Gilera runner 200 4t onderhoud

geofdijk

MF'er
14 sep 2010
63
2
rotterdam
Hallo,
ik heb nu al een aantal maanden een runner in het bezit,
er zitten alleen geen boekjes bij waar ik altijd mijn info uithaal omtrend onderhouds beurten.

heeft iemand toevallig zo'n schema voor een Runner 200VXR ?

ik weet alleen dat je ongeveer 12000km kan rijden met een v-snaar.
wat ik zelf doe is regelmatig olie bijhouden en het luchtfilter schoonmaken en weer in oliën.

alvast bedankt

gr
 
Laatst bewerkt:
Wat is de huidige km stand?

zolang jij je olie goed bijhoudt en je luchtfilter schoonmaakt zit je goed.


v-snaar, rolletjes zijn meestal rond de 10k versleten (k=000, duizend, om verwarring te voorkomen).
vario gaat wel wat langer mee, 15-20k

zuiger en zuigerveren ~ 15-20k
vertandingsolie 10-15k

lagers zou ik, mochten ze nog niet versleten zijn, rond de 20k preventief vervangen.

en je koppeling gaat zeeeeer lang mee, alleen zou ik je trekveertjes en je drukveer samen vervangen met je rolletjes. koppelingsschoentjes lichtjes schuren.

remblokjes spreekt neem ik aan voor zich :)
 
Wat is de huidige km stand?

zolang jij je olie goed bijhoudt en je luchtfilter schoonmaakt zit je goed.


v-snaar, rolletjes zijn meestal rond de 10k versleten (k=000, duizend, om verwarring te voorkomen).
vario gaat wel wat langer mee, 15-20k

zuiger en zuigerveren ~ 15-20k
vertandingsolie 10-15k

lagers zou ik, mochten ze nog niet versleten zijn, rond de 20k preventief vervangen.

en je koppeling gaat zeeeeer lang mee, alleen zou ik je trekveertjes en je drukveer samen vervangen met je rolletjes. koppelingsschoentjes lichtjes schuren.

remblokjes spreekt neem ik aan voor zich :)

Het is een viertakt he, geen tweetakt.

Zuiger+zuigerveren? Dat moet toch wel lukken zo tussen 50.000 - 100.000km. Lagers idem lijkt me. Poulies en vario zou ik eerder denken aan 50.000 ofzo. Niet dat ik een kenner ben, maar de intervallen die je noemt lijken mij tweetaktintervallen.

Anyway, TS, check even het viertakt-tuning-topic. Daar zitten de kenners.
 
de 2t intervallen zijn nog korter, ik deed zelfs een schepje er bovenop.

50k-100k vind ik wel erg veel..

en het is een 1 cilinder, niet 4..
 
Laatst bewerkt:
Wat is de huidige km stand?

zolang jij je olie goed bijhoudt en je luchtfilter schoonmaakt zit je goed.


v-snaar, rolletjes zijn meestal rond de 10k versleten (k=000, duizend, om verwarring te voorkomen).
vario gaat wel wat langer mee, 15-20k

zuiger en zuigerveren ~ 15-20k
vertandingsolie 10-15k

lagers zou ik, mochten ze nog niet versleten zijn, rond de 20k preventief vervangen.

en je koppeling gaat zeeeeer lang mee, alleen zou ik je trekveertjes en je drukveer samen vervangen met je rolletjes. koppelingsschoentjes lichtjes schuren.

remblokjes spreekt neem ik aan voor zich :)

_O- Als gilera dat soort intervallen op hun 4t zou hebben zouden ze er geen meer verkopen. Haal jij je blokje maar iedere 10 tot 20k open , die van mij blijft de eerste 100000 dicht iig. Rollen is zo een 10k , snaar ongeveer 20k , vertandingsolie 10k , carter olie 4a5k , vario 50k Voor de rest hoeft het blokje niet open , mocht je het wel willen doen moet je dat lekker zelf weten , zou wel eerst een echte monteur om wat advies vragen. (kan je een boel kosten besparen want ook die zal zeggen dat je het blokje gewoon dicht kan laten de eerste 100000km)

Kleine edit : kleppen stellen iedere 10k en na de eerste 1k
 
Laatst bewerkt:
Wat is de huidige km stand?

zolang jij je olie goed bijhoudt en je luchtfilter schoonmaakt zit je goed.


v-snaar, rolletjes zijn meestal rond de 10k versleten (k=000, duizend, om verwarring te voorkomen).
vario gaat wel wat langer mee, 15-20k

zuiger en zuigerveren ~ 15-20k
vertandingsolie 10-15k

lagers zou ik, mochten ze nog niet versleten zijn, rond de 20k preventief vervangen.

en je koppeling gaat zeeeeer lang mee, alleen zou ik je trekveertjes en je drukveer samen vervangen met je rolletjes. koppelingsschoentjes lichtjes schuren.

remblokjes spreekt neem ik aan voor zich :)

mijn huidige km stand is 14000
gr
 
mijn huidige km stand is 14000
gr

je hebt een toerenteller.
enige belangrijke, wat je zelf al doet, is olie checken, voor de rest is het gewoon slijtage wat je zal merken met opeens hogere toeren en slechte acceleratie.

als dat gebeurd dan is er kans dat de volgende dingen versleten zijn:
rolletjes, v-snaar, zuigerveren.

heb zelf genoeg leader blokjes gezien die bij 15-20k gewoon versleten waren en het nodige vervangen moest worden, waaronder de zuiger/veren, rolletjes, v-snaar, trekveertjes.

was het maar zo een feest, een 1 pitter blok niet de eerste 100.000 km open te doen..
 
je hebt een toerenteller.
enige belangrijke, wat je zelf al doet, is olie checken, voor de rest is het gewoon slijtage wat je zal merken met opeens hogere toeren en slechte acceleratie.

als dat gebeurd dan is er kans dat de volgende dingen versleten zijn:
rolletjes, v-snaar, zuigerveren.

heb zelf genoeg leader blokjes gezien die bij 15-20k gewoon versleten waren en het nodige vervangen moest worden, waaronder de zuiger/veren, rolletjes, v-snaar, trekveertjes.

was het maar zo een feest, een 1 pitter blok niet de eerste 100.000 km open te doen..

Wel een vraag trouwens , wanneer ga jij kleppen stellen dan ?? Een 4t blok kan gewoon dicht blijven je moet alleen kleppen stellen iedere 10k maar zuigers/veren vervangen is echt niet nodig. Denk dat jij zwaar in de war bent met 2t
 
Wel een vraag trouwens , wanneer ga jij kleppen stellen dan ?? Een 4t blok kan gewoon dicht blijven je moet alleen kleppen stellen iedere 10k maar zuigers/veren vervangen is echt niet nodig. Denk dat jij zwaar in de war bent met 2t

nee, ik zeg alleen wat ik heb gezien.

kleppen stellen idd, dat was ik vergeten te melden in het rijtje.

mijn neef had een VXR 200 gekocht met 14.000 op de klok, rond de 19.000 was de v-snaar, rolletjes en zuiger en veren vervangen, volgens de dealer waren deze helemaal versleten.

kon een 1 pitter 640cc 4t maar 100.000 km dichtblijven..
 
die zuiger gaat alleen kapot als er met te weinig olie is gereden.
Met normaal omgaan en goede (niet al te oude) olie in het blok kan die zuiger echt niet stuk gaan binnen 20000km.

En krukaslagers zitten er niet in, alleen een soort lagerschalen die met genoeg smering ook vrijwel onverslijtbaar zijn.

Gewoon om de 5000km olie wisselen en kleppen stellen, en om de 10000km snaar rollen en vario driehoekjes vervangen.
 
je hebt een toerenteller.
enige belangrijke, wat je zelf al doet, is olie checken, voor de rest is het gewoon slijtage wat je zal merken met opeens hogere toeren en slechte acceleratie.

als dat gebeurd dan is er kans dat de volgende dingen versleten zijn:
rolletjes, v-snaar, zuigerveren.

heb zelf genoeg leader blokjes gezien die bij 15-20k gewoon versleten waren en het nodige vervangen moest worden, waaronder de zuiger/veren, rolletjes, v-snaar, trekveertjes.

was het maar zo een feest, een 1 pitter blok niet de eerste 100.000 km open te doen..

Mijn runner heeft geen toeren teller dat hebben alleen de versies vanaf 2005.
ik hoop dat iemand nog ergens zo'n boekje heeft liggen want de reacties lopen nog wat te veel uit een :P wel mooi dat iedereen ff zijn antwoord post.
thxs
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
ik heb nu al een aantal maanden een runner in het bezit,
er zitten alleen geen boekjes bij waar ik altijd mijn info uithaal omtrend onderhouds beurten.

heeft iemand toevallig zo'n schema voor een Runner 200VXR ?

ik weet alleen dat je ongeveer 12000km kan rijden met een v-snaar.
wat ik zelf doe is regelmatig olie bijhouden en het luchtfilter schoonmaken en weer in oliën.

alvast bedankt

gr

full

full

full

full




bron: Haynes - Gilera scooters onderhoud 1997~ 2004
Vernieuwde versie Haynes - Gilera scooters onderhoud 1997~2007
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan