Het grote Noorwegen topic! Deel 2

We willen een weekje plannen naar Levi in Finland medio februari. Nou zat ik te denken om vandaar naar de noordkaap te gaan, dit is zo'n 500 - 600 km met een huurauto.

Is dit te doen? Wil dan ter plaatse een overnachting boeken zodat we er twee dagen over kunnen doen.

Iemand tips en/of ervaringen...

Al geweest? Ik kan uit redelijk betrouwbare bron zeggen dat het kan 😂 Ik had in februari al een weekje vakantie staan, maar toen vond de baas dat ik voor het einde van de maand ook mijn overuren moest opnemen, en mede door jou bericht was het vuurtje weer goed aangewakkerd. Dus maar eens gekeken of het ook met mijn oude Fiesta kan, en dat kan

IMG_0093.jpeg


IMG_9333.jpeg


IMG_9330.jpeg


IMG_9361.jpeg


IMG_9334.jpeg


Gisteren tot ongeveer 100km voorbij Alta ging het allemaal prima, daarna ging het stormen met een enorme sneeuwdrift tot gevolg. Was best een pittig ritje, vooral toen het eenmaal donker was en ik op sommige stukken echt geen 5 meter zicht had. Stapvoets rijden op de reflectie van de bermpaaltjes. Over de 200 km van Alta naar Honningsvåg heb ik ruim 4 uur gedaan.

Normaal hoef je alleen het stuk van Skarsvåg tot de Noordkaap in convoy te rijden, maar gisteren was de weg al vanaf Honningsvåg afgesloten. Vanmorgen eerst in convoy van Honningsvåg naar Skarsvåg, maar toen moesten ze nog beginnen met sneeuwvrij maken van Skarsvåg naar de Noordkaap.
Normaal rijdt het convoy om 11:00, 12:00 en 19:30 uur vanaf Skarsvåg, maar het duurde tot 14:00 voordat wij konden. Je kon een uurtje blijven en toen verplicht in convoy weer terug, want die van 19:30 was geschrapt.

Informatievoorziening 0,0 trouwens. Vanmorgen kreeg ik eerst te horen dat het convoy helemaal niet ging, toen werd het alleen 19:30, daarna werd het 15:00, en uiteindelijk 14:00. Meerdere mensen die besloten om nog een paar uurtjes terug naar Honningsvåg te gaan en om 15:00 terug te komen hadden pech. Ik was gelukkig net op tijd terug. Het bezoekerscentrum op de Noordkaap zelf was dicht, terwijl het volgens de site iedere dag van het jaar open is. Kortom, moeder natuur is de baas en de rest gaat met de Franse Noorse slag, maar ik heb hem afgevinkt.
 
Om me te wapenen tegen de muggen en alvast een beetje voorpret het volgende besteld. De reviews op YT zijn over het algemeen positief.
Nu alleen hopen dat de gastankjes in het hoge noorden makkelijk verkrijgbaar zijn....
20240212_112631.jpg
 
Graag vernemen we mettertijd van jou of dit setje goed voldoet.
Wat ik over de Thermacell lees lijkt het prima te werken. (maar ja,..........wij van WC-eend)

Zeer giftig voor organismen in het water. Kennelijk een vies goedje!
Ook niet inademen of inslikken. Dat lijkt me duidelijk.
 
  • Eens
Waarderingen: KvM
Al geweest? Ik kan uit redelijk betrouwbare bron zeggen dat het kan 😂 Ik had in februari al een weekje vakantie staan, maar toen vond de baas dat ik voor het einde van de maand ook mijn overuren moest opnemen, en mede door jou bericht was het vuurtje weer goed aangewakkerd. Dus maar eens gekeken of het ook met mijn oude Fiesta kan, en dat kan

Bekijk bijlage 1972441

Bekijk bijlage 1972442

Bekijk bijlage 1972443

Bekijk bijlage 1972446

Bekijk bijlage 1972445

Gisteren tot ongeveer 100km voorbij Alta ging het allemaal prima, daarna ging het stormen met een enorme sneeuwdrift tot gevolg. Was best een pittig ritje, vooral toen het eenmaal donker was en ik op sommige stukken echt geen 5 meter zicht had. Stapvoets rijden op de reflectie van de bermpaaltjes. Over de 200 km van Alta naar Honningsvåg heb ik ruim 4 uur gedaan.

Normaal hoef je alleen het stuk van Skarsvåg tot de Noordkaap in convoy te rijden, maar gisteren was de weg al vanaf Honningsvåg afgesloten. Vanmorgen eerst in convoy van Honningsvåg naar Skarsvåg, maar toen moesten ze nog beginnen met sneeuwvrij maken van Skarsvåg naar de Noordkaap.
Normaal rijdt het convoy om 11:00, 12:00 en 19:30 uur vanaf Skarsvåg, maar het duurde tot 14:00 voordat wij konden. Je kon een uurtje blijven en toen verplicht in convoy weer terug, want die van 19:30 was geschrapt.

Informatievoorziening 0,0 trouwens. Vanmorgen kreeg ik eerst te horen dat het convoy helemaal niet ging, toen werd het alleen 19:30, daarna werd het 15:00, en uiteindelijk 14:00. Meerdere mensen die besloten om nog een paar uurtjes terug naar Honningsvåg te gaan en om 15:00 terug te komen hadden pech. Ik was gelukkig net op tijd terug. Het bezoekerscentrum op de Noordkaap zelf was dicht, terwijl het volgens de site iedere dag van het jaar open is. Kortom, moeder natuur is de baas en de rest gaat met de Franse Noorse slag, maar ik heb hem afgevinkt.
Nou we zaten in Hetta Finland. We zijn met een huurauto net over de grens geweest in Noorwegen, plaatsje Kautokeno, dat was ca. 80 km waar wij een uur over gedaan hebben gezien de staat van de weg en de noordkaap was iets van 450 km. Dat was mijn inziens te ver, ca. 5 uur rijden. Maar ik wil er nog wel een keer heen maar dan een keer in de zomer en als wij meer tijd hebben.
Screenshot_20240212_170013_Gallery.jpg
 
Nou we zaten in Hetta Finland. We zijn met een huurauto net over de grens geweest in Noorwegen, plaatsje Kautokeno, dat was ca. 80 km waar wij een uur over gedaan hebben gezien de staat van de weg en de noordkaap was iets van 450 km. Dat was mijn inziens te ver, ca. 5 uur rijden. Maar ik wil er nog wel een keer heen maar dan een keer in de zomer en als wij meer tijd hebben.
Bekijk bijlage 1973190
Vanuit Kautokeino is het nog een aardig stukje inderdaad, had je in 5 uur niet gered hoor. Ik reed afgelopen vrijdag om 9 uur weg uit Kautokeino, ik was om 5 uur in Honningsvåg. Dan is de Noordkaap nog een dik half uur verder.
 
Vanuit Kautokeino is het nog een aardig stukje inderdaad, had je in 5 uur niet gered hoor. Ik reed afgelopen vrijdag om 9 uur weg uit Kautokeino, ik was om 5 uur in Honningsvåg. Dan is de Noordkaap nog een dik half uur verder.
Had ik het toch goed ingeschat! De wegen waren mijn inziens echt slecht en harder rijden dan ca. 80 km/h vond ik onverantwoord.
 
We werden trouwens door Finnen en Noren vaak ingehaald en ook trouwens vrachtwagens wellicht zijn wij het niet gewend en zij wel maar ik ben van mening als je moet remmen dat je dan te laat bent...
Bekijk bijlage 1973318
Ja inhalen kunnen ze wel idd. Moet wel zeggen dat het snel went, zeker met spikes. Als ik een vrachtwagen achter me aan zie komen ga ik meestal effe aan de kant, die hebben er een hele wolk stuifsneeuw achter hangen. Maar over het algemeen is het overal lekker rustig op de weg.
 
Thx, die onthoud ik misschien voor van de zomer.
Als het hopelijk 30 gr warmer is :)
Waypoint vastleggen?
Dat doe ik consequent bij positieve meldingen.
Als je dan naar zo'n gebied gaat dan laad je alle interessante punten van een regio in je Zumo.

Al die punten ga je natuurlijk nooit onthouden. (ik niet iig)
Zeker niet als je daar ter plekke bent.
Hooguit toeval als je op zo'n plek terecht komt.
 
Ik zoek de locatie op in google maps en plaats er zo'n vlaggetje bij. Dan zie ik tzt wel "o ja, dat is goede tip".
Thx,deze gebruik ik ook meestal maar was hem nu even vergeten 8)7

Waypoint vastleggen?
Ik onthou ze ook nooit allemaal maar maak mapjes met tips die ik hier lees. Soms wel lastig om terug te vinden dan zou via de zumo idd veel makkelijker zijn.
Nu werk ik niet meer met BC vond ik teveel gedoe maar na wat googlen zag ik dat het ook via de Drive app kan.
Nu de zumo niet bij de hand maar toch maar eens proberen of dat wil lukken, wel zo makkelijk alles in de zumo
 
Goedemiddag,

Ik heb een vraag m.b.t. kleine gasbusjes / schroefcartouche zoals op de willekeurige foto van internet
zijn deze in het Noorden van Scandinavië (Zweden / Noorwegen ) te verkrijgen ? bij bijv. benzinepompen??

Ik wil niet de discussie opstarten tussen een gas- en benzinebrander ben alleen nieuwsgierig naar deze gasbusjes.
Alvast bedankt

 

Bijlagen

  • gasbusje.jpg
    gasbusje.jpg
    177,1 KB · Weergaven: 0
Ja, bij benzinepompen en vaak op campings. Daar laten ze regelmatig gebruikte maar nog niet lege busjes achter, kan je zo meenemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan