Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik was vergeten de dagteller op 0 te zetten, doe ik sinds ik deze motor heb omdat ik niet zeker weet of reserve wel werkt, drukte ik het knopje onder het rijden in en weg was het, nu zolang tape eroverheen geplakt i.v.m de regen.
Heeft toevallig iemand dat rubberendopje liggen ?
Ik heb nog 2 complete teller units liggen dus daar zal nog wel zo'n knopje opzitten, zal vanmiddag even kijken als ik weer thuis ben.
 
He bensi, ik ben nog op zoek naar het "glas" van het dashboard, bij mij zit er een barst in. Is deze uberhaupt wel los te vervangen?
Jahoor, het glaasje is er gewoon af te schroeven. Dan kan je het volgende ermee doen:
full
 
Ik heb mijn kortsluiting nog niet kunnen vinden... Als ik rond het balhoofd diverse stekkers loshaal (excl. het contactslot), brandt de zekering nog steeds door. Het probleem zit dus elders. Als het ergens in de kabelboom zit moet ik die volledig openmaken om het probleem te vinden, en die krijg ik nooit meer netjes dicht. Komt bij dat de kans dat het probleem in de kabelboom is ontstaan me vrij klein lijkt.
Het liefst zou ik toerenteller (en dashboardverlichting), remlicht, toeter en knipperlichten afzonderlijk loskoppelen, maar ik vrees dat er nergens een stekker zit die dat doet.
Oftewel zoeken valt zwaar tegen...
 
Ik was vergeten de dagteller op 0 te zetten, doe ik sinds ik deze motor heb omdat ik niet zeker weet of reserve wel werkt, drukte ik het knopje onder het rijden in en weg was het, nu zolang tape eroverheen geplakt i.v.m de regen.
Heeft toevallig iemand dat rubberendopje liggen ?
Volgens mij heb jij deze nodig .... en die heb ik dus nog wel.

Mail me maar of je er iets mee wilt.

DSCF0010.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn kortsluiting nog niet kunnen vinden... Als ik rond het balhoofd diverse stekkers loshaal (excl. het contactslot), brandt de zekering nog steeds door. Het probleem zit dus elders. Als het ergens in de kabelboom zit moet ik die volledig openmaken om het probleem te vinden, en die krijg ik nooit meer netjes dicht. Komt bij dat de kans dat het probleem in de kabelboom is ontstaan me vrij klein lijkt.
Het liefst zou ik toerenteller (en dashboardverlichting), remlicht, toeter en knipperlichten afzonderlijk loskoppelen, maar ik vrees dat er nergens een stekker zit die dat doet.
Oftewel zoeken valt zwaar tegen...
Hardop meedenkende:

Heb je misschien kort geleden werkzaamheden aan de elektra verricht :? of andere werkzaamheden in de buurt van kabels :?

Dan zou het voor de hand liggen om hier te beginnen met zoeken. ;)
 
He bensi, ik ben nog op zoek naar het "glas" van het dashboard, bij mij zit er een barst in. Is deze uberhaupt wel los te vervangen?
Ik heb er twee liggen:
één met een vast "glas" in de zwarte behuizing, die is goed.
één met een los "glas", daar zitten ook twee kleine barstjes in.

Mail me maar wat je wilt.

De ene met het vaste glas:
DSCF0006.jpg


De ene met het aparte / losse glas:
DSCF0007.jpg


Met dus 2 barstjes:
DSCF0011.jpg
 
Ik heb nu 4 versie bougies in mijn blokje gestopt. Hij loopt nu koud wel wat lekkerder, dus het begon nodig te worden. Verder waren ze erg oud, maar wel gelijkmatig en op de juiste manier versleten. Which is good. :)
 
Hardop meedenkende:
Dank je :)

Heb je misschien kort geleden werkzaamheden aan de elektra verricht :? of andere werkzaamheden in de buurt van kabels :?

Dan zou het voor de hand liggen om hier te beginnen met zoeken. ;)
Niet echt, hoewel ik wel de tank e.d. eraf gehad heb.
Ik heb ondertussen ook van achteren stekkers losgehad, ook dat helpt niet. Het moet dus haast wel ergens "tussen voor en achter" zitten. Sluiting in de richtingaanwijzer-schakelaar (het probleem ontstond na een bocht linksaf) is het ook niet, want die kan ik afkoppelen.
Ik heb nu een lampje i.p.v. de zekering zitten, zolang er kortsluiting is brandt deze. Ik hoopte dat de kabelboom rond het stuur bewegen zou helpen, maar dat hielp niet.

Ik ben door mijn opties heen -O-
 
Een lampje ipv een zekering is denk ik niet een goede meet methode.
Zo veel mogelijk afkoppelen, en dan kijken bij het aankoppelen wanneer de zekering er uit vliegt. Geen water in de knipperlichten? De kabelboom zou het laatste zijn waar ik naar zou kijken. De bekabeling en vooral de connectors nakijken.
 
Ik las de tip van het lampje juist, omdat een lampje daar alleen brandt als er elders sluiting is.
Water in de knipperlichten zou niet mogen uitmaken, omdat de knipperlichten geen stroom krijgen zolang ik de schakelaar niet omzet. Plus dat water geen sluiting geeft, hooguit een lekstroom.
Maar na het verwijderen van de stekker die richting linker handvat gaat, weet ik zeker dat dat het probleem niet is. Ellende is alleen dat ik geen flauw idee heb wat het wel zou kunnen zijn.
 
Het lampje zal gaan branden als er een stroompje gaat lopen. Dus niet alleen bij een kortsluiting. Water kan wel degelijk een kortsluiting geven. Alleen loopt het meestal zo'n vaart niet. Een multimeter zou handiger zijn om zaken betrouwbaar door te meten.
 
Het lampje zal gaan branden als er een stroompje gaat lopen. Dus niet alleen bij een kortsluiting. Water kan wel degelijk een kortsluiting geven. Alleen loopt het meestal zo'n vaart niet. Een multimeter zou handiger zijn om zaken betrouwbaar door te meten.
Multimeter heb ik ook, maar ik weet niet wat ik zinnig kan doormeten. Suggesties?
 
Multimeter heb ik ook, maar ik weet niet wat ik zinnig kan doormeten. Suggesties?

Als je een 100% kortsluiting zou hebben dan zal de weerstand tussen het frame ( - ) en de + heel erg laag zijn. In dit geval is het slechts één zekering. Dus meet de weerstand tussen het frame en beide kanten waar de zekering in gaat.
 
Hmmm goed en slecht nieuws...
Weerstand was 12 ohm tussen zekering (niet-aangesloten kant) en frame. Klinkt als max 1 A, dus een nieuwe zekering er in. Kleintjes waren op, dus 15 vervangen door 20A. Resultaat: rook bij de voetremlichtschakelaar, het ding waar ik al vaker last mee heb gehad, en, stom genoeg, dat ding heb ik er al afgehad ook!

De lampjes-methode werkt inderdaad niet goed, het lampje kreeg slechts 9V i.p.v. 12V, m.a.w. elders was geen brute kortsluiting maar slechts een gammel contact.
Nu nog eens proberen zonder remlichtschakelaar, zou fijn zijn als dat het is, want zonder die schakelaar kan ik in ieder geval rijden (remlicht doet het ook met de hand).
 
Hmmm goed en slecht nieuws...
Weerstand was 12 ohm tussen zekering (niet-aangesloten kant) en frame. Klinkt als max 1 A, dus een nieuwe zekering er in. Kleintjes waren op, dus 15 vervangen door 20A. Resultaat: rook bij de voetremlichtschakelaar, het ding waar ik al vaker last mee heb gehad, en, stom genoeg, dat ding heb ik er al afgehad ook!

De lampjes-methode werkt inderdaad niet goed, het lampje kreeg slechts 9V i.p.v. 12V, m.a.w. elders was geen brute kortsluiting maar slechts een gammel contact.
Nu nog eens proberen zonder remlichtschakelaar, zou fijn zijn als dat het is, want zonder die schakelaar kan ik in ieder geval rijden (remlicht doet het ook met de hand).

Je remlicht schakelaar krijgt best veel water en vuil voor zijn kop.
Volgens mij en het schema zit er een stekker die je los kan trekken.
En die zit idd in het zelfde circuit als je tachometer en je olie lampje , clackson carburateur verwarming.
En zolang je je voorem gebruik gaat ook je remlicht nog gewoon branden , als je de zekering tenminste weer vervangen hebt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan