gepoedercoate motordeksels

Thunder-Arne

Die hard MF'er
5 dec 2007
286
0
Ik heb een aantal motordeksels laten poedercoaten. Ik heb daarna waar de pakking op het deksel komt, de poedercoat voorzichtig afgeschuurd tot op het blanke alu. Nou keek mijn pa er toevallig na (hij heeft timmermansogen), en hij zij dat ze niet meer helemaal vlak zijn (dus toch niet zo voorzichtig geweest... :( ).

Hij raadde mij aan om de deksel over een vlakbank heen te halen. Is dit nodig, of kunnen ze er zo met droge OEM pakking op?
 
fijn schuurpapier (korrel 600-1000) op een flinke glasplaat (groter als het te vlakken object) beetje speciaal krijt of viltstift o.i.d op het te schuren oppervlak en voorzichtig schuren tot de volledige rand weer blank is, dan zou het vlak moeten zijn

wel zorgen dat het schuurpapier vast zit en strak (glad) aanligt op het glas
 
Laatst bewerkt:
waarom met vloeibare pakking gaan lopen kl*ten als je net alles weer helemaal glad en passend hebt gemaakt :?


Baksteen vind vloeibare pakking altijd een beetje amateuristisch overkomen op plekken waar het niet nodig is.....
:^

WB heeft bij een pakkingfabriek gewerkt.
De ingenieurs ter plaatse snapten niet waarom sommige monteurs standaard al met vloeibare pakking op een pakking gingen. Zwakste schakel enzo. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een aantal motordeksels laten poedercoaten. Ik heb daarna waar de pakking op het deksel komt, de poedercoat voorzichtig afgeschuurd tot op het blanke alu. Nou keek mijn pa er toevallig na (hij heeft timmermansogen), en hij zij dat ze niet meer helemaal vlak zijn (dus toch niet zo voorzichtig geweest... :( ).

Hij raadde mij aan om de deksel over een vlakbank heen te halen. Is dit nodig, of kunnen ze er zo met droge OEM pakking op?

Wat is niet helemaal vlak :? Heb je er echt hele stukken afgeschaafd? Of zitten er gewoon een paar kleine krasjes in?
 
hoeveel mm scheelt het?
een tiende of daarergens kan wel met een papieren pakking die voldoende dik is.

je had de poedercoating met een komborstel moeten verwijderen, dan had je dit porbleem niet ;)
 
Wanneer je de poedercoat er voorzichtig afschuurd (met fijne korrel), dat beinvloed de vlakheid niet. En dat is trouwens niet met het blote oog te zien, ook niet met timmermansogen.
Of je moet een mm weg hebben geschuurd en dan mag je nogal!
Wel heb je kans dat het afdichtvlak iets bol is geschuurd, op zich hoeft dat geen probleem te zijn.
Vertrouw je het niet, gebruik dan vlakkenafdicht siliconenkit als extra. Dan zit het geheid dicht.
 
Ik heb een aantal motordeksels laten poedercoaten. Ik heb daarna waar de pakking op het deksel komt, de poedercoat voorzichtig afgeschuurd tot op het blanke alu. Nou keek mijn pa er toevallig na (hij heeft timmermansogen), en hij zij dat ze niet meer helemaal vlak zijn (dus toch niet zo voorzichtig geweest... :( ).

Hij raadde mij aan om de deksel over een vlakbank heen te halen. Is dit nodig, of kunnen ze er zo met droge OEM pakking op?

Voordat je nou allerlei trukken aan de hand gaat halen. Leg er dan eerst een zgn "rij"
over. Dan weet je of e.e.a. wel of niet vlak is. Als je geen "rij" hebt ga dan even langs een autobedrijf en vraag of je er daar een mag gebruiken. Zometeen haal je van alles aan de hand en val je van de welbekende regen in de drup ( extra kosten ). Ik heb altijd geleerd : "Meten is weten en gissen is missen !"
 
Als de randen idd een beetje bol zijn gaat dat echt geen probleem geven. Wel eens vaker de randen geschuurd ivm oude pakkingsresten en omdat je met de hand schuurt pak je altijd wel de scherpe randjes mee. Denk eerder dat als je gaat afvlakken tot het weer recht is je misschien problemen gaat krijgen omdat de pasbusje weer te lang zijn.
 
Met een stalen rij kun je geen vlakheid meten, alleen rechtheid en dan heb je ook nog voelermaatjes nodig om de lichtspleet te ''meten''.
Voor de vlakheidsmeting heb je een vlakplaat nodig.
Mits je niet overdreven geschuurd hebt, trekken de bouten het deksel wel vlak tegen het tegenvlak aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er zelf nog eens naar gekeken, kan het niet (meer) zien waar die niet meer recht is. Het gaat sowieso echt om minder dan mm natuurlijk. Maar ik het laat wel ff bij de motorzaak controleren.


Er zit 3 lagen poedercoat op, en dat duurde wel ff voordat het er af was geschuurd. Voor het grovere heb ik parketschuurpapier gebruikt, en daarna afgemaakt met fijn schuurpapier. Probleem is echter dat het er niet gelijdelijk af komt. Soortgelijk probleem heb ik ook met het balhoofd. Onderin was ie niet afgetaped, en is dus meegecoat. Dat krijg je met de hand nooit 100% mooi afgeschuurd.
 
ik denk dat als je er met fijn schuurpapier een keer overheen was geweest (zonder de coating er helemaal af te halen dus) en dan monteren dat hij niet gelekt zou hebben.

maar achteraf is makkelijk praten natuurlijk, al had je het ook van tevoren kunnen vragen :+
 
Hoi,

Goeie tip hier voor het kijken of iets vlak is. het zo genaamde blauwen.
kleur het geschuurde vlak met inkt of iets anders wat afgeeft en leg dit op een stuk papier of karton. De afdruk van je deksel staat dan op papier en delen die niet aanliggen zie je dan meteen.
 
JA of na t coaten goed afplakken en verfafbijtspray gebruiken, werkt als n tierelier.
Maar ja iets met achterfgel.l, sorry.

Als je hem nu gewoon monteert heb je na n ritje toch zo gezien of de pakking gaat zweten oid?
 
Terug
Bovenaan Onderaan