Ervaringen motorbanden (de)monteerapparaat

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo,

Ik wil voor mijn motor zelf een handmatig banden(de)monteer apparaat aanschaffen.
Nu ben ik uitgekomen op dit product maar heb een vraag:
Werkplaatsinrichting & Gereedschap voor Auto en Motor
Deze is geschikt voor vele maatvoeringen staat er, maar je hebt nog een variant met een soort 'omlegring' voor de velg wat iets gebruiksvriendelijker zou zijn. Hierdoor is deze andere variant geschikt voor maarvoeringen van 16 t/m 21 inch. (deze is ook 70 euro)

Mogelijk dat mijn volgende motor een cruiser wordt (yamaha dragstar) en die heeft volgens de specs een achterwiel van 15 inch. Daarom mijn vraag: Heeft iemand ervaring met het product uit bovenstaande link en weet of 15 inch velgen ook kunnen?

Groetjess
 
Tja, dat snap ik ook niet helemaal...
Maar er staat toch echt: 'Geschikt voor monteren en demonteren van banden'.. En de reacties zijn ook positief. Volgens mij kun je gewoon een bandenlichter gebruiken en die tegen dat ijzer van die hefboom aanhouden en dan zelf de velg wat verdraaien zodat de band eraf komt.

Hierbij de link van de duurdere variant
http://www.datona.nl/motorbanden-demonteerapparaat.html
Weet niet hoe het met deze zit? Hier zit ook niet zo'n 'roller' op, maar volgens mij kun je er wel alles mee..? Het zal natuurlijk niet zo gebruiksvriendelijk zijn als een automatisch banden-demonteerapparaat wat garages hebben
 
Laatst bewerkt:
Je kunt beter je geld en moeite besparen, een elders gekochte band laat ik omleggen en balanceren voor €12.50
Vorig jaar heb ik het laten doen bij een motorzaak en kostte mij 15 euro per band, x2 is alweer 30 euro.

Volgens mij gaan dit soort apparaten levenslang mee dus dat haal je er echt wel uit.
Bovendien vind ik het leuk om te doen en als vrienden van me straks ook eventueel een motor hebben kan ik het ook voor hun doen

Maar iemand ervaring met het 'goedkopere' bandenapparaat?
 
Vorig jaar heb ik het laten doen bij een motorzaak en kostte mij 15 euro per band, x2 is alweer 30 euro.

Volgens mij gaan dit soort apparaten levenslang mee dus dat haal je er echt wel uit.
Bovendien vind ik het leuk om te doen en als vrienden van me straks ook eventueel een motor hebben kan ik het ook voor hun doen

Maar iemand ervaring met het 'goedkopere' bandenapparaat?
Ja. Hiermee kun je bandhiel van de velgrand drukken. Dit gaat wat gecontroleerder dan met een schep. Maar je moet nog steeds de band in de lengte doorsnijden en dan met bandenlichters over de velgrand lepelen. Je wilt dus ook de velgrandbeschermers.
 
Vorig jaar heb ik het laten doen bij een motorzaak en kostte mij 15 euro per band, x2 is alweer 30 euro.

Volgens mij gaan dit soort apparaten levenslang mee dus dat haal je er echt wel uit.
Bovendien vind ik het leuk om te doen en als vrienden van me straks ook eventueel een motor hebben kan ik het ook voor hun doen

Maar iemand ervaring met het 'goedkopere' bandenapparaat?

hoeveel banden denk jij te verslijten in 1 jaar?
als je de ,doe eens ruig, €30 in de 2 jaar niet kan missen kan je beter geen motor gaan rijden.
 
Ja. Hiermee kun je bandhiel van de velgrand drukken. Dit gaat wat gecontroleerder dan met een schep. Maar je moet nog steeds de band in de lengte doorsnijden en dan met bandenlichters over de velgrand lepelen. Je wilt dus ook de velgrandbeschermers.

Ik heb vorig jaar van wat overgebleven kokerprofielen een hieldrukker in elkaar gelast.

Dit mede doordat ik voor mijn circuitwielen wat vaker de bandjes moet wisselen en geen zin had om daar iedere keer voor naar de motorzaak te gaan.

Ik druk de band met de hieldrukker van de velg en het demonteren en monteren van de banden doe ik met een setje bandenlichters. In het begin is het even een beetje klooien maar dat heb je zo onder de knie.

inmiddels diverse keren bandjes omgelegd voor circuitgebruik, maar ook voor mijn straatwielen en voor vrienden en dat gaat prima!

Ik denk dat het wel een afweging is die je moet maken, het aanschaffen van het demonteerapparaat en eventuele hulpstukken (bandenlichters, bandenvet, velgrandbeschermers enz.) kost natuurlijk de nodige centen en als je niet zo vaak banden hoeft te wisselen is duurt het wat langer voordat je het hebt terugverdiend.
(ik vondt dat persoonlijk niet zo belangrijk, ik vindt het belangrijker dat ik de banden kan wisselen wanneer het mij uitkomt en wanneer ik daar zin in heb zonder eerst langs een motorzaak te moeten)
 

Bedankt voor de link! Zal eens kijken of het wat is!

@Midlifecrisis
Mijn huidige banden kunnen denk ik nog wel een paar 1000km mee. Ze hebben er nu zo'n 8k opzitten volgens mij. Sowieso vind ik het leuk om dit soort dingen zelf te doen en daarnaast kan ik vrienden ook helpen met een bandenwissel. Die 30 euro missen gaat het niet zo zeer om, maar uiteindelijk verdient het zichzelf wel weer terug.
 
Bedankt voor de link! Zal eens kijken of het wat is!

@Midlifecrisis
Mijn huidige banden kunnen denk ik nog wel een paar 1000km mee. Ze hebben er nu zo'n 8k opzitten volgens mij. Sowieso vind ik het leuk om dit soort dingen zelf te doen en daarnaast kan ik vrienden ook helpen met een bandenwissel. Die 30 euro missen gaat het niet zo zeer om, maar uiteindelijk verdient het zichzelf wel weer terug.
Zoek dan een leuke gebruikte kleinere electrische machine. Prijs 250-350 euro.

Met wat lichte aanpassingen kunnen daar ook motorvelgen op.

Kun je én de autobanden, én de meeste motorbanden doen. En meer vrienden (en daar weer vrienden van) helpen :)
 
Zoek dan een leuke gebruikte kleinere electrische machine. Prijs 250-350 euro.

Met wat lichte aanpassingen kunnen daar ook motorvelgen op.

Kun je én de autobanden, én de meeste motorbanden doen. En meer vrienden (en daar weer vrienden van) helpen :)

en het balanceren dan?
voltage?, meestal 380 volt, ik heb ze bij een garage bedrijf iig nog nooit in 220 volt uitvoering gezien.
 
Tja, dat snap ik ook niet helemaal...
Maar er staat toch echt: 'Geschikt voor monteren en demonteren van banden'.. En de reacties zijn ook positief. Volgens mij kun je gewoon een bandenlichter gebruiken en die tegen dat ijzer van die hefboom aanhouden en dan zelf de velg wat verdraaien zodat de band eraf komt.

Hierbij de link van de duurdere variant
http://www.datona.nl/motorbanden-demonteerapparaat.html
Weet niet hoe het met deze zit? Hier zit ook niet zo'n 'roller' op, maar volgens mij kun je er wel alles mee..? Het zal natuurlijk niet zo gebruiksvriendelijk zijn als een automatisch banden-demonteerapparaat wat garages hebben

Dat dus niet.
Het is alleen om de band (hiel) los van de velg te drukken.

Bij de duurdere variant ligt het wiel wat stabieler.
Ik heb zelf de goedkopere en daarbij zit die pen waar je de naaf "in prikt" erg gammel (klemt alleen met een boutje). Zelf gebruik ik die pen dan ook niet.
Maar je kunt er wel gewoon je band mee los van de velg krijgen, wat dat betreft doe die wel gewoon wat die moet doen.
 
Voor het balanceren is ook een handmatig apparaat ;)

Volgens mij kan je met dat apparaat waar arieheeftgelijk een link van stuurt ook autobanden doen
Ik heb hem ook al een PM gestuurd, ff afwachten

@Martell
250-300 euro is me toch wel teveel geld en ik kan dan nog niet eens balanceren :P
Bovendien kun je zo'n handmatig apparaat ook makkelijker kwijt of ergens in de hoek dumpen XD
 
en het balanceren dan?
voltage?, meestal 380 volt, ik heb ze bij een garage bedrijf iig nog nooit in 220 volt uitvoering gezien.
Balanceren gaat ook niet met zo'n chinese handmatige dingus.

Schijnt te kunnen met wat plankjes en spijkers :)

Ik werk met een 220 volt. Die heb ik nu al drie jaar.

Tot 28 inch velgen, max velgbreedte van ong 400.

Hiervoor had ik een kleinere, ook op 220. Was een prima ding, maar max 21"en beperkte velgbreedte. die is aan een collega motorzaak doorverkocht, voor 300 euro.
 
Dat dus niet.
Het is alleen om de band (hiel) los van de velg te drukken.

Bij de duurdere variant ligt het wiel wat stabieler.
Ik heb zelf de goedkopere en daarbij zit die pen waar je de naaf "in prikt" erg gammel (klemt alleen met een boutje). Zelf gebruik ik die pen dan ook niet.
Maar je kunt er wel gewoon je band mee los van de velg krijgen, wat dat betreft doe die wel gewoon wat die moet doen.
Jij zegt dus dat je er geen complete wissel mee kunt doen?
 
Voor het balanceren is ook een handmatig apparaat ;)

Volgens mij kan je met dat apparaat waar arieheeftgelijk een link van stuurt ook autobanden doen
Ik heb hem ook al een PM gestuurd, ff afwachten

@Martell
250-300 euro is me toch wel teveel geld en ik kan dan nog niet eens balanceren :P
Bovendien kun je zo'n handmatig apparaat ook makkelijker kwijt of ergens in de hoek dumpen XD
Uiteraard, telt ook mee :)
 
Jij zegt dus dat je er geen complete wissel mee kunt doen?
Het is een bead-breaker.
Het drukt de band uit de rnd van de velg.

Die eerste waar jij hier mee komt, heeft geen functies voor het er af halen en opleggen van de band. Daarvoor moet je dan weer lepels oid gaan kopen. Drie is het minimum waarschijnlijk.
 
Balanceren gaat ook niet met zo'n chinese handmatige dingus. weet ik

Schijnt te kunnen met wat plankjes en spijkers :)
2 kratten bier en draadeind ook :+
Ik werk met een 220 volt. Die heb ik nu al drie jaar.

Tot 28 inch velgen, max velgbreedte van ong 400.

Hiervoor had ik een kleinere, ook op 220. Was een prima ding, maar max 21"en beperkte velgbreedte. die is aan een collega motorzaak doorverkocht, voor 300 euro.
afzetter ;)


quote niet helemaal gelukt ;(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wissel sinds 3 jaar ook mn eigen banden, "afdrukken" met een lange balk en een houten plaatje en wisselen met de ijzers..

Nadeel: 1e keer heb je een heel arsenaal scheldwoorden, geduld, (indien roker: peuken) en koffie nodig.

Zodra je het eenmaal door hebt gaat het "vrij snel" denk aan een minuutje of 15 incl balanceren.

Echter ga ik me toch zo een wisselapparaat bouwen..

https://www.youtube.com/watch?v=tSLJPlNAnA0

Nog een filmpje met zo een bandenmonteerapparaat, omdat ik ze iets te prijzig vind (250-450€) heb ik me vorige week een "schoen" gekocht en ga komende week er zelf een bouwen.

Wil vooral zo een ding hebben om mee te nemen naar het circuit, dan hoef ik niet bij beginnende regen een half uur bij de bandendienst te gaan staan wachten..

Op Zolder was er laatst een kerel die er ook 1 bij zich had en toen hebben we eens geklokt, hij had een bandje in 2.30 min gewisseld. Kon nog sneller zei ie, maar daarvoor was ie te moe..

En balanceren? gewoon met een bokje met lagers als je het wilt. Doe het wel voor mn straatfiets

Zal wat foto's posten als ie klaar is!
 
Terug
Bovenaan Onderaan