Help: Yamaha Diversion 600 slaat door versnellingen?

overhage

Rookie
31 aug 2016
10
0
Afgelopen zondag begon het, ik hoorde wat licht metaal geratel aan de linkerkant wanneer ik het gas los liet. Bij normaal belast rijden of met de koppeling in was er niets te horen. Later op de zondag reed ik ca. 120kmh en liet mijn gas los, plots schokt de motor enorm en leek door zijn versnelling te schieten (lees: niet slippen!). Ik ben doorgereden, maar later in zijn 3 en 4 bij het afremmen hetzelfde. Aangekomen in de stad ook in zijn 1 en bij vlot optrekken klapt de Diversion nu ook door z'n versnelling. De bakt lijkt echt door z'n tanden te slippen, het voel zeker niet als de koppeling....

Echter... een Diversion met 40k op de klok en een complete versleten bak kan ik mij niet voorstellen?? Heeft iemand zoiets eerder gehad? Het ratelend geluid leek uit de linkerkant van het blok te komen, dus heb alle kapjes eraf gehad (voortandwiel, vliegwiel, etc). Niets te zien. Het moet dus wel uit de bak komen, maar gezien het alle versnellingen betreft, zou dit het primair tandwiel kunnen zijn welke op het koppelingshuis zit, is dit vaker voorkomend?

Alle tips welkom! Ondanks dat het een "goedkope" motor betreft, toch jammer als dit het einde zou betekenen als het de bak is... :(
 
Dus TS moet volgens jullie aan de ketting gelegd worden?

boulet3.gif
 
Laatst bewerkt:
Vrij behulpzaam heren... Not (al dan sommigen wel).

Daar baktandwielen konisch zijn zou het best een uitgaande as lager kunnen zijn...
Iemand ervaring met hoe een bak van een Diversion er aan de binnenkant uitziet?
 
Daar baktandwielen konisch zijn zou het best een uitgaande as lager kunnen zijn...
Iemand ervaring met hoe een bak van een Diversion er aan de binnenkant uitziet?

kwa zicht net hetzelfde als alle andere sequentiele bakken van motorfietsen, dus daar ben je niets mee. het enige wat hier van belang is hoe jouw bok er van binnen uit ziet, en daarvoor moet hij open.

vermits je weigert te geloven dat het je ketting zou kunnen zijn, doe hem weg en laat hem open doen.
 
Uitgaande as kun je checken door er zijwaartse spanning op te zetten. Kun je hem in een andere dan rotatierichting bewegen heeft ie speling en dat is nie goed nie :N

Ik ken het blok van een Div niet, maar bak kun je volgens mij relatief makkelijk checken: ff op de bok, uitlaat er afdraaien en de onderste carterpan even losmaken. Als je er dan onder gaat liggen kun je relatief makkelijk de ingewanden van je versnellingsbak zien.
 
Aan de hand van de getoonde foto's durf ik niet te zeggen of de ketting over de kettingwielen heen kan slaan. Als de ketting netjes op spanning staat geloof ik niet dat ie er overheen slaat. Als ie 10cm speling heeft wel.

Aangezien hij bij afremmen meer problemen geeft dan bij optrekken zou ik de primaire ketting zeker niet uitsluiten. Als de kettinggeleider daarvan kapot is slaat ie over bij afremmen, en niet of veel minder bij optrekken. Beetje hoeveel verticale ruimte de ketting heeft.

Financieel gezien is het niet interessant om m te repareren, het is zelfs goed te doen om er als test een ander blok in te hangen.
Maar ik zou het oude blok wel opentrekken.
 
Uitgaande as ook gecheckt, ook dit is het niet. Dus ik gooi het dan maar op de primaire ketting en kettingspanner. En inderdaad economisch gezien niet de moeite waard... Wie of wie heeft er nog een Diversion voor weinaghh? ;)
 
For What It's Worth: Ik heb m'n 2008 R6 ín 2008 zachtjes op z'n zijkant weggelegd op een rotonde doordat m'n ketting van de kettingwielen afgelopen was... Ketting en kettingwielen waren als set ±2000 Km. oud, net zoals de rest van de fiets.

Probleem ontstond doordat ik een paniek stoppie moest maken vanwege een auto die richting aangaf om de rotonde te verlaten maar toch maar besloot om op de rotonde te blijven rijden om vervolgens de volgende afslag te gaan nemen. Ketting stond "vrij aan de losse kant" (understatement) maar dat wás bewust zo..... Vanwege het snel moeten stoppen trok ik de koppeling NIET in en bleef het achterwiel dus aangedreven én trok de ketting zichzelf van het achterste kettingwiel. Vervolgens verwacht je weer wég te kunnen rijden (beide voeten nog op de steps) maar...... :N :o

Kort door de bocht: Kijk vooral ook even naar de JUISTE kettingspeling / spanning (zoals die vermeldt staat in de gebruikershandleiding van je fiets en niet zoals iemand anders hier misschien roept!!).
 
Laatst bewerkt:
Uitgaande as ook gecheckt, ook dit is het niet. Dus ik gooi het dan maar op de primaire ketting en kettingspanner. En inderdaad economisch gezien niet de moeite waard... Wie of wie heeft er nog een Diversion voor weinaghh? ;)

Sorry maar ik vindt dit een vreemde reactie. Je weet dus nog steeds niet wat de oorzaak is, alleen heb je een paar mogelijkheden uitgesloten.

En dan concludeer je meteen dat het dan wel de primaire overbrenging MOET zijn (gebaseerd op wat? kan ook wat anders zijn) en gaat op zoek naar een ander blok.

Tsja als je graag wilt dat motorrijden duur wordt moet je zo tegen problemen aankijken.
 
Ik heb bij dat type blok (of uberhaupt any blok) gehoord dat de primaire overbrenging zodanig slap gaat hangen dat hij doorslipt. Werkt dit type uberhaupt met primaire ketting, dit zie ik namelijk op de exploded views niet staan. Als het een tandwieloverbrenging is dan lijkt het me al helemaal sterk.

Ik zou toch het blok van de onderkant eens open maken. Mijn glazen bol kan namelijk de suggesties van dit forum bevestigen. Kettingwielen en ketting is ook echt wel een mogelijkheid hoor, gezien de foto.

Nu komt het punt om ook echt wat te gaan onderzoeken :)
 
Ga nou gewoon langs.

Weet jij überhaupt wel wat het tegenwoordig kost om even bij een dealer/werkplaats je vraag te gaan stellen én er mensen met verstand naar te laten kijken?? Alleen al de brandstof om er naar toe rijden kost méér dan dat "Christal Ball" ding op 't Internet, Jônguh,,,,

})
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan