ervaring met ultrabatt

Daveydave

Die hard MF'er
28 nov 2011
328
0
Arnhem
Heeft iemand hier ervaring met ultrabatt ???de mighty dat is de kleine
Ik zoek nl een kleine accu en kom bij de ultrabatt en de aliant x1p
Kwa prijs is de ultra aantrekkelijker maar of die ook veel beter is?
Betreft een Suzuki gn250
 
Ultrabatt doet wat hij moet doen: motor start, ook na lang (maanden) stilstaan; is veel kleiner dan OEM en heeft een hekel aan koud weer (vorst)

andere merk heb ik niet geprobeerd
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand hier ervaring met ultrabatt ???de mighty dat is de kleine
Ik zoek nl een kleine accu en kom bij de ultrabatt en de aliant x1p
Kwa prijs is de ultra aantrekkelijker maar of die ook veel beter is?
Betreft een Suzuki gn250
Er zit standaard al een kleine in: YB10L-A2

Er is geen reden om in deze motor een andere accu dan standaard te plaatsen.

Tenzij je bijvoorbeeld geen plek meer hebt, en ruimte te kort komt.
Maar aangezien je daar niks over zegt, blijft het advies: gewoon de standaard maat/type er in zetten.
 
Heb geen plek,zit nu een bakje onder de achterbrug
Daar zat een x1p in dus die grote aan ruimte heb ik,
Juist omdat het prijs verschil zo groot tussen deze accu's
Zo groot is,vraag ik dus wat de ervaringen met ultrbatt zijn
 
Ultrabatt doet wat hij moet doen: motor start, ook na lang (maanden) stilstaan; is veel kleiner dan OEM en heeft een hekel aan koud weer (vorst)

andere merk heb ik niet geprobeerd

jij hebt er dus ervaring mee,
in wat voor type motor zit deze?
Mij is vertelt dat het starten van een 1cilinder maar vraagt dan een
multi cilinder!!!!!?
 
Ja, maar een lithium ion accu is bij eenzelfde capaciteit een stuk kleiner. Voor de lithium ion accus worden ook gewoon gegevens verstrekt. Vergelijk de capaciteit (Ah) en koude startstroom (CCA) met die van je oude accu en als ze hetzelfde of beter zijn zit je goed.
 
Ja, maar een lithium ion accu is bij eenzelfde capaciteit een stuk kleiner. Voor de lithium ion accus worden ook gewoon gegevens verstrekt. Vergelijk de capaciteit (Ah) en koude startstroom (CCA) met die van je oude accu en als ze hetzelfde of beter zijn zit je goed.
Wel een speciale lader nodig , en opletten dat deze niet te ver ontladen wordt want dan is het over en sluiten.
 
Heb er niet zoveel verstand van maar de yb 10 van yuasa geeft12V 11Ah(10hrs)
Koudstart: 160 AMP CCA EN
De aliant x1p 12v 2,3A 120A 10S
Ultrabatt 12V 6A 120pca
Mij lijken de gegevens niet erg op elkaar.
Misschien dat jullie er wijzer van worden?
Kan er in lition accu's onderling veel verschil zitten?
Kwa merk dan? Ander beter materiaal????
 
Twee waardes zijn belangrijk, Ah en CCA. CCA staat niet altijd op de accu, er kan ook gewoon doodsimpel een getal in ampere (A) staan, dat is hetzelfde. Voor de aanduiding van het amperage (A of CCA) worden wel twee meetstandaarden aangehouden, DIN en EN. De verhouding tussen de twee weet ik niet, maar als je vergelijkt, vergelijk dan DIN met DIN en EN met EN, en niet door elkaar.

Wat ik ook zei is dat de batterij die je zoekt gelijkwaardig of beter moet zijn dan wat er in hoort. Dat zijn die twee li-on accus waarvan je in de laatste reactie de specificaties opsomt in ieder geval niet.
 
Ok,duidelijk
Dan zat er al een verkeerde in nl de x1p hij starte daar wel op
vervelend is dat kwa afmetingen ik wel aan die maat van de
Ultrabatt of x1p vast zit.........hmm
 
jij hebt er dus ervaring mee,
in wat voor type motor zit deze?
Mij is vertelt dat het starten van een 1cilinder maar vraagt dan een
multi cilinder!!!!!?
husqvarna 610, ook een 1cilinder, maar daarvoor heb ik wel 2 ultrabalts nodig. ik denk dat je die 250cc wel aankrijgt met 1 ultrabatt, maar vergelijken is natuurlijk beter.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een ultrabatt en ben r tevreden over. Kijk even bij z1000 going café - brikken en klassiekers, kun je zien hoe ik hem heb ingebouwd. Wel de ultrabatt lader gebruiken.
Koud weer geen last van 👍
 
Laatst bewerkt:
Normale accu kan ook best wat hebben.
Weet niet meer of ik nu 3,4,5 of 6 weken niet gereden heb.
Vanmiddag was het tikkie lopen met de verlichting aan en en klein beetje choke.

En dan heb ik echt een kleine accu: 9Ah / 200A (-18 graden Celsius) volgens de specs.
Is een Varta powersports agm.
 
elke droge accu (AGM of LiFePo) kun je toch liggend monteren? Of kom je niet goed uit met de polen?
Een AGM accu is naar mijn mening niet droog.
Sterker nog, daar zit een zuurpakket bij, dat voor eerste gebruik er nog in gedaan moet worden.
Schuin gaat nog wel, maar liggend vind ik wat link.


Een gel of li-ion accu wel. Die kunnen desnoods op d'n kop.
 
Een li-ion accu kan nooit in een motor die er niet voor gemaakt is.
Deze hebben namelijk een zeer specifiek laad systeem nodig en een speciaal beveiliging bij het ontladen tijdens het starten.
De spanning van een li -ion cel is 3,6 tot 3,7 volt ( de nominale spanning ).
Bij het ontladen zal ook al kom je maar even onder de min . spanning de cel onherstelbaar aan capaciteit verliezen.
Ook bij het laden komt het zeer nauw .
De normale laadspanning is 4,1 tot 4, 2 volt per cel ( soms 4 ,3 volt ).
0 ,05 volt hoger tot 0,1 volt hoger en je kan weer een nieuwe kopen.
Dan heeft een li-ion nog een slecht eigenschap het aantal keren dat opladen mogelijk is zeer beperkt is.
Daarom zit er bij goede ( lees dure li-ion accu altijd een hele boel electroniek
n.l. max stroom begrenzing ,max laadstroom begrenzing ,max laadspanning begrenzing.
Daarom is een accu voor een fiets ook zo duur en gaan ze bij iemand die deze elke dag aan de lader hangt ook niet langer mee dan twee a drie jaar ( 500 tot 600 keer opladen ).
En ze verslijten ook nog eens als je ze nog niet eens gebruikt ( zijn maar een bepaalde tijd te gebruiken ( ze gaan al verslijten zo gouw je de fabriek verlaten ).
Dit is maar onzin van een oude man 79,8 jaar ( en misschien ook nog maar hersen spinsels ).
 
Een li-ion accu kan nooit in een motor die er niet voor gemaakt is.
Deze hebben namelijk een zeer specifiek laad systeem nodig en een speciaal beveiliging bij het ontladen tijdens het starten.
De spanning van een li -ion cel is 3,6 tot 3,7 volt ( de nominale spanning ).
Bij het ontladen zal ook al kom je maar even onder de min . spanning de cel onherstelbaar aan capaciteit verliezen.
Ook bij het laden komt het zeer nauw .
De normale laadspanning is 4,1 tot 4, 2 volt per cel ( soms 4 ,3 volt ).
0 ,05 volt hoger tot 0,1 volt hoger en je kan weer een nieuwe kopen.
Dan heeft een li-ion nog een slecht eigenschap het aantal keren dat opladen mogelijk is zeer beperkt is.
Daarom zit er bij goede ( lees dure li-ion accu altijd een hele boel electroniek
n.l. max stroom begrenzing ,max laadstroom begrenzing ,max laadspanning begrenzing.
Daarom is een accu voor een fiets ook zo duur en gaan ze bij iemand die deze elke dag aan de lader hangt ook niet langer mee dan twee a drie jaar ( 500 tot 600 keer opladen ).
En ze verslijten ook nog eens als je ze nog niet eens gebruikt ( zijn maar een bepaalde tijd te gebruiken ( ze gaan al verslijten zo gouw je de fabriek verlaten ).
Dit is maar onzin van een oude man 79,8 jaar ( en misschien ook nog maar hersen spinsels ).
Vandaar regelelectronica in de versies voor in de motor.
Keren laden ontladen is niet zeer beperkt, maar zeker beperkter dan bij andere varianten.
Slijtage bij niet gebruik is idd een punt.

Maar ze hebben ook voordelen.

Leeftijd doet er verder niet zo toe, hoewel het leuk is om te zien dat d oudere liefhebber zich ook meldt. :)

Dat melden hoeft trouwens niet in elk topic. Houdt het bij de topics waar je een wezelijke bijdrage kunt geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan