Geen idee welke motor ik moet kiezen...

Muit

MF'er
7 aug 2023
45
29
Ik vind het enorm lastig om een motor te kiezen. Ik heb 0 verstand van motoren, ik ga donderdag een tiger 800 XCX en een versys 650 testen. Ik heb alleen maar op een sv650 gelest en heb sinds woensdag dus mijn rijbewijs.

Geen idee waar ik op moet letten, de tiger staat voor 9450 te koop, de versys 8200. Kan beide prima betalen maar mss kan ik net zo goed een motor van 5k kopen?

Ik wil vooral een motor die probleemloos rijd en niet elke keer stil staat. Om eerlijk te zijn zien alle motoren (er NU) nog allemaal hetzelfde uit. Ik ben 3 keer in een motorzaak geweest en een beetje rondgelopen, maar vind ze allemaal tof
:D
. Mijn instructeur raadde ABS en Adventure bike (ivm lengte=1.90 m) aan.

Ik ga dus nu lekker rijden erop donderdag, maar blijf het maar lastig vinden.

Wat ik wel belangrijk vind:

- Perfecte navigatieset of via telefoon
- Topkoffer waar mijn trolly in past
- Windscherm
- Snelle acceleratie, maar dat doen ze allemaal
- betrouwbaar, goedhart biedt 12 maanden BOVAG garantie, dat klinkt wel goed
:)

- handvat-verwarming en hand-kappen
- Offroad rijden als ik een beetje geleerd heb goed ik op de weg moet rijden
:P
TET lijkt mij super mooi!

Ik ga hem niet voor woon/werk gebruiken, voornamelijk voor de fun en weekendjes en vakanties.

De Tiger XCX klinkt dan goed (kan volgens de specs ook offroad), maar mss kan ik net zo goed 5k ofzo uitgeven met al mijn 'eisen'. lastig... En mss moet ik maar gewoon een motor kopen. Ik kan hem altijd over een jaartje oid verkopen als ik wel weet wat ik wil
:)


Wat nu?

update:

ik wil toch niet meer offroad rijden. na testritten gemaakt te hebben denk ik 99% voor de kawasaki versys 2023 te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor een kleine €40’000 Voor de top of de line Ducati Multistrada gaan ……

alle gekkigheid even opzij, probeer zo’n type motor anders eerst als huur via motoshare, kom je in een dag heel veel te weten lijkt me.
 
Wat ik wel belangrijk vind:

- Perfecte navigatieset of via telefoon
- Topkoffer waar mijn trolly in past
- Windscherm
- Snelle acceleratie, maar dat doen ze allemaal
- betrouwbaar, goedhart biedt 12 maanden BOVAG garantie, dat klinkt wel goed
:)

- handvat-verwarming en hand-kappen
- Offroad rijden als ik een beetje geleerd heb goed ik op de weg moet rijden
:P
TET lijkt mij super mooi!

Ik ga hem niet voor woon/werk gebruiken, voornamelijk voor de fun en weekendjes en vakanties.

De Tiger XCX klinkt dan goed (kan volgens de specs ook offroad), maar mss kan ik net zo goed 5k ofzo uitgeven met al mijn 'eisen'. lastig... En mss moet ik maar gewoon een motor kopen. Ik kan hem altijd over een jaartje oid verkopen als ik wel weet wat ik wil
:)


Wat nu?

Veel van die eisen hebben weinig met de motor op zich te maken, maar als offroadrijden (of allroad) belangrijk is dan zou ik de Versys laten staan en kiezen voor de Tiger.
De Versys blijft gewoon een wegmotor met een rechtop-zit.


5K uitgeven kan ook, er staat genoeg te koop... het is maar wat je wil.
 
  • Leuk
Waarderingen: Muit
Als een motor van € 9450,- geen probleem is, waarom ga je dan niet kijken naar een nieuwe Versys 650. Kost € 9699,-
 
  • Leuk
Waarderingen: Muit
Moet je voor 35kw of ben je dat al gepasseerd? De eisen die je stelt zijn wel
op elke motor te bouwen.
Vakantie trips naar verre landen is lekker met een iets zwaardere motor, in de buurt rijden is het leuker om lichter te rijden.
Beginnen met lichte motor is beter.
Als je weinig gezeik wilt koop je een jong of nieuwe motor, een motor voor 5000,- kan het ook prima doen en betrouwbaar , voor 1000,- ook, de kans is alleen groter met een jonge motor met weinig km.
Er op gaan zitten en rijden.
Dan kom je vanzelf ergens. Echt offroad rijden gebeurt weinig op je vakantie trip.
En als het motorrijden aanhoudt dan komt er snel genoeg weer een andere want het moet altijd beter en anders🙃
 
  • Leuk
Waarderingen: Muit
Beginnen met lichte motor is beter.
Beginnen met een lichtere motor vinden veel mesnen beter, maar je kunt ok gewoon met een zwaardere motor beginnen. Ben zelf begonnen met een BMW R1150RT). Proefrijden is gewoon het beste. Of een motor huren via motorshare
 
  • Leuk
Waarderingen: Muit
Ik ben zelf ook begonnen op de bulldog 1100 maar ik weet nog goed dat ik daar even aan moest wennen voordat we vrienden waren.
Maar ja , het kan prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Muit
Beginnen bij de basis, een jaren 80/ 90 motor, dan leer je rijden zonder elektronica, remmen, schakelen, sturen, koppelen, rijden op een powerband met carburateurs, dus een eenvoudige motor waar je zelf nog aan kunt modificeren, naarmate je leert en fouten maakt, zoals met alles de beste leerschool, kunt laten vallen, dus nog het werkelijke contact maken tussen jouw brein, je gashand, koppelings vinger, je pink voor de voorrem, en teen voor de achterrem zonder dat daar een interface tussenbeide komt de complete mechaniek van de motorfiets, je bent veel van plan zo te horen dus begin onderaan de ladder en ga alle facetten van onze hobby ervaren, dan zal het rijden, sleutelen, de sociale contacten, het meest diepgaand en langste duren, je weet immers waar je mee bezig bent, een Africa Twin uit die jaren, of een Tenere, Super Tenere, Trans Alp, of een DR 800 Suzuki, en ga misschien het boek van Robert Pirsig lezen als je een stukje vd psychologie achter het motorrijden wilt weten.
Minder is meer, succses ermee👍
 
Zoveel mensen, zoveel meningen. Test wat, koop wat je leuk vindt.
Oude barakken kunnen best betrouwbaar zijn, als ze maar gebruikt en onderhouden worden.
Veel stilstaan is nefast met de brandstof van vandaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Muit
Ik snap heel dat "testen" eigenijk niet zo goed..
Denk dat ik mijn eerste 3-4 motoren heb gekocht puur op de looks.. buiten de lesmotor van de rijschool is/was er niet veel om te vergelijken.

Gewoon kopen wat je mooi vind... er zullen er toch nog wel volgen...
 
Beginnen met lichte motor is beter.
Beginnen met een lichtere motor vinden veel mesnen beter, maar je kunt ok gewoon met een zwaardere motor beginnen. Ben zelf begonnen met een BMW R1150RT). Proefrijden is gewoon het beste. Of een motor huren via motorshare

Dit kan wel kloppen, maar topicstarter geeft aan ook offroad te willen rijden en dan gaat een zware motor je toch echt keihard tegenwerken als je geen ervaring hebt met rijden. Misschien niet zozeer in Nederland waar alles vlak en simpel is, maar sommige stukken van de TET in het buitenland schijnen nog een flinke uitdaging te zijn op een zware motor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Muit
Ik snap heel dat "testen" eigenijk niet zo goed..
Denk dat ik mijn eerste 3-4 motoren heb gekocht puur op de looks.. buiten de lesmotor van de rijschool is/was er niet veel om te vergelijken.

Gewoon kopen wat je mooi vind... er zullen er toch nog wel volgen...
Daarom ga je wat testen, zodat je vergelijkingsmateriaal hebt ;)
Dus ik zou aanraden een shortlist te maken en die 3 a 4 motoren te proefrijden, dan heb je zeker wel een idee van zit positie en gas respons etc..
Is geen hogere wiskunde.


Ben wel eens met het feit dat je toch uiteindelijke redelijk vaak gaat wisselen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Muit
Ik snap heel dat "testen" eigenijk niet zo goed..
Denk dat ik mijn eerste 3-4 motoren heb gekocht puur op de looks.. buiten de lesmotor van de rijschool is/was er niet veel om te vergelijken.

Gewoon kopen wat je mooi vind... er zullen er toch nog wel volgen...
Ik was van mening dat ik een chopper moest , dagen marktplaats afgezocht tot ik erop ging zitten.
ik was er metteen klaar mee.
natuurlijk koop je een motor die je mooi vindt maar hoe lang of hoe kort ben je , past het , rijdt het lekker,.. etc
 
  • Leuk
Waarderingen: Muit
Ik was van mening dat ik een chopper moest , dagen marktplaats afgezocht tot ik erop ging zitten.
ik was er metteen klaar mee.
natuurlijk koop je een motor die je mooi vindt maar hoe lang of hoe kort ben je , past het , rijdt het lekker,.. etc

Eens op een motor gaan zitten is niet testrijden he... maar idd, dan weet je toch ook al veel...

Ik heb gewoon de indruk dat al dat testrijden iets te serieus genomen wordt tegenwoordig...
Ik doe er ook aan mee hoor, gewoon omdat het plezant is.. maar ik heb genoeg motoren gewoon zonder testrit gekocht omdat ik dat model perse wilde hebben...
 
Nou Muit...veel tips heb je al. Bij Goedhart kun je goed terecht. Persoonlijk ben ik erg tevreden met de opstelling van Jannes, een van de verkopers. Zeg dat je geïnteresseerd bent en nog weinig bekend bent en weinig ervaring hebt. Gewoon zo als het is. Jannes (of een ander) zal je adviseren om wat verschillende typen motoren te proberen. Doe dat niet op een zaterdag want dan moet je de motor na een uurtje weer inleveren en weet je nog niets. Soms kun je afspreken om door-de-week 1 of 2 motoren te proberen. Soms kan dat gratis. Zij willen verkopen, jij wilt kopen. Mocht je toch moeten betalen (huur) kun je vragen om dat bedrag te verrekenen met de prijs van de motor die je gaat kopen. Persoonlijk vind ik dan wel dat je ook echt dan bij Goedhart moet kopen als je op verschillende motoren van hen hebt kunnen rijden. Echt hoor, Goedhart is niet de goedkoopste, maar je kunt er prima terecht. Zo. En ik werk er niet.

Proberen proberen proberen. En ach, koop je toch de verkeerde, dan ruil je die weer in. Je gaat er immers niet mee trouwen.

Ben benieuwd hoe de V Strom bevalt en waar je uiteindelijk mee eindigt.

Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: Muit
Ik zit zelf nogal aan te hikken tegen een andere motor, ik rij nu een Honda CRF 250 Rally en zou wel willen overstappen op een 300 Rally, alleen kan je hier niet testrijden, ik kan mijn huidige motor zo inruilen op een nieuwe, en ik heb al een keertje op laatsgenoemde model gereden van een makker van mij, maar ik twijfel omdat de motor anders aanvoelde, in mijn geval zou een testrit uitkomst bieden, en een motor moet wel bij je passen, ik ben motorliefhebber, cq berijder en dat al heel lang, en er zijn motoren die mij absoluut aanspreken qua uiterlijk, maar dan niet bij mij passen, ik was jaren lang gek op een Guzzi California, vader van mijn crossmaatje reed er een, 20 jaar later er eens een bekeken en proefgereden en de motor voldeed niet aan mijn verwachtingen, twee maanden later een CBR 900 Fireblade gereden en gelijk gekocht, ik vondt hem zo fijn, terwijl ik nooit naar racemotoren omkeek.
Jaren plezier gehad van het ding.
Ik vindt een proefritje wel zin hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan