Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Al die theorie over links te midden van je baanvak rijden is zo waar als maar kan zijn.

In normale omstandigheden doe ik dat ook. Plakkers moeten maar voorbij zodra ze dat kunnen.

Echter, met sneeuw op de baan ben je sterk benadeeld. Een auto kan dan gewoon een stuk sneller omdat die niet omvalt wanneer die toch schuift, de motor wel. ~[/size]
Ik betwijfel of dat waar is.
Ik heb gisteren aardig wat zwabbertjes gemaakt met de motor maar met gas en soms koppeling goed te corrigeren. En ik ben ook over ijsplaten gereden. Zolang die wielen maar snel genoeg rond gaan val je niet snel om. Een auto gaat gewoon overdwars.En een auto die dwars gaat schuift waar hij wil, oncontroleerbaar.
 
Idd, de gedachte geven en nemen... die die er sneller/makkelijker voorbij kan even voor laten.
Of iemand laten ritsen.... 1 voor, 1 achter... maar alle Nederlanders zijn "Ikke ikke ikke" op de snelweg... ga maar achter mij.

In de zomer in een 1 rijbaan met links en rechts verhoging ook gehad dat de autos wat aan de kant gingen rijden zodat ik er op de motor vlot voorbij kon ipv aansluiten.
En dat soort coulant gedrag toon ik ook weer her en der door als ik op een druk kruispunt/rotonde afrij en ik zie 1 vrachtwagen/stadsbus al meerdere stoeten wachten om zijn kans te krijgen de weg op te komen dat ik wat eerder snelheid verminder en even knipper dat ie voor mag.
Ik ben het helemaal met je eens dat het op deze manier prettig verkeersdeelnemen is.

Het punt zit 'm erin dat dit allemaal leuk en aardig is, maar wel alleen maar als het veilig kan. Gisteren kon het dus niet veilig, dit soort manoeuvreren, en dan kan en mag het dus niet. Een andere weggebruiker kan simpelweg niet van jou verwachten dat jij je best doet om hem de ruimte te geven, hij kan hooguit blij zijn als je het desalniettemin toch doet.

In deze winterse omstandigheden is het gewoon onveilig om mensen de ruimte of de mogelijkheid te geven om iets te doen dat risico inhuodt (zoals vreemde inhaalacties), dus kun je maar beter zo rijden dat mensen ook niet het idee hebben dat het op zich wel kan :) Oftewel, stoicijns je positie kiezen en handhaven en hooguit proberen te gebaren dat je achterligger te weinig afstand houdt, hoewel schudden met je arm al knap eng is met deze gladheid, heb ik ook gemerkt gisteren :)
 
Ik ben het helemaal met je eens dat het op deze manier prettig verkeersdeelnemen is.

Het punt zit 'm erin dat dit allemaal leuk en aardig is, maar wel alleen maar als het veilig kan. Gisteren kon het dus niet veilig, dit soort manoeuvreren, en dan kan en mag het dus niet. Een andere weggebruiker kan simpelweg niet van jou verwachten dat jij je best doet om hem de ruimte te geven, hij kan hooguit blij zijn als je het desalniettemin toch doet.

In deze winterse omstandigheden is het gewoon onveilig om mensen de ruimte of de mogelijkheid te geven om iets te doen dat risico inhuodt (zoals vreemde inhaalacties), dus kun je maar beter zo rijden dat mensen ook niet het idee hebben dat het op zich wel kan :) Oftewel, stoicijns je positie kiezen en handhaven en hooguit proberen te gebaren dat je achterligger te weinig afstand houdt, hoewel schudden met je arm al knap eng is met deze gladheid, heb ik ook gemerkt gisteren :)

:^ gister is gewoon niet te vangen in wat we normaal meemaken.

Ik heb gister wat spoedritjes mogen doen.
Op provinciale wegen, 20 cm omhooggereden sneeuw 40/50 cm breed op de middenstreep.
Dan kan ik wel met een hogere snelheid op m'n voorganger inlopen maar waar moet hij naar toe :?
Of waar moet ik hem inhalen :?
Lampjes en sirene maar uitzetten dan en even gewoon meesukkelen.
Aanpassen aan de situatie.
 
Vandaag toch op de motor gestapt. Niet heel wijs. Maargoed ik heb het overleefd. Vanaf Haarlem richting leiden.Bij het vertrekken al bijna op mijn muil omdat de parkeervakken/stoep nog niet helemaal sneeuwvrij is en meer dan 200 kilo proberen te verplaatsten is dan best lastig met weinig profiel onder je schoenen. A4 genomen. Rond 2 uur begon het te regenen/hagelen, dus maar bij het brugrestaurant over de A4 gestopt en even getankt. Daarna doorgereden. Begon weer te regenen. Vrij nat geworden maar dat mocht niet deren. Bij Leiden was er in de wijken niet goed gestrooid. Dus mijn motor maar even neergezet en een stukje gelopen. Daarna vanaf leiden in de avond terug. Merkt wel dat het nu weer glad gaat worden. Paar broekpoepmomentjes gehad. Ik kan zo een paar lepeltjes jus uit mijn onderbroekje wassen. Ik zou nu niet meer rijden. Geen wijsheid dus maar kon even niet anders. Heb overigens welgeteld 1 motorrijder in Leiden gezien, volledig in regenpak die ook dacht dat het wel kon. "Leuke" ervaring maar ik zou beter moeten weten. Morgen de deur niet uit.
 
Onderweg meegemaakt: bus die te laat kwam, aansluiting gemist, andere bus die te laat kwam, koude voeten, langer onderweg, duurder onderweg.

Verwacht/hoop morgen weer met de motor te kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk klopt er iets heel erg niet aan de manier van formuleren :+
Hoezo :? Ben effe niet mee :$

:^ gister is gewoon niet te vangen in wat we normaal meemaken.
...
Idd. Nogmaals, ondanks ik van mening ben dat je altijd wel kan doorrijden, beklaag ik het mij niet dat ik op het werk overnacht heb. 2 x een zware en lange rit door sneeuw en ijzel bespaart, voldoende kunnen slapen en vandaag na het werk zonder neerslag naar huis. Het was ongeveer 2°C, de banen waren nu heel goed vrij, en zelfs bijna droog. Ik was thuis in 50 minuten, een kleine 10 minuutjes later dan in de zomer, maar zo vlot en relax :t :]
 
Hoezo :? Ben effe niet mee :$

:^ dat dus :)




Noemen nou alleen wannabe's dat "blauw-blauw" (je weet wel, van die mensen die zo veel TV hebben gekeken dat ze denken dat er in Nederland jury-rechtspraak is :') ) of is dat ook gewoon vakjargon?

Beetje regio gebonden. Soort dialect binnen het vakjargon.
Persoonlijk vind ik het niet het mooist klinkende dialect ;)
 
Stukje onverhard meegepakt vanochtend en vervolgens dus m'n topkoffer verloren :-(
zag in m'n spiegel ineens wat de berm in rollen.
De haak op de montage plaat was afgebroken.

Ik kan het aantal keer dat ik de topkoffer eraf gehaald heb op één hand tellen, dus ik heb een klusje voor het weekend: paar gaatjes boren en met een paar boutjes vastzetten op de plaat.
 
Ik snap niet dat er mensen zijn die met zo'n weer "twijfelen" of ze de motor zullen nemen als er een alternatief is. Dat is in mijn ogen de goden verzoeken...

Omdat ‘alternatieven’ veel ellende met zich mee kunnen brengen. Ik werk in Amsterdam en met de motor ben ik daar in 35 minuten. Met de auto doe ik daar minimaal het dubbele over en moet ik 25 euro parkeerkosten betalen. Met het openbaar vervoer is bijna geen optie, daar ik in een buitengebied woon.
Bij ons waren de hoofdwegen prima te doen, maar ik kon niet inschatten hoe dat rond A’dam was. Ik ben uiteindelijk met de auto gegaan. Gelukkig, want Amsterdam was een zooitje in de binnenstad.

Heb ik zo je vraag beantwoord? :)
 
Omdat ‘alternatieven’ veel ellende met zich mee kunnen brengen. Ik werk in Amsterdam en met de motor ben ik daar in 35 minuten. Met de auto doe ik daar minimaal het dubbele over en moet ik 25 euro parkeerkosten betalen. Met het openbaar vervoer is bijna geen optie, daar ik in een buitengebied woon.
Bij ons waren de hoofdwegen prima te doen, maar ik kon niet inschatten hoe dat rond A’dam was. Ik ben uiteindelijk met de auto gegaan. Gelukkig, want Amsterdam was een zooitje in de binnenstad.

Heb ik zo je vraag beantwoord? :)

Wat mij betreft niet. Onder normale omstandigheden begrijp ik dit volledig. Maar afgelopen dagen waren uitzonderlijk en bovenal levensgevaarlijk. Zelfs in blik. Motorrijden is me net zo lief als een ieder hier, maar niet tegen elke prijs. Ik wil het begrijpen waarom er toch mensen op de motor stapten en gegarandeerd onderuit gingen. Maar ik begrijp het niet. :N
 
Laatst bewerkt:
Wat mij betreft niet. Onder normale omstandigheden begrijp ik dit volledig. Maar afgelopen dagen waren uitzonderlijk en bovenal levensgevaarlijk. Zelfs in blik. Motorrijden is me net zo lief als een ieder hier, maar niet tegen elke prijs. Ik wil het begrijpen waarom er toch mensen op de motor stapten en gegarandeerd onderuit gingen. Maar ik begrijp het niet. :N
Voor mij was het gewoon kijken hoe ver ik kwam; ik wist van tevoren dat ik anders naar de bus kon lopen. Dat ik uiteindelijk anderhalf uur te voet door de sneeuw heb geploeterd zag ik niet aankomen, maar dat had anders ook gemoeten, want het OV was sowieso mijn enige reisalternatief en dat reed ook niet meer in Amsterdam. En ik heb nog spierpijn, dus ik had het nodig :)

Thuis werken had ik gewoon geen zin in, dus dat was ook geen alternatief, en 's morgens was het gewoon te doen op de motor, alleen het ongepekelde buurtje uit was even glibberen.

Yolo, JWZ.
 
Laatst bewerkt:
Daarom begin ik er maar niet eens aan: in mijn straat wordt niet geschoven en/of gestrooid en het is een paar honderd meter naar de eerste weg waar dat wel gebeurt. Moet dus nog wachten ... |(
Bij ons is dat ook zo.. vanochtend lopend met de trapfiets de straat uit, die fiets gleed gewoon om het minste of geringste onderuit... gelukkig zat ik er nog niet op.
Vervolgens alle wegen en zelfs het fietspad door het weiland prima te befietsen... én! de treinen reden vandaag.
 
Omdat ‘alternatieven’ veel ellende met zich mee kunnen brengen. Ik werk in Amsterdam en met de motor ben ik daar in 35 minuten. Met de auto doe ik daar minimaal het dubbele over en moet ik 25 euro parkeerkosten betalen. Met het openbaar vervoer is bijna geen optie, daar ik in een buitengebied woon.
Bij ons waren de hoofdwegen prima te doen, maar ik kon niet inschatten hoe dat rond A’dam was. Ik ben uiteindelijk met de auto gegaan. Gelukkig, want Amsterdam was een zooitje in de binnenstad.

Heb ik zo je vraag beantwoord? :)
Deels, ja.
Ik kan natuurlijk niet van Amsterdam spreken, dat ken ik alleen van de walletjes! ;)
Maar hier was het op dat moment een behoorlijke puinhoop op de wegen, sneeuw, hier en daar ijsplekken, tussendoor regen en natte sneeuw. Kortom levensgevaarlijk om op de motor te gaan rijden. En blijkbaar was dat niet alleen hier het geval als ik de berichtjes op het forum lees, er zijn meer ervaren motorrijders onderuit gegaan in de afgelopen twee dagen als in het hele jaar.
Ik zou er alleszins niet vrijwillig op kruipen.
 
Laatst bewerkt:
Deels, ja.
Ik kan natuurlijk niet van Amsterdam spreken, dat ken ik alleen van de walletjes! ;)
Maar hier was het op dat moment een behoorlijke puinhoop op de wegen, sneeuw, hier en daar ijsplekken, tussendoor regen en natte sneeuw. Kortom levensgevaarlijk om op de motor te gaan rijden. En blijkbaar was dat niet alleen hier het geval als ik de berichtjes op het forum lees, er zijn meer ervaren motorrijders onderuit gegaan in de afgelopen twee dagen als in het hele jaar.
Ik zou er alleszins niet vrijwillig op kruipen.
Maandagohtend was het bij mij prima te rijden. Schoon, kleine beetje nat, sneeuwresten naast de weg.

In de middag had t n bietje gesneeuwd, dacht ik gezien te hebben.

Om 15 uur naar huis, en het was en grote ellende. Ik gokte er op dat zodra ik op doorgaande weg kwam, het net als in de ochtend was. Niet dus.

Motor laten staan is twee uur lopen naar huis, en di ochtend weer twee uur (4:30 uur vertrekken dus). Geen bus daar.
 
Vanmorgen beetje fris, maar goed te doen.
Straat uit was stapvoets (door/over ijs sneeuw)Daarna gewoon natte weg, nix aan de hand. ben zelfs droog overgekomen.
 
Ik wil het begrijpen waarom er toch mensen op de motor stapten en gegarandeerd onderuit gingen. Maar ik begrijp het niet. :N

Als het omstandigheden zijn waarin je gegarandeerd onderuit gaat met de motor is het überhaupt niet verstandig om de deur uit te gaan. Met de auto en lopend loop je dan ook forse risico's.

Maar zulk weer was het de afgelopen dagen niet, motorrijden had prima gekund met de juist voorzorgsmaatregelen. Ik heb het niet gedaan, want ik hoefde nergens heen, behalve mijn werk en dat kan lopend tegenwoordig. En echt comfortabel is het natuurlijk niet, maar je moet het ook niet gaan overdrijven met "gegarandeerd onderuitgaan".
 
Maandag heb ik de motor laten staan, ik moest voor werk naar Amsterdam en 's avonds ook weer terug natuurlijk. Gezien de toestand van de wegen en de bijbehorende chaos had ik wat mij betreft de juiste keuze gemaakt. Gistermiddag heb ik de tuin sneeuwvrij gemaakt, het weerbericht gecheckt en ben ik met een beetje moeite de straat uitgeglibberd en naar mijn werk gereden. Geen probleem, de wegen waren prima begaanbaar. s' Nachts ook weer probleemloos teruggereden, alleen de laatste meters in de straat waren weer glibberig maar verder echt niets aan de hand.

Als je ervoor kiest om in de winter de motor te laten staan begrijp ik dat helemaal, ook als je er voor kiest om de motor te laten staan als er kans is op sneeuw en gladheid maar als je kiest om door te rijden is het gewoon een kwestie van elke keer een goede inschatting proberen te maken. Meestal laat ik de motor niet meer dan drie dagen per jaar staan, ik heb veel collega's die ook op de motor komen en voor het merendeel geldt hetzelfde. Als je iedere keer als er een waarschuwing voor gladheid of de KNMI app volgt oid. kun je hem eigenlijk net zo goed helemaal laten staan in de winter en naar mening zijn de voorspellingen en waarschuwingen over het algemeen aan de voorzichtige kant.

Let wel, rond Amsterdam zijn de omstandigheden over het algemeen redelijk gunstig als het om kou of gladheid gaat. Het is vaak iets warmer en er wordt veel gestrooid.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan