hardtail te laag

5 sep 2019
172
31
Oldemarkt
Hey iedereen! Allemaal genoten van het mooie rij weer?

Ik heb even een vraagje;

Ik heb vorige week van mijn honda shadow 600 '94 een hardtail gemaakt, alleen nu is die wel erg laag. Wel echt mooi enzo, alleen heeft ze nu een beetje last van drempelvrees..
Ik zit dus te denken aan andere (hogere) banden.

Nu is mijn vraag welke banden ik er dan om zal doen, ik heb er nu voor 100/90-19 om liggen en achter 170/80-15.
het liefst ga ik voor classic bandjes, maargoed, functioneel is in eerste instantie het belangrijkste.

Alvast bedankt voor de tips!
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe hij er uit ziet je motor en zeker niet hoeveel je uit wil geven maar misschien is een 18 inch achterwiel een idee
 
Ik weet niet hoe hij er uit ziet je motor en zeker niet hoeveel je uit wil geven maar misschien is een 18 inch achterwiel een idee
ja wellicht, maar er is niet genoeg te winnen met gewoon banden? hij schaaft een klein beetje wanneer ik recht over een drempel ga. echter, is het een erg kort en steile drempel, dan sta ik stil.
 
Het lijkt me dat je wel erg laag bij de grond zit als je je aan de grond rijdt
Heb je zelf die hardtail er aan gelast / ontworpen of is het door een bedrijf gedaan
Je kunt stellen dat je nu een motor hebt waarmee niet normaal te rijden is
 
het liefst ga ik voor classic bandjes, maargoed, functioneel is in eerste instantie het belangrijkste.
Denk over het dikgedrukte nog een keertje na, en ook vooral waarom dat nogal gek klinkt in combinatie met je probleem.


Om het op te lossen:
Een hogere band gaat ook een bredere band zijn. Past dat wel? En stuurt dat wel?
 
Hey iedereen! Allemaal genoten van het mooie rij weer?

Ik heb even een vraagje;

Ik heb vorige week van mijn honda shadow 600 '94 een hardtail gemaakt, alleen nu is die wel erg laag. Wel echt mooi enzo, alleen heeft ze nu een beetje last van drempelvrees..
Ik zit dus te denken aan andere (hogere) banden.

Nu is mijn vraag welke banden ik er dan om zal doen, ik heb er nu voor 100/90-19 om liggen en achter 170/80-15.
het liefst ga ik voor classic bandjes, maargoed, functioneel is in eerste instantie het belangrijkste.

Alvast bedankt voor de tips!
Waarom maak je het hardtail stuk niet zodanig dat er geen drempelvrees is?
Ook: wat heb je gedaan om er een hardtail van te maken?
 
Langere vork, 21” voorwiel, 18” achterwiel...
Aan wat raakt hij de grond?

hij schraapt heel zachtjes over de pan heen. maar ik heb al besloten, het gaat opnieuw. is de goedkoopste oplossing en dan de fout niet opnieuw maken met berekenen. komt goed, word vervolgd. iedereen bedankt voor de input!
 
hij schraapt heel zachtjes over de pan heen. maar ik heb al besloten, het gaat opnieuw. is de goedkoopste oplossing en dan de fout niet opnieuw maken met berekenen. komt goed, word vervolgd. iedereen bedankt voor de input!
Laat eens wat zien van je ontwerp voordat je de zaken aan elkaar last/bout/whatever. Op dit forum wordt graag meegedacht
 
Laat eens wat zien van je ontwerp voordat je de zaken aan elkaar last/bout/whatever. Op dit forum wordt graag meegedacht
camera is helaas defect van de telefoon haha. maar heb waar normaal gesproken de mono shock zit een sterke 4kanten buis geplaatst (deze heb ik te kort gemaakt blijkbaar). vervolgens stukken van het frame gehaald waar normaal het zadel op rust. 2 buizen weer aan de achterbrug gelast.
 
Mijn ervaring is dat 15cm het absolute minimum is onder het laagste punt van het frame. Als de carterpan het laagste punt is zou ik veiligheidshalve zelfs 18cm aanhouden, een gescheurde carterpan door het raken van een onverwacht scherpe verkeersdrempel is geen lolletje.
 
camera is helaas defect van de telefoon haha. maar heb waar normaal gesproken de mono shock zit een sterke 4kanten buis geplaatst (deze heb ik te kort gemaakt blijkbaar). vervolgens stukken van het frame gehaald waar normaal het zadel op rust. 2 buizen weer aan de achterbrug gelast.
Ik dacht het al een beetje. Dat is de El Cheapo manier maar als je het goed doet kan het (wat je dus eerst fout deed)
Let op dat je de stuureigenschappen van je motor ingrijpend veranderd hebt. Misschien wel enorm. Je zult met aanzienlijk lagere snelheden door bochten moeten rijden en je achterband zal de rol van vering moeten spelen dus daar moet lucht uit.. Hoeveel moet je zelf uitproberen.
 
Ik dacht het al een beetje. Dat is de El Cheapo manier maar als je het goed doet kan het (wat je dus eerst fout deed)
Let op dat je de stuureigenschappen van je motor ingrijpend veranderd hebt. Misschien wel enorm. Je zult met aanzienlijk lagere snelheden door bochten moeten rijden en je achterband zal de rol van vering moeten spelen dus daar moet lucht uit.. Hoeveel moet je zelf uitproberen.
Er worden best veel Harley frames omgebouwd ( gesloopt) naar hardtails , en daar wordt meestal na een paar maanden nauwelijks meer mee gereden
Het enigste dat er op vooruit gaat is dat ie er leuk uit ziet als je er op een afstandje naar kijkt
De rest van de tijd is het gewoon kut , als je echt badass bent en ook nog geen voor rem hebt is stoppen ook nog al eens een probleem
Er is een reden voor achtervering namelijk dat je achterwiel op de grond gedrukt wordt en je rug heel blijft
 
Er worden best veel Harley frames omgebouwd ( gesloopt) naar hardtails , en daar wordt meestal na een paar maanden nauwelijks meer mee gereden
Het enigste dat er op vooruit gaat is dat ie er leuk uit ziet als je er op een afstandje naar kijkt
De rest van de tijd is het gewoon kut , als je echt badass bent en ook nog geen voor rem hebt is stoppen ook nog al eens een probleem
Er is een reden voor achtervering namelijk dat je achterwiel op de grond gedrukt wordt en je rug heel blijft
Het is niet voor iedereen. Toch heeft de wereld 10-tallen jaren hardtail gereden en het overleeft !!
Het kan wel degelijk maar je moet je verwachtingen bijstellen en bovenal kunnen rijden. Zonder die twee, direct stoppen.
 
Het is niet voor iedereen. Toch heeft de wereld 10-tallen jaren hardtail gereden en het overleeft !!
Het kan wel degelijk maar je moet je verwachtingen bijstellen en bovenal kunnen rijden. Zonder die twee, direct stoppen.
Vroeger hadden ze houten fiets banden , dat is geen reden om er die nu weer onder te gooien
Ik begrijp het ziet er leuk uit , maar na een tijdje is de lol van het bezit er af en hou je iets over wat gewoon niet lekker rijdt
En dus staat ie mooi te wezen in de garage
 
Er zijn genoeg filmpjes online te vinden van coast to coast motortrips in the states op zo’n hardtail.
Als het goed gemaakt is kan je er echt wel serieus wat kilometers mee maken. Maar de hele motor moet qua afmetingen echt kloppen voor de bestuurder
 
Er zijn genoeg filmpjes online te vinden van coast to coast motortrips in the states op zo’n hardtail.
Als het goed gemaakt is kan je er echt wel serieus wat kilometers mee maken. Maar de hele motor moet qua afmetingen echt kloppen voor de bestuurder
Zal best zijn , in de praktijk ken ik een stuk of 5 man met een hardtail waar niet meer dan een paar honderd km per jaar mee gereden wordt , de meeste hebben inmiddels er een andere motor bij ( met vering , elektrische star en remmen ) en daar rijden ze wel mee
 
ik heb hiervoor ook hardtail gereden en het is mij altijd prima bevallen, ja comfort is wat minder, maar wie mooi wilt zijn, moet pijn lijden zeggen ze ook wel eens toch? haha.

maar nee, even zonder gekheid, ik heb gewoon even niet opgelet en alles veel te laag gemaakt, fouten zijn nou eenmaal snel gemaakt.. gelukkig is het op te lossen, dus ik ga het sowieso opnieuw doen en dan goed opletten met hoogte van de carter t.o.v. de grond.

hoop aankomende week tijd hiervoor te hebben.
 
Ik ben best wel benieuwd naar een foto, al is het maar op een ramptoeristen manier..
 
  • Haha
Waarderingen: OSJ
Ik rijd al tien jaar hardtail, waarvan een jaar of zes het hele jaar.
Gaat prima.
Niet zo zeuren, als die jongen een stuiterstaartje wil moet hij dat zelf weten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zie hier het resultaat:

IMG_20200701_183643_1.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan