Het grote Honda Transalp topic deel 3

Je moet er eerst maar eens een rijden. Als de AT niet comfortabel was, dan zou het mij verbazen als de Transalp dat wel zou bieden voor je. Power is er ook minder dan de AT. Dus wat dat betreft is een Varadero helemaal niet zo'n gek idee hoor. ;)

(Sorry, ik vind mijn TA hardstikke leuk, maar als ik jouw opmerkingen lees, dan betwijfel ik of het wat voor jou is.)
Een transalp 700 heeft uit mijn blote hoofd 10/12 pk meer dan een transalp 600, zal rond de 58/60 zijn. Africa Twin heeft rond de 60 pk en is qua gewicht ongeveer hetzelfde als een 700TA. Maakt dus geen fluit uit...
 
Vandaag gaf zo te horen een drijfstanglager van mijn transalp 650 de geest.....
Km stand is bijna 160.000 dus op zich ben ik er best tevreden mee.
Nu zou ik graag weten welke blokken er gelijk zijn aan dit blok.
Die van een Honda Hawk (GT 650) lijkt er erg veel op?
Ook die van een Deauville ziet er gelijk uit op het linker carter met de cardan aandrijving na.
Of is dit een los aanbouwdeel waar bij mij de uitgaande as met het tandwiel zit?

Als er iemand nog iets in de aanbieding heeft hoor ik het ook graag.
 
Als je kabelboom en cdi meeneemt van zon ander blok kom je denk ik een heel eind. Mogelijk moet je wel eea aanpassen aan blokophanging.
 
Vanavond blok er onder uit gehaald en koppen en cilinder gedemonteerd.
Voorste drijfstanglager er compleet uit gelopen, heeft bijna cm speling....

Nu maar even kijken of het repareren of blok vervangen wordt.
Cilinders, zuigers en koppen zien er nog netjes uit voor de 160.000 km
 
full

full

full



de voorlopige schade.......
 
Goedeavond allemaal,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Martijn van Wijngaarden uit Schoonhoven. Ik ben van plan donderdag bij een Transalp XL600V uit 2003 te gaan kijken en proefrijden. Het lijkt me een leuke motor en een goede combinatie Woon-Werk en plezier. Ik heb het forum rond gezocht naar aankoopadvies maar kon niet als te veel vinden, dus dacht ik kom het even bij de experts vragen. Een aantal vragen op willekeurige volgorde (voel je vrij het een en ander te negeren als ik teveel vraag :$):

Hoe presteert de motor als woon-werk fiets?
Ik zal twee dagen in de week 50km enkele reis rijden en drie dagen in de week 20km enkele reis, dus een grove 250km in de week. Is deze motorfiets hiervoor geschikt? Wat is een gangbare comfortabele snelheid op de snelweg? Hoe onderhoudsgevoelig is de TA? Heb je veel last van trillingen en rijwind?

Waarop moet ik letten bij het controleren en proefrijden?
In andere forumberichten kwam ik hier niet veel meer tegen dan de standaardadviezen. Zijn er specifieke zaken die vaak kapot gaan bij het 2003 model, of andere zaken die belangrijk zijn voor allroads in het algemeen?

Hoe presteert de motor als plezierfiets?
Ik las in andere berichten dat de TA soms wat tam aanvoelt en misschien wat weinig power heeft. In hoeverre vinden jullie dit merkbaar? Hoe is het bochten gedrag?

Ik weet zeker dat ik ondanks deze lap vragen nog het een en ander vergeet aangezien ik alleen ervaring heb met supersport motoren. Dus wat er ook is toe te voegen, ik hoor het graag.

Alvast Bedankt :)
 
Ik vind het een top combinatie voor woon-werk. Maar goed, het ligt ook aan je rijstijl, want de stenen zul je er nooit mee uit de straat trekken. Maar als je enthousiast bent, dan weet ik wel mensen die de stepjes sneller lijken te verslijten dan hun banden. ;)
Als je echt hele lange stukken full speed op de snelweg wilt rijden, dan is het misschien niet de prettigste fiets. Ik heb ook een Tiger voor als ik een paar honderd km snelweg moet wegwerken. Hij doet gewoon 140 als je het wilt (en zelfs meer), maar dan vind ik het toch wel wat gestresst voelen. Maar dat ben ik. ;) 110 is een heerlijke snelheid, maar ik weet ook van mezelf dat ik dus gewoon 130 mee ga rijden met de rest van het verkeer. Gaat zonder problemen.

Ik heb niet echt het idee dat er veel opvallende gebreken zijn aan Transalpen. Daarom zijn het ook van die zorgeloze machines. ;) Goed om te lezen zijn dit verhaal over een aankoopinspectie van de Transalpclub en natuurlijk Peter's "How to Transalp" op Motoravonturist.

Laat ik het zo zeggen, ik had een Transalp, verkocht hem omdat ik de extra power miste, kocht een Tiger en kocht er weer een Transalp, naast omdat ik hem miste. Zoiets dus.
 
Niks aan te vullen op bovenstaand verhaal, al heb ik dan geen tiger :P. Prima fiets om lekker mee te rijden. Reed vroeger een ntv, cardan was wel prettig voor woonwerk toen, ketting moet je gewoon regelmatig smeren en dan kun je ook ver komen :)
 
Ik zal me even voorstellen, ik ben Martijn van Wijngaarden uit Schoonhoven. Ik ben van plan donderdag bij een Transalp XL600V uit 2003 te gaan kijken en proefrijden.

De XL600V werd voor het laatst geproduceerd in 1999. In 2000 kwam de XL650V op de markt. Een 600 met 2003 op het kentekenbewijs is dus minimaal 4 jaar ouder dan dat en heeft waarschijnlijk lang bij dealers rondgezworven voordat hij echt voor de eerste keer is verkocht. Daar is overigens niks mis mee, realiseer je alleen wel dat de motor ouder is dan het jaartal doet vermoeden en dat is vooral van invloed op de waarde.

Verder kan je je aan een XL600V volgens mij geen buil vallen. Ik rij er zelf eentje uit 1997 en die heeft nog geen klap verkeerd gekregen. Het is uiteraard geen PK monster, het is wel een motor waar je heerlijk met souplesse op kunt rijden en dat is ook weer goed voor je rijtechniek. M.a.w. heerlijke basic motorfiets waar je veel lol aan kunt beleven.
 
Heren,

Bedankt voor het snelle reageren! top om te horen dat de motoren jullie zo goed bevallen. De TA zal voornamelijk voor woon-werk worden gebruikt, omdat ik voor de keren dat ik echt sportief wil rijden de ZXR400 er nog naast houdt, maar het was meer even de vraag of ik me niet heel erg zou schamen bij de stoplichten :P .

Nu we het toch over schamen hebben moet ik even terugkomen op Mike. In al mijn enthousiasme heb ik inderdaad 2003 getypt waar ik het over een 1993 model moest hebben :$ . Waarschijnlijk iets te enthousiast geweest...

Bedankt voor de links naar de aankoopgids en het artikel van Peter, ze zijn erg nuttig geweest. Ik denk dat ik mede dankzij jullie ervaring mezelf wel overtuigd heb voor de TA te gaan, dus nu hoop ik dat ik donderdag niet voor als te veel verassingen kom te staan. Mocht ik de gelukkige nieuwe eigenaar worden zal ik hier zeker een foto posten, en mogelijk nog wel wat meer vragen en dergelijke delen. In ieder geval bedankt voor de info en als er nog dingen op toe te voegen zijn hoor ik het natuurlijk graag.
 
Bij dat bouwjaar. Let specifiek goed op de staat van de velgen. Staat ook beschreven in de linkjes denk ik. De originele velgen zijn van pisbakken alu gemaakt. Rotten weg rond de spaaknippels of ventielgaatje. Vervangen is niet per se goedkoop, 2ehands zijn wielen soms nog wel te vinden of nieuw incl rvs spaakjes bij bijv haan wheels.
En ondanks rotte velgen kan de rest van de motor nog prima zijn :).
 
We wachten met spanning af. ;)

Check wel even of het echt een '93er is dan. ;) En als je toch met de eigenaar praat, kan het nooit kwaad om even naar olieverbruik te vragen. De versies tot '92 hebben daar wel last van, zeker met hogere kilometerstanden. '93 zou het zilveren blok moeten zijn en dat heeft daar minder risico op. Maar goed, vragen kan geen kwaad.
 
Ik zou als ik jou was kijken naar een PD10. deze zijn vanaf 1994 dacht ik. Kun je makkelijk herkennen door de dubbele remschijf voor. Heb beide motoren PD06 en PD10 maar vind de PD10 een stuk fijner remmen. En het is eigenlijk de "verbeterde" versie...

Kwa prijsverschil zal er niet zoveel inzitten. Op het forum van Transalpclub worden er regelmatig wat aangeboden.

Trouwens, de Transalp laat de zxr400 in de pijp kijken in de bochten ;-)
 
Meen dat die dubbele schijf voor pas later kwam maar weet het niet zeker. Heb zelf de voorkant van een 1999 model met dubbele schijf. Niks te klagen.. tot de boel vervangen moet worden dan ;)
 
Ik zou als ik jou was kijken naar een PD10. deze zijn vanaf 1994 dacht ik. Kun je makkelijk herkennen door de dubbele remschijf voor.

De PD10 is er vanaf 1997, ik heb er eentje van het eerste bouwjaar. Inderdaad makkelijk herkenbaar aan de dubbele remschijven. Zijn wel kleinere schijven dan de enkele remschijf in de eerdere modellen, dus qua remkracht maakt het niet uit, maar er is wel wat tordering in de voorvork bij hard remmen als je maar één schijf hebt..
 
Bedankt voor de tips! Velgen, olieverbuik en zilveren blok zijn toegevoegd aan de checklist.

Robbin ook bedankt voor de tip. Ik heb even rondgekeken maar de goedkoopste PD10 die ik momenteel kan vinden is toch een goeie €600,- duurder dan het model wat ik nu op het oog heb, dus ik denk dat ik toch eerst bij deze ga kijken. Maar als er een keer een twijfelmoment tussen twee andere fietsen mocht komen neem ik het advies zeker mee.
 
Ik heb iets meer dan 10 jaar gereden op een PD06, dus met 1 remschijf en zwarte blok. Nul olieverbruik gehad en remmen doet de enkele schijf ook wel.
Enige zwakke punten zijn de cdi's en spanningsregelaar. Ook vond ik een Alp kieskeurig met banden. Bridgestone ging goed maar Metzeller was een ramp, erg zoekerig gedrag bij onregelmatig wegdek.

Persoonlijk vind ik de PD06 mooier dan de PD10 :)

Ik mis m'n Alpje :(
 
Volgende maand word die in de verf gezet.
Motorblok, frame, spaken met naaf en alles wat nog een opfrisbeurt kan gebruiken.

Dan kan ik eindelijk beginnen met opbouwen en eens rijden :+ _O-

Mooi dat de Alp in de watten wordt gelegd :)
Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Volgende maand ga ik weer eens kijken naar een brommert want het kriebelt heel erg. Maar het zal geen Alp worden deze keer. :]
 
~
Hoe presteert de motor als woon-werk fiets?
Ik zal twee dagen in de week 50km enkele reis rijden en drie dagen in de week 20km enkele reis, dus een grove 250km in de week. Is deze motorfiets hiervoor geschikt? Wat is een gangbare comfortabele snelheid op de snelweg? Hoe onderhoudsgevoelig is de TA? Heb je veel last van trillingen en rijwind?
[\quote]
Ik vind zelf de TA tussen 130-140 nog prima rijden, maar dat is ook de max.
Hoe presteert de motor als plezierfiets?
Ik las in andere berichten dat de TA soms wat tam aanvoelt en misschien wat weinig power heeft. In hoeverre vinden jullie dit merkbaar? Hoe is het bochten gedrag?
De TA is niet de allersnelste, maar dankzij het V-block toch veel koppel onderin waardoor hij zeker niet langzaam aan voelt. Als je van een sportmotor komt, is het een stuk langzamer. Echter met sportief rijden kun je toch, zeker binnen de grenzen van de openbare weg, erg veel plezier beleven. Met goede bochtentechniek zijn ook prima bochten te rijden. Ik vind zelf de voorvorkweg wel erg lang, dus aandrijving houden in de bocht is nog belangrijker dan anders. Bij remmen (in de stad) is de reguliere demping voor soms ook iets te soft, in mijn beleving.
 
Ik wilde wel eens een ander setje banden onder de alp...

08523dd0ee4170b1275c4601123b1358.jpg

Ik denk dat dat wel gaat lukken. ;)

Mitas C-02 voor achter en de Michelin T63 voor voor. Overgenomen van iemand die ze over had. Nieuw. En voor weinig. ;) Daar haal je normaal gesproken nog geen achterband voor. Nog nooit op noppen gereden, dus ik ben benieuwd wat het gaat doen. In ieder geval tijd voor wat uitstapjes naast het asfalt.
 
Guys, ik heb sinds kort een alpje aangeschaft. Mooi ding, rijd erg prettig. Ding Is nog zo goed als nieuw, 22k km en aan de stand te zien origineel. Maar nu zit ik met een puntje, zonder choke start ze niet koud en stationair draait ze met choke rond 1,5 rpm en zonder net boven 1 k.

Er zit originele uitlaat onder. Ik kreeg te horen dat ze origineel net wat arm afgesteld staan. Wat kan ik het beste doen om haar net even beter af te stellen?
Een kameraad van mij heeft hetzelfde met z'n alp, een andere start weer zonder choke en loopt veel mooier.
Mvg
Silvijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan