MeanBlueMan
Moderator a la Pastafari
Ik ben het met je eens op operationeel niveau. Zoals de situatie nu is moet je koppen weg houden, anders krijg je klappen, krijgen motorrijders een betweterige reputatie, en rijden ze ons liever omver dan ze ons aanspreken. En omdat mensen zich zo individueel en defensief opstellen en zich niet bij laten sturen door de omgeving, zich daarmee afzetten tegen de maatschappij is de sociale controle onmogelijk. De pakkans door een blauwe meneer is daarnaast erg klein, dus wat zal 't? Ze pakken gewoon die telefoon en gedragen zich als een hork in het verkeer. Niks aan te doen. Maar ik vind die situatie dus niet gezond, daar moet wat aan gebeuren.
Ik stel dat je nooit voldoende controle zal krijgen op asos in het verkeer vanuit de politie. Daarvoor is teveel mankracht nodig. Je kan geautomatiseerde snelheidscontroles uitvoeren etc, maar ze weten zich wel tussen de vaste controles als randdebielen te gedragen. Dat betekent dat het alleen maar erger wordt.
Voor goed werkende sociale controle is een gevoel van gemeenschap op de weg nodig dat nu ontbreekt. Mensen staan niet open voor een belerend vingertje, dat is ondertussen wel duidelijk. Iemand blokkeren die te ver doorrijdt bij het ritsen helpt ook niet. *1
Waar staan ze wel voor open? Misschien moeten we (moet ik?) andersom beginnen. Zijn we (ben ik?) niet allemaal af en toe een hork? Als iemand je aankijkt, kijk en glimlach (zwaai?) terug. Ook als ie op n motorscooter zit. Daarmee stel je je open op voor opmerkingen. Bedank dan ook voor een waarschuwing als 'je moet niet zo dicht achter me rijden'. Of: 'je achterlicht is kapot'. Bedank iemand als hij je voorlaat bij de vernauwing, *2 en laat eens iemand oversteken waar dat niet nodig is. (met de motor ben je toch zo weer bij je voorganger). En rijd niet per se tussen die flitskasten 1.5x de maximumsnelheid. Kortom: ga 15 minuten eerder van huis, zodat je niet gehaast of drammend in het verkeer hoeft te zitten. En accepteer het op het werk als iemand net wat later is omdat het druk was op de weg, en hij rustig aan heeft gedaan. Ook al heeft hij/zij geen motor.
Ben ik daarmee dan heiliger dan de paus? Lijkt me wel, ik denk niet dat zo'n omslag zomaar ineens gebeurt. Ook niet voor mezelf. Maar misschien wel stapje bij beetje. Ik ga deze week nog 3 verkeersgenootjes bedanken voor hun oplettendheid, en 1 voorlaten waar dat niet hoefde. Om te denken dat het helpt is misschien wat naief, maar zonder die hoop wordt het er niet beter op.
Volledig eens met de strekking !!
*1 Het is wel juist de bedoeling dat men ook op de invoegende rijstrook door rijdt tot het eind en dan pas invoegt... degene die anderen daarin blokkeren zijn in deze de hork !
Je kan allemaal wel 2 km voor de rijstrook ophoudt invoegen, maar dat betekend dat de file aan de achterkant alleen maar langer word en het invoegen met hogere snelheden dient te gebeuren wat een harmonica effect teweeg brengt wat weer een langere en veel gevaarlijker file veroorzaakt.
*2 Als het maar bij vriendelijk gedrag blijft en niet doorschiet.
Een moeder met kind op de stoep kun je best voor laten gaan als ze willen oversteken.
Alleen...als dat 2 x achter elkaar gebeurd dan heeft het kind het idee dat het dus zo hoort, kind oversteken = men laat mij voorgaan.
Totdat het kind oversteekt en de auto is helemaal niet van plan m voor te laten gaan of heeft niet gezien dat het kind gaat oversteken.
De verkeersregels zijn best redelijk doordacht, het word moeilijker als we er zelf betekenissen aan gaan toevoegen
Ik heb trouwens gister mijn 'macht' misbruikt, ik heb een auto een stopteken gegeven.
Alleen om m'n excuus te maken aan de bestuurder aangezien ik vanaf links 'm ervoor gooide toen ik iets te fanatiek op weg was naar een melding