Eerste motor!

Fubar89

MF'er
1 aug 2023
77
23
Goedeavond!

Ik zal me kort even voorstellen:

Paul, 34, docent van beroep en woon in het mooie Limburg. Na heel wat jaren twijfelen voor het A rijbewijs, ga ik op zoek naar mijn eerste motor. Maar eerst.....
Volgende week woensdag heb ik mijn AVD examen en als het goed is, ga ik slagen...

Nu ben ik al een tijdje mij aan het oriënteren op een eerste motor. Ik wil graag gaan voor een adventure/trail achtige motor. Geen nieuwe, maar rond het jaar 2008 en nieuwer. ABS en wat leuke opties als bijv. handvatverwarming zijn leuk. Ik wil de motor gaan gebruiken voor woon werk/verkeer en behoorlijk veel trips en ritjes weg 's avonds en ik de weekenden. Daarnaast ook nog in de vakantie. Ik denk niet echt dat ik een "slecht weer" rijder ben of in de winter ga rijden.

Ik had zelf een Aprilla Pegaso trail of een Bmw F650GS in gedachten. Al hier en daar wat over gelezen. Misschien hier wat ervaringen van leden? Of tips voor een andere motor?

Ik hoor het graag van jullie!
 
Welkom!

Wat is het budget dat je in gedachten hebt? Dat heeft flink effect op je keuzes.

Wat goedkopere opties:
Kawasaki KLR650
Suzuki DR650
Honda XR650L
Yamaha XTZ660

Wat duurdere opties:
Yamaha Teneree 700
KTM 790 Adv R


Bedenk trouwens dat je veel opties ook achteraf kan toevoegen. Setje universele handvatverwarming kost bijv de wereld niet.
 
Goede vraag, vergeten toe te voegen. 3500-4000 euro. Is dat haalbaar?

Vind bij de bmw en aprilla het voorspatbord zo gaaf. Zijn er meerdere die dit hebben?

Dankje voor de opties. Voor mijn gevoel toch iets afwijkend qua looks van de bmw of aprilla..
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard zijn alle andere opties afwijkend ;). De pegaso en 650gs komen uit een tijd dat de 'allroad look' nog niet super ver ontwikkeld was. Dat heeft zich doorontwikkeld tot wat vandaag de 850gs, suzuki vstrom, triumph tiger 800 enz is.

Dit is een populair segment, met jouw budget zul je dan naar oude motoren (zoals de pegaso en 650gs) moeten kijken, of genoegen nemen met heel veel km op de teller.

Edit: triumph tiger 995i komt nog in de buurt, maar heeft niet zo'n spatbord.
 
Ik zou voor de BMW GS gaan. Dat is een prima motor die degelijk in elkaar zit.

Je kan voor jou budget ook voor een jonge, maar lichtere BMW 310 GS gaan. Heb je ook de all/off road look. Lekker licht en kan prima mee in het verkeer.
Gewoon eens gaan proef rijden.
 
Goede vraag, vergeten toe te voegen. 3500-4000 euro. Is dat haalbaar?

Vind bij de bmw en aprilla het voorspatbord zo gaaf. Zijn er meerdere die dit hebben?

Dankje voor de opties. Voor mijn gevoel toch iets afwijkend qua looks van de bmw of aprilla..

xt600e meer offroad look
de bmw 1100/1150gs hebben ook een aparte look ;)

elke motor heeft voor en nadelen, voor jou gebruik luister meer naar je gevoel/hart dan naar je verstand :D En ga proefrijden het kan best zijn dat een motor zonder zo'n mooi spatbord veel lekkerder rijdt
 
Welkom en sucses met het examen.
Ga je ook op vakantie met bepakking en tent etc?
Het komt vaak genoeg voorbij al maar even rijden of verschillende motoren maakt je keuze makkelijker.
Alle opties kunnen er later ook opgebouwd worden en is door de tijd heen ook leuk om te doen.
De zomers beginnen ook aardig met regen te vullen , een beetje bescherming is wel op zijn plaats.
Van alle provincies is Limburg wel Mooi Limburg al is drente ook niet verkeerd om motor te rijden.
Sucses
 
Of een Royal Enfield Himalayan, al zijn die motoren ook behoorlijk duur geworden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom!

Wat is het budget dat je in gedachten hebt? Dat heeft flink effect op je keuzes.

Wat goedkopere opties:
Kawasaki KLR650
Suzuki DR650
Honda XR650L
Yamaha XTZ660

Bedenk trouwens dat je veel opties ook achteraf kan toevoegen. Setje universele handvatverwarming kost bijv de wereld niet.

Dit lijstje lukt niet om het van 2008 of recenter te krijgen. Of je moet importeren uit de VS. Volgens mij is de XR650L nooit in Europa verkocht ook.
 
Klopt, zijn wat ouder. Bij nader inzien is de xr650L misschien ook wel te ver buiten wat TS zocht ja.

Maargoed, een jaartal als 2008 voor jezelf vastleggen is natuurlijk ook wat arbitrair ;). Budget lijkt me veel meer leidend.
 
Klopt, zijn wat ouder. Bij nader inzien is de xr650L misschien ook wel te ver buiten wat TS zocht ja.

Maargoed, een jaartal als 2008 voor jezelf vastleggen is natuurlijk ook wat arbitrair ;). Budget lijkt me veel meer leidend.

2008+ he. :P Budget is het belangrijkste om te weten nu. Het type motor is duidelijk, dus nu de vraag hoeveel geld hij er tegenaan wil smijten. Wel jammer dat de XR650L hier nooit is verkocht, in Amerika nog steeds nieuw te koop. Wel met lelijk achterlicht, maar dat zal wetgeving zijn. Sowieso mis ik dit soort motoren gewoon in de huidige lineup. Ja, Husqvarna/KTM/GasGas heeft nog zoiets, maar die tank in de zijkap kan ik nog steeds niet aan wennen. Zodra ik daar aan gewend ben, misschien dat ik zoiets nog eens terugkoop. Voge heeft dan de 300 Rally, maar die moet zich nog bewijzen tov de CRF.

1691752587166.png


5599 EUR, maar geen 650cc, maar iets minder dan 300cc. Wel geinig voor erbij, lijkt me.
Alleen jammer dat Voge 2 jaar garantie geeft op motoren onder de 450cc, daarboven 5 jaar. Misschien dat het anders prijstechnisch niet uitkomt. Ben dan ook benieuwd wat voor blok dit is, of dit eigen ontwerp is of een Honda-kopie van de CRF/CBR/CB. Als ik het blok zo zie, is het in elk geval geen Honda-blok van zojuist genoemde modellen.
 
Laatst bewerkt:
tsja... vraag over eerste motor....

zal ik dan maar de meest voor de hand liggende opties noemen:

- Rode Hayabusa (met turbo)
- Suzuki SV650
- Honda VFR 800 (perfecte allround fiets)
 
Sow wat een reacties. Top! Ja mooi en Limburg gaan goed samen. Heel goed zelfs ;-) ! Ik zal het lijstje eens afgaan..

Vooralsnog geen vakantie gepland, maar wie weet!

Ik zal straks even updaten!
 
Zou zeker een Shiver 750 aanschaffen. Laat mij er nou nét eentje in de aanbieding hebben. 8-) Ook nog om de hoek waarschijnlijk!
 
Klopt, zijn wat ouder. Bij nader inzien is de xr650L misschien ook wel te ver buiten wat TS zocht ja.

Maargoed, een jaartal als 2008 voor jezelf vastleggen is natuurlijk ook wat arbitrair ;). Budget lijkt me veel meer leidend.
Oke. Welke opties zijn er meer? Ktm leek me duur wat ik tegenkom overigens
 
2008+ he. :P Budget is het belangrijkste om te weten nu. Het type motor is duidelijk, dus nu de vraag hoeveel geld hij er tegenaan wil smijten. Wel jammer dat de XR650L hier nooit is verkocht, in Amerika nog steeds nieuw te koop. Wel met lelijk achterlicht, maar dat zal wetgeving zijn. Sowieso mis ik dit soort motoren gewoon in de huidige lineup. Ja, Husqvarna/KTM/GasGas heeft nog zoiets, maar die tank in de zijkap kan ik nog steeds niet aan wennen. Zodra ik daar aan gewend ben, misschien dat ik zoiets nog eens terugkoop. Voge heeft dan de 300 Rally, maar die moet zich nog bewijzen tov de CRF.

Bekijk bijlage 1912474

5599 EUR, maar geen 650cc, maar iets minder dan 300cc. Wel geinig voor erbij, lijkt me.
Alleen jammer dat Voge 2 jaar garantie geeft op motoren onder de 450cc, daarboven 5 jaar. Misschien dat het anders prijstechnisch niet uitkomt. Ben dan ook benieuwd wat voor blok dit is, of dit eigen ontwerp is of een Honda-kopie van de CRF/CBR/CB. Als ik het blok zo zie, is het in elk geval geen Honda-blok van zojuist genoemde modellen.
Ik vind die Vogue er gelikt uitzien.
 
Oke. Welke opties zijn er meer? Ktm leek me duur wat ik tegenkom overigens
Is ook duur en ik hoor toch ook regelmatig over schades aan blokken of versnellingsbakken die ik bij bijv. Honda’s bijna nooit hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan