Heb een olie lek op mijn sym scooter

Carine123

Rookie
11 apr 2021
2
1
Hoi mijn scooter lekt ineens olie linkse kant achter de dag ervoor olie bijgevuld 4 tact nu loopt er ook bruin smurry op de grond aan wat kan dat liggen ...hij start ma durf er niet mee te rijden was redelijk veel gelekt
 
Vaak wordt de sludge cannister er afgehaald als tuning/gewicht besparing. Dan loopt ie wel sneller maar het gevolg is bruine smurrie op de grond.
Normaal gesproken vernevelt de smurrie door de extra snelheid maar bij stilstand toch de canister er weer op. Let op, linkse draad!
 
Vaak wordt de sludge cannister er afgehaald als tuning/gewicht besparing. Dan loopt ie wel sneller maar het gevolg is bruine smurrie op de grond.
Normaal gesproken vernevelt de smurrie door de extra snelheid maar bij stilstand toch de canister er weer op. Let op, linkse draad!
Bij Sym scooters zit er een extra vernevel element om de missende canister te overvalipreren. Dit zou dus niet voor overmatige smurrie lekkage moeten zorgen.
ik zit nu ik er zo over nadenk, ook nog te denken aan een overactieve olieboost prolongator. Die zit aan de linkerkant en kan wel eens voor wat extra smurrie zorgen als de olie is bijgevuld.
 
Bij Sym scooters zit er een extra vernevel element om de missende canister te overvalipreren.
Daar kan ik je maar deels gelijk in geven. Vanaf modeljaar 2012 is dat vanwege milieu-restricties vervallen.
ik zit nu ik er zo over nadenk, ook nog te denken aan een overactieve olieboost prolongator. Die zit aan de linkerkant en kan wel eens voor wat extra smu
Goed punt! Eenvoudig uit te sluiten door knipperlicht te controleren. Als deze met 2Hz of sneller knippert heb je gelijk. Is het langzamer zou die goed moeten zijn. Het prolongator relais zit op de zelfde zekering als de clignoteur.
 
Daar kan ik je maar deels gelijk in geven. Vanaf modeljaar 2012 is dat vanwege milieu-restricties vervallen.

Goed punt! Eenvoudig uit te sluiten door knipperlicht te controleren. Als deze met 2Hz of sneller knippert heb je gelijk. Is het langzamer zou die goed moeten zijn. Het prolongator relais zit op de zelfde zekering als de clignoteur.
Behalve wanneer iemand als sym p toom bestrijding een diode van vijf ohm tegen de sperrichting in buiten het circuit heeft geplaatst. Eerst nakijken vanaf een grote hoogte.
 
Ik weet in elk geval dat ik voor technisch advies niet bij Motor-Forum hoef aan te kloppen. :+
Voor hetzelfde geld heeft ze een Sym motorscooter ipv een snor/bromscooter en komen er hier allerlei debiele antwoorden voorbij. Ik had meer verwacht hier van Motor-Forum. Het lijkt hier wel Facebook.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet in elk geval dat ik voor technisch advies niet bij Motor-Forum hoef aan te kloppen. :+
Voor hetzelfde geld heeft het een Sym motorscooter ipv een snor/bromscooter en komen er hier allerlei debiele antwoorden voorbij. Ik had meer verwacht hier van Motor-Forum. Het lijkt hier wel Facebook.
Tja maar wat moet er dan geantwoord worden? Het is niet alsof je vanachter je computer kan zien wat er en waar het lekt. Met de info die we krijgen valt er ook niet serieus te reageren.
 
Ik had meer verwacht hier van Motor-Forum. Het lijkt hier wel Facebook.
Lees even de vraag...

Hoi mijn scooter lekt ineens olie linkse kant achter de dag ervoor olie bijgevuld 4 tact nu loopt er ook bruin smurry op de grond aan wat kan dat liggen ...hij start ma durf er niet mee te rijden was redelijk veel gelekt
Er is geen vraag.
Dan zijn er ook geen antwoorden.
 
:Y

daar was ik al even van overtuigd.

Dan kunnen we M-F wel opdoeken. :+ M-F staat juist boven plekken als Facebook. :)

Tja maar wat moet er dan geantwoord worden? Het is niet alsof je vanachter je computer kan zien wat er en waar het lekt. Met de info die we krijgen valt er ook niet serieus te reageren.

Je kan gewoon zeggen 'maak het even schoon en check dan na een tijdje waar het precies vandaan komt'.

Lees even de vraag...


Er is geen vraag.
Dan zijn er ook geen antwoorden.
Leestekens zoals vraagtekens kosten nu eenmaal geld. :+
 
Dan kunnen we M-F wel opdoeken. :+ M-F staat juist boven plekken als Facebook. :)



Je kan gewoon zeggen 'maak het even schoon en check dan na een tijdje waar het precies vandaan komt'.


Leestekens zoals vraagtekens kosten nu eenmaal geld. :+
Of je stelt gewoon een gedegen vraag in plaat van: Help mij! Waarom is het altijd aan ons om mensen op te voeden? Het is nou net dat die jongen verrot gescholden of weggepest wordt. Er wordt simpelweg een loopje genomen met hem. Dit soort mensen post altijd 1x iets en reageert vervolgens nooit meer op een wedervraag.

Schijnbaar is hij capabel genoemd om z'n eigen olie te vervangen. Dan moet je ook capabel genoemd zijn om te bedenken dat je iets meer informatie moet geven dan: hij lekt olie, wat is het probleem?
 
Hoi mijn scooter lekt ineens olie linkse kant achter de dag ervoor olie bijgevuld 4 tact nu loopt er ook bruin smurry op de grond aan wat kan dat liggen ...hij start ma durf er niet mee te rijden was redelijk veel gelekt
Om maar een serieus antwoord te geven op waar het aan kan liggen:

- Olieplug wel vast gedraaid?
- niet geknoeid?
- krukaskeering lek van je Vario
- keerring van je vertanding lek
- Olieplug van je vertanding vast gedraaid?
- vulplug van je vertanding vast?
- Pakking tussen je linker Carter helft kan lekken
- pakking tussen je rechter Carter helft kan lekken
- pakking tussen je Carter en vertanding kan lekken
- het kan nog lekken tussen je cilinder en blok
- het kan ook nog lekken tussen je cilinder en je kop
- kan zijn dat je kleppendeksel lekt

Wil je specifieker weten waar het lekt zal je of meer info (foto's) moeten geven of even schoonmaken en kijken waar het lekt (inclusief foto maken!)
 
Hoi mijn scooter lekt ineens olie linkse kant achter de dag ervoor olie bijgevuld 4 tact nu loopt er ook bruin smurry op de grond aan wat kan dat liggen ...hij start ma durf er niet mee te rijden was redelijk veel gelekt
Gelijk heeft je moeder, levensgevaarlijk.
Is ze nou op de fiets gegaan?
 
1618226077474.png

|(
 
Terug
Bovenaan Onderaan