Dit topic gaat over de restauratie/verbetering van een Hercules K125BW V1 uit 1971.
De motor is van mijn vriendin (Indira / 'Hercules Bundeswehr'), maar we sleutelen er samen aan.
We hebben de motor opgehaald in Borssele voor 600 euro. Hij loopt wel, rijdt ook, maar het rijwielgedeelte is in slechte conditie. De koppelingskabel is bijna gebroken, de koppelingshendel is gebroken, het stuur is krom, een aantal spaken zijn verbogen, het zijkapje mist, de ketting en tandwielen zijn op, achterbrug voel als spaghetti in de bochten, de remmen kunnen een stuk beter en de verlichting werkt niet.
Er zat veel leuke accessoires bij, waaronder een achterlicht waardoor de motor niet van boven gezien kan worden door vliegtuigen. Ook de koplamp heeft een leren verduisteringskapje. De originele leren tas zit er ook nog op. Verder kregen we er een aantal reserve onderdelen bij, zoals knippers, bougies, accubakje, metalen doosje met lampjes.
Het verhaal is dat hij op een militaire basis in Duitsland een lange dienst heeft gedaan als bierfiets.
Het begon met een vraag over de zuiger, maar er werd enthousiast gereageerd, dus leek het ons leuk om de progressie te delen.
Het doel:
Een betrouwbare motor voor de aankomende zomervakantie naar Italië, en een goed daily rider. Daarnaast moet het geleefde karakter van de motor behouden blijven.
We gaan de motor technisch 100% in orde maken. Hier en daar zullen verbeteringen gemaakt worden, zoals de toevoeging van een aangepaste CDI ontsteking.
Originele bericht:
"Mijn vriendin heeft een Hercules K125BW gekocht en is deze aan het opknappen. Nou lijkt het erop dat er een andere cilinderbus in gemonteerd is en ook een andere zuiger.
De zuiger heeft wel de originele diameter van 54,0. Verder staat er 'P2' en 'A ->' op de bovenkant. De motor loopt overigens goed.
Nou is mijn vraag; wie herkent de zuiger? Dan kunnen we nieuwe zuigerveren bestellen.
Foto's:
Ik heb online een foto gevonden die erop lijkt, maar kan daar geen site bij vinden.
"
De motor is van mijn vriendin (Indira / 'Hercules Bundeswehr'), maar we sleutelen er samen aan.
We hebben de motor opgehaald in Borssele voor 600 euro. Hij loopt wel, rijdt ook, maar het rijwielgedeelte is in slechte conditie. De koppelingskabel is bijna gebroken, de koppelingshendel is gebroken, het stuur is krom, een aantal spaken zijn verbogen, het zijkapje mist, de ketting en tandwielen zijn op, achterbrug voel als spaghetti in de bochten, de remmen kunnen een stuk beter en de verlichting werkt niet.
Er zat veel leuke accessoires bij, waaronder een achterlicht waardoor de motor niet van boven gezien kan worden door vliegtuigen. Ook de koplamp heeft een leren verduisteringskapje. De originele leren tas zit er ook nog op. Verder kregen we er een aantal reserve onderdelen bij, zoals knippers, bougies, accubakje, metalen doosje met lampjes.
Het verhaal is dat hij op een militaire basis in Duitsland een lange dienst heeft gedaan als bierfiets.
Het begon met een vraag over de zuiger, maar er werd enthousiast gereageerd, dus leek het ons leuk om de progressie te delen.
Het doel:
Een betrouwbare motor voor de aankomende zomervakantie naar Italië, en een goed daily rider. Daarnaast moet het geleefde karakter van de motor behouden blijven.
We gaan de motor technisch 100% in orde maken. Hier en daar zullen verbeteringen gemaakt worden, zoals de toevoeging van een aangepaste CDI ontsteking.
Originele bericht:
"Mijn vriendin heeft een Hercules K125BW gekocht en is deze aan het opknappen. Nou lijkt het erop dat er een andere cilinderbus in gemonteerd is en ook een andere zuiger.
De zuiger heeft wel de originele diameter van 54,0. Verder staat er 'P2' en 'A ->' op de bovenkant. De motor loopt overigens goed.
Nou is mijn vraag; wie herkent de zuiger? Dan kunnen we nieuwe zuigerveren bestellen.
Foto's:
Ik heb online een foto gevonden die erop lijkt, maar kan daar geen site bij vinden.
Laatst bewerkt: