechts bij elkaar optellen).

@halflife....snap je???

*D
 
Wat moet die ouwe heks hier??
Vandaag best wel productief geweest, het blok staat op de grond(in mijn eentje zonder takel!!).
Meteen in de lengte richting en dwarsrichting waterpas gezet en even een proefopstelling gemaakt, voor dat de "looks" ter sprake komen ik ben er niet tevreden over dus daar moet ik nog eens even voor gaan zitten.
Omdat er hier veel interesse is voor foto's wilde ik ze jullie niet onthouden maar de hele bovenbouw moet nog naar voren worden geplaatst.

Het wiel komt best wel uit het midden te staan maar daar zie je straks toch niks meer van.
full
 
Laatst bewerkt:
Van voren, het blok staat dwars als in de lengterichting waterpas.
full
 
Hier zit de bovenkant er even op om de "looks" te bekijken maar daar ben ik nog niet over uit. Wel weet ik dat het er zo niet uit komt te zien als het klaar is, de tank met zit moet in ieder geval naar voren maar hoeveel weet ik pas als het achterwiel er in zit.
full
 
Start is er, vandaar uit ga je vanzelf ideeen ontwikkelen en de geniale komen vaak snachts als je niet kan slapen. Mooi heur!!
 
En eentje vanaf de zijkant, onder te tank zit een veel te groot gat.
Wel makkelijk om je helm in te verstoppen maar ik vind het er niet uit zien dus daar moet ik iets op verzinnen.
Normaal zit hier de luchtfilterbox.
full

Zo dat waren de foto's voor vandaag nu wachten tot de piepenbuuger klaar is dan kan het frame worden gemaakt en kan ik de plaats van de tank beter bepalen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan