GsxF ombouw Bobber / Dragger + 305 tire mono achterbrug

CVTV

MF'er
2 okt 2009
54
0
Meulebeke
1 jaar geleden kocht ik een gsxf 750 '94 , bewust want ik wilde geen dure bak
aanschaffen om deze volledig te verbouwen . Ik had hier immers nog geen ervaring in.
Ik starte een topic hierover maar kreeg hier nogal bitsige reacties.
Dit motiveerde mij nog meer om dit project te doen lukken.
ben een tijdje bezig geweest op het grote gsxf topic en vond het tijd om een topic te beginnen over mijn ombouw . ik start namelijk volgende week met het vervaardigen van mijn 305 mono achterbrug en vindt het altijd leuk om projecten te volgen hierover ,
vandaar.

Dus kort gezegd een topic'je over het vervaardigen van een fat ass brug alsook "Ja ook van een GSXF kan je een bobber / dragger maken".

***CVTV***
Standaard

full


Front

full


full


full


full


full


Aanschaf recente gsxr brug met 6 duim velg (190)

full


Zadeltje van BSA ook hier zadeltje mono alsook de bevestiging is mono

full


full


full


On Street " klaar om mee te nemen naar werk voor grondige verbouwing" (nogmaals)

full


full


full


Idee om een 305 tire velg 19 hierop te monteren kon het niet laten maar moest deze toch wel eens ervoor houden (lekker dromen hierover)

full


Eerste tekening voor de mono (beginfase)

full


Eindfase van de tekening (nog enkel de ketting overbrenging deze staat er nog niet op.
voor de collega doe het zelvers het detail plan staat hieronder.

full


full
 
Laatst bewerkt:
over bobber ga ik even nix zeggen omdat dit nix met bobbers te maken heeft.

maar ik vind dit wel een vreselijk creatief stukje motor wat je daar bouwt...!


voorrralll doorrrggaaaan!!!!
 
over bobber ga ik even nix zeggen omdat dit nix met bobbers te maken heeft.

maar ik vind dit wel een vreselijk creatief stukje motor wat je daar bouwt...!


voorrralll doorrrggaaaan!!!!

thx , ja heb in de tijd eens een defenitie over de naam bobber gelezen en die ging als volgt : een volledig van alle overbodige onderdelen ontdane motorfiets . Dit werd voornamelijk een trend in de jaren 60 waar men hun voor die tijd moderne motorfietsen volledig gingen strippen en alle overbodige stukken zoals kuipdelen enz verwijderden.

ik dacht zoiets ben ik eigenlijk aan het doen en kwam ik zo op de naam bobber.
we zullen het dan maar laten op een dragger style bike ;) , dat is wel hoofdzakelijk de style die ik het meest wil naar voor brengen.

in ieder geval zoals je zegt : doorgaan !!! zal ik zeker doen
 
Laatst bewerkt:
Tis een ultieme zelfbouw en dat is het, maar gezien je tekeningen en je plannen, ben je wel van een aantal essentiele zaken op de hoogte. Bouwkundig onderlegd? Technisch tekenaar?
 
Leuk project!
Heb ook 1keer een dergelijke achterbrug gemaakt voor een 280 slof.Zat een extra kettingoverbrenging in de brug van 40mm.Was voor een powercruiser(Blackbird blok)
Succes!

Gr.Gerard
 
Tis een ultieme zelfbouw en dat is het, maar gezien je tekeningen en je plannen, ben je wel van een aantal essentiele zaken op de hoogte. Bouwkundig onderlegd? Technisch tekenaar?

Heb deze samen met onze technisch tekenaar uitgewerkt , nogal een jonge gast die
ook eens een uitdaging wilde aangaan . de bedoeling was een tweebenige brug ,
maar tekenaar (Simon) wilde echt een uitdaging en ging voor de mono.
heb een goeie maat die in quads doet; heb hier ook veel ideeen opgedaan.
En inderdaad ziet er technisch uit we (simon en ik ) hebben zo een 4 tal weken iedere avond een overuurtje gedaan om uiteindelijk tot deze tekening te komen.
Ook heeft Simon krachtberekeningen en simulaties gedaan , dit ging mij het petje te boven te veel formules en factoren die moeten helpen tot een stabiel en superveilig systeem.
Intussen opleiding gehad cnc draaien , cnc frezen en cnc plooien zou moeten lukken om al deze stukken te maken. is uitgetekend met solidworks , deze wordt bij ons op het werk gebruikt , heb nu trouwens gezien dat solidworks nu een programma heeft "solidworks Models" hier steek je je eigen custom mee in elkaar.
Bij ons op het werk maken ze machines startend van een vlakke plaat tot de eigenlijke machine ik zelf doe de montage hiervan met recentelijk ook fabricage van onderdelen.
dus er wordt wel het 1 en het andere uitgevonden bij ons.


in ieder geval post ik de verdere vorderingen en begin ik volgende week met het plooien daarna frees en draaiwerk.


ik hou jullie op de hoogte !!!
 
Leuk project!
Heb ook 1keer een dergelijke achterbrug gemaakt voor een 280 slof.Zat een extra kettingoverbrenging in de brug van 40mm.Was voor een powercruiser(Blackbird blok)
Succes!

Gr.Gerard

Gerard ,

thx voor de reactie , staat dat project hier ook op het forum (ketting overbrenging)
deze moeten we ook nog uitwerken en ideeen zijn altijd welkom hé

grtzz
 
Op zich al heel degelijk bezig door simulaties te laten draaien, weet je in ieder geval dat het niet meteen uit elkaar valt en je kan de verbeteringen nu al doorvoeren terwijl je in principe nog in je tekenfase zit. Is dus ideaal zo'n project om een hoop dingen aan teleren middels iets waar je interesse naar uitgaat
 
Gerard ,

thx voor de reactie , staat dat project hier ook op het forum (ketting overbrenging)
deze moeten we ook nog uitwerken en ideeen zijn altijd welkom hé

grtzz

Moet nog wel een topicje over wezen ja,Powercruiser met Blackbird blok meede ik.
Effe laten zoeken.
:W

Net gezocht,hij staat er nog.Staat op laatse pagina nog wel duidelijke pics.
 
Laatst bewerkt:
Voor de liefhebbers ,

een explode view van de achterbrug (lagers enzo staan er niet op .)
vandaag niet veel uitgericht aan de bike teveel werk op het werk.
Simon did it again met zijn tekening !

full
 
Een tijdje afwezig geweest hier !
Even moeten wachten op de juiste metaalplaten .
Er zit terug schot in alvast al de onderdelen gebrand ,
en ontbraamd
vanaf vandaag wordt de middag lunchpauze ingevuld
door mijn favoriete project.
zal nu wat sneller foto's kunnen posten.

Branden van de onderdelen :

full


full


full


full
 
ziet er goed uit! misschien iets grotere fotos plaatsen O-)
En die voorvork ziet er wel cool uit zo, alleen echt veren kan die niet lijkt me....?

Uit ervaring weet ik dat vorm voor functie KAN gaan, maar dit is wel erg extreem niet :P
 
ziet er goed uit! misschien iets grotere fotos plaatsen O-)
En die voorvork ziet er wel cool uit zo, alleen echt veren kan die niet lijkt me....?

Uit ervaring weet ik dat vorm voor functie KAN gaan, maar dit is wel erg extreem niet :P

Ja , 100 % gelijk ik had iets gelezen over hoe amerikaanse gasten gaan draggen op de dragstrip in het weekend , hierbij gebruiken ze spanriemen om hun voorvork te laten zakken aangezien vering niet echt een voordeel is op de dragstrip LET wel na het draggen verwijderen ze deze dan ook terug om verder de ganse week het verkeer door te komen.
In princiepe overweeg ik nog om een andere RAKE te geven aan mijn bike , om mijn bike te kunnen veranderen aan de achterkant moest ik gewoon weten hoe laag ik kon vandaar dat ik mijn voorvering heb opgespannen om de rest te kunnen afstemmen hierop.
maw : als mijn achterbrug klaar is , moet ik echt nog die triple three op de 1 of andere manier uit kunnen frezen , dan is ie echt klaar .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan