jozzi
Die hard MF'er
- Onderwerp starter
- #151
Nou komt er een verhaal...................
Ik heb vanaf de ingaande as van de versnellingsbak alle gaten opgemeten met een schuifmaat, daarna alle onderliggende afstanden van de boutgaten van de versnellingsbak, toen heb ik alle gaten van het motorblok op dezelfde manier gemeten en alle gaten uitgezet in CAD en het buitencontour getekend(ook in CAD).
Dit heb ik op de lasersnijbank op het werk uit laten snijden zonder de gaten en met een materiaal toegift aan de binnenkant(waar de koppeling zit).
De gesneden plaat is op een CNC bank nabewerkt, dus het binnencontour en de gaten zijn erin gemaakt.De gaten zitten dus ten opzichte van het center van de versnellingsbak en het center van het vliegwiel. Verder is de plaat aan beide zijdes gevlakt en is er een referentievlak aan gefreesd mocht er nog een aanpassing aan moeten komen.
Deze plaat heb ik met behulp van een stalen plaat en een geslepen As uitgeklokt op de versnellingsbak en er toen 3 aanslagen op gelast zodat de versnellingsbak mooi gecentreerd aan de ene zijde van de adapterplaat zit.
Toen heb ik de versnellingsbak losgeschoefd en de adapterplaat aan het motorblok geschroefd en ook daaar de adapterplaat uitgeklokt zodat het center van het vliegwiel hier ook in het center van het binnencontour zit.
De binnenzijde is in een opspanning gefreesd samen met het boren van de gaten dus Nu zit alles binnen 0.05mm in het verlengde van het center(dus 0.025 naar links en dat moet je dan links en rechts bij elkaar optellen).
@halflife....snap je???
Ik heb vanaf de ingaande as van de versnellingsbak alle gaten opgemeten met een schuifmaat, daarna alle onderliggende afstanden van de boutgaten van de versnellingsbak, toen heb ik alle gaten van het motorblok op dezelfde manier gemeten en alle gaten uitgezet in CAD en het buitencontour getekend(ook in CAD).
Dit heb ik op de lasersnijbank op het werk uit laten snijden zonder de gaten en met een materiaal toegift aan de binnenkant(waar de koppeling zit).
De gesneden plaat is op een CNC bank nabewerkt, dus het binnencontour en de gaten zijn erin gemaakt.De gaten zitten dus ten opzichte van het center van de versnellingsbak en het center van het vliegwiel. Verder is de plaat aan beide zijdes gevlakt en is er een referentievlak aan gefreesd mocht er nog een aanpassing aan moeten komen.
Deze plaat heb ik met behulp van een stalen plaat en een geslepen As uitgeklokt op de versnellingsbak en er toen 3 aanslagen op gelast zodat de versnellingsbak mooi gecentreerd aan de ene zijde van de adapterplaat zit.
Toen heb ik de versnellingsbak losgeschoefd en de adapterplaat aan het motorblok geschroefd en ook daaar de adapterplaat uitgeklokt zodat het center van het vliegwiel hier ook in het center van het binnencontour zit.
De binnenzijde is in een opspanning gefreesd samen met het boren van de gaten dus Nu zit alles binnen 0.05mm in het verlengde van het center(dus 0.025 naar links en dat moet je dan links en rechts bij elkaar optellen).
@halflife....snap je???