Het grote Husaberg topic 2

Zijn er hier Husaberg 2009 - 2012 eigenaren die last hebben van startproblemen wanneer het blok warm is?

Ik heb daar dus last van met mijn FS 570 2011. Het probleem is dat wanneer de motor warm is, dus na 15 minuten of een uur rijden bijvoorbeeld. Dan zet ik de motor uit, wil ik m erna starten, hikt die meteen tegen de decompressie aan of slaat m een aantal keer rond en hikt vervolgens tegen de decompressie aan. Vaak wilde die wel weer starten na een kwartier wachten, maar pas zelfs niet na een half uur en ben ik maar gaan lopen.

Dit leek op een decompressie probleem. Na wat research en bellen met Brouwers motoren, leek de kans te bestaan dat de brandstofpomp niet naar behoren functioneert. Klinkt raar toch? Je zou verwachten dat de startmotor m dan wel door de compressie moet krijgen.

Ik zelf wist niet waar ik het zoeken moest, dus vandaag de brandstofpomp eruit gehaald. En de situatie gesimuleerd door de brandstofpomp direct aan te sluiten op de accu, vervolgens een bakje koud water laten pompen. Kokend water in de bak erbij gegoten. Stroom eraf gehaald, stroom er weer op. Raad eens, hij werkte niet meer. Vervolgens koud water erbij gedaan om de brandstofpomp af te laten koelen en hij deed het weer. Oftewel, de brandstofpomp is inderdaad stuk.

Dus mocht iemand anders er last van hebben, deze test is zeker het proberen waard!
Poeh, dat is dan wel een gouwe tip! zou ik het absoluut niet gezocht hebben :N
 
In de herkansing:

[afbeelding]

Het is gewoon standaard alleen hier zit een choke knop aangeknoopt. Ligt al jaren hier en de vorige eigenaar had dit er aangemaakt zodat hij met zn tweetakt op lange stukken volgas de choke er bij kon pakken om het mengsel wat rijker te maken. maar kabeltje is gewoon heel en compleet.

15 euro excl verzenden :?
PM
 
Heej, ik ga volgende week kijken naar een husaberg fe 501 van 2003/2004 met 5400 km op de teller.
Is omgebouwd naar supermotard.
Waar moet ik op leten kwa bijgeluiden van het blok?
Op de foto's ziet hij er goed uit maar dat zegt ook niet alles.......
 
ben wat aan het kloten aan de 570 :P
Omdat hij niet meer zo lekker rijd als vroeger (onderin) wat zitten proberen met andere ecu/stationair toerental verhogen...
Jammer dat het bij een 570 onmogelijk is om stationair toerental te regelen zonder dat de tank eraf moet erg onhandig (en zelf met de tank eraf is het alles behalve makkelijk die regelschroef van de gasklep zit net onder het frame |( .... )
De 1e keer had ik dus teveel bijgesteld ritje gaan maken en had praktisch geen motorrem meer bij terugschakelen :P
Heb een halve toer terug gedraaid binnenkort testen...
Ga ook eens een nieuwe bougie steken en de jd jetting kit van Bviep en daarna laten afstellen op de testbank *D
 
Laatst bewerkt:
Heej, ik ga volgende week kijken naar een husaberg fe 501 van 2003/2004 met 5400 km op de teller.
Is omgebouwd naar supermotard.
Waar moet ik op leten kwa bijgeluiden van het blok?
Op de foto's ziet hij er goed uit maar dat zegt ook niet alles.......

Zo'n blok maakt altijd een wat rauw geluid. Onderhoudshistorie is erg belangrijk. Bij 100 uur moet erg ECHT veel vervangen worden. Gezien de km stand zit hij daar redelijk aan.

Vraag ook naar eventuele modificaties zoals: vervangen distributieketting en geleider, vervangen balans as lager, vervanging klepveren door dubbele klepveren, hoe vaak olie vervangen (moet heeeeel vaak gebeuren, zit maar iets van 1,2 liter in.....)

2003- 2004 blokken zijn niet de beste blokken. Je kan beter voor een >2005 model gaan.
 
Zo'n blok maakt altijd een wat rauw geluid. Onderhoudshistorie is erg belangrijk. Bij 100 uur moet erg ECHT veel vervangen worden. Gezien de km stand zit hij daar redelijk aan.

Vraag ook naar eventuele modificaties zoals: vervangen distributieketting en geleider, vervangen balans as lager, vervanging klepveren door dubbele klepveren, hoe vaak olie vervangen (moet heeeeel vaak gebeuren, zit maar iets van 1,2 liter in.....)

2003- 2004 blokken zijn niet de beste blokken. Je kan beter voor een >2005 model gaan.

Bedankt voor de info.
Zal hem wel ff aan de tand voelen daar over ;)
 
ben wat aan het kloten aan de 570 :P
Omdat hij niet meer zo lekker rijd als vroeger (onderin) wat zitten proberen met andere ecu/stationair toerental verhogen...
Jammer dat het bij een 570 onmogelijk is om stationair toerental te regelen zonder dat de tank eraf moet erg onhandig (en zelf met de tank eraf is het alles behalve makkelijk die regelschroef van de gasklep zit net onder het frame |( .... )
De 1e keer had ik dus teveel bijgesteld ritje gaan maken en had praktisch geen motorrem meer bij terugschakelen :P
Heb een halve toer terug gedraaid binnenkort testen...
Ga ook eens een nieuwe bougie steken en de jd jetting kit van Bviep en daarna laten afstellen op de testbank *D
Als je aan het ''choke'' knopje draait kan je toch het stationeer toerental veranderen?
Zo werkt dat bij mij iig :+
 
:? :$
Ik doe dat kapje rechts aan de gasklep eraf en dan zit er bovenaan een stukje draadstang met klein moertje op waar je die kunt bijregelen in de 4j dat ik de 570 heb nog nooit geen choke gebruikt toch maar eens beter kijken :')
 
Laatst bewerkt:
Zo'n blok maakt altijd een wat rauw geluid. Onderhoudshistorie is erg belangrijk. Bij 100 uur moet erg ECHT veel vervangen worden. Gezien de km stand zit hij daar redelijk aan.

Vraag ook naar eventuele modificaties zoals: vervangen distributieketting en geleider, vervangen balans as lager, vervanging klepveren door dubbele klepveren, hoe vaak olie vervangen (moet heeeeel vaak gebeuren, zit maar iets van 1,2 liter in.....)

2003- 2004 blokken zijn niet de beste blokken. Je kan beter voor een >2005 model gaan.

Ik heb zelf 1.5 jaar geleden een FE501E 2004 aangeschaft, tot nu toe geen echte problemen mee gehad, staat zo'n 4500km op de teller uren weet ik effe niet iets van 100+ dacht ik.
Heb er sinds de aanschaf wel eerst elke 10uur olie ververst en kleppen gesteld (wel altijd wat ijzer vuil aan de magneet), maar aangezien ik er alleen een beetje voor de hobby mee rij ben ik nu aan het kijken of ik het iets uit kan stelen 15 tot 20 uur, belast de motor nooit zo erg als met enduro rijden.
Wel problemen gehad met vocht bij de dynamo achter het dynamo kapje en de carb was slecht afgesteld, maar nadat alles goed was schoongemaakt loopt dat ding nog steeds als een trein.
Volgensmij is het blok volledig standaard geen modificaties of wat dan ook, ga ik wellicht nog wel doen in de toekomst.
Zoek trouwens nog wel zo originele carter ontluchter van het blok naar de luchtfilter maar moeilijk te vinden voor de fe501e 2004 is zonder zo extra aansluiting op het blok dus eigenlijk een trechtervormige slang van boven op het blok naar het filterhuis(frame)
 
Laatst bewerkt:
full

Hier had ik dus aan gedraait....
Ondertussen terug gezet en 4 klikjes de rolantie hoger gezet aan de choke knop de motor rijd al veel soepeler/beter nu :Y
Nu vol ongeduld op de jd jetting kit aan het wachten :P
 
de 650 van men maatje ging normaal vandaag klaar zijn maar de iwis (besteld bij taffy) is volgens de monteur niet de juiste ketting :?
Dacht dat menno ook een iwis had en ik indertjd ook op men 650 dus snap niet zo goed waarom die niet goed zou zijn... (tenzij taffy een te korte ketting heeft opgestuurd... ).
Al een uur of 8 met de mijne gereden sinds revisie en had ik geweten wat ik nu weet had ik alles origineel gehouden :X
De 25e word hij afgesteld op de testbank hopelijk maakt dit een redelijk verschil anders denk ik dat ik volgende winter vroegtijdig de zuiger terug vervang voor een originele :P
 
Laatst bewerkt:
de 650 van men maatje ging normaal vandaag klaar zijn maar de iwis (besteld bij taffy) is volgens de monteur niet de juiste ketting :?
Dacht dat menno ook een iwis had en ik indertjd ook op men 650 dus snap niet zo goed waarom die niet goed zou zijn... (tenzij taffy een te korte ketting heeft opgestuurd... ).
Al een uur of 8 met de mijne gereden sinds revisie en had ik geweten wat ik nu weet had ik alles origineel gehouden :X
De 25e word hij afgesteld op de testbank hopelijk maakt dit een redelijk verschil anders denk ik dat ik volgende winter vroegtijdig de zuiger terug vervang voor een originele :P

Als Taffy niet zo'n race ketting opgestuurd heeft , moet een 70 schakels IWIS passen .
Mocht de monteur hem te kort vinden, hij staat bij monteren idd erg strak.
Maar dat is heel snel weg, dus dat geeft niks.
Maar ik kan me voorstellen dat het lijkt alof hij te kort is , zeker als hij de geleider
er al op heeft zitten .
Goed voor minimaal 10.000km
 
Ik heb nog Eem nieuwe set allroad banden. Mogen voor een zacht prijsje weg.
Het is de metzeler Enduro 3 Sahara. Wel weg profiel. Maar wat grover. Dus ook voor zandpaden.

Bij interesse aub pb
 
Heey jongens een vraagje he, ik zit eeer tw twijfelen een enduro aan te schaffen en om te bouwe. Naar sm

Nu heb ik eerder altijd ktm gereden. Maar zat nu te kijken naar een husaberg 501 uit 2001

Nou kon ik niet heel veel hierover vinden maar zijn dit betrouwbare motoren of?
 
De husabergs voor 2004 zijn dus eigenlijk slechte motoren?

Ik wil niet zon hele zware motor meer had eerder altijd een lc4 maar wilxwat lichter 450 4 tskt of 300 2t ofzo ook om offroad mee te rijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan