Het Algemene Las Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

RijNooit

MF veteraan
3 apr 2004
6.555
0
Ik ben van plan om te starten met lassen, maar hoe begin ik?

- Wordt het MIG of juist TIG?
- Waarom de ene wel, of juist niet?
- Stel, ik heb mn keuze gemaakt, welke merken zijn goed?
- Moet je gelijk een diepte investering maken, of is een 2dehandsje ook wel goed?
- Kan je het zelf gemakkelijk leren, of is een cursus handig/nodig?

Zo komen er heel wat vragen naar boven en ik ben overtuigd dat ik niet de enige ben die hier tegenaan loopt.

Het lijkt mij dan ook zeer leerzaam voor allen om een topic op te zetten waar mede-mf'ers advies kunnen geven (lees: onafhankelijk en uit ervaring).
Ik heb de search uiteraard gebruikt, en correct me if im wrong, er is geen topic waar de beginnende lasser zijn of haar vragen op een gecentraliseerde plek kwijt kan!
 
Als je begint met lassen en je kan dus niet lassen dan is het in mijn ogen een goed idee om te beginnen met TIG
Waarom TIG en niet MIG omdat je met MIG slechte gevaarlijke lassen kan maken die in de ogen van een leek er goed uitzien maar niet vast zitten en totaal geen sterkte hebben en dat lukt je met TIG niet
Bij TIG heb je het smeltbad beter onder controle en je ziet beter wat je aan het doen bent

En met TIG zijn er meer metalen te lassen dan met MIG
 
Als je begint met lassen en je kan dus niet lassen dan is het in mijn ogen een goed idee om te beginnen met TIG
Waarom TIG en niet MIG omdat je met MIG slechte gevaarlijke lassen kan maken die in de ogen van een leek er goed uitzien maar niet vast zitten en totaal geen sterkte hebben en dat lukt je met TIG niet
Bij TIG heb je het smeltbad beter onder controle en je ziet beter wat je aan het doen bent

En met TIG zijn er meer metalen te lassen dan met MIG

En TIG lassen is veel leuker :Y je bent (vindt ik) meer bij betrokken met wat je aan het doen bent. Mijn ervaring is dat als je eenmaal redelijk tot goed kan tiggen, de andere methodes "makkelijker" in de vingers te krijgen zijn.

Gtz
 
Laatst bewerkt:
We moeten niet gaan doen alsof je zomaar gemakkelijk even kan gaan Tiggen
Ik kan prima lassen met een elektrode , Mig gaat ook prima
Tig is een ander verhaal , heb jaren een apparaat gehad en heb het pas verkocht en een goed Mig apparaat gekocht
Ik ben eerlijk , vond het maar lastig lassen als je toevoeg materiaal moest toevoegen
Gewoon een beetje vloeien als ik niets hoefde toevoegen ging prima maar als je iets bijv wil hechten is tig gewoon niet handig ( als je het niet goed kunt)
Je hebt Mig apparaten met programma's zodat je heel dunne plaat aan elkaar kunt lassen als je niet veel ervaring hebt
Dit alles geld voor mij die dat Tiggen gewoon niet goed onder de knie heeft gekregen ( al zit mijn uitlaat al een jaar of vier nog steeds vast)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan