Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.
zo !
voor wie het mag interesseren

ik heb net hele poos de ceo van DNA aan de lijn gehad ,
hij was zeer geintereseerd dat ik zijn filter (voordal de stage 3) aan het testen ben en ik vroeg hem dan ook of er al dan niet een oplossing bestaat voor het echt zware offroad werk ..

ze hadden een prototype ontwikkeld van een cover die voor de dna
filter komt wanneer er serieuze doorwadingen of iets dergelijks op het programma staan .

Dit is dus een tijdelijke oplossing en blockeert dus de zij intake volledig .

Hij hamerde er echter veschillende keren op dat ook bij alleen gebruik van de stage 2 top filter en intake er overvloedig vet moet gebruikt worden
om de zijkanten van de luchtfilterbehuizing volledig te sealen .

Door de dna top filter ontstaat er meer luchtzuigkracht en zonder vet heeft hij al verschillende gevallen gehad die stof langs de originele linker en rechter filterdeksels binnezuigt ,
vermits " voor diegene hun filterdoos al hebben opgedaan" je zal zien dat deze maar met een plastic seal ingebouwt in het deksel, afgesloten is ..

Dus een goeie tip invetten bijde kanten !

Hij confirmeerde dat de stage 3 filter idd een hele improvement is voor dagelijks rijden, en dat offroad rijden met de nodige voorzichtigheid perfect mogelijk is , de filter zal geen water druppels , stof of modder binnezuigen zolang hij maar
goed afgesloten is (vet ! ) en er constant voldoende olie op is
 
Laatst bewerkt:
Meteen de schuur ingedoken en een halve kilo reuzel op het filter gesmeerd:-)

Was een mooie reden om de accuschroefmachine weer eens te pakken. Zou het nog zin hebben om de zijkanten van de filterkast los te maken en in te smeren?
 
Thanks voor de tip Robin!! :Y
Ben benieuwd naar die oplossing van DNA! Een schuimfilter zou ook een optie zijn aan de zijkant.

Ga gelijk even naar de rubbers kijken en invetten.
Vandaag de Tenere in de Kuil flink op z'n donder gegeven...effe testen. Doorwadingen, mulle zandzooi, crossbanen, klimmetjes, bagger, knippen en kuilen. En weer 5 euro lichter aan hogedruk kosten... :+
Kijken wat er in het luchtfilterhuis is gekomen.

Stuurt top! Fijne voorband! Vermogen lekker. Tandwielverhouding ga ik toch lichter proberen (14-46). Veer limiet/doorslaan stuk beter! Alleen de demping van de achterdemper....ruk! :N Uitgaande demping veels te licht. Stuitert nogal bij wat diepere kuilen... :o
Voor vind ik 'm best aardig.
Denk toch dat er iets onder moet wat instellingen heeft.

En de ketting is nu, na 15/16000 km echt op......ratelt als een gek. Zowat alle schakels zitten vast........RIP ketting, je hebt het lang volgehouden. '(
Moet wel effe voor de Safaririt gefikst worden.... :/


Gr. Johan.
 
Thanks voor de tip Robin!! :Y
Ben benieuwd naar die oplossing van DNA! Een schuimfilter zou ook een optie zijn aan de zijkant.

Ga gelijk even naar de rubbers kijken en invetten.
Vandaag de Tenere in de Kuil flink op z'n donder gegeven...effe testen. Doorwadingen, mulle zandzooi, crossbanen, klimmetjes, bagger, knippen en kuilen. En weer 5 euro lichter aan hogedruk kosten... :+
Kijken wat er in het luchtfilterhuis is gekomen.

Spuit de schone kant van de luchtfilter bak in met spuitvaseline. Als er toch iets door de filter komt kan je dit direct zien.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist terug van de garagist waar m´n Ten geholpen is aan het ´GezwindeSpoed-syndroom' (vernoemd naar de ontdekker er van).

Nieuwe kettingtandwieldrager, rubberblokken en meteen ook maar een nieuw lager. De ouwe meegekregen: het lager heeft idd voelbare en hoorbare speling in de 'behuizing'. Ingeslagen op het aluminium. Ik kan me voorstellen dat Dallastx zich geen zorgen hoeft te maken ;) en dat het te maken heeft met een 'enthousiaste' rijstijl. Ik vind het heerlijk om gewoon het gas tegen de stuit te draaien en de Ten met een paar flinke klappen van z'n plek te laten komen. }) Als je dat dan 50.000 km lang doet zal dit het resultaat zijn.

Moet zeggen dat het 'rearwheelsteering' effect verdwenen is en er rechtuit ook meer rust is. Morgen nog eens wat witte lijnen pakken op de snelweg om te zien wat het doet met de gevoeligheid voor langsrichels (die was er nogal!) of dat dat meer door de noppen komt.

HJ
 
Laatst bewerkt:
ahh,

Hier zijn jullie. *D

Zeg hj wat kost zo'n gezwinde spoed syndroom? Zal niet goedkoop zijn. De naaf zelf was wel nog goed?
 
gaat dit om de lager die in de hub zit ?

als ik zie een setje lager voor achter inclusief die van de hub kost nu niet zo veel bij OTR ,

is dat iets wat je zelf Kan doen ? want jullie lijken mij toch handige harrys bvb HJ en Johan ?

heb geen enkel idee hoe je zoiets eruit krijgt maar bon lijkt mij mogelijk dacht ik ...
 
net een nieuwe kettingset gekocht bij www.mototravel.nl . 130 euries.
 
Laatst bewerkt:
gaat dit om de lager die in de hub zit ?

als ik zie een setje lager voor achter inclusief die van de hub kost nu niet zo veel bij OTR ,

is dat iets wat je zelf Kan doen ? want jullie lijken mij toch handige harrys bvb HJ en Johan ?

heb geen enkel idee hoe je zoiets eruit krijgt maar bon lijkt mij mogelijk dacht ik ...

Hub?? ... uh... denkutwel... iig niet die in het wiel zelf zit. Het lager kan je er uit/in krijgen door de 'hub' warm te stoken, volgens m'n garagist kan dat gewoon met een verfbrandertje en die heb ik wel liggen... en heb ook overwogen om het zelf te proberen. Maar ben altijd bang om de boel te verkloten terwijl ik over 2 weken een ritje (Safari-rit) in de planning heb staan... :$

Dus maar door hun laten doen: klaar terwijl u wacht. Half uurtje werk (wiel er uit, spul vervangen, wiel er weer in). Nieuw lager was niet nodig, oude was nog goed, maar kost maar een paar euro en is dus goedkoper dan 10 minuten kloten om de ouwe er uit te krijgen.

HJ
 
Kan nog goedkoper :P
http://cgi.ebay.de/DID-Kettensatz-V...ftradteile&hash=item51983fb206#ht_1168wt_1059


Over die tandwieldrager: ik kon het lager er zo met de hand uitdrukken. Ik denk ook dat het komt door die slechte transmissiedempers. Als die speling heeft komt alle kracht op het lager. Ik denk dat ik het lager met wat epoxi ga vastzetten. Een nieuwe drager vind ik te veel van het goede of hij moet maar een paar tientjes zijn (maar dat verwacht ik niet)
 
Handige site voor de tandwielen. Paar dingen snap ik niet helemaal...maar veel is mooi te overzien bij verschillende set-ups!

Gearing Commander ⚙ (XT660Z staat er tussen *D )

Heb een 14T-47T ketting set besteld. 15T voor de lange afstanden. Moet wel effe voor de Safaririt. :Y
Nu gaat die teller helemaal als een achterlijke afwijken... _O-


Gr. Johan.
 
Laatst bewerkt:
vandaag even de snelweg-witte-lijnen-test gedaan: het verschil is opmerkelijk. De boel is een stuk koersvaster. Best indrukwekkend wat zo'n klein beetje speling kan doen!

M'n garagist heeft ook even overwogen om het lager met een of ander goedje (loctite?) vast te zetten, maar hij was van mening dat het niet lang zou houden... en daar zou hij wel eens gelijk in kunnen hebben.

HJ
 
Laatst bewerkt:
Een tijdje geleden heb ik hier een berichtje geplaats betreffende hoeveel gereden kilometers. Ook heb ik het forum nagelezen op handige tips en wetenswaardigheden dus een KAHEDO zadel aangeschaft en dat is fantastisch, begrijp niet hoe ik die vorige 60000km heb kunnen blijven zitten op het originele zadel. Ook heb ik 'vogelkam' geplaatst en nog wat langer gemaakt door gebruik van klittenband.

Nu een tip van mijn kant. Ook las ik dat veel mensen last hadden van slijtage van de transmissierubbers. Onlangs heb ik mijn ketting moeten vervangen (eerste keer bij 33000km, tweede keer bij 26000km) ik zag dat de bussen in de ketting weg gesleten waren en dit heb te maken met de speling op de transmissierubbers. Als oplossing heb ik gekozen voor het plaatsen van nog een lager in het tandwielhuis. Er is genoeg ruimte alleen moet je op een draaibank de boel uitfrezen. Van fabriekswege zit er maar 1 lager maar bij de meeste wegmoteren zitten er twee lagers. Het geheel is nu geheel spelingvrij en ik verwacht dat ik daarom ook weer langer met mijn ketting doe. Als je adres wil weten van degene die de lagers pas gemaakt heeft hoor ik het wel.

In ieder geval bedankt voor al jullie tips.
 
Nee, da's knap....doe zelf zo gemiddeld 24.000km met een set, ben nu met m'n derde set bezig(kmst zo rond de 58.000km).

Nog een tip voor de liefhebber: volgende week zaterdag 2-7, officiële opening en open dag van de Hyperpro fabriek bij het servicecentre in Werkendam. Met allerlei aktiviteiten&aanbiedingen. Van 10-17. Dus als je interesse hebt en in de buurt bent....
 
GVD! Ik krijg net een bekeuring in de brievenbus. Ik dacht aan de eerste met mijn nieuwe auto, maar het is met mijn Tenere geweest: wel 7 km/h te hard in Alkmaar. Is trouwens ook de eerste met mijn Tenere geloof ik.
 
zo zag hij er uit 4 uur geleden,

maar de boel zit terug in mekaar :)

maareuhhhhhh, die 12V supply van touratech ?

heb ik de boel eindelijk in mekaar , denk ik , effe vlug gps uit vriendin haar auto nemen en stroom testen, maarr die stekker is kleiner ??? wtf , wist ik echt niet , zijn motor gps stekkers dan smaller ? of moet ik een adapter gaan kopen hiervoor ?

dacht echt dat het dezelfde dikte zou zijn

5867535025_c0fd73e936_o.jpg
 
GVD! Ik krijg net een bekeuring in de brievenbus. Ik dacht aan de eerste met mijn nieuwe auto, maar het is met mijn Tenere geweest: wel 7 km/h te hard in Alkmaar. Is trouwens ook de eerste met mijn Tenere geloof ik.

maar 7km valt mee dus
ik had er tijdens de proefrit 1 van 20km beetje jammer

een collega van mij zegt altijd dat hij een vergunning heeft om te hard te rijden
hij weet alleen nooit wat die op jaarbasis kost hahahaha
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan