Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Vraagje: wij gaan vanaf 18 mei in 3 weken op-en-neer naar de Noordkaap (via Noorwegen heen en terug). Ik rij zelf op een 1250GS Adventure. Iemand nog een goede tip qua banden? Thx alvast!
 
Beste forum leden,
Ik heb kort geleden vrij impulsief een Honda Deauville 650 gekocht van 2004 met 17000 km op de teller.
Ik hoop maar dat de tellerstand klopt :?
De motor ziet er best netjes uit en heb er een klein stukje op gereden.
Het was koud en het regende dus was er al gauw klaar mee.
Maar de motor deed alles netjes zoals het hoort.
Zeker moet de motor een beurt krijgen zoals alle vloeistoffen en de banden te vervangen.
Het is het plan om er dit jaar mei mee naar de Noordkaap te rijden en dan door naar Finland.
Tentje en de andere benodigde kampeerspullen en mee en op avontuur.
Eenmaal een stukje Finland in is er nog geen plan hoe verder.
Ik heb 4 tot 5 weken de tijd.
Dus ik heb nog voldoende tijd om de motor onderhoud te geven en te te testen.
Tot op heden heb ik geen reis genoot maar misschien kom ik die onderweg wel tegen.
Zijn er onder jullie mensen die tips hebben voor zowel de reis als de Honda voor de voorbereiding als de reis zelf.
Ook jullie meningen over dit plan zijn welkom.

In ieder geval alvast bedankt voor de belangstelling en eventuele tips en/of ervaringen.

Groeten van Senior
 
Die Deauville is behoorlijk bulletproof, dus alles even nalopen, verse vloeistoffen en bandjes eronder en dan zal dat voorspel ik wel loslopen.
 
Een motor van 20 jaar oud met 17000 km, en dan hopen dat de tellerstand klopt.
= 850 km/jaar
 
Een motor van 20 jaar oud met 17000 km, en dan hopen dat de tellerstand klopt.
= 850 km/jaar
Kan natuurlijk prima. Ik heb hier een motor uit 1977 met 33K op de klok waar ik 100% zeker van ben dat het klopt.

Veel mensen rijden weinig en veel motoren worden de eerste paar jaar flink bereden om daarna gewoon jaren onder een kleed te staan.
 
Kan natuurlijk prima. Ik heb hier een motor uit 1977 met 33K op de klok waar ik 100% zeker van ben dat het klopt.

Veel mensen rijden weinig en veel motoren worden de eerste paar jaar flink bereden om daarna gewoon jaren onder een kleed te staan.
Eens, ik heb hier nog een CBR600F staan uit 1995 die nooit meer dan 400km/jaar heeft gereden. Waarom doe je hem dan niet weg? Tja,...waarom zou ik.
 
400km/jr
Wegenbelasting en verzekering is dan al €2 per km.
Een stilstaande motor behoeft ook onderhoud. Verder nog de afschrijving.
Kan je beter voor die paar km een motor huren. (staat ie ook niet het hele jaar in de weg)
 
400km/jr
Wegenbelasting en verzekering is dan al €2 per km.
Een stilstaande motor behoeft ook onderhoud. Verder nog de afschrijving.
Kan je beter voor die paar km een motor huren. (staat ie ook niet het hele jaar in de weg)
Hoe geef je €800 per jaar aan verzekering en wegenbelasting uit aan een motor van die leeftijd...
Afschrijving pakken die jaren 90 sportourers al niet meer. Sterker nog, de afgelopen paar jaar verdriedubbeld in waarde dus een betere investering dan de meeste aandelen.
 
Dank allemaal voor de reacties.
Het blijft een gokje.
Ik heb wel goed gekeken naar het rubbertje op de versnellingspook, hier was nauwelijks slijtage aan te zien.
En natuurlijk er niet teveel voor betaald....1600,00 eurie, koop je nog geen nieuwe fiets voor.
Een andere motivatie was dat ik niet de jongste meer ben en de gezondheid soms wat hapert.
Mocht ik op mijn reis toch wat problemen ondervinden kan ik in uiterste geval de Honda ergens achterlaten en het vliegtuig pakken.
Dan maar zien of ik hem ooit nog ophaal.

Afbeelding van WhatsApp op 2024-01-01 om 17.05.17_09edd0f0.jpg
 
Hoe geef je €800 per jaar aan verzekering en wegenbelasting uit aan een motor van die leeftijd...
Afschrijving pakken die jaren 90 sportourers al niet meer. Sterker nog, de afgelopen paar jaar verdriedubbeld in waarde dus een betere investering dan de meeste aandelen.
Inderdaad. Verzekering en wegenbelasting zijn alles bij elkaar €200/jaar. Afschrijven doet 'ie al lang niet meer en qua onderhoud is het allemaal heel overzichtelijk. Ruimte heb ik hier ook genoeg. Een motor huren hoeft sowieso niet omdat ik in de gelukkige omstandigheid ben dat ik nog 2 BMW's heb staan. Het is overigens wel een terechte vraag of het niet een beetje onzin is dat die CBR er dan nog staat. Het antwoordt daarop is simpelweg JA_O-
 
Om een lang verhaal kort te maken.

Na een lang gesprek met een maat van mij is er besloten om de vakantie van 2025 naar dit jaar te schuiven, dus dat houd in, ik ga dit jaar naar de noordkaap. Verlof is aangevraagd en goed gekeurd. Zal is de planning om 22-06 te vertrekken en om 13-07 weer terug te zijn. Dan heb ik een week speling mocht het toch in de soep lopen.

Nu heb ik straks de keuze uit twee motoren. Een MZ TS-150 uit 1985 of een Suzuki GSX 750 F uit 1999. Over de millieu zones in Gothenburg en Oslo word niks gerept over motoren. Weet iemand hier misschien of er toch regels zijn voor motoren en dan voor oudere zoals in Frankrijk?
 
Oslo kun je per definitie wel skippen, ongeacht of er milieuzones zijn.
De route start daar. Oslo is alleen een snelle overnachting en door op wel de heen en terug weg.

Ik pak tot Trondheim een route van Tourenfahrer. Vanaf Trondheim stoot ik door naar de noordkaap en weer terug omdat de route tot net buiten Oslo weer op te pakken. Daarna terug naar Nederland.
 
Gothenburg en Oslo zijn tolvrij voor motoren en kennen geen milieutax in de spits voor motoren. Gothenburg zou ik proberen te vermijden of in ieder geval de spits te vermijden.Het verkeer daar is echt een ramp dan en kost je veel tijd.
 
Vraagje: wij gaan vanaf 18 mei in 3 weken op-en-neer naar de Noordkaap (via Noorwegen heen en terug). Ik rij zelf op een 1250GS Adventure. Iemand nog een goede tip qua banden? Thx alvast!
Wij zijn in 2022 met een groepsreis naar de Noordkaap geweest en hebben vlak er voor nieuwe Michelin Anakee Adventure banden onder de BMW's laten zetten (750 en 1250 GS). Deze banden hebben een iets grover profiel en dat is wel fijn op wegen met schade of wanneer er stukken gefreesd zijn. Ook in de Dolomieten en Oostenrijk hebben we veel plezier van deze banden gehad met sneeuw en hagel onderweg. Qua slijtage valt het wel mee: na de Noordkaap zijn we ook nog op en neer geweest naar Italie en we kunnen er komend seizoen ook nog een deel op rijden.
Voor nu alvast veel plezier gewenst!
 
Terug
Bovenaan Onderaan