Het grote Yamaha Diversion topic deel 21

Status
Niet open voor verdere reacties.
tja als ik dat lees dan hoef je ip alleen jouw tank ( als ie goed is) over te zetten, voor de rest wat bijwerken, en de voorvork keerringen en olie vervangen ( die is lek) en nieuwe accu erin en je kan er mee rijden ;)
 
Eindelijk gelegenheid gehad om mijn bougies eruit te trekken.

Eerste wat me opviel nadat ik de hoes verwijderde was toch een benzine lucht. En een klein donker plasje op de straat. Het lijkt erop dat cillinder 1 en 2of3 een beetje aan het zweten zijn. Nog steeds vochtig na 2 maanden stilstand. Apart op zijn minst...
ff de carbs afgetapt. Kwam echt benzine uit, geen water/benzine mengsel.
daarna motor in zijn 2 en ff flink aan het wiel gedraaid. geen benzine geiser in ieder geval.
nu in ieder geval de benzine kraan dichtgezet, die stond nog open.

Nog even kort de symptomen:

Motor start erg bruut/enthousiast, schiet gelijk naar de 3500 toeren en daarna loopt hij gelijk vrij goed. Voorheen startte hij ook goed, maar dan zie je eerder het toerental rustig klimmen naarmate hij warmer wordt.

Als ik ga rijden, loopt hij goed totdat hij warm is, dan gaat hij inhouden en horten en stoten.
Hier werd gesuggereerd dat hij te rijk loopt, wat problemen geeft bij een warme motor.

De kleur van de bougies lijkt dit te bevestigen. want zelfs een sleuteln00b als ik zie dat dit niet helemaal is zoals het hoort te zijn:

[afbeelding]

alle tips, trucs, en suggesties zijn van harte welkom. want als ik er nu niet meer uitkom dan gaat hij er echt uit.

heb nog een carb set gevonden voor een Div900, maar vraag me af of dat zin heeft.
en weet ook niet of je een carb set van een andere 900 zomaar over kan zetten, of dit nog afgesteld moet worden

Bougies kan je beter laten zien vanaf de bovenkant zeg maar, vanaf het schroefdraad kan je niet zoveel opmaken.

bougie_kleuren2-4takt.jpg
 
Heb een 900 Diversion in schitterend hemelsblauw, origineel met het Yamaha slot er zelfs nog bij. De km stand is nog geen 20.000 km omdat de eerste eigenaar overleden is en de motor jaren ongebruikt in de schuur heeft gestaan. Deze gekocht met een keuringsrapport van Erik van Lent, in orde gemaakt en gaan rijden. Kort, want na enkele kleine beroertes kan ik jammer genoeg niet meer rijden. Daarom te koop voor de kenner/liefhebber.

Ik heb er kort een zijspan aangeknoopt, moet nu weer los; dus moet er een jiffy onder. Alleen ben ik op zoek naar een plaatje waarop te zien is waar ik de jiffy-veer een vast moet maken! Heeft iemand dat voor mij? WPH staat op mijn externe schijf, maar daar kan ik nu ff niet bij, vandaar de vraag

.
full
 
Bedankt voor de vlotte reactie, maar nee, nu zie ik nog niet waar ik de veer aan de framekant aan vast moet knopen......
 
Ik wil graag de voorvorkolie van mijn 600-div vervangen. Helaas zijn de foto's van Bensi's HowTo niet meer beschikbaar (google: diversion voorvork Bensi), maar ik heb ook een WPHB, moet ook lukken.
Voor zover ik weet is de olie de laatste drie a vier jaar niet vervangen, maar er lekt / zweet ook niets. Welke onderdelen zijn verstandig om te vervangen? (lees: vooraf bestellen?) Dacht zelf aan de keerringen, borgclips en stofkappen.
Het WPHB meldt 10W olie, zijn daar nog andere overwegingen over? Ik rijd veel woon-werk en af en toe met duo+bagage.

En zijn er nog andere tips&tricks voor deze klus?
 
Ik wil graag de voorvorkolie van mijn 600-div vervangen. Helaas zijn de foto's van Bensi's HowTo niet meer beschikbaar (google: diversion voorvork Bensi), maar ik heb ook een WPHB, moet ook lukken.
Voor zover ik weet is de olie de laatste drie a vier jaar niet vervangen, maar er lekt / zweet ook niets. Welke onderdelen zijn verstandig om te vervangen? (lees: vooraf bestellen?) Dacht zelf aan de keerringen, borgclips en stofkappen.
Het WPHB meldt 10W olie, zijn daar nog andere overwegingen over? Ik rijd veel woon-werk en af en toe met duo+bagage.

En zijn er nog andere tips&tricks voor deze klus?

Als alles nog goed is, dan zou ik ze niet uit elkaar halen. Hooguit de olie vervangen.
En even de stofringen omhoog wippen om te kijken hoe het met de borgclip is gesteld.
 
wow! hoe kan dat dan?

Denk dat de schijf van slechte kwaliteit is geweest. (Geen origineel, maar aftermarket)
De remblokjes waren nog niet helemaal versleten. Ik heb deze winter één keer gehad dat bij het filerijden de rem oververhit is geweest. Het was die dag mega koud. Dus snelle temperatuurwisselingen hebben wellicht een rol gespeeld.

Maar echt zeker weten doe ik het ook niet.
 
Een tijdje geleden had ik gepost over het stationair verschil met licht aan en uit. Ik heb hem nu afgesteld op 1100rpm met licht uit. Met licht aan zakt hij nu nog maar 50rpm ofzo. Dus normaal.

Eerst had ik hem afgesteld op 1200rpm met licht aan. En toen steeg hij met licht uit naar 1500 rpm. Dus heeft waarschijnlijk te hoog gestaan.

Laadpsanning is 14,86 volt met licht uit. WPH geeft tussen 14,2v en 14,8v aan. Met licht aan is het 15,1 volt. Ik houd even in de gaten of de accu hier warm van wordt, anders ga ik er gewoon lekker op rijden.
 
Als alles nog goed is, dan zou ik ze niet uit elkaar halen. Hooguit de olie vervangen.
En even de stofringen omhoog wippen om te kijken hoe het met de borgclip is gesteld.

Kan ik m dan laten leeglopen via de bout onderin de poot [nr 12], bijvullen vanaf boven [nr 16] zonder volledig demonteren?
full
 
Kan ik m dan laten leeglopen via de bout onderin de poot [nr 12], bijvullen vanaf boven [nr 16] zonder volledig demonteren?
[afbeelding]

Bout 12 houd de damper rod (nr. 9) vast. Dus eerst dop 16 even lossen, halve slag ofzo. Dan wiel eruit. Voorvork eruit en dop 16 helemaal losdraaien en op zijn kop leeggieten. Wel even onthouden hoe de veer erin zit met bus.

De div 600 heeft jammer genoeg geen bout om olie eruit te laten lopen.
 
Bout 12 houd de damper rod (nr. 9) vast. Dus eerst dop 16 even lossen, halve slag ofzo.

De div 600 heeft jammer genoeg geen bout om olie eruit te laten lopen.
Jawel hoor, onder aan de poot, net boven het as gat zit een klein schroefje.
Als je de dop boven op de poot los hebt kun je de olie af laten lopen door dat schroefje er uit te draaien.
full
 
Maar als je hem echt helemaal leeg wilt hebben een eventueel schoon wilt spoelen is het wel beter om de poot er even uit te halen en hem idd op de kop leeg te laten lopen. 😉
 
Laatst bewerkt:
Wow is dat frame nog recht dan??

Eerste wat me opviel nadat ik de hoes verwijderde was toch een benzine lucht.

mijn div 600 '95 ruikt ook altijd naar benzine.. Is dat een probleem?? haha.

Mijn achterrem loopt vaak vast ook. Ondanks dat dat ding helemaal schoon is, rubbers goed als nieuw en de cilinders nieuw. Worden organische remblokken zo extreem heet? nee toch??
 
Wow is dat frame nog recht dan??mijn div 600 '95 ruikt ook altijd naar benzine.. Is dat een probleem?? haha.

Mijn achterrem loopt vaak vast ook. Ondanks dat dat ding helemaal schoon is, rubbers goed als nieuw en de cilinders nieuw. Worden organische remblokken zo extreem heet? nee toch??

Alle remblokken en schijven worden heel heet.
 
Bout 12 houd de damper rod (nr. 9) vast. Dus eerst dop 16 even lossen, halve slag ofzo. Dan wiel eruit. Voorvork eruit en dop 16 helemaal losdraaien en op zijn kop leeggieten. Wel even onthouden hoe de veer erin zit met bus.

De div 600 heeft jammer genoeg geen bout om olie eruit te laten lopen.

Afhankelijk van welk bouwjaar wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan