gevraagd: (dag) cursus motortechniek/onderhoud

ttttttttttt

Rookie
19 apr 2012
8
0
Beste motor vrienden,

Ik heb nu een paar jaar een motor, maar mijn technische kennis houdt te wensen over.
Het vervangen van een remblok of het vervangen van olie dat gaat wel, maar als het gaat om het vervangen van een ketting, remolie of verder gedetailleerde dingen dan zou ik naar een garage moeten.
Ik ben van mening dat ik veel meer zelf kan als ik een keer gezien heb hoe het moet.

Wie vindt het leuk om een dag of wie weet nog 1 mocht dit nodig zijn met mij te gaan knutselen aan mijn motor om zo meer te weten te komen over de motor.

Wie weet kan dit ook in groeps verband mocht er interesse zijn.

Over een vergoeding is altijd te praten.

Groet,

Mark
 
Hallo Mark,

Ben eerst een benieuwd naar het type motor en waar dit eventueel plaats gaat vinden ;)
Het begint voor mij eigenlijk altijd eerst met een WPHB en voldoende geschikt gereedschap afhankelijk van wat er moet gebeuren. Ik heb dit door de jaren heen zelf aangeschaft, zie het als een uit de hand gelopen hobby :P Als je enigzins uit de buurt komt lijkt het me leuk om je helpen en e.e.a. te leren! :Y

Groeten Patrick :)
 
Beste motor vrienden,


Ik ben van mening dat ik veel meer zelf kan als ik een keer gezien heb hoe het moet.



Mark


Ondanks dat je hier gelijk hebt, gaat het er niet om dat je weet hoe het moet als je het gezien hebt... Het gaat erom dat je het snapt wat er gebeurt en wat het doet. Als je dat door hebt stelt heel veel techniek "weinig" voor. Dus...bv>
Waarom mag je bouten met een gradenaanhaling over het algemeen niet opnieuw gebruiken ?
Of....waarom mag er eigenlijk geen koperpasta gebruikt worden bij remsystemen icm abs ?
Een remblok vervangen is niet moeilijk. Maar wat nou als je je tangen moet reviseren...je ze voor de helft heb open liggen...dan er een paar dagen niet aan te komt en het dan weer in mekaar moet zetten ? Weet je dan nog hoe en wat ?
wphbk is een goeie...samen met geduld, gereedschap en logisch nadenken :)
Niemand kan in ene sleutelen. Jaren aan ervaring lossen meestal de meeste problemen op :)
 
Zolang alles gaat zoals het moet is sleutelen aan een motor samen met een werkplaats handboek (WPHB) eenvoudiger dan een ikea kastje monteren.

Jammer genoeg is het zo dat dat alleen opgaat voor nieuwe motorfietsen en daaraan wordt meestal niet zelf gesleuteld.

Bij oudere motorfietsen moet je eigenlijk veel meer materiaal kennis, gereedschaps kennis etc. hebben, door dingen die niet los of vast willen en veel inventiever zijn. dat leer je niet in een dag/ week/ maand. Een jaar komt eerst.
 
Ondanks dat je hier gelijk hebt, gaat het er niet om dat je weet hoe het moet als je het gezien hebt... Het gaat erom dat je het snapt wat er gebeurt en wat het doet. Als je dat door hebt stelt heel veel techniek "weinig" voor. Dus...bv>
Waarom mag je bouten met een gradenaanhaling over het algemeen niet opnieuw gebruiken ?
Of....waarom mag er eigenlijk geen koperpasta gebruikt worden bij remsystemen icm abs ?
Een remblok vervangen is niet moeilijk. Maar wat nou als je je tangen moet reviseren...je ze voor de helft heb open liggen...dan er een paar dagen niet aan te komt en het dan weer in mekaar moet zetten ? Weet je dan nog hoe en wat ?
wphbk is een goeie...samen met geduld, gereedschap en logisch nadenken :)
Niemand kan in ene sleutelen. Jaren aan ervaring lossen meestal de meeste problemen op :)


Ook ik ben het met je eens :Y
 
Zolang alles gaat zoals het moet is sleutelen aan een motor samen met een werkplaats handboek (WPHB) eenvoudiger dan een ikea kastje monteren.

Jammer genoeg is het zo dat dat alleen opgaat voor nieuwe motorfietsen en daaraan wordt meestal niet zelf gesleuteld.

Bij oudere motorfietsen moet je eigenlijk veel meer materiaal kennis, gereedschaps kennis etc. hebben, door dingen die niet los of vast willen en veel inventiever zijn. dat leer je niet in een dag/ week/ maand. Een jaar komt eerst.

Mooiste beknopte beschrijving tot nu toe!
 
Beste motor vrienden,

Ik heb nu een paar jaar een motor, maar mijn technische kennis houdt te wensen over.
Het vervangen van een remblok of het vervangen van olie dat gaat wel, maar als het gaat om het vervangen van een ketting, remolie of verder gedetailleerde dingen dan zou ik naar een garage moeten.
Ik ben van mening dat ik veel meer zelf kan als ik een keer gezien heb hoe het moet.

Wie vindt het leuk om een dag of wie weet nog 1 mocht dit nodig zijn met mij te gaan knutselen aan mijn motor om zo meer te weten te komen over de motor.

Wie weet kan dit ook in groeps verband mocht er interesse zijn.

Nou moet ik zeggen dat ik laatst ook een dag heb zitten kijken hoe een ketting te vervangen! Bleek het een cardanfiets te zijn.;)) Gewoon een goed handboek kopen, dan geplande werkzaamheden doornemen, benodigde onderdelen halen en met boek erbij kan je niets meer geburen. Succes! En bedenk ook een monteur heeft het moeten leren van zijn fouten!

Over een vergoeding is altijd te praten.

Groet,

Mark
 
Bekijk Mijn Motor-ForumBekijk onderwerpenBerichten:6Reg. datum:19 apr. 2012zijn er misschien ook cursussen in de buurt van amsterdam?
de meeste zijn meteen in het zuiden van nederland. ook leuk hoor. maar dichterbij is makkelijker
 
Het is ook handig om lid te worden van een model/merk club. Die doen ook vaar sleuteldagen. Niet zo professoineel, maar vaak goedkoop en gezellig.
Daar putten mensen vaak uit eigen ervaring: Ervaring is de optelsom van veel verkloten.
 
Beste motor vrienden,

Ik heb nu een paar jaar een motor, maar mijn technische kennis houdt te wensen over.
Het vervangen van een remblok of het vervangen van olie dat gaat wel, maar als het gaat om het vervangen van een ketting, remolie of verder gedetailleerde dingen dan zou ik naar een garage moeten.
Ik ben van mening dat ik veel meer zelf kan als ik een keer gezien heb hoe het moet.

Wie vindt het leuk om een dag of wie weet nog 1 mocht dit nodig zijn met mij te gaan knutselen aan mijn motor om zo meer te weten te komen over de motor.

Wie weet kan dit ook in groeps verband mocht er interesse zijn.

Over een vergoeding is altijd te praten.

Groet,

Mark


Kerel, ik kom ook uit Assendelft.. waarom zie ik jou nooit?!
 
Terug
Bovenaan Onderaan