Gereedschap Deel 12 omdat ik het anders mis

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brammo

Elektronen verslinder
12 feb 2007
2.606
341
Een topic aangemaakt, omdat de vorige al op slot zit, het beter knip en plakwerk :+

Show hier dus al je nieuwe/oude/verse/vage/gejatte/gevonden/antieke/zelf-bedachte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​


Gereedschap gerelateerde Links:


Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:



images
 
Laatst bewerkt:
Oh, en les 1.1

Niet de spansleutel in je klauw laten zitten
( ga je toch doen, zie eerste deuk in je plafon of iets anders duurs.. hopelijk niet in je kop :) )

les 1.2

Niet met schuurpapiertjes klooien.. of met los zittende handschoenen..
Ook een kleine draaibank heeft genoeg massa om je behoorlijk zeer te doen..

les 1.3

Begin eens met wat pisbakkenstaal bouten mooi rond te maken ( geen rvs ;p )

oh en les 1.4
zorg voor genoeg reserve wisselplaatjes



Maar had zelf mazzel, kreeg m'n eerste stapjes van een gepensioneerde pro geleerd,
eigenlijk.. zou je eens in je omgeving moeten kijken voor iemand die je een spoedcursus kan geven.
Helpt best wel zeg maar. ( en verbazend hoe snel je dan je eigen werkstukjes draait )
 
Oh, en les 1.1

Niet de spansleutel in je klauw laten zitten
( ga je toch doen, zie eerste deuk in je plafon of iets anders duurs.. hopelijk niet in je kop :) )

les 1.2

Niet met schuurpapiertjes klooien.. of met los zittende handschoenen..
Ook een kleine draaibank heeft genoeg massa om je behoorlijk zeer te doen..

les 1.3

Begin eens met wat pisbakkenstaal bouten mooi rond te maken ( geen rvs ;p )

oh en les 1.4
zorg voor genoeg reserve wisselplaatjes



Maar had zelf mazzel, kreeg m'n eerste stapjes van een gepensioneerde pro geleerd,
eigenlijk.. zou je eens in je omgeving moeten kijken voor iemand die je een spoedcursus kan geven.
Helpt best wel zeg maar. ( en verbazend hoe snel je dan je eigen werkstukjes draait )
Ik heb drie 'helpers'.

Eén oude gereedschappenmaker, twee die nog in de metaalbewerking zitten. Eén van hen heeft ook een 2,5 mtr lange bank thuis staan. Mocht ik echt iets groots nodig hebben, kan ik daar nog terecht.
 
Oh, en les 1.1

Niet de spansleutel in je klauw laten zitten
( ga je toch doen, zie eerste deuk in je plafon of iets anders duurs.. hopelijk niet in je kop :) )

les 1.2

Niet met schuurpapiertjes klooien.. of met los zittende handschoenen..
Ook een kleine draaibank heeft genoeg massa om je behoorlijk zeer te doen..

les 1.3

Begin eens met wat pisbakkenstaal bouten mooi rond te maken ( geen rvs ;p )

oh en les 1.4
zorg voor genoeg reserve wisselplaatjes



Maar had zelf mazzel, kreeg m'n eerste stapjes van een gepensioneerde pro geleerd,
eigenlijk.. zou je eens in je omgeving moeten kijken voor iemand die je een spoedcursus kan geven.
Helpt best wel zeg maar. ( en verbazend hoe snel je dan je eigen werkstukjes draait )
Sowieso nooit handschoenen bij draaiend gereedschap. Evt. haakse slijper uitgezonderd, tegen de vonken.
 
Ow, komt goed dan !
Ik heb ook wat rondstaf kunststof besteld. Diverse soorten, hard en zacht.

Ik moet daar ook echt iets voor een klant voor van gaan maken (dempingsbussen tbv stuur/kroonplaat), maar ik heb het zo ruim genomen dat ik eerst eens lekker kan gaan oefenen :)

Naast me zit een metaalbewerkingsbedrijf dat gaat stoppen / kleiner verder gaat. Daar wordt opgeruimd. Ik help mee O-)
Niet dat het graaien is hoor, maar wat restjes rond staal en alu, van verschillende kwaliteiten is altijd prettig.

En anders zit er nog een deur verder een groter metaalbedrijf. Daar kan ik alles ongeveer wel kopen/bestellen.

Ik ga iig beginnen met nylon, teflon en hardplastic.
 
Vraag even bij "je connecties" na hoe je de specifieke kunststofsoort in de draaibank dient te behandelen. Vaak kan je er bij kunststof geen "schilletje" afdraaien, zit wat elasticiteit in het materiaal. Andere soorten kunststof happen weer vrij eenvoudig, etc..
 
Vraag even bij "je connecties" na hoe je de specifieke kunststofsoort in de draaibank dient te behandelen. Vaak kan je er bij kunststof geen "schilletje" afdraaien, zit wat elasticiteit in het materiaal. Andere soorten kunststof happen weer vrij eenvoudig, etc..
Daar ga ik ook weer achter komen, denk ik :)

De mensen van verspanen.be hebben op jijbuis een aantal filmpjes gezet.

Naast die van MIT en Fontys, heb ik er al een hoop van bekeken.

Het is natuurlijk echt een vak, en ik zal nog best wat praktijkinstructie nodig hebben. Maar ik denk dat het goed gaat komen.

Morgen wordt het kunststof geleverd :)
 
Sowieso nooit handschoenen bij draaiend gereedschap. Evt. haakse slijper uitgezonderd, tegen de vonken.


Niet alleen tegen de vonken, maar ook omdat die 4mm varkersleer soms net genoeg kan zijn om de slijpschijf niet door de pezen van je duim en wijsvinger (kijk maar eens naar de bovenkant van je hand, en beweeg je duim en wijsvinger) te jassen :X

Bij mij zit er daartussen nu dus een prachtig lidteken.

Schijf sloeg vast, gaf een enorme zwieper aan me arm, en belande dus mooi in me andere klauw.

Ik had geluk, op een dikke vleeswond na niks kapot.
 
Heeft er hier iemand sjoege van bandzagen? En dan vooral de afmetingen.

Ik heb er 4 liggen (nieuwe) van Morse. In de M42 uitvoering, dus Bi Metal, en daar staat 4000 op. 27mm breed.
Ik krijg ze alleen niet gevonden via Google of Morse gegevens, dus ik twijfel of die maat 4000 wel klopt.

Ze zijn inderdaad ook te koop.
 
Niet alleen tegen de vonken, maar ook omdat die 4mm varkersleer soms net genoeg kan zijn om de slijpschijf niet door de pezen van je duim en wijsvinger (kijk maar eens naar de bovenkant van je hand, en beweeg je duim en wijsvinger) te jassen :X

Bij mij zit er daartussen nu dus een prachtig lidteken.

Schijf sloeg vast, gaf een enorme zwieper aan me arm, en belande dus mooi in me andere klauw.

Ik had geluk, op een dikke vleeswond na niks kapot.

dan moet je dat ding ook niet zwaffelen
 
Weet iemand nog een merk dat een redelijke kwaliteit, maar complete doppenset verkoopt met de ratelmaten 1/4, 3/8, 1/2? (en dan bedoel ik niet de 100 euro 500 delige setjes)

Ik zag een mooi setje van ironside (waar ik goede ervaring mee heb)
Helaas heeft deze "superlock" doppen waar ik juist vanaf wil en steek ring sleutels die ik er dan voor lief bij moet nemen.
[afbeelding]

Als je dan naar Sonic kijkt kom je op zoiets:
[afbeelding]
Maar dan hebben de doppen reeksen geen "overlap"
Ik wil dat ook 3/8 vanaf dop 8 begint en 1/2 vanaf dop 10.

Met de setjes die ik tegen ben gekomen is er telkens iets dat ontbreekt voor mijn eisen.
Lange doppen, geen bitjes vast in adapter (die losse troep valt eruit of raakt kwijt) etc etc.

Iemand anders misschien nog tips?
 
Zie het nut niet van een dop 10 op een 1/2 ratel
Ik gebruik van af 19 een 1/2 inch ratel alles wat kleiner is een 3/8 of 1/4
Inbus ook , nooit een 1/2
Zou die 1/2 inch prima kunnen missen , die andere twee niet
Ik heb drie van die wera ratels en die zijn erg handig
En een oud gedore doosje ( die ik alleen gebruik bij erg grote maten
Een tengtools 3/8 doos waar ik vooral de bougie doppen gebruik
En een vijftig losse doppen (in metrisch en inch en lange doppen )
En twee setjes inbus doppen en torx
 
Zie het nut niet van een dop 10 op een 1/2 ratel
Ik gebruik van af 19 een 1/2 inch ratel alles wat kleiner is een 3/8 of 1/4
Inbus ook , nooit een 1/2
Zou die 1/2 inch prima kunnen missen , die andere twee niet
Ik heb drie van die wera ratels en die zijn erg handig
En een oud gedore doosje ( die ik alleen gebruik bij erg grote maten
Een tengtools 3/8 doos waar ik vooral de bougie doppen gebruik
En een vijftig losse doppen (in metrisch en inch en lange doppen )
En twee setjes inbus doppen en torx

Veel hobbyisten (en professionele prutsers) draaien de boel te barsten omdat ze er niet bij stil staan dat iedere reeks maten bij een ratel hoort. 10mm = 1/4" als je netjes werkt, en met een 1/4" rateltje draai je niet zomaar iets te barsten. Andersom werkt het ook: Als het vast gezet is met een veel te grote arm moet de volgende eigenaar ook weer met grof geschut aan de slag.

Ben nu met een Virago van een kennis bezig die voor het laatst bij een MotoPort filiaal is onderhouden. Moest letterlijk aan de carburateurs lassen om ze uit elkaar te krijgen, niet normaal zo strak zat alles. Alle M6 boutjes zijn opgerekt en er zitten mooie tang afdrukken op de zijkanten van de (kruis)kopjes. Logisch natuurlijk, afmonteren van carburateurs doe je toch met een waterpomptang? ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan