Heb je (rijstijl-) veiligheidstips?

Defensief rijden.
Ga er vanuit dat je misschien niet gezien bent.
Anticipeer.
Let op de taal van de weg en de omgeving.
Welke zijn er nog meer :?
 
Ik heb nog niet veel ervaring op de openbare weg, maar ik ga er altijd vanuit dat, alle niet motorrijdende, koekblikbestuurders je het liefst aan flarden rijden.
 
Rijd zoveel mogelijk (beste is altijd) met je lichten aan.

Rijd zodanig dat mensen je kunnen zien, bijvoorbeeld mensen die de weg op moeten terwijl jij achter een bestelbusje verstopt zit -> niet handig. Ik zorg altijd dat ik de bestuurder aan kan kijken vanuit het punt waar ik rij.

Onderhoud je motor goed :) Dus regelmatig banden profiel + oppervlak bekijken, bandenspanning checken (ik heb zo'n digitaal metertje daarvoor), ketting onderhouden etc.
 
Laatst bewerkt:
Op dinsdag 17 september 2002 19:59 schreef **Lara** het volgende:
Defensief rijden.
Ga er vanuit dat je misschien helemaal niet gezien bent.
Anticipeer.
Let op de taal van de weg en de omgeving.
Welke zijn er nog meer :?

[*]Leer je eigen beperkingen kennen
[*]Leer de mogelijkheden van je motor kennen
[*]Laat je nooit opnaaien
[*]Zorg dat je motor in topconditie is
 
:( mijn topic kapot maken ?? Weet je wat ik met zulke muizen doe normaal ? })

mijn tips:

1. zet een andere kleur lamp in je koplamp, ik heb er een philips gold H4 in zitten, blauw/geel licht, valt lekker op
2. altijd bewegen ten opzichte van andere weggebruikers, zodat je opvalt in hun spiegel cq blikveld
3. daarom houd ik ook altijd LANG mijn knippers aan, die vallen nl op in een spiegel
4. luide uitlaat... ;) hoort men je aankomen, met name in de bebouwde kom heel handig
 
Belangrijkste volgens mij, laat je niet opjutten door anderen, rij je eigen race, en blijf dus binnen je eigen limiet.
 
Rij niet te dicht op de kont van een vrachtwagen.

De vrachtwagen wil inhalen, kijkt..ziet niks..kom jij ineenkeer er achter vandaan....hij gaat inhalen.............. |(
Is niet gezond voor jezelf!!!!!
 
Of moet ineenkeer remmen van de vrachtwagen...............

Ben zelf chauffeur, en heb al een paar keer, met waarschuwingen(remmen etc.) een motorrijder er op geattendeerd.............
 
Handsfree bellen op de motor!!!!!
Niet roken op de motor
Geen alcoholische dranken drinken en dan gaan rijden
Niet gestresst op de motor gaan zitten
Vooral geen haast hebben op de motor
 
Handsfree bellen op de motor!!!!!
Niet roken op de motor
Geen alcoholische dranken drinken en dan gaan rijden
Niet gestresst op de motor gaan zitten
Vooral geen haast hebben op de motor

Haast hebben kan geen kwaad ;) Maar zodra je haast hebt om ergens op tijd te aan te komen dan kun je eerder problemen verwachten.
 
Nog een tip:
Als je achter een auto of motor hangt, zorg dat je zijn ogen in de spiegel ziet. Als je hem ziet, ziet hij jou ook MAAR VERTROUW ER NIET OP.
 
Nog een tip:
Als je achter een auto of motor hangt, zorg dat je zijn ogen in de spiegel ziet. Als je hem ziet, ziet hij jou ook MAAR VERTROUW ER NIET OP.

Het is zowiezo niet verkeerd om naar de bestuurder te kijken. Uit zijn/haar lichaamstaal kun je vaak al opmaken of ze je gezien hebben en/of wat ze willen gaan doen.

Edit: Dan heb ik het vooral over voorrangssituaties...
 
Laatst bewerkt:
Het is zowiezo niet verkeerd om naar de bestuurder te kijken. Uit zijn/haar lichaamstaal kun je vaak al opmaken of ze je gezien hebben en/of wat ze willen gaan doen.
ja heerlijk van die kuddedieren :r
die dan lekker in een rijtje de middenbaan pakken :z :z terwijl er op de rechterbaan niets rijdt :j
gaat er dan éen toch naar rechts gaan ze ineens allemaal :j
ze hebben jou zeker niet gezien, maar goed ze missen sowieso de mooie dingen van het leven-- zoals een zx9r :9~


[zondagavondwoede]

mijn god wat zijn er toch een hoop eikels compleet van het pad af :(

[/zondagavondwoede]
 
Bij de NVVM hebben ze een boekje met allerlei tips voor motorrijders.
De titel van het boekje is "Nuttige Motortips" en je kunt het gratis
downloaden op hun website: www.nvvm.com
Best wel een leerzaam boekje! :} :} :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan