Het grote BMW K1600 topic deel 2

Heb het ook geprobeerd, 98 en 95. Scheelde niets, ook niet qua gevoeld dat ie op super beter liep.
Voor de winterstop, wegzetten met volle tank gevuld met 98 (vergomd minder snel).
En zodra je zin hebt om er 98 in te doen, gewoon doen. Maar is niet per sé nodig.

Model 1, vanaf 11-14 heeft wat meer last van wissellasten op het cardan. Kan geen kwaad.
 
BMW is druk met hun kwetsbare cardan. Van kosteloze vervangingen tot beurten van 970 Euro voor cardanvervanging (1200/1250 - bij 60.000 km, 1300 bij 80000 km).
Begin mij toch af te vragen of het probleem bij de boxer ligt, en waarom de GT niet genoemd wordt?
Rijden er dan wel minder van itt de GS/RT, maar zoveel verschil zal er toch in principe niet zijn?
Terwijl er ook recalls voor cardan zijn geweest....

2024 BMW R1300GS: nieuwe cardan na 80.000 km voor 970 euro - Nieuwsmotor.nl
 
Ik heb m'n K1600GT in onderhoud bij Quispel. Begin van de maand een 30.000 beurt laten doen. Maar omdat 'ie geen officiële dealer is mocht hij de terugroepactie voor de veerpootbevestiging niet doen. Daar heb ik de motor voor naar Biqer gebracht. Allebei zeer fijne garages.
Biqer lag niet te zeiken dat ze het alleen wilden doen in combinatie met een onderhoudsbeurt, in tegenstelling tot die prutsers in Venray.
Wees dus gewaarschuwd: een terugroepactie van BMW moet dan wel bij een dealer gedaan worden, maar hoeft niet in combinatie met een beurt. Je kunt je portemonnee dus gewoon dicht houden.
En als je bij een dealer bent kun je eens vragen wat er voor terugroepacties of garantiegevallen al uitgevoerd zijn bij je motor.
Of er ook wat aan de cardan gedaan is ? Euhhh weet ik eigenlijk niet. Versnellingsbak is er wel al eens onderuit geweest i.v.m. garantie.
 
Hallo, ik ben op zoek naar een K1600GT en zag een interessante in België staan uit 2011 (zelf woon ik in NL en zou m dus importeren). Deze staat echter op 79kw.

Weet iemand of dat een technische aanpassing is of puur administratie?

En, heeft iemand een goede buyers guide of andere tips?

Thanks :)
 
Ontdekte bij het vervangen van de banden dat het blok rechtsonder enigszins zweet. Iemand dat eerder aan de hand gehad?
GT uit 2019 met 40k op de teller.

Trouwens bandjes worden er niet goedkoper op! Nu een adres gevonden voor E 455,- setje Bridgestone T32 GT incl. montage. Dealer wilde er E 580,- voor hebben.....

Peter IMG_9438.jpg
 
Ontdekte bij het vervangen van de banden dat het blok rechtsonder enigszins zweet. Iemand dat eerder aan de hand gehad?
GT uit 2019 met 40k op de teller.

Trouwens bandjes worden er niet goedkoper op! Nu een adres gevonden voor E 455,- setje Bridgestone T32 GT incl. montage. Dealer wilde er E 580,- voor hebben.....

PeterBekijk bijlage 1977564

Ik heb dit 1 keer bij iemand gezien, echter niet zo erg. Goed schoonmaken en kijken of het een beetje zweet (dan boeie), drupt of eruit spuit. Ik kan niet precies opmaken waar het zit. Dan lekker stuk rijden en kijken waar het begint te zweten. Ik raad je wel aan om olie mee te nemen 😁 (oude stelling: olie zuipen mag, moet het er wel inzitten).
Als er een pakking stuk is dan moet die vervangen worden:
- koppakking bij beurt -> kan ook zijn dan e.e.a niet goed is vastgedraaid na je laatste beurt of dat er toch een vuiligheidje tussen zit.
- pakking tussen bak en cilinders is denk ik dure grap want die wordt nooit losgehaald voor zo ver is weet.
 
Ga 12 maart even naar de dealer. Pas daar voor de 40k beurt geweest en daarna nog geen 80 km gereden.
We wachten even rustig af, maar het moet wel in orde zijn want begin april naar de Picos de Europa😊
Wordt een ritje van dik 6.000 km incl. Kaap Finisterre, kan ik daarna weer een nieuw setje banden halen😎
Peter
 
Ga 12 maart even naar de dealer. Pas daar voor de 40k beurt geweest en daarna nog geen 80 km gereden.
We wachten even rustig af, maar het moet wel in orde zijn want begin april naar de Picos de Europa😊
Wordt een ritje van dik 6.000 km incl. Kaap Finisterre, kan ik daarna weer een nieuw setje banden halen😎
Peter
Tip - laat nooit vlak voor een vakantietrip een beurt of reparatie doen. Neem de tijd om na een ingreep dit te controleren zodat je weet dat het werkt. Niet dat ze iets vergeten in de garage, en je onderweg stil komt te staan omdat iemand iets vergeten is vast te draaien.
 
Tip - laat nooit vlak voor een vakantietrip een beurt of reparatie doen. Neem de tijd om na een ingreep dit te controleren zodat je weet dat het werkt. Niet dat ze iets vergeten in de garage, en je onderweg stil komt te staan omdat iemand iets vergeten is vast te draaien.
Heb bij de beurt ook m’n BMW-pechhulp (ook Europa) laten verlengen 😉
 
Ontdekte bij het vervangen van de banden dat het blok rechtsonder enigszins zweet. Iemand dat eerder aan de hand gehad?
GT uit 2019 met 40k op de teller.

Trouwens bandjes worden er niet goedkoper op! Nu een adres gevonden voor E 455,- setje Bridgestone T32 GT incl. montage. Dealer wilde er E 580,- voor hebben.....

PeterBekijk bijlage 1977564
Op de foto lijkt het of het buisje gebroken is
www.motor-forum.jpeg
 
Dilemma.
Ben in het bezit van de prachtigste motorfiets die ik ooit gehad heb. BMW nr. 4.
Zijdezachte loop maar een beest als je 'm de sporen geeft. Fenomenaal 6-pijper geluid.
Toerbuffel pur sang, Meilenfresser. Onverwachte heer en meester in de bergen.
Oh, en zeldzame kleurstelling,
En toch kijk ik steeds weer meer naar een GSA. Maar kan niet kiezen tussen een 1250 of de oude luchtgekoelde 1200...
De 1200 met 110 pk is puur, uitgerijpt en hufterproof. De 1250 is nieuwer met wellicht betere techniek. QS en CC is wel verrekte fijn...
 
Dilemma.
Ben in het bezit van de prachtigste motorfiets die ik ooit gehad heb. BMW nr. 4.
Zijdezachte loop maar een beest als je 'm de sporen geeft. Fenomenaal 6-pijper geluid.
Toerbuffel pur sang, Meilenfresser. Onverwachte heer en meester in de bergen.
Oh, en zeldzame kleurstelling,
En toch kijk ik steeds weer meer naar een GSA. Maar kan niet kiezen tussen een 1250 of de oude luchtgekoelde 1200...
De 1200 met 110 pk is puur, uitgerijpt en hufterproof. De 1250 is nieuwer met wellicht betere techniek. QS en CC is wel verrekte fijn...
GS erbij nemen ;-)
Zeg nou zelf, je gaf het antwoord al. Niks mooier als die 6 cilinder, een mega tourer, GT, machine die racers bij kan houden, rustig kan rijden..
Tja, en als het gewicht je geen parten speelt gewoon de 1600 houden.
 
Dilemma.
Ben in het bezit van de prachtigste motorfiets die ik ooit gehad heb. BMW nr. 4.
Zijdezachte loop maar een beest als je 'm de sporen geeft. Fenomenaal 6-pijper geluid.
Toerbuffel pur sang, Meilenfresser. Onverwachte heer en meester in de bergen.
Oh, en zeldzame kleurstelling,
En toch kijk ik steeds weer meer naar een GSA. Maar kan niet kiezen tussen een 1250 of de oude luchtgekoelde 1200...
De 1200 met 110 pk is puur, uitgerijpt en hufterproof. De 1250 is nieuwer met wellicht betere techniek. QS en CC is wel verrekte fijn...
Of een 1200 uit 2018. Dan heb je al de automatische esa, tft, etc en wel een uitgerijpte 1200lc.
Ik vind een gs(a) of een er trouwens prettiger in de Alpen of Eiffel, althans als er haarspeldbochten bij komen kijken. Dan gaat het gewicht en de mindere wendbaarheid van die K wel meespelen.
 
Dilemma.
Ben in het bezit van de prachtigste motorfiets die ik ooit gehad heb. BMW nr. 4.
Zijdezachte loop maar een beest als je 'm de sporen geeft. Fenomenaal 6-pijper geluid.
Toerbuffel pur sang, Meilenfresser. Onverwachte heer en meester in de bergen.
Oh, en zeldzame kleurstelling,
En toch kijk ik steeds weer meer naar een GSA. Maar kan niet kiezen tussen een 1250 of de oude luchtgekoelde 1200...
De 1200 met 110 pk is puur, uitgerijpt en hufterproof. De 1250 is nieuwer met wellicht betere techniek. QS en CC is wel verrekte fijn...
Ik heb sinds de 60000 beurt nog geen 5000km gereden - dat was twee zomers geleden - is ook te zien aan k1600gt.nl 🫤. Zit er over na te denken dat ding maar gewoon te verkopen. Ik moet zeggen dat hij me ook te zwaar wordt bij stilstand. Al een paar keer bijna laten stuiteren (waarvan 1 keer gelukt 🤬 - gelukkig alleen heel klein beetje schade aan de valbeugel. bizar maar waar). Vooral op helling en de t-splitsing over. menig keer hart in mn keel



Of een 1200 uit 2018. Dan heb je al de automatische esa, tft, etc en wel een uitgerijpte 1200lc.
Ik vind een gs(a) of een er trouwens prettiger in de Alpen of Eiffel, althans als er haarspeldbochten bij komen kijken. Dan gaat het gewicht en de mindere wendbaarheid van die K wel meespelen.
Daar had ik dus helemaal geen last van - zolang die rijd altijd feest eigenlijk. Haarspeld binnenbocht omhoog blijf ik wel lastig vinden. Beetje wijd nemen 😁
 
Daar had ik dus helemaal geen last van - zolang die rijd altijd feest eigenlijk.
Hier net zo. Menig sportmotor voorbij kunnen steken in de Dolo's. En vlot.
Zelfs met 1 hand aan het stuur de haarspeldbochten door omdat ik in de andere hand de camera vast had.
Vorig jaar een heel stuk onverharde weg gereden in Slovenië. Gaat best met die inbouwkeuken maar prettig is anders.
De 1600 is een echte Autobahnburner en dat geluid.... man-o-meter wat heerlijk !
Maar ik wil soms ook eens van de gebaande paden af. En in NL over verkeersdrempels butsen :+
 
Hier net zo. Menig sportmotor voorbij kunnen steken in de Dolo's. En vlot.
Zelfs met 1 hand aan het stuur de haarspeldbochten door omdat ik in de andere hand de camera vast had.
Vorig jaar een heel stuk onverharde weg gereden in Slovenië. Gaat best met die inbouwkeuken maar prettig is anders.
De 1600 is een echte Autobahnburner en dat geluid.... man-o-meter wat heerlijk !
Maar ik wil soms ook eens van de gebaande paden af. En in NL over verkeersdrempels butsen :+
Heb je eventueel nog informatie of de route door Slovenië, staat al 2 jaar op de planning maar komt niet los.
Ben benieuwd hoe je ervaringen zijn aldaar, mag ook via PM.
 
@Viaantje
Ik heb wel een route maar die wil je niet. Daarvoor heb je een GS nodig _O- Maar het blijkt dat de K1600 ook prima over onverhard kan. Alleen erg vermoeiend voor de rijder.
Hier op MF is ook veel over Slovenië te vinden. Het is in ieder geval een mooi land. Vorig jaar een paar campings aangedaan, allemaal in orde. Daarvoor twee jaar alleen door het land gereden op weg naar Kroatië.
Als je een plan hebt laat het maar weten, dan heb ik tegen die tijd misschien nog wel wat nuttige info.
 
Laatst bewerkt:
Fraaie machine hoor. En ook mooi windscherm

Die ram kogel op foto 11 - hoe kom je daar aan. Die wil ik ook wel hebben
Dank je.

Wunderlich MultiPod Adapter für Befestigung
Die komt in de plaats van de bout waar je stuurhelft mee vast zit. En dan een passende kogel er bij zoeken. Die heb ik weer bij een andere aanbieder gekocht. Weet zo niet meer welke.... Let wel ff op dat de schroefdraad van de bout en kogel hetzelfde zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan