Gilera Runner VXR 200 4T

@PeterCC
Vacuüm trekt hij vanuit het spruitstuk, hier zit een nippel op waar de vacuümslang op zit die maar de vacuumbenzine pomp gaat. Door de zuigende werking waarmee lucht/benzine mengsel vanuit de carburateur wordt gezogen door het spruitstuk wordt ook dit vacuüm gebruikt om de vacuumbenzine pomp mee te laten werken. Dit is anders dan een vacuumkraan wat je op andere scooters ziet omdat de tank lager ligt dan de carburateur zal deze dus geholpen moeten worden om omhoog te stromen. In mijn geval lijkt deze dus alleen niet voldoende te werken als de motor weinig toeren draait.
Merkwaardige methode om de brandstofpomp te voeden. Nieuw voor mij. Ik dacht dat brandstofpompen ofwel mechanisch ofwel elektrisch werken en bij scooters altijd elektrisch.
 
Compressie test zat ik ook al aan te denken maar kon eigenlijk niet goed terugvinden hoeveel bar hij zou moeten hebben. Ik maak uit jouw reactie in ieder geval op dat 2 bar te weinig zou moeten zijn.
2 bar is zeker veel te laag, moet inderdaad ergens rond de 10 bar zijn.

Maar jij hebt je compressiedruk nog niet gemeten, he.
Volgens mij gaat daar niets mis mee zijn.
Als je motor perfect loopt met dat olietankje dan zit je probleem in de brandstoftoevoer.

Mijn broer heeft ooit een Matra Simca Bagheera gehad. Die had opklappende koplampen. Die werden ook bediend met het vacuum van de motor, en bij zijn wagen zat er ergens een lek in het systeem. Dus om de lampen te laten opklappen moest hij veel toeren draaien en dan het gas lossen, anders lukte het niet.

Wat ik denk is dat ofwel de vacuumbrandstofpomp gewoon niet soepel loopt, ofwel dat er ergens een lek zit in het vacuumleidingwerk naar de pomp.
 
@PeterCC
De versie zonder elektrische pomp is lang gebruikt, gilera runner 50cc 2takt had ook deze constructie. Pas bij de latere RST modellen zijn ze overgestapt op een elektrische pomp.

Om het probleem in eerste instantie op te lossen heb ik alles wat vanaf de benzinetank tot de carburateur loopt al vervangen met orginele piaggio onderdelen (niet de meest goedkope optie). En alle andere dingen die niet 100% waren ook maar vernieuwd zoals het spruitstuk.

Heb ook nog even getest door de benzineslang en vacuümslang zo kort mogelijk te maken zonder extra rompslomp zoals benzinefilter en terugslagklep, helaas geen verbetering.
 
Zojuist een compressie test gedaan en die lijkt goed, 10 bar met koude motor en ruim 12 bar met een warme motor.
Dan zou ik toch dat hele stuk kunnen uitsluiten en kom ik toch terug op de vacuumbenzinepomp/benzine traject vanaf de tank naar de carb.
 

Bijlagen

  • compressie.jpeg
    compressie.jpeg
    102,1 KB · Weergaven: 10
Je hebt de hele benzinekant al vernieuwd, maar wat met de vacuumkant?

Als je met dat olietankje werkt dan loopt de motor normaal. De brandstofpomp is dan losgekoppeld van de carburator. Uit dat benzineslangetje zou er brandstof moeten vloeien aangevoerd door de benzinepomp. Is dat ook het geval?
 
@PeterCC volledige vaccuum traject is ook nieuw en orgineel piaggio (pruitstuk, vaccuumslang en vaccuumbenzinepomp)
Meer zit er niet tussen, ik ga even een andere (gebruikte) vaccuumbenzinepomp proberen te vinden en te lenen om uit te sluiten of de nieuwe orginele piaggio onderdeel wat ik heb ontvangen misschien niet naar behoren werkt. Na wat google werk zie ik dat er een hele hoop brom/motor scooters een vacuumbenzinepomp hebben en hopelijk dat ik even een ander model kan proberen. Beetje balen dat na ondertussen er 140,- aan originele piaggio spullen (vaccuumbenzinepomp. terugslagklep, bezineaansluiting tank, benzinefilter, spruitstuk en vacuum en benzineslang) te hebben vervangen nog geen verbetering is in het probleem :-(
 
Met het testen icm olietankje heb ik het vacuum op het spruitstuk tijdelijk afgedopt.
Maar als ik het vacuum aansluit dan zie je dat de benzine gaat lopen door de leiding, niet heel erg snel maar het loopt wel.
Als je zelf aan het vacuum zuigt dan gaat de benzine ook lopen, ik heb alleen de indruk dat hij niet hard genoeg gaat lopen.
Bij meer toeren = meer vacuum gaat het goed, het vervelende aan de constuctie is dat de tank lager dan de carb ligt en de brandstop omhoog moet pompen en hier lijkt hij net te zwak in te zijn.
 
Net nog even wat dingen uitgeprobeerd, ik heb het olietankje gebruikt maar dan aangesloten met alle (oude) spullen en op de grond naast de motor gelegd. Dit gaat een behoorlijk tijdje goed, eigenlijk totdat de motor volledig op bedrijfstemperatuur is maar gaat dan toch weer het probleem vertonen. Het tankje verhogen tot boven de carburateur lijkt het probleem op te lossen, door het verhogen hoeft er geen brandstof omhoog te lopen.

Daarna even jou vraag getest via de orginele brandstoftank en alleen vacuümslang aangesloten op spruitstuk. De benzine wordt amper omhoog gepompt, als ik zelf aan de vacuümslang zuig lijkt deze beter de benzine omhoog te pompen dan wat de motor op dat moment doet. Het gekke is trouwens dat als ik de vacuümslang aansluit op het spruitstuk en de brandstof dus moeizaam omhoog pomp hij op het moment dat de motor uitvalt of uitzet met het contact dat de laatste slag bij het uitgaan juist voor een benzine puls geeft uit de slang.

Krijg dus de indruk dat het probleem alleen naar voren komt als de motor echt op bedrijfstemperatuur is en wel benzine aanzuiging gerelateerd.

Wat zou er voor kunnen zorgen dat het vacuüm minder wordt of verstoord worden als de motor warmer wordt??
 
Meten is weten, dus zojuist een vacuüm tester besteld. Eens kijken of ik verschil meet bij een koude en warme motor. Hopelijk morgen binnen en zal ik direct eens testen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220408-184611.jpg
    Screenshot_20220408-184611.jpg
    106,3 KB · Weergaven: 6
Net nog even wat dingen uitgeprobeerd, ik heb het olietankje gebruikt maar dan aangesloten met alle (oude) spullen en op de grond naast de motor gelegd. Dit gaat een behoorlijk tijdje goed, eigenlijk totdat de motor volledig op bedrijfstemperatuur is maar gaat dan toch weer het probleem vertonen. Het tankje verhogen tot boven de carburateur lijkt het probleem op te lossen, door het verhogen hoeft er geen brandstof omhoog te lopen.

Daarna even jou vraag getest via de orginele brandstoftank en alleen vacuümslang aangesloten op spruitstuk. De benzine wordt amper omhoog gepompt, als ik zelf aan de vacuümslang zuig lijkt deze beter de benzine omhoog te pompen dan wat de motor op dat moment doet. Het gekke is trouwens dat als ik de vacuümslang aansluit op het spruitstuk en de brandstof dus moeizaam omhoog pomp hij op het moment dat de motor uitvalt of uitzet met het contact dat de laatste slag bij het uitgaan juist voor een benzine puls geeft uit de slang.

Krijg dus de indruk dat het probleem alleen naar voren komt als de motor echt op bedrijfstemperatuur is en wel benzine aanzuiging gerelateerd.

Wat zou er voor kunnen zorgen dat het vacuüm minder wordt of verstoord worden als de motor warmer wordt??
Je motor verbruikt maar weinig brandstof als die stationair draait, dus het duurt wel even voor het niveau in de vlotterkamer te laag is om nog vlot te lopen en met het tankje beneden vloeit er geen brandstof naar de carburator dus na enige tijd stopt de motor ermee.

Je zegt "tot de motor op bedrijfstemperatuur is". Is het dan zo dat je een perfect normaal opstartgedrag ervaart met de motor koud? Dat had ik niet zo begrepen.

De motor maakt normaal gesproken flink wat vacuum als die stationair draait met de gasklep dicht, daar kan je als je zelf zuigt helemaal niet tegenop. Dus dat je meer brandstof kan aanzuigen door er zelf aan te zuigen is vreemd.

Je motor kan ergens tussen carburator en inlaat een lekje hebben en "valse lucht" zuigen. Dat kan maar dat heeft invloed op je stationair gedrag.
Is dat een klein lekje dan loopt het toerental te hoog op.
Is het lekje groter dan krijgt de motor te veel lucht en te weinig brandstof en valt stil.
Maar zoiets ervaar jij blijkbaar helemaal niet. Als de motor brandstof krijgt dan loopt die gewoon prima, begrijp ik. Warm en koud.

De vraag is dan waarom er zo weinig vacuum naar de pomp gaat.

Wat gebeurt er als je de motor laat lopen op het olietankje en dan de vacuumslang naar de brandstofpomp afkoppelt en niet afdicht?
 
Ik had het eerder ook nog niet zo beschreven en trek deze conclusie mbt warme motor nu eigenlijk pas. Heb de motor nog niet zo heel lang en wanneer laat je nou een motor vanaf koud tot bedrijfstemperatuur stationair draaien, en als je opzoek bent naar het probleem is de motor ook altijd al warm van het testen.

Het gekke is dat de motor voor de rest echt super netjes loopt, start koud met 1 druk op de knop en loopt daarna heel netjes stationair.
Lekkage rond het spruitstuk heb ik getest door wat remreiniger rond het spruitstuk te spuiten, mocht deze worden aangezogen dan gaat de motor hoger lopen maar is bij niet het geval en dus lek vrij. En met losse tankje blijft hij ook warm netjes lopen.

Nu dat ik merkte (met warme motor) dat hij niet goed pompt bedacht ik mij net dat na het vervangen van alle brandstof en vacuüm spullen eerder je even (met koude motor) moet doorstarten omdat alle slangen leeg zijn. Dit ging toen conform verwachting, even 20 seconden doorstarten en liep, als ik dat vergelijk met mijn test van vandaag met een warme motor pompte hij lang niet zo goed door als toen. Hopelijk ben ik nu toch weer een stapje dichterbij, morgen komt de vacuumtester binnen en ga ik eens kijken of ik een warm en koude test kan doen en zal de resultaten delen.

Als ik de vacuümslang van het spruitstuk los trek dan valt de motor bijna direct uit.
 
Ja ik snap er ook even geen bal van, na al 24 jaar aan brommers/scooters te hebben gesleuteld dacht ik de meest gekke dingen wel te hebben gezien en verholpen.
 
Beetje late update maar was even druk met wat andere zaken. Maar heb even de vacuumtester er aan gehangen maar vraag mij af of dit wel een geschikte tool is, als ik er mee test dan zwabbert de naald flink en komt denk ik door dat het natuurlijk maar 1 cilinder is (en geen 4 cilinder bij een auto).

Geen idee of de waardes/schaal ook van toepassing zijn in mijn situatie, de waardes die ik nu meet zouden veel te laag zijn. De wijzer beweegt in de range "LATE VALVE TIMING OR LEAK AT INTAKE MANIFOLD"

Voor de zekerheid het spruitstuk nog eens los gehaald en zag er niet uit dat deze lekt, ook met de remreiniger test was het goed. Spruitstuk maar teruggeplaatst met vloeibare pakking om echt zeker te zijn dat het daar niet kan lekken.

Begin nu toch echt op het punt te komen om de cilinderkop er maar eens af te gaan halen en te kijken of ik daar iets geks kan zien, maar dat is wel een redelijke onderneming. Hopelijk heeft iemand nog andere suggesties?
 

Bijlagen

  • IMG_20220409_183108.jpg
    IMG_20220409_183108.jpg
    199,2 KB · Weergaven: 7
Beetje late update maar was even druk met wat andere zaken. Maar heb even de vacuumtester er aan gehangen maar vraag mij af of dit wel een geschikte tool is, als ik er mee test dan zwabbert de naald flink en komt denk ik door dat het natuurlijk maar 1 cilinder is (en geen 4 cilinder bij een auto).

Geen idee of de waardes/schaal ook van toepassing zijn in mijn situatie, de waardes die ik nu meet zouden veel te laag zijn. De wijzer beweegt in de range "LATE VALVE TIMING OR LEAK AT INTAKE MANIFOLD"

Voor de zekerheid het spruitstuk nog eens los gehaald en zag er niet uit dat deze lekt, ook met de remreiniger test was het goed. Spruitstuk maar teruggeplaatst met vloeibare pakking om echt zeker te zijn dat het daar niet kan lekken.

Begin nu toch echt op het punt te komen om de cilinderkop er maar eens af te gaan halen en te kijken of ik daar iets geks kan zien, maar dat is wel een redelijke onderneming. Hopelijk heeft iemand nog andere suggesties?
Het is een 1-cilinder, maar met een stationair toerental van pakweg 1500t/min heb je 12,5 keer/seconde een inlaatslag, waardoor dat vacuum toch redelijk stabiel zou moeten zijn.
De range "LATE VALVE TIMING OR LEAK AT INTAKE MANIFOLD" komt wel overeen met wat je slecht werkende benzinepomp kan verklaren.
Ik zou ervan uit gaan dat die meter wel zijn werk doet. Hierbij een link naar een site over vacuummeting en wat te doen in functie van het meetresultaat: Engine Vacuum Test Results | Vacuum Test Diagnosis
De binnenste schaal van je meter is in "inch Hg vacuum", en jouw meting schommelt tussen de 5 en de 10.
Voor je begint te demonteren zou ik de checks uitvoeren die daar worden gegeven.
 
Ik heb eigenlijk alles al gecontroleerd en uitgesloten wat ze aan mogelijkheden geven om te controleren, ik heb plan B maar uitgevoerd en het probleem met een workaround verholpen.

Na wat googlen zag ik wat mensen die ook tegen problemen aanliepen maar dan met van die hele oude vespa's en de vacuumbenzinepomp ook niet goed genoeg (meer) werkte en waren overgestapt op een elektrische benzinepomp, ik heb dezelfde pomp gekocht en met een bypass constructie gemaakt waardoor deze zijn druk kwijt kan als de carburateur vol zit. Het resultaat is top en mijn eerste testrit was een succes.

Voor geïnteresseerden heb ik een video bijgevoegd en heb de volgende pomp gebruikt: POSI-FLOW BENZINEPOMP 1.5 - 4.0 Psi

Met een paar aansluit nippels en t stukjes was ik 70,- kwijt en is goedkoper dan al het spul wat ik al orgineel nieuw had besteld.

Het idee komt van het volgende topic:
 

Bijlagen

  • VID_20220421_165122.mp4
    97,9 MB
Terug
Bovenaan Onderaan