gevallend door falend abs

ik zou op zijn minst wel verwachten dat de abs het over kop gaan zou moeten verhinderen, hij heeft een paar keer letterlijk gezegd over de kop, en niet onderuit geschoven of zo, dan zou het voor mij ook een heel ander verhaal zijn
ABS is een anti blokkeer systeem he, dat zorgt dat je wiel niet blokkeert als het glad is.
Het zorgt niet dat je niet idioot hard kan vertragen.

Het klinkt alsof hij zichzelf gewoon onderuit heeft geremd door te lomp te zijn en blind te vertrouwen op elektronische systemen ipv zelf aan te voelen: dit gaat wel heel hard, laat ik die remhendel ietsje loslaten.

Je zegt “over de kop”. Heeft hij dan een stoppie gemaakt en is hij voorover van de motor gelanceerd? Of..?
 
Zijn er niet al diverse soorten ABS agv steeds meer elektronica icm sensoren elektronica..... :?
En bergen rijmodussen. Die een jong ventje gegarandeerd allemaal op 0 zet omdat dat stoer is en hij dat heus wel kan. Maar dat heus niet gaat toegeven aan papa als het misgaat op de dure motor.

Maar, welke rijmodus je ook kiest, je moet nog steeds opletten wat je doet en aanvoelen hoe hard je kan remmen.
 
ABS is een anti blokkeer systeem he, dat zorgt dat je wiel niet blokkeert als het glad is.
Het zorgt niet dat je niet idioot hard kan vertragen.

Het klinkt alsof hij zichzelf gewoon onderuit heeft geremd door te lomp te zijn en blind te vertrouwen op elektronische systemen ipv zelf aan te voelen: dit gaat wel heel hard, laat ik die remhendel ietsje loslaten.

Je zegt “over de kop”. Heeft hij dan een stoppie gemaakt en is hij voorover van de motor gelanceerd? Of..?
zo heb ik het toch verstaan, een paar keer
 
En bergen rijmodussen. Die een jong ventje gegarandeerd allemaal op 0 zet omdat dat stoer is en hij dat heus wel kan. Maar dat heus niet gaat toegeven aan papa als het misgaat op de dure motor.

Maar, welke rijmodus je ook kiest, je moet nog steeds opletten wat je doet en aanvoelen hoe hard je kan remmen.
dit kan ik je garanderen dat niet gebeurt is, hij weet dat hij nog onervaren is en moet leren, op dat vlak vertrouw ik hem volledig, zie ander bericht, hij is veel verantwoordelijker dan mij _O-
 
dit kan ik je garanderen dat niet gebeurt is, hij weet dat hij nog onervaren is en moet leren, op dat vlak vertrouw ik hem volledig, zie ander bericht, hij is veel verantwoordelijker dan mij _O-
Het lijkt erop dat hij nu wat geleerd heeft. Electronica is slechts een hulpmiddel, geen wonderpil.
 
grijpt de abs normaal niet in wanneer dat de "computer" merkt dat de rolsnelheid van beide wielen niet meer overeenkomt? zoals bij een rollende stoppie? kan natuurlijk ook zijn dat ik dit verkeerd heb
TopTest KTM 790 Duke - MotoPlus

Dit gaat dan over de duke, maar ook hierbij hebben ze een paar keer het achterwiel omhoog geremd en konden ze het alleen redden door de rem te lossen. Als hetzelfde systeem op de motor van jou zoon zit dan kan dit best gebeurd zijn.
 
KTM, zit hoog, als zoon ook nog lang is dan heb je een aardig kantelmoment bij hard remmen waardoor achterwiel los komt, en rem voorkant gewoon prima blijft werken zonder dat ABS iets doet. Hetzelfde op mijn fiets ik zit hoger dan std en rij praktisch alleen voor mijn plezier ver zuid van de Benelux. Bij hard inremmen wordt achterwiel vaak heel licht, achterkant schuift dan. Kan maar je moet beseffen waarmee je bezig bent, het waarom (kan er ook niets aan doen dat ik lang ben en goed wil zitten), en de ervaring hebben.

Heb ooit een noodstop moeten maken, mijn eerste en tot nu toe laatste 'stoppie', achterwiel 50-60 cm van de grond volgens anderen, en niks geen ABS. Dan staat er een 300+kg op het voorwiel, totale gewicht fiets en rijder. Daarmee kun je erg hard remmen en ABS doet niets omdat voorwiel niet slipt. Maar situatie van dit ongevalletje is nogal onduidelijk
 
ABS is een anti blokkeer systeem he, dat zorgt dat je wiel niet blokkeert als het glad is.
Het zorgt niet dat je niet idioot hard kan vertragen.
Met een blokkerend voorwiel sla je ook niet over de kop, want er is niet voldoende grip, zodat de motor niet zo abrupt afremt dat de achterkant omhoog komt. Wel zal et voorwiel zijdelings onder je weg glijden zodat je naar links of naar rechts valt, maar zeker niet voorover over de kop.

Als de motor over de kop is geslagen is er dus voldoende grip geweest en geen reden voor het ABS om in te grijpen, aan een falend ABS zal dit ongeval dus niet liggen.

Wel hebben sommige motoren een anti-stoppie systeem gekoppeld aan het ABS dat de voorrem wat lost als het achterwiel significant langzamer draait dan het voorwiel en dus waarschijnlijk los is gekomen van de grond. Ik heb geen idee of de betreffende motor zo'n systeem heeft en sowieso is ook dat systeem niet waterdicht.
 
Een moderne motor beschikt over bussystemen. Die lezen bij start de sensoren uit. Mocht je ABS niet werken dan had je bij wegrijden al een melding in het display gehad. OK...... er zullen vast uitzonderingen zijn waar het systeem bij starten zegt "OK" en dat er tijdens het rijden toch wat mis gaat maar die kans is erg klein. Zeker voor vitale/veiligheidsfuncties zoals ABS.
Naar de dealer en de boel laten uitlezen/testen en laat ook je schijven/klauwen nakijken. Kan best dat het ABS werkte maar een klauw vastsloeg.
Het wordt waarschijnlijk onmogelijk om te bewijzen dat de crash 100% te wijten is aan een mankement.
 
Ja, en als het niet goed werkt -wat ts dus vermoedt - lig je gegarandeerd op je snufferd.
tumblr_nijp1ikEew1tsf68ao1_400.gif


Onder toezicht doen 😉
 

Bijlagen

  • 1711368351001.png
    1711368351001.png
    36,1 KB · Weergaven: 0
Als je echt over de kop gaat, dus de motor een hele rol over de lengteas maakt, lijkt het me stug dat je er vanaf komt met alleen een gebroken remhendel. Is hij door de remvertraging niet gewoon zelf over het stuur gedoken? Als je maximale vertraging hebt zonder dat de boel blokkeert doet je ABS ook niks.
Daar zal ik ook eens achter horen, daar zou wel een serieus verschil in zitten, als enkel hij compleet over de kop is gegaan, en niet de moto 👍
 
Hoe kan je over de kop slaan als de ABS werkt, die had toch allang de voorwiel moeten loslaten....of de abs heeft zijn werk niet goed gedaan....

Nouja, mijn abs heeft mij toentertijd gered zegmaar....heb er wel vertrouwen in gekregen naast DCBS (?) van de VFR.
 
Ik test/activeer mijn ABS regelmatig op een gravelweg,altijd eerst het achterwiel.
Nat gras zou ik niet riskeren,dat is echt spekglad.
 
Hoe kan je over de kop slaan als de ABS werkt, die had toch allang de voorwiel moeten loslaten....of de abs heeft zijn werk niet goed gedaan....

Nouja, mijn abs heeft mij toentertijd gered zegmaar....heb er wel vertrouwen in gekregen naast DCBS (?) van de VFR.
Zo werkt ABS niet :N zoals al een aantal keer beschreven in dit topic door verschillende mensen.
 
Niet gewoon een stoppie geprobeerd en mislukt?
spijtig genoeg niet, dan zou ik het wel weten, maar met alle uitleg die ik hier ondertussen heb gelezen zal ik er volgende week (hij zit nu een hele week in duitsland), nog eens achter horen, maar ik krijg meer de indruk dat het dan wel een inschattingsfout van een remactie zal zijn geweest, voor alle veiligheid zal ik de achterrem abs wel eens proberen en de machine toch op fouten laten uitlezen, zure ervaring, maar het zou ook al wel iets waard zijn dat we weten dat er toch niks mis zou zijn met de moto, kan mij voorstellen dat hij er anders niet meer gerust op zou rijden :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan