Gebruikte Fazer kopen?

Bugboy

Die hard MF'er
6 mei 2003
521
2
Enschede
Een vriend van mij wil na lang wikken en wegen toch eindelijk een motor kopen. Hij wil graag een Fazer 600 (wel een leuke motor vind ik), maar is een beetje huiverig om een tweedehands motor te kopen. Hij heeft nu een fiets van 3-4 jaar oud op het oog met 32000km op de klok. Waar moet hij op letten? Mijn ideeen waren om vooral banden en ketting te controleren (nogal standaard). Wat kost een nieuwe ketting/tandwielen als dit vervangen moet worden?

Is het verder normaal dat mensen een onderhoudshistorie bijhouden voor een motor of is dat niet gebruikelijk? Ik kan me voorstellen dat een motor met onderhoudshistorie beter geld oplevert.
 
Is het verder normaal dat mensen een onderhoudshistorie bijhouden voor een motor of is dat niet gebruikelijk? Ik kan me voorstellen dat een motor met onderhoudshistorie beter geld oplevert.

Lijkt mij ook.

Voor de rest zijn Fazers wel betrouwbaar... weet niet van gebreken na meer km's.
 
Een vriend van mij wil na lang wikken en wegen toch eindelijk een motor kopen. Hij wil graag een Fazer 600 (wel een leuke motor vind ik), maar is een beetje huiverig om een tweedehands motor te kopen. Hij heeft nu een fiets van 3-4 jaar oud op het oog met 32000km op de klok. Waar moet hij op letten? Mijn ideeen waren om vooral banden en ketting te controleren (nogal standaard). Wat kost een nieuwe ketting/tandwielen als dit vervangen moet worden?

Is het verder normaal dat mensen een onderhoudshistorie bijhouden voor een motor of is dat niet gebruikelijk? Ik kan me voorstellen dat een motor met onderhoudshistorie beter geld oplevert.


Een Fazer600 heeft na 30.000km wel eens last van de nokkenaskettingspanner. Dit is te verhelpen.
Ook kan je tegen die km stand bij een niet al te wilde rijder de ketting en tandwielen moeten vervangen.
Banden kan je zien. Remblokken controleren.

Oude Fazers, 1998 en 1999, hebben een versnellingsbak die wat minder goed is dan de latere types. Hij gaat was lastiger in z'n vrij en knalt een beetje bij het schakelen.

Ga proefrijden en laat een bekende meerijden, achter de Fazer. Bij flink doortrekken dient ie niet te roken, als ie dat wel doet, kan je er vanuit gaan dat ie olie verbruikt. Maar dan moet ie wel warm zijn. (anders gaat ie zowieso kapot als je dit vaak doet)
Controleer bij het stevig remmen of er geen trillingen als gevolg van kromme remschijven tevoorschijn komen. Dit constateren is niet eenvoudig omdat het ook de slijtage aan de voorband kan zijn die dit laat voelen.

Controleer het balhoofdstel, flinke klappen door slecht uitgevoerde wheelieskosten geld.

Controleer of het achterwiel netjes vrij loopt. De achterrem bij oude modellen blijft wel eens hangen (vaker als bij het model na 1999)

Oudere types hebben onderhoud om de 6.000 km, nieuwere om de 10.000km
Check of dat ook zo gedaan is in het boekje.
 
Een vriend van mij wil na lang wikken en wegen toch eindelijk een motor kopen. Hij wil graag een Fazer 600 (wel een leuke motor vind ik), maar is een beetje huiverig om een tweedehands motor te kopen. Hij heeft nu een fiets van 3-4 jaar oud op het oog met 32000km op de klok. Waar moet hij op letten? Mijn ideeen waren om vooral banden en ketting te controleren (nogal standaard). Wat kost een nieuwe ketting/tandwielen als dit vervangen moet worden?

Is het verder normaal dat mensen een onderhoudshistorie bijhouden voor een motor of is dat niet gebruikelijk? Ik kan me voorstellen dat een motor met onderhoudshistorie beter geld oplevert.

Reken voor een ketting+tandwielen 150 (imitatie) to 200+ euro (origineel), hangt ervan af waar je ze koopt.

Verdere punten van aandacht:
- Speling in het balhoofd checken.
- Kijken naar kleurverschillen in de lak, ontbreken van stickers e.d. (kan duiden op eerdere schade)
- Sowiezo goed kijken of de motor geen beschadigingen heeft.
- Goed luisteren bij het proefrijden naar bijgeluiden, zorg er ook voor dat je de motor goed warm rijdt tijdens de proefrit.
- Tijdens de proefrit even met losse handen rijden (voorzichtig !!). Weet je of het frame nog recht is of niet.
- Goed opletten of de bak nog goed schakelt.
- Vragen naar eventuele reparaties en de bonnen ervan.

To name but a few ;)

Veel succes
 
Zelf vergeet ik altijd de onderhoudshistorie bij te houden, maar ik was wel blij verrast toen die wel bij mijn auto zat :)
 
Ik hou onderhouds historie ook niet bij.
Heb zelf een fazer uit '98..
Doe er af en toe best rare dingen mee..
Maar ding loopt als een trein..
Vrijwel nooit iets mee aan de hand.. en onderhoud om de 10-15000 km is goed te doen, zelfs met oude modellen.

Controleer, of schakelen enigzins soepel gaat.
Klakken van versnellingsbak gebeurd nou eenmaal bij de fazer, iig van voor 2000.
 
Ik heb zelf een Fazer 600 gehad.
Echt zwakke punten zijn er niet, gewoon een uitstekende fiets voor niet te veel geld.
Wel letten op roestvorming op de diverse bouten en moeren, koplampframe, de laklaag op het motorblok en de uitlaatbochten. Controleer ook de achterrem/schijf, bij veel Fazers blijft die nogal eens hangen door vuil en zout met alle gevolgen van dien.
Controleer of de versnellingsbak goed werkt, maar schrik niet van een beetje lawaai (harde klakken bij overschakelen naar 1 en 2) Hoort erbij bij een Fazer, maar de bak is zeker niet slecht.
De nokkenaskettingspanner heeft een zelfstellend mechanisme, maar dat wil soms blijven hangen. Dan moet de spanner in een enkel geval ff geholpen worden.
Over eventuele schade is al het nodige geschreven.

Voordeel van deze fiets is dat ie behoorlijk veel verkocht is en dat er dus veel sites op het Internet zijn met héél veel informatie.
Nadeel is dat de prijs 2e-hands vrij stevig is.
 
Misschien was dit niet helemaal de bedoeling van dit topic maar de Fazer van mijn vrouw is wegens gezinsuitbreiding te koop. Het was eigenlijk niet de bedoeling om 'm te verkopen maar er is dit jaar wegens tijdgebrek gewoon niet op gereden.
Het betreft een Fazer 600 Sport uit maart 2000 in de kleuren rood/zwart met 7000 kilometer op de teller en is voorzien van een Laser sportuitlaat met db killer. De af-fabriek uitlaat wordt uiteraard meegeleverd. Het klinkt een beetje cliché maar de motor ziet er uit als nieuw. Vraagprijs € 6.000,-.
 
Kijk weer een bijna-fazer-rijder.
Volgens mij zijn de Fazers wel betrouwbaar.
Vraag even aan mede MF-er Kaaszje, hij heeft ondertussen 70.000 km met zijn fazer 600 gereden. Vraag even aan hem wat voor onderhoud hij daaraan heeft gehad. tegenwoordig gaan motorfietsen makkelijk langer mee dan 32.000 kilometer. Let op de gewoonlijke dingen. Banden, remmen, balhoofd. Met losse handen rijden en kijken of hij naar een kant trekt.
Stationair draaien. klank van de motor..

Is dit bij een particulier of bij een dealer. iv.m. garantie

Verder is de Fazer een gebruiksvriendelijke motor om mee te rijden en voor onderhoud. ook het benzineverbruik is om te zoenen 1:20 (met redelijk stevig doorrijden)


Maak een uitgebreide proefrit en je merkt snel genoeg of de motor goed is of niet. Vertrouw je het nog niet. dan kan je de ANWB een keuring laten geven.

Succes ermee en alvast veel plezier.
 
Ik hou onderhouds historie ook niet bij.
Heb zelf een fazer uit '98..
Doe er af en toe best rare dingen mee..
Maar ding loopt als een trein..
Vrijwel nooit iets mee aan de hand.. en onderhoud om de 10-15000 km is goed te doen, zelfs met oude modellen.

Controleer, of schakelen enigzins soepel gaat.
Klakken van versnellingsbak gebeurd nou eenmaal bij de fazer, iig van voor 2000.

shit, je had al gereageerd. en ik maar adviseren dat hij met jou contact moest opnemen. Jij hebt toch eigenlijk nooit problemen met dat zwarte monster van je. terwijl jij toch iets meer als netjes rijd. ;) En zelfs met deze kilometerstand draait het blok nog zeer mooi rond.

ps. wanneer komt die fazer 1000....
 
Terug
Bovenaan Onderaan