Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vanochtend de CBR weer opgehaald en vrolijk naar het werk gereden. Af en toe even een puist gas op een sneeuwhoopje zodat 't achterwiel even uitbreekt (het blijft een lekker achtbaangevoel, als je dan daarna tenminste wel weer gewoon grip krijgt :) ) en verder een beetje oppassen in de bochtjes, maar alweer goed te doen in Amsterdam.
 
Vandaag thuis gebleven, ga het morgen wel proberen (maar ik moet ook direct 50 km)
Ik 51km :P

Maar effe serieus ... ben blij dat ik op de luchthaven overnacht heb. Heb best redelijk goed geslapen, en vooral, voel me fris. Niet fysiek afgemat bedoel ik dan. Want ik denk, anderhalf uur naar huis op de motor in dit weer, amper slapen en weer minstens anderhalf uur naar het werk met dit weer in een chaotisch verkeer, dat je dat fysisch toch wel goed gaat voelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
O ja, en het zonnetje schijnt! *O*
Hier is de zon ook even doorgebroken:
full

Het is daarna ook korte tijd mooi blauwe lucht geweest, maar anderhalf uurtje later was alles weer dicht en heeft het weer wat zitten sneeuwen.

Nu is het weer gestopt. Het vliegverkeer begint zich stilaan uit de chaos te werken :P
 
Vanochtend met de auto onderweg om 6:45. Kwam om 8:15 aan.
Normaal doe ik er een half uurtje over. Vandaag 1 uur en een half :')
Op de vluchtstrook ook nog een paar truckers zien staan en een bus die de oprit niet op kon rijden.

In de namiddag al veel sneller naar huis kunnen rijden zonder opstopping.
 
Ik snap niet dat er mensen zijn die met zo'n weer "twijfelen" of ze de motor zullen nemen als er een alternatief is. Dat is in mijn ogen de goden verzoeken...
Ik ben met de auto, maar het had prima gekund vandaag. Als ik mijn motor vanuit de achtertuin op de gestrooide weg voor ons huis had kunnen krijgen.
Alle sneeuw is op de weg alweer weggereden/gesmolten en er ligt een hele berg zout.

Zondag en gisteren heb je gelijk. Vandaag is te doen.
 
Ja nou euhm, iets met (voor zover ik me herinner),
als ze zo aan het duwen zijn (ook al rij je in zichtveld etc etc.) moet je ruimte creëren door een beetje door te trekken en 'm daarna weer terug laten vallen... of langzamer gaan zodat ze je inhalen. (en indien nodig iets aan de kant om het inhalen te bemoedigen)
Doortrekken ging niet ivm gladheid. Langzamer... reed op dat moment 15 a 20 Km/u op een 50 weg. (overigens de auto voor mij reed ook zoiets)
Dus ja, dan maar iets naar rechts zodat ze wellicht wel in zouden halen ipv te gaan kleven, met de gedachte dat als ik anders onderuit zou gaan hij sowieso op mij zou zitten met z'n auto tijdens het kleven.
(een verkeerslicht eerder werd ik ruw ingehaald door een duwende pool, die daarna vol op de remmen moest omdat de vrachtauto voor ons stil ging staan voor rood verkeerslicht (had ik al gezien dus gas al lang los en uit aan het rollen/schuiven), die pool heeft een pirouetje gemaakt met z'n auto en net niet de vrachtwagen geraakt (helaas))

Tja, wellicht is het verandert (lijkt mij sterk), maar ik heb geleerd dat je je plek op de weg op eist.
Dus niet rechts op je rijstrook gaan rijden, maar iets links van het midden.

Dan heb je ook geen auto's achterop die 'effe snel' gaan inhalen waar dit eigenlijk niet kan en je zo in de berm drukken.

Je gaat een verhoogd risico nemen om zo'n eikel te laten passeren? No way.
 
Ik snap niet dat er mensen zijn die met zo'n weer "twijfelen" of ze de motor zullen nemen als er een alternatief is. Dat is in mijn ogen de goden verzoeken...

De alternatieven zijn ook twijfelachtig...

Ik had er gisteren geen spijt van dat ik de motor had laten staan en kwam ('s middags) nog probleemloos met de trein op mijn werk maar later op de avond gooide de NS het bijltje er weer eens bij neer en was ik afhankelijk van wat kunst en vliegwerk om thuis te komen. Straks dus weer gewoon lekker op de motor.
 
Tja, wellicht is het verandert (lijkt mij sterk), maar ik heb geleerd dat je je plek op de weg op eist.
Dus niet rechts op je rijstrook gaan rijden, maar iets links van het midden.

Dan heb je ook geen auto's achterop die 'effe snel' gaan inhalen waar dit eigenlijk niet kan en je zo in de berm drukken.

Je gaat een verhoogd risico nemen om zo'n eikel te laten passeren? No way.
:^ :^

Een belangrijke aanleiding voor kleefgedrag bij motorrijders is de slechte rijstrookpositie. Daar is het hier al vaker over gegaan. Je moet je als motorrijder "breed maken" en dat heeft vooral te maken met zelf afstand houden op je eigen voorligger, en zo rijden dat een automobilist niet snel zal denken "ik kan 'm er wel even langs proppen". Daarom rijd je ook links van het midden op je strook.

/edit: probleem is dat het een negatieve feedback loop is... Als iemand kleeft en je voelt je wat opgelaten dan is er de neiging om je aan de kant te laten duwen om een conflict te voorkomen, maar het probleem is dat een klever er dan nog dichter bovenop kruipt, waardoor je nog meer aan de kant gaat... etc.. Uiteindelijk zijn lang niet alle klevers "af te schudden" maar is het toch beter om gewoon netjes de juiste positie te rijden, klever of niet, dan om aan de kant te gaan. En dan maar hopen dat je met rustige duidelijke handgebaren of kijkgedrag duidelijk kunt maken dat je last hebt van je achterligger. Niet iedereen is daar ontvankelijk voor, maar je situatie wordt zelden veiliger door je naar de kant te laten duwen, zeker niet met gladheid.
 
Laatst bewerkt:
:^ :^

Een belangrijke aanleiding voor kleefgedrag bij motorrijders is de slechte rijstrookpositie. Daar is het hier al vaker over gegaan. Je moet je als motorrijder "breed maken" en dat heeft vooral te maken met zelf afstand houden op je eigen voorligger, en zo rijden dat een automobilist niet snel zal denken "ik kan 'm er wel even langs proppen". Daarom rijd je ook links van het midden op je strook.
Ja! Ook als je op de linkerbaan rijdt.

Recht voor de neus van de automobilist, zeg maar. Zodat die niet zo makkelijk langs je heen kijkt naar de volgende auto en daar zijn afstand op gaat baseren.
 
Al die theorie over links te midden van je baanvak rijden is zo waar als maar kan zijn.

In normale omstandigheden doe ik dat ook. Plakkers moeten maar voorbij zodra ze dat kunnen.

Echter, met sneeuw op de baan ben je sterk benadeeld. Een auto kan dan gewoon een stuk sneller omdat die niet omvalt wanneer die toch schuift, de motor wel. Daarom dat ik, als de auto voldoende ruimte kan hebben, me wel even rechts houd om die door te laten. Beetje het principe van geven en nemen, de meeste koekblikkers gunnen ons ook om vlot door te kunnen, dus liet ik tot nu toe* ook auto's door in besneeuwde omstandigheden. Kwestie van het hun te gunnen aangezien ze probleemloos sneller kunnen.

Ik ben er haast van overtuigd dat dit ook het uitgangspunt was bij Okami_Xci.

* maar na Okami_Xci's verhaal gelezen te hebben ga ik niet meer doen!
 
Klevers, daar hebben ze een remlicht voor uitgevonden dat gaat branden zonder dat je remt. Vind het prachtig om klevers achter me te hebben, die kan je zo makkelijk opnaaien. Mooiste is als je rechts wat ruimte hebt een baantje op te schuiven. Wanneer de klever je dan voorbij komt, gas geven en dan weer voor hem invoegen _O-
 
Klevers, daar hebben ze een remlicht voor uitgevonden dat gaat branden zonder dat je remt. Vind het prachtig om klevers achter me te hebben, die kan je zo makkelijk opnaaien. Mooiste is als je rechts wat ruimte hebt een baantje op te schuiven. Wanneer de klever je dan voorbij komt, gas geven en dan weer voor hem invoegen _O-
Nee, daar is het remlicht niet voor. Je zou niet de eerste zijn die door je remlamp te laten oplichten een schrikreactie veroorzaakt met grote gevolgen voor de klever terwijl je er zelf heelhuids afkomt, en vervolgens bij de rechter voor de bijl gaat. Je hebt dan namelijk onnodig geremd en daardoor het verkeer achter je in gevaar gebracht. Niet doen dus! En al helemaal niet als hij voorbij is gas geven (rechts voorbij?) en weer invoegen. Daar is maar één woord voor: aso.

Geen enkele voorziening, dus ook het remlicht, is op je motor aangebracht om iemand op z'n nummer te zetten. Gevaarlijk, die gedachtengang van je!

En overigens: prachtig om iemand op te naaien? Beginnend bestuurder zeker, of mocro?
 
Laatst bewerkt:
Al die theorie over links te midden van je baanvak rijden is zo waar als maar kan zijn.

In normale omstandigheden doe ik dat ook. Plakkers moeten maar voorbij zodra ze dat kunnen.

Echter, met sneeuw op de baan ben je sterk benadeeld. Een auto kan dan gewoon een stuk sneller omdat die niet omvalt wanneer die toch schuift, de motor wel. Daarom dat ik, als de auto voldoende ruimte kan hebben, me wel even rechts houd om die door te laten. Beetje het principe van geven en nemen, de meeste koekblikkers gunnen ons ook om vlot door te kunnen, dus liet ik tot nu toe* ook auto's door in besneeuwde omstandigheden. Kwestie van het hun te gunnen aangezien ze probleemloos sneller kunnen.

Ik ben er haast van overtuigd dat dit ook het uitgangspunt was bij Okami_Xci.

* maar na Okami_Xci's verhaal gelezen te hebben ga ik niet meer doen!

Idd, de gedachte geven en nemen... die die er sneller/makkelijker voorbij kan even voor laten.
Of iemand laten ritsen.... 1 voor, 1 achter... maar alle Nederlanders zijn "Ikke ikke ikke" op de snelweg... ga maar achter mij.

In de zomer in een 1 rijbaan met links en rechts verhoging ook gehad dat de autos wat aan de kant gingen rijden zodat ik er op de motor vlot voorbij kon ipv aansluiten.
En dat soort coulant gedrag toon ik ook weer her en der door als ik op een druk kruispunt/rotonde afrij en ik zie 1 vrachtwagen/stadsbus al meerdere stoeten wachten om zijn kans te krijgen de weg op te komen dat ik wat eerder snelheid verminder en even knipper dat ie voor mag.

Overigens reed ik initieel in linker spoor, maar goed als ze dan nog steeds kleven houd het ook op.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan