gevallend door falend abs

Blackbeest

MF veteraan
27 mei 2016
1.028
371
Antwerpen
titel zegt het al, mijn oudste zoon behoort nu ook niet meer tot het clubje van motorrijders dat nog moet vallen ;(, alle chance met niet te ernstige gevolgen, blutsen, blauwe plekken, wat schrammen en een afgebroken remhendel.
Hetgeen waar ik nu mee zit is dat aan zijn uitleg te horen is hij gevallen/over kop gegaan doordat zijn abs niet functioneerde. Het gaat over een KTM 790, gelimiteerd voor zijn rijbewijs, geen gloednieuwe, maar wel een demo model van 2022 of 2023, ben ik niet zeker van, vorig jaar tegen het einde van de zomer gekocht. Hij is na het ongeval nog kunnen doorrijden, hetgeen ik nu zou willen proberen is in de tuin, op nat gras 20 per uur of zo ter rijden en dan alles dicht de knijpen vooraan, ik zou denken dat de abs dan zou moeten werken, en hoop dat hij indien hij het niet doet ik de moto wel kan recht houden. Indien hij niet gaat neem ik aan dat de garage dit al zeker onder garantie moet repareren, de gevolgschade van het ongeval zal hij zelf voor moeten instaan, vrees ik, maar hoop een beetje op wat goodwill van de garage, indien kan aangetoond worden dat de abs kapot is, hebben zij wel een niet goed functionerende moto verkocht, waarbij het niet functionerende onderdeel toch een serieus veiligheidssysteem is, of ben ik compleet mis?
 
Zuur, maar testen van de remmen in nat gras met zelfs 20 km/u zou ik afraden. Je gaat geheid plat op je snuffert. Zodra de rem aangrijpt is kans erg groot dat de motor al onder je vandaan glijdt. Test dit op verhard terrein met rondom je voldoende ruimte en pak eerst alleen de achterrem en of je die kunt blokkeren, achter is makkelijker te corrigeren dan voor.
 
en op verhard terrein kleine stoppie maken dan? dit zou ik ook willen vermijden :X , achter en voor abs werkt toch apart, zou ik denken, achterrem zou ik mij niet te veel zorgen maken, als die niet gaat is dit zoals je zegt vele makkelijker te corrigeren, maar voorwiel blokkeren is wel andere zaak, en zou het graag eerst zelf testen op 1 of andere manier, voor hij hem naar de garage doet, voor te laten nazien (display gaf ook geen foutmelding of iets dergelijks), maar als dit niet een beetje veilig gaat...
 
Inderdaad gewoon op straat testen, net als dat tegenwoordig gedaan wordt met avb met rijles met de remproef. Met 50 km aanrijden, dan opbouwende alles vol in de rem. Als de abs goed werkt merk je dat snel genoeg en zal hij onder de 10 km per uur uitschakelen met als gevolg een kleine stoppie.
 
Geen idee hoe je de ABS gewild kunt testen, zand/gravel pad vol in de remmen en op tijd loslaten….. :?

Ongewild heb ik bij een metalen strip op de weg mijn ABS in werking gezet, en ook toen ik in een groep niet op zat te letten en rechtdoor van de weg al remmend een gravelweg opreed.
 
als we hem binnen doen zal de garage dit toch ook moeten testen? of ik zou aannemen dat zij dit op een rollenbank of zo kunnen doen, als hij vastgestript is of zo?
 
en op verhard terrein kleine stoppie maken dan? dit zou ik ook willen vermijden :X , achter en voor abs werkt toch apart, zou ik denken, achterrem zou ik mij niet te veel zorgen maken, als die niet gaat is dit zoals je zegt vele makkelijker te corrigeren, maar voorwiel blokkeren is wel andere zaak, en zou het graag eerst zelf testen op 1 of andere manier, voor hij hem naar de garage doet, voor te laten nazien (display gaf ook geen foutmelding of iets dergelijks), maar als dit niet een beetje veilig gaat...
Op verhard terrein de voorzijde proberen, met beleid zou denk ik geen probleem zijn. Ik heb geen idee hoe het ABS systeem bij deze motor werkt en of voor en achter apart werken (garage navragen?).
 
Deze motor heeft Cornering ABS, een gecombineerd systeem wat (afhankelijk van de rijmodi) ook uitgeschakeld kan worden op beide wielen of alleen het achterwiel, maar wat ook vanzelf de achterrem erbij pakt als het voorwiel geen of minder grip heeft. Als er iets mis is met het ABS, dan zal een waarschuwingslampje gaan branden of knipperen op het dashboard.
Mocht je de werking van de ABS module toch willen testen, dan kan dat ook door alleen het achterwiel te laten blokkeren. ABS is één module.

Ik denk dat je zoon gevallen is door een rij-fout. ABS heeft hem niet kunnen redden. Dat is ABS ook: een redmiddel, geen wondermiddel waardoor je nooit meer kunt crashen.
In plaats van zoeken naar een technische oorzaak, zou ik zoeken naar wat hij kan leren van zijn fout.
 
Inderdaad gewoon op straat testen, net als dat tegenwoordig gedaan wordt met avb met rijles met de remproef. Met 50 km aanrijden, dan opbouwende alles vol in de rem. Als de abs goed werkt merk je dat snel genoeg en zal hij onder de 10 km per uur uitschakelen met als gevolg een kleine stoppie.
Ja, en als het niet goed werkt -wat ts dus vermoedt - lig je gegarandeerd op je snufferd.
 
Hetgeen waar ik nu mee zit is dat aan zijn uitleg te horen is hij gevallen/over kop gegaan doordat zijn abs niet functioneerde
Dat klinkt voor mij alsof de ABS op de snelweg onverwachts plots de remmen er 100% opgooide.

Wat je volgens mij bedoelt is dat ABS niet de valpartij heeft kunnen verhinderen.

En dat is niet de schuld vd garage. ABS is een hulpmiddel. Geen crash-preventie systeem. Het kan een valpartij voorkomen in sommige gevallen. Maar uiteindelijk hangt dat tocht echt van de rijder af en niet de hulpsystemen. Jammer van de schade, maar gelukkig dat je zoon er geen blijvende schade aan heeft overgehouden. Opstaan en weer doorgaan.

Los daarvan, als je in een noodsituatie zo hard moet remmen dat je over de kop vliegt, dan kan je echt niet tussendoor ook nog even een gevoel krijgen of je abs wel of niet werkt denk ik.
 
Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Je kunt uitproberen of het ABS werkt of niet, maar dat kun je op geen enkele manier koppelen aan het ongeval. Er zit tijd tussen, je hebt er mee gereden, noem maar op, allemaal factoren die tussen het ongeval en nu variëren. Dus aantonen dat het aan het ABS lag gaat het niet worden, zeker juridisch niet meer (als dat de bedoeling was).

Wil je voor jezelf testen, dan zijn er meer manieren om er achter te komen, de meest veilige is het te laten doen door een dealer. Die kunnen er een diagnose op loslaten. Dat zal ook niet alles zeggen, maar is altijd beter gefundeerd dan zelf wat proberen.

En dan nog, wat wil je precies ontdekken/uitvinden/bewijzen?

Sidenote: als ik een onbekende motor rijd en ik wil het ABS uitproberen, dan doe ik dat altijd met de achterrem. Dat is makkelijker en zeker weten veilig. Maar het enige wat ik daarmee ontdek is 'dat het werkt'. Dan nog kan het afzonderlijk aan de voorzijde anders werken, maar uiteindelijk heeft elk ABS systeem een zelfdiagnose; pas als alles gecheckt is gaat het lampje uit. En nu ik dat noem bedenk ik: kun je de setting van het ABS tijdens het ongeluk terugvinden? Heeft iemand dat onthouden? Heeft iemand er aan gezeten? Brandde het lampje ja of nee? Dat lijken me belangrijke zaken. En dan nog: zodra je er aan zit, ben je in elk geval je bewijslast kwijt, helaas.
 
Ja, en als het niet goed werkt -wat ts dus vermoedt - lig je gegarandeerd op

Ja, en als het niet goed werkt -wat ts dus vermoedt - lig je gegarandeerd op je snufferd.
Dat denk ik niet, iedere motorrijder moet met vertrouwen met 50 km per uur krachtig opbouwend durfen te remmen. Met of zonder abs. Dit is ook het eerste wat je leert met rijlessen. Als het abs systeem niet goed werkt dan kun je remhendel van druk halen op het moment dat je denkt te gaan glijden.. pompend remmen noemde ze dat. Dan lig je niet meteen op je zijkant.
 
Het is lastig om te weten of het ligt aan de ABS die niet functioneerd aangezien we niet weten wat de excacte situatie is rondom de valpartij. Zoals @St-Daan zegt de ABS is geen crash-preventie systeem maar eerder een hulpmiddel in bepaalde situaties.

Was de val toen uw zoon rechtuit reed, in een bocht hing, op welk soort wegdek was het, hoe gebruikte hij de rem etc etc. Lees; ik zeg niet dat het NIET aan de ABS lag, maar het lijkt me vrijwel onmogelijk om zoiets te bewijzen. Gelukkig is de schade aan persoon klein :}
 
had misschien inderdaad wat meer info kunnen geven, sorry, ongeval is gebeurd op goed wegdek, rechtdoor, aan een snelheid van ongeveer 40/uur ongeveer, licht dat op oranje sprong, hij begint te remmen, en op het moment dat hij nog een 40 zal hebben gereden knijpt hij door, wellicht vertrouwend op het abs systeem (wat ik hem ook heb uitgelegd, dat dit geen wondersysteem is, en vanaf dat dit ingrijpt er eigenlijk al iets "fout" is gegaan) voorwiel blokkeert en hij gaat over kop, ik heb geen reden om aan zijn uitleg te twijfelen. ik weet dat mijn 1290 de cornering abs heeft, maar heb nog niet opgezocht of zijn model dat ook heeft
 
Dat klinkt voor mij alsof de ABS op de snelweg onverwachts plots de remmen er 100% opgooide.

Wat je volgens mij bedoelt is dat ABS niet de valpartij heeft kunnen verhinderen.

En dat is niet de schuld vd garage. ABS is een hulpmiddel. Geen crash-preventie systeem. Het kan een valpartij voorkomen in sommige gevallen. Maar uiteindelijk hangt dat tocht echt van de rijder af en niet de hulpsystemen. Jammer van de schade, maar gelukkig dat je zoon er geen blijvende schade aan heeft overgehouden. Opstaan en weer doorgaan.

Los daarvan, als je in een noodsituatie zo hard moet remmen dat je over de kop vliegt, dan kan je echt niet tussendoor ook nog even een gevoel krijgen of je abs wel of niet werkt denk ik.
ik zou op zijn minst wel verwachten dat de abs het over kop gaan zou moeten verhinderen, hij heeft een paar keer letterlijk gezegd over de kop, en niet onderuit geschoven of zo, dan zou het voor mij ook een heel ander verhaal zijn
 
had misschien inderdaad wat meer info kunnen geven, sorry, ongeval is gebeurd op goed wegdek, rechtdoor, aan een snelheid van ongeveer 40/uur ongeveer, licht dat op oranje sprong, hij begint te remmen, en op het moment dat hij nog een 40 zal hebben gereden knijpt hij door, wellicht vertrouwend op het abs systeem (wat ik hem ook heb uitgelegd, dat dit geen wondersysteem is, en vanaf dat dit ingrijpt er eigenlijk al iets "fout" is gegaan) voorwiel blokkeert en hij gaat over kop, ik heb geen reden om aan zijn uitleg te twijfelen. ik weet dat mijn 1290 de cornering abs heeft, maar heb nog niet opgezocht of zijn model dat ook heeft
Wiel hoeft niet geblokkeerd te zijn met over de kop slaan. Hij kan ook een onbedoelde stoppie hebben gemaakt en doorgeslagen waarbij je wiel nog rolt. Dan grijpt de ABS niet in.
 
Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Je kunt uitproberen of het ABS werkt of niet, maar dat kun je op geen enkele manier koppelen aan het ongeval. Er zit tijd tussen, je hebt er mee gereden, noem maar op, allemaal factoren die tussen het ongeval en nu variëren. Dus aantonen dat het aan het ABS lag gaat het niet worden, zeker juridisch niet meer (als dat de bedoeling was).

Wil je voor jezelf testen, dan zijn er meer manieren om er achter te komen, de meest veilige is het te laten doen door een dealer. Die kunnen er een diagnose op loslaten. Dat zal ook niet alles zeggen, maar is altijd beter gefundeerd dan zelf wat proberen.

En dan nog, wat wil je precies ontdekken/uitvinden/bewijzen?

Sidenote: als ik een onbekende motor rijd en ik wil het ABS uitproberen, dan doe ik dat altijd met de achterrem. Dat is makkelijker en zeker weten veilig. Maar het enige wat ik daarmee ontdek is 'dat het werkt'. Dan nog kan het afzonderlijk aan de voorzijde anders werken, maar uiteindelijk heeft elk ABS systeem een zelfdiagnose; pas als alles gecheckt is gaat het lampje uit. En nu ik dat noem bedenk ik: kun je de setting van het ABS tijdens het ongeluk terugvinden? Heeft iemand dat onthouden? Heeft iemand er aan gezeten? Brandde het lampje ja of nee? Dat lijken me belangrijke zaken. En dan nog: zodra je er aan zit, ben je in elk geval je bewijslast kwijt, helaas.
heb er de dag ervoor zelf nog een 50 tal km met gereden, en hij op mijn crf 300l, was geen foutmelding of iets dergelijks te zien, kon op het dashboard zien dat de abs op stond, zal al eens starten met de achterrrem te testen, dan weten we misschien al iets meer :?
 
Wiel hoeft niet geblokkeerd te zijn met over de kop slaan. Hij kan ook een onbedoelde stoppie hebben gemaakt en doorgeslagen waarbij je wiel nog rolt. Dan grijpt de ABS niet in.
grijpt de abs normaal niet in wanneer dat de "computer" merkt dat de rolsnelheid van beide wielen niet meer overeenkomt? zoals bij een rollende stoppie? kan natuurlijk ook zijn dat ik dit verkeerd heb
 
Terug
Bovenaan Onderaan