Help: Yamaha Diversion 600 slaat door versnellingen?

overhage

Rookie
31 aug 2016
10
0
Afgelopen zondag begon het, ik hoorde wat licht metaal geratel aan de linkerkant wanneer ik het gas los liet. Bij normaal belast rijden of met de koppeling in was er niets te horen. Later op de zondag reed ik ca. 120kmh en liet mijn gas los, plots schokt de motor enorm en leek door zijn versnelling te schieten (lees: niet slippen!). Ik ben doorgereden, maar later in zijn 3 en 4 bij het afremmen hetzelfde. Aangekomen in de stad ook in zijn 1 en bij vlot optrekken klapt de Diversion nu ook door z'n versnelling. De bakt lijkt echt door z'n tanden te slippen, het voel zeker niet als de koppeling....

Echter... een Diversion met 40k op de klok en een complete versleten bak kan ik mij niet voorstellen?? Heeft iemand zoiets eerder gehad? Het ratelend geluid leek uit de linkerkant van het blok te komen, dus heb alle kapjes eraf gehad (voortandwiel, vliegwiel, etc). Niets te zien. Het moet dus wel uit de bak komen, maar gezien het alle versnellingen betreft, zou dit het primair tandwiel kunnen zijn welke op het koppelingshuis zit, is dit vaker voorkomend?

Alle tips welkom! Ondanks dat het een "goedkope" motor betreft, toch jammer als dit het einde zou betekenen als het de bak is... :(
 
Dat spreek ik ook niet tegen en het is ook te hopen dat het de ketting/kettingwielen zijn in plaats van de bak alleen heeft 30 jaar ervaring in tandwielkasten me geleerd alle opties te bekijken en niet op de eerste de beste te focussen.

Eerst analyse, dan conclusie, dan reparatie.
 
4 mensen tegelijk aan het typen, wat een service toch weer hier he ;)

alle 4 hebben ze overigens een goed punt/tip , dat komt dan weer wat minder vaak voor :P

niet specifiek deze reageerders hoor ;) , gewoon 4 nuttige tips achter elkaar.
Dat was kort maar hevig.
Inmiddels gaat het alleen over een paar lelijke kettingschakels terwijl de TS zijn kettig al nagekeken heeft. Target fixation.
 
Dat was kort maar hevig.
Inmiddels gaat het alleen over een paar lelijke kettingschakels terwijl de TS zijn kettig al nagekeken heeft. Target fixation.

Dan moet hij toch nog maar eens goed kijken.
Die schakel boven op het schanierpunt vd achterbrug staat toch echt in een hoek.
Die staat hoogst waarschijnlijk vast.
En die schalm is ook niet fris meer.

Hoe bedoel je target fixation . Jij gooit het direct op het allerergste.
Een bak gaat niet zomaar defect.
Hooguit in een versnelling.
Zonder olie was hij allang vast gelopen op zuigers,bigend,smalend,nokkassen ed
 
Waar ik mij druk om zou maken is de roest die ik zie bij de schakels.
Dit betekent dat het vet weg is en de ketting hier vast zou kunnen zitten.
De o ringen hebben hun werk niet goed gedaan.

Dit heb ik vaak gehad wat ik tegenwoordig doe is af en toe met olie smeren.
Zo heb je dan geen problemen met de o ringen of x ringen zelfde verhaal.

De bak kan nog steeds defect zijn dan heb je twee problemen.
 
Dag heren! Het was even stil van mijn kant, moest even de tijd zoeken om aan de motor te werken. Inmiddels heb ik het koppelingsdeksel eraf gehad, daar lijkt alles er normaal uit te zien. Doordat hij werkelijk door alle versnellingen slaat dacht ik eerst dat het de primary drive kon zijn (tandwiel aan het kopp huis naar de bak toe), maar hier is niets te zien. Ook geen sporen van ijzerslijpsel...al zou dat waarschijnlijk opgevangen worden door het oliefilter.

Ik begin dus te denken dat het echt de bak is OF zoals jullie zeggen mijn ketting (al kan ik dat laatste bijna niet voorstellen, de tandwielen zien er immers goed uit)...

Heeft iemand het weleens voor elkaar gekregen alle versnellingen in zijn bak kapot te rijden? Bijv. doordat er een tand is afgebroken welke vervolgens andere tandwielen beschadigd heeft?
 
Afgelopen zondag begon het, ik hoorde wat licht metaal geratel aan de linkerkant wanneer ik het gas los liet. Bij normaal belast rijden of met de koppeling in was er niets te horen. Later op de zondag reed ik ca. 120kmh en liet mijn gas los, plots schokt de motor enorm en leek door zijn versnelling te schieten (lees: niet slippen!). Ik ben doorgereden, maar later in zijn 3 en 4 bij het afremmen hetzelfde. Aangekomen in de stad ook in zijn 1 en bij vlot optrekken klapt de Diversion nu ook door z'n versnelling. De bakt lijkt echt door z'n tanden te slippen, het voel zeker niet als de koppeling....

Echter... een Diversion met 40k op de klok en een complete versleten bak kan ik mij niet voorstellen?? Heeft iemand zoiets eerder gehad? Het ratelend geluid leek uit de linkerkant van het blok te komen, dus heb alle kapjes eraf gehad (voortandwiel, vliegwiel, etc). Niets te zien. Het moet dus wel uit de bak komen, maar gezien het alle versnellingen betreft, zou dit het primair tandwiel kunnen zijn welke op het koppelingshuis zit, is dit vaker voorkomend?

Alle tips welkom! Ondanks dat het een "goedkope" motor betreft, toch jammer als dit het einde zou betekenen als het de bak is... :(
Ga aub even met je motor langs een motorzaak, en vraag een monteur om een eerste oordeel.
 
Ok Ok, ik zal de ketting er eens afhalen / langs een motorzaak gaan. Het is overigens niet dat ik niet technisch ben ;) Ik heb vroeger jaren aan motorcross gedaan en daarbij was het regelmatig zuigertjes, krukaslagers en tandwielen vervangen... Is mij nog nooit overkomen dat een ketting of tandwielset zo slecht is dat deze door slaat, maar als jullie een kapotte bak uitsluiten en hameren op de ketting dan geloof ik dat ik hier nog eens goed naar moet kijken!
 
Ok Ok, ik zal de ketting er eens afhalen / langs een motorzaak gaan. Het is overigens niet dat ik niet technisch ben ;) Ik heb vroeger jaren aan motorcross gedaan en daarbij was het regelmatig zuigertjes, krukaslagers en tandwielen vervangen... Is mij nog nooit overkomen dat een ketting of tandwielset zo slecht is dat deze door slaat, maar als jullie een kapotte bak uitsluiten en hameren op de ketting dan geloof ik dat ik hier nog eens goed naar moet kijken!
Rijdt even langs bij een andere motorzaak dan die de ketting heeft gemonteerd.
 
ik hoorde wat licht metaal geratel aan de linkerkant wanneer ik het gas los liet. Bij normaal belast rijden of met de koppeling in was er niets te horen. Later op de zondag reed ik ca. 120kmh en liet mijn gas los, plots schokt de motor enorm en leek door zijn versnelling te schieten (lees: niet slippen!)

Een ketting met 8 zware punten, op verkeerde spanning en met een gebrek aan smering kan best voor dit soort symptomen zorgen. De rechter schakel op de foto heeft niet eens een werkende O-ring en staat scheel t.o.v de rest van de schakels.

Zoals hij er op de foto bij hangt twijfel ik weer over mijn "tegen" standpunt m.b.t de motor APK ;)
 
Ketting ziet er niet florissant uit. Ketting zou een half jaar oud moeten zijn......???

Als het niet iets simpels is zou ik zeker NIET aan een grote reparatie beginnen met een Diversion 600. Die dingen brengen echt geen stuiver op. Dan kan je beter een goede 2e hands Div gaan zoeken. Oude uit elkaar halen, minder courant spul op Marktplaats en de rest zelf bewaren voor eigen gebruik.

Mijn broer had ook een vrij goede Diversion 600 te koop. Kon 'm bijna voor niks aan de straatstenen niet kwijt.
 
Doordat hij werkelijk door alle versnellingen slaat dacht ik eerst dat het de primary drive kon zijn (tandwiel aan het kopp huis naar de bak toe), maar hier is niets te zien.
De Krukas drijft dmv een brede ketting een tussenas aan, met aan het uiteinde een tandwiel dat ingrijpt op het tandwiel achterop het koppelingshuis. Die primaire ketting zou ook enorm slap kunnen staan, maar die kans dat die doorslaat lijkt mij klein
 
Nog een andere suggestie: is het lager van je uitgaande as nog wel goed? Geen speling op de uitgaande as?

Het lijkt mij dat als er iets met de schakelvorken zou zijn dat ie hem dan gewoon uit de versnelling drukt en niet hapert zoals je aangeeft. Kapotte tandwielen zou ik ook niet van uit gaan, dan zou die bepaalde versnellingen helemaal niet pakken. Denk dat als je primary goed is dat je bak zelf niet zo veel mee aan de hand is kan zijn...
 
Dank heren, gister weer een stuk gereden en nog eens goed opgelet. De ketting sluit ik toch echt uit.

- Als ik belast rijd en gas geef is er eigenlijk niets aan de hand, geen geratel of bijgeluiden (alleen bij hard optrekken in 1 of 2 kan hij doorklappen)

- Bij gas loslaten flink geratel met kans op doorslaan in de versnellingen (afh. van hoe hard ik rijd)

- Bij gas loslaten en koppeling in, ook geratel maar minder dan belast gas loslaten
 
Dank heren, gister weer een stuk gereden en nog eens goed opgelet. De ketting sluit ik toch echt uit.

- Als ik belast rijd en gas geef is er eigenlijk niets aan de hand, geen geratel of bijgeluiden (alleen bij hard optrekken in 1 of 2 kan hij doorklappen)

- Bij gas loslaten flink geratel met kans op doorslaan in de versnellingen (afh. van hoe hard ik rijd)

- Bij gas loslaten en koppeling in, ook geratel maar minder dan belast gas loslaten
Met die ketting mag je geen meter meer rijden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan