Het MT-07 Tracer topic - deel I

Heerlijk dagje om een ritje te maken. Voor mensen in de buurt van Almere, ga eens een rondje rijden over het oude Floriade terrein. Er loopt een kronkelweg over het terrein waar je heerlijk bochten kunt rijden. Verder geen kip te bekennen daar.

IMG_20240107_133728.jpg
 
Vandaag gaf mijn display een bijna lege tank aan, 1 blokje, terwijl de tank nog zeker 3/4 vol zat. Tijdens het rijden kwamen de blokjes wel weer terug....
Motor stond op de zijstandaard op een vlakke vloer.
Iemand ooit eerder meegemaakt of is dit het begin van einde van de sensor?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag gaf mijn display een bijna lege tank aan, 1 blokje, terwijl de tank nog zeker 3/4 vol zat. Tijdens het rijden kwamen de blokjes wel weer terug....
Motor stond op de zijstandaard op een vlakke vloer.
Iemand ooit eerder meegemaakt of is dit het begin van einde van de sensor?
ik zou me er niet heel erg druk om maken. Stond de motor toevallig al een tijdje stil? dat ie even moest nadenken oid.
 
Blue is geboren in 2018 en heeft het inmiddels wat verouderde grijze display. De benzinemeter is, zacht uitgedrukt, nogal pessimistisch. Heel snel verdwijnen er blokjes en ook wordt erg vroeg aangegeven dat de "reservevoorraad" aangesproken wordt. Vanaf dat moment kun je nog ruim100 km rijden. Is dat ook het geval bij het nieuwe model van de Tracer7
 
"De benzinemeter is, zacht uitgedrukt, nogal pessimistisch." ....
😄 zo zou je het ook kunnen zeggen... mijn tracer is uit 2017 en ik kan er niet aan wennen... in no time zie ik de blokjes verdwijnen... en dan ga je tanken, blijkt ie aan een paar liter weer genoeg te hebben.
 
Blue is geboren in 2018 en heeft het inmiddels wat verouderde grijze display. De benzinemeter is, zacht uitgedrukt, nogal pessimistisch. Heel snel verdwijnen er blokjes en ook wordt erg vroeg aangegeven dat de "reservevoorraad" aangesproken wordt. Vanaf dat moment kun je nog ruim100 km rijden. Is dat ook het geval bij het nieuwe model van de Tracer7
2022 nog steeds zo:-(
 
Allemaal heel herkenbaar. Ik rij daarom altijd op de dagteller. Ooit een xr 400 gehad daar zat helemaal geen benzinemeter op ;)

Grtzz Look.
 
Vandaag gaf mijn display een bijna lege tank aan, 1 blokje, terwijl de tank nog zeker 3/4 vol zat. Tijdens het rijden kwamen de blokjes wel weer terug....
Motor stond op de zijstandaard op een vlakke vloer.
Iemand ooit eerder meegemaakt of is dit het begin van einde van de sensor?
Contact even uit doen. 2 seconden wachten, contact weer aan en hij geeft de juiste waarde weer aan.
Inlezen van de sensor gaat dan verkeerd.
Gebeurd vooral als je een slechte accu hebt, of als je de motor snel start na het omdraaien van de contactsleutel (ivm opstarten systemen en het daarbijbehorende opstart verbruik)
 
Ja, bezinemeter is echt ruk. Rij altijd op trip 1. 350 km op een tank max. Dan heb ik meestal nog 1 liter reserve over.

Heb zelfs een keer gehad tijdens een dagtour dat ik nog 1 blokje had en dat de motor begon te schokken. Tank leeg. Schokkend reed ik het benzinestation binnen.
 
Blue is geboren in 2018 en heeft het inmiddels wat verouderde grijze display. De benzinemeter is, zacht uitgedrukt, nogal pessimistisch. Heel snel verdwijnen er blokjes en ook wordt erg vroeg aangegeven dat de "reservevoorraad" aangesproken wordt. Vanaf dat moment kun je nog ruim100 km rijden. Is dat ook het geval bij het nieuwe model van de Tracer7
Die 100 km op de reserve lijkt de gemiddelde standaard, onafhankelijk van de grootte van de tank. Hoe kleiner de tank hoe groter het aandeel van die laatste 100 km. Dan krijg je een meter die te snel terug loopt, helemaal als die is opgebouwd uit slechts 5 blokjes. Ik ga pas een tankstation zoeken als hij reserve aangeeft. Heb nog maar 1x een spannend moment meegemaakt (peage, geen afslagen, net een tankstation voorbij gereden).
 
Ook hier kan ik maar niet wennen aan de benzine meter van de Tracer, ik heb zelfs op de VTR nooit echt 'angst' gehad om zonder benzine te komen te staan (zelfs niet nadat ik al tijden lang op reserve reed in de kop van Schotland), maar met de Tracer heb ik het gevoel dat ik nooit weet hoeveel ik nog tot mijn beschikking heb. Ondertussen ben ik er maar vanuit gegaan dat het altijd meer is dan ik eigenlijk denk en pakt het altijd nog goed uit.

Door privé omstandigheden (lig in een 'proef' scheiding) is er nogal veel verandert en heb ik besloten binnenkort een tijdje alleen met de Tracer erop uit te trekken, dan zal ik er vast ook wel achter komen hoeveel ik gemiddeld op een tank ermee haal of dat ik uiteindelijk tot de conclusie kom dat het onzeker blijft.
 
als hij begint te knipperen (reserve), dan heb je nog 4 liter ter beschikking, wat een krappe 100km is.
is dit een gegeven iets of een gevoel?
Ook hier kan ik maar niet wennen aan de benzine meter van de Tracer, ik heb zelfs op de VTR nooit echt 'angst' gehad om zonder benzine te komen te staan (zelfs niet nadat ik al tijden lang op reserve reed in de kop van Schotland), maar met de Tracer heb ik het gevoel dat ik nooit weet hoeveel ik nog tot mijn beschikking heb. Ondertussen ben ik er maar vanuit gegaan dat het altijd meer is dan ik eigenlijk denk en pakt het altijd nog goed uit.

Door privé omstandigheden (lig in een 'proef' scheiding) is er nogal veel verandert en heb ik besloten binnenkort een tijdje alleen met de Tracer erop uit te trekken, dan zal ik er vast ook wel achter komen hoeveel ik gemiddeld op een tank ermee haal of dat ik uiteindelijk tot de conclusie kom dat het onzeker blijft.
sterkte met de situatie, gelukkig heb je de tracer nog :)
 
4 liter als het knippert, bedankt, tegen de 100km moet dan wel lukken inderdaad. Het is meer de weg richting het knipperen die altijd zo onduidelijk is... het ene moment heb je alle streepjes nog, het andere moment nog slechts 2... en blijft het heel vaak lang 2 streepjes, tot het plots knippert. Kortom, het is nogal adhoc qua teruglopen. Maar het helpt wel om te weten hoeveel de reserve is dan heb je in NL in theorie altijd nog tijd zat om te tanken.

Wat ik zelf echter nog mis, is die ervaring met de reserve... dus haal ik inderdaad 100 km, of stopt het al met 80km
 
dat ligt aan nogal wat factoren, die allemaal terug te voeren zijn op het verbruik:
Rij je alleen of met duo
rij je binnendoor of snelweg
aan het tokkelen, of aan het racen
wind tegen of wind mee
etc.

dus daar is door niemand iets zinnigs over te zeggen.
Hou 80km aan, dan zit je altijd goed.
 
Zolang je in Europa rijdt, heb je bijna overal pompstations. Ik heb ~45 km reserve. Kwestie van op tijd gaan tanken. Je kunt evt je gps gebruiken om in de gaten te houden wat je afstand is tot het volgende pompstation.
 
Terug
Bovenaan Onderaan