Het grote Honda Transalp topic deel 3

Winter onderhoud :Y

2w3xu2b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik mag mij nu ook een eigenaar noemen van een Transalp uit 1990. Ben al enige tijd in bezit van zijn zwaardere broer, de Varadero (07). Maar wilde wat lichter ernaast voor de zand-, bos en modderpaadjes. O-)

Meelezen deed ik hier al, dit topic is actiever dan die van de Varadero. _O-

Het plan is om hem eerst maar eens rijbaar te maken. Accu, banden etc.
Dan zie ik wel verder. Zo laten of misschien toch een project van maken?


Heb meteen een vraag m.b.t. de banden --> tubeless of met binnenbandje? :P
 
Dan zal in het varadero topic al helemaal geen zak te doen zijn, want hier is het ook erg rustig :+. Ik kom ook maar effe neuzen als ie weer in active topics terechtkomt :P
Maar zonder binnenbanden rijden op spaakwielen lijkt me geen strak plan?
 
Dan zal in het varadero topic al helemaal geen zak te doen zijn, want hier is het ook erg rustig :+. Ik kom ook maar effe neuzen als ie weer in active topics terechtkomt :P
Maar zonder binnenbanden rijden op spaakwielen lijkt me geen strak plan?

Haha, toch maar even checken. Anders sta je zo raar te kijken als de banden er af liggen. :+
 
Leuk om te lezen dat veel rijders van een wat zwaardere motor een TA erbij kopen. Zelf heb ik een AT 1997 en vorig jaar voor de fun en voor gesleutel een TA uit 1987 gekocht. De voorband is een nwe scout K60, nu de achterband nog vernieuwen om daarna op twentse zandweggetjes een beetje te leren offroad rijden. Het motorblok van de TA heb ik verwisseld voor een betere (zilveren blok uit 1996) . Het nieuwere blok heeft de carburateurs nog van 1987, en het ploft behoorlijk in de uitlaat bij remmen op de motor.
Na 1 maart ( de motor staat bij mijn ma in de schuur en zit in de overgangsregeling), zet ik de TA in de garage en ga de carburateurs omwisselen, achterband vernieuwen en zadel laten verlagen zodat mijn vrouw er beter op kan rijden.

@robbing: wat houden de werkzaamheden in ?
 
@robbing: wat houden de werkzaamheden in ?

Olie + filer
Koelvloeistof
Remvloeistof
Nieuwe remschijven voor
Nieuwe remblokken voor
Velgen waren dusdanig verrot dat ze allebei een nieuwe velgrand krijgen + rvs spaken
Dagrij/mistlampen erop gezet

Kan hij er straks weer een poosje tegenaan :)
 
Vandaag weer aan het shoppen geweest.
-nieuwe voorschrijf (2de hands van nissin, ongebruikt €50 :o )
-bandjes Michelin T63, binnenbandjes en rubber velg lint
-choke hendeltje
-km tandwieltje

Banden lopen nu langzaam leeg, zijn ruim 9 jaar oud :X .

Morgen naar de stallingsplek toe rijden en dan kan het sleutelen beginnen! :)
 
24825133396_9eaaa5ac72_c.jpg

Net weer eens even bezig geweest. Intussen is gebleken dat van de voorste cilinder een bougie los zat en ik vermoed dat de bougiekabel van de andere bougie niet eens contact maakte. Dat zou wel wat verklaren. ;)

24851497145_a15e31277f_c.jpg

Goed, inmiddels is de alp er wel weer kaler op geworden. De tank is eraf en de radiateur linksvoor is los. Het lijkt er inmiddels wel op dat er al lange tijd niets meer is gedaan aan het blok, behalve een oliewissel en nieuwe bougies. De klemmen waarmee de 'snorkel' op het luchtfilterhuis vast zit, is volledig vastgeroest en de aansluiting op de rechter carburateur ook. De linker heb ik wel los kunnen krijgen met wat geweld. Als iemand nog tips heeft om ze los te krijgen... WD40 al geprobeerd. Met een dremel oid kom je er in ieder geval niet bij. Het zit allemaal goed verstopt.

Dit is nu een van mijn uitdagingen:
24851483555_48a4c4a0cd_c.jpg

De groene draden aan de rechterkant komen naar het zekeringenhuis en zijn daar op een weerstand vastgesoldeerd. Geen flauw idee waar die draden van zijn, maar ze lopen terug richting de motor.

Daar zitten ze weer vast in een connector:
24851490115_6c3ded81ce_c.jpg

Aangezien de kleuren van de bedrading nogal random gekozen lijken door meneer Honda, zal dit wel weer een poosje puzzelen worden. De kleuren lijken weinig met de Haynes te maken te hebben in ieder geval...

En dan is er nog dit ding:
24223232934_b88a22926d_c.jpg

Het enige dat ik uit heb kunnen vinden, is dat als de schakelaar in de ene positie staat er niets lijkt te gebeuren. Als je de schakelaar in de andere positie zet, dan gaat de toeter aan zodra het contact aangaat. Maar goed, het lijkt een ingewikkelder systeem dan dat ik zou denken. Het lijkt op een soort motor-alarmsysteem van 30 jaar terug of zo... Iemand ideeën?

24224547033_d50e335d7b_c.jpg

Er lijkt ook wel een soort kwik-schakelaar in te zitten.

Nou ja, die bedrading moet ik in ieder geval uit het systeem gaan vissen, want daar schiet ik niets mee op.
 
Kwikschakelaar doet een zelfbouw alarm vermoeden. Die schakelaar maakt contact als je de positie van de motor veranderd, bijv van zijstandaard naar rechtop positie. Blijkbaar bij jou nu gekoppeld aan de claxon :)

Dat zekeringhuisje lijkt me op het eerste gezicht prima. Is dat kleurtje niet van de neutraal of koppelingsensor? Die moet je even zoeken in het electrisch schema :)
 
Kwikschakelaar doet een zelfbouw alarm vermoeden. Die schakelaar maakt contact als je de positie van de motor veranderd, bijv van zijstandaard naar rechtop positie. Blijkbaar bij jou nu gekoppeld aan de claxon :)
Ja, zoiets zat ik ook te denken. Nu alleen nog kijken waarom er 6 draden aan vast zitten en waar ik ze er tussenuit moet trekken. ;)

Dat zekeringhuisje lijkt me op het eerste gezicht prima. Is dat kleurtje niet van de neutraal of koppelingsensor? Die moet je even zoeken in het electrisch schema :)
Het huisje is prima. Het probleem zie je aan de andere kant:
24225596790_3959ee4b95_c.jpg

Ik zou denken dat zo'n weerstand daar niet thuishoort...
 
Vandaag weer aan het shoppen geweest.
-nieuwe voorschrijf (2de hands van nissin, ongebruikt €50 :o )
-bandjes Michelin T63, binnenbandjes en rubber velg lint
-choke hendeltje
-km tandwieltje

Banden lopen nu langzaam leeg, zijn ruim 9 jaar oud :X .

Morgen naar de stallingsplek toe rijden en dan kan het sleutelen beginnen! :)

Ja, de bandjes waren nogal oud :+
Ben benieuwd naar foto's van m'n ex Alpje ;)
 
En ik meld mij af als bezitter van een TA. Motor was door slecht onderhoud in het verleden, bij bijna 100k aan km gewoon op. Revisie was economisch niet interessant en het zelf doen koste me te veel tijd. Vandaar de motor met bijbehorende verhaal op Marktplaats gezet en deze binnen een dag verkocht.
Al met al ruim 40k gereden in 15 maanden, maar nooit echt de klik gehad met de motor. Miste gewoon de spreekwoordelijke schop onder de kont op deze motor, oftewel gewoon niet vooruit te branden :+ Daarentegen wel een fijne motor aan gehad voor woon/werk en lekker sturen kon er ook mee. Nu op zoek naar iets vergelijkbaars met iets meer pit.
 
Leuk om te lezen dat veel rijders van een wat zwaardere motor een TA erbij kopen. Zelf heb ik een AT 1997 en vorig jaar voor de fun en voor gesleutel een TA uit 1987 gekocht. De voorband is een nwe scout K60, nu de achterband nog vernieuwen om daarna op twentse zandweggetjes een beetje te leren offroad rijden. Het motorblok van de TA heb ik verwisseld voor een betere (zilveren blok uit 1996) . Het nieuwere blok heeft de carburateurs nog van 1987, en het ploft behoorlijk in de uitlaat bij remmen op de motor.
Na 1 maart ( de motor staat bij mijn ma in de schuur en zit in de overgangsregeling), zet ik de TA in de garage en ga de carburateurs omwisselen, achterband vernieuwen en zadel laten verlagen zodat mijn vrouw er beter op kan rijden.

@robbing: wat houden de werkzaamheden in ?
Hallo, hoe lang is jouw vrouw?
Wellicht kun je bij de Transalp van haar volstaan met het doorsteken van de voorvorkpoten en de demping op een wat comfortabelere stand te zetten. Heb ik ook gedaan. Omdat ik 1.62 ben heb ik ook het zadel verlaagd met 3 cm.
 
Voorvorkpoten 20 mm doorgestoken, meer zou ik niet doen ivm het raken v/d voorspatbord bij een noodstop...
 
Ik ben op zoek naar een (oud) kuipje van een Transalp voor een projectje. Het liefst een kuipje van 1994 of later, met de wat afgerondere vormen en de ventilatiesleuven. Krassen, beschadigingen etc. geen probleem. Ik wil er toch mee gaan hobby-en. ;)

Alles welkom.
 
Zo, vanavond weer eens wat aan de Transalp gedaan. Ik had al een poosje een setje nieuwe connectoren voor de CDI's liggen, maar het kwam er niet van om ze er op te zetten. Vanavond de schuifsluitingen die de vorige eigenaar er op gezet heeft, er afgehaald en vervangen door de goede stekkers. Nu klik je de CDI's er zo weer op. Gelukkig.

Ik zat ook nog met het alarm dat de vorige eigenaar op de Transalp had gemonteerd. Het zat nogal apart gemonteerd, maar ik heb het helemaal uit elkaar getrokken en het van de kabelboom gescheiden.

Weer twee dingen van de lijst af. :)
 
Transalpers,

Ik zit er aan te denken om een transalp 700 te gaan rijden. Heb eerst gekeken naar een dl-1000 of varadero 1000 maar deze lijken me best wel zwaar. Is dit type transalp 700 nog een beetje snel, en heeft hij ook koppel ? Ik vind het een mooie fiets en hij lijkt me ook lekker te zitten voor langere afstanden. Alleen de orginele uitlaat zou ik denk ik direkt vervangen. Kan iemand hier mij helpen om een juiste keuze all road te maken ? Heb 5 jaar geleden ern africa twin gehad masr deze zit absoluut niet confortabel bij lange ritten.
Ik gebruik een motor bijna dagelijks en zeker 1x per week een rit van 250 km touren. 2x per jaar rondje eifel/moezel/hartz/sauerland. En wil nog 2 weken naar noord italie.

Groeten
Theemaks
 
Laatst bewerkt:
Wat zat er niet comfortabel dan op de twin? Misschien ben je al geholpen met een aftermarket zadeltje.

Ik heb geen ervaring met de TA 700 maar ik heb in ieder geval geen klagen op de 600. Voor een beest met veel pk moet je verder zoeken maar de fun is er iig :).
 
Je moet er eerst maar eens een rijden. Als de AT niet comfortabel was, dan zou het mij verbazen als de Transalp dat wel zou bieden voor je. Power is er ook minder dan de AT. Dus wat dat betreft is een Varadero helemaal niet zo'n gek idee hoor. ;)

(Sorry, ik vind mijn TA hardstikke leuk, maar als ik jouw opmerkingen lees, dan betwijfel ik of het wat voor jou is.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan