Dutchie90X
MF veteraan
Het brute
topic - Deel 30
topic - Deel 30
Voorgaand:
1 (Tom) - 2 (Thun) - 3 (Robert.V) - 4 (Hicham) - 5 (hhrulez) - 6 (DrWh00) - 7 (SollX) - 8 (SollX) - 9 (SollX) - 10 (SollX) - 11 (Unruled) - 12 (Unruled) - 13 (Unruled) - 14 (Karazz) - 15 (Dutchie90X) - 16 (Karazz) - 17 (Unruled) - 18 (Dutchie90X) - 19 (Dutchie90X) - 20 (Reuffneck) - 21 (Unruled) -22 (Unruled) - 23 (Wenko) - 24 (Unruled) - 25 (Unruled) - 26 (Dutchie90X) - 27 (Dutchie90X) - 28 (Unruled) - 29 (Dutchie90X)
wij (N-rijders) zijn tegenwoordig gescheiden van de S-ers. Op nadrukkelijk verzoek mogen de S-en blijven, maar er is een los topic voor. Stijl- en karakterverschillen blijken meer dan een vooroordeel te zijn tussen deze twee groepen, dus uit zelfpreservatie is voor een tweedeling gekozen.
Ik wil ook een Bandit kopen!
Ik zeg: Doen! Let wel even op de Standaard punten bij aanschaf van een motor.
Verder heeft een Bandit ook nog wat modelspecifieke eigenaardigheden, hieronder opgesomd.
Bandit kwalen die in het Bandit Topic aan bod zijn gekomen:
Slappe vering* -> Duikt voor, zakt achter door. Zeker aan te raden beiden te vervangen, je herkent je motor niet terug.
Weinig grondspeling* -> Komt door doorzakken van standaard vering. Met relatief kleine aanpassingen heb je alle speling die je nodig hebt (op je stepjes na). Bussen in je voorvork + dogbones achter is de goedkoopste manier, beter is het toch om zowel voor als achter je vering te vervangen.
Blok maakt mechanische geluiden -> Is Bandit (vooral de luchtkoelers) eigen. Kan geen kwaad, schijnt zo te horen of zo
"Carburetor icing" -> Sommigen hebben er last van, sommigen niet. Gebeurt tussen de 4-8 graden, en voelt alsof je motor op reserve gaat moeten, maar dat haalt niets uit. Kun je weinig tegen doen... Behalve natuurlijk een injectiefiets hebben.
Doorgeroeste collector (uitlaat) -> Echt iets waar niet tegenop te voorkomen valt. Niet in de pekel rijden en binnenstallen is de enige remedie.
it zijn echte Mk1 (95-00) kwaaltjes. Is vanaf de Mk2 (00+) een stuk beter voor elkaar.
Ik wil mijn Bandit ook aanpassen! Ehm, waar begin ik?
Daar dus!
Het is denk ik nodig even aan te geven dat er behoorlijk wat technische kennis van allerlei onderwerpen en delen in huis is in dit topic, echter, het gros van de actieve leden heeft een Mk1 of 2. De 650 is nogal ondervertegenwoordigd. Uiteraard zien we graag dat dit veranderd, maar helaas kan het dus zijn dat we je met een specifiek probleem dan niet verder kunnen helpen. Een 600 (mk1 of 2) kent men hier van haver tot gort
Het verbruik van Bandits:
Uiteraard is dit erg afhankelijk van de afstelling en je rijstijl... Maar er van uit gaande dat de afstelling goed is, en je niet als een complete zot rijdt, moet een gezond blok ongeveer de volgende verbruikscijfers opleveren:
- Bandit 400: Tussen de 1:16 en 1:20.
- Bandit 600/650: Tussen de 1:16 en 1:20 (de injectieversies zijn zuiniger dan de carburatieversies).
- Bandit 1200/1250: Tussen de 1:13 en 1:17 (de injectieversies zijn weer zuiniger).
Lak beschadigd? Geen zorgen!
Bestel op Japarts ofwel een lakstift voor kleine correcties, of een spuitbus om't gelijk goed te doen. Daarvoor heb je de goede kleurcode nodig, en die kun je hier vinden. Let op! Gelieve zelf onderscheid te maken tussen zwart/blauw/rood etc, vraag het even na als je twijfelt.
Werkplaatshandboeken
- Bandit 400 (49mb)
- Bandit 600-1200 bj.95-01 (50MB)
- Bedradings schema Bandit 95-01
- Bandit 650 bj.05-06
- Bandit 1250 2007 (46MB)
Overige specifiekheden alle Bandits
Welke bandenmaat moet ik hebben?
Lijstje van standaard maten, tussen haakjes staat welke bandenmaat óók goed past, oftewel de 'mooie', dikke maat. Bredere banden staan vooral beter, maar houd er rekening mee dat het iets anders kan rijden. Een Bandit heeft altijd 17" wielen gehad (ZR17) dus die zet ik er niet bij. Het eerste getal is de breedte van de band in millimeters en het tweede getal de hoogte in procenten van de breedte, oftewel hoe 'scherp' de band is. Scherper = nerveuzer.
- Bandit 400: 110/70 voor en 150/70 achter.
- Bandit 600 Mark 1: 110/70 voor en 150/70 achter. (120/60 - 160/60)
- Bandit 600 Mark 2: 120/60 voor en 160/60 achter. (120/60 - 170/60)
- Bandit 650 (Mark 3+): 120/70 voor en 170/60 achter. (120/60 - 180/55)
- Bandit 650 (K9+): 120/70 voor en 160/60 achter. (120/60 - 170/60)
- Bandit 1200/1250: 120/70 voor en 180/55 achter. (120/60 - 190/55 / 190/50)
Een kleine overmaat is bijna altijd wel haalbaar, maar op een gegeven moment niet meer aan te raden. Denk er ook aan dat de band boller komt te staan, dus als je nog niet zo vlot rijdt houd je alleen maar dikkere schaamranden over en dat doet het posereffect nogal teniet.
Welke tandwielverhouding moet ik nu hebben voor mijn rijstijl?
Wanneer moet ik olie+filter vervangen?
Dit is echt makkelijk zelf te doen! Scheelt weer een paar euro... Je doet die in ieder geval 1x per jaar, dat moet eigenlijk echt gewoon, zeg maar. Het Bandit blok vertrouwt 100% op olie en doet dat heel goed, maar alleen met goede olie. Verder: bij elke 12.000km. Dus als je meer dan 12.000km/jaar rijdt, wissel je bij de 12.000km. Je kunt het vaker doen, maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig. Wil je dit wel, kun je bij de 6.000 wisselen, en bij de 12.000 het oliefilter meenemen.
Voor alle andere onderhoudsintervallen...
How-to's
- How To: Achterschokbreker vervangen (GSX-R 1000 shock)
- Lijst met geschikte schokdempers
- How To: Achterschokbreker progressief monsteren
- How to: Slot uit het zicht plaatsen
- How to: Ontstekingsvervroeger klussen
- How to: Nokkenassen upgraden
- How to: taartschep netjes inkorten
Gebruikte onderdelen aanbevolen door Motor-Forummers.
OEM parts en schema's
Online onderdelen:
Bandit onderdelen:
Motor verf:
Tandwiel Verhoudingen:
Foto's ter inspiratie
Het weer
Actueel
Vooruitgezicht
Buienradar
Het bandit topic woordenboek
- Dutchie de; m mv dutchies, een ~ doen een bocht vergeten
- Vestertje het; m mv vestertjes, een ~ doen spuitelf zijn
- Mudchain de; m mv mudchains, een ~ doen onnodig linken naar andere topics
Laatst bewerkt: