TKzed1000

Rookie
12 feb 2023
7
1
Hallo MF'ers!

Sinds een jaar ben ik de trotse eigenaar van een Kawasaki Z1000 uit 2006 en ik ben er helemaal gek op!
Ik kijk en lees al een tijdje mee op dit forum en dacht nu toch eindelijk maar een account aan te maken en een vraag te stellen.

Puur voor de heb, omdat ik het gaaf vind klinken en het mij ontzettend verslavend lijkt om zo snel door de versnellingen (hopelijk niet mijn rijbewijs) heen te knallen zou ik graag een quickshifter willen aanschaffen.

Nu is het zo dat er een waar oerwoud aan quickshifters op de markt is, maar wat is nou werkelijk de betere die ik kan nemen? Volgens mij is er op FM recentelijk niet veel meer gediscussieerd over quickshifters (of ik zoek beroerd).

Ik zal het alleen op straat gebruiken, niet op het circuit dus wil ik er ook op relatief lagere toeren fatsoenlijk mee kunnen schakelen en niet alleen met vol gas.

Wat zouden jullie doen?

Translogic QSXI
Dit lijkt mij 1 van de beste, echter is de prijs er nogal naar en voor zover ik nu heb gezien is dit systeem in Engeland goed beschikbaar maar volgens mij nog niet in de EU-landen. Hierdoor wordt de prijs nog hoger in verband met BTW en invoeren. Of hebben jullie hier andere ervaringen mee?

Healtech
Een quickshifter voor een (flink) lager bedrag dan de Translogic. Ook met een andere sensor en je moet hem geheel zelf instellen, is dit nou een voordeel of een nadeel?

Magnum, HM Superlite/plus, Bazzaz, annitori, Dynojet (ik heb geen PC) en ga maar door.

Ik hoor graag wat jullie zouden kiezen, of juist niet, en natuurlijk waarom.

Tim
 
Wat is jouw proces geweest voor het instellen/afstellen van deze qs?
Gewoon de manual volgen.
En dit is ook belangrijk:
4. How to use the QuickShifter - - - - -
You may do clutchless upshifts only during acceleration, i.e. at partial to full throttle, well above idle speed. Always use the clutch under these conditions:  selecting first gear  finding neutral  shifting to 2nd gear if it’s not smooth without clutch on your bike  during deceleration/braking  when hitting the rev limiter  when the engine does not pull You may do clutchless downshifts with partial throttle from the higher (4-6) gears only if the shifts are smooth and effortless on your bike and the shift lever is not stiff. Otherwise, use the clutch for downshifts. Be sure you always do quick, confident and complete shift movements with your foot, until the lever stops. Adjust the shift lever position if necessary to ensure effortless and complete shift movement with your foot. When the power is cut, there's a limited time (typically less than 90ms) while the gearbox is being unloaded and clutchless shift is possible. After this time the gearbox is loaded again due to engine braking. If you change the gear slowly, you may hit false neutral or you can't make the shift at all. If the shifts are not smooth, do not stress your gearbox. Use the clutch until you make the necessary changes.
 

Bijlagen

  • iQSE_fine-tuning_guide.pdf
    2 MB · Weergaven: 8
  • QSS-1_InstallGuide_en (1).pdf
    344,5 KB · Weergaven: 7
Misschien kun jij mij helpen dan. Heb de Iqse zowel op mijn ZX6R als Monster 1100 zitten. Beiden met de setup wizard afgesteld en ze werken goed. Bij de Monster echter schiet hij vaak van 4 naar 5 en 5 naar 6 in de valse neutraal. Waaraan kan dit liggen?

Volgens mij is de onderbrekingstijd 80ms op de ZX6R en 90ms op de Monster.
Bij welke toerentallen gebruik je die quickshifter in die versnellingen?

Want als je bij 8 a 9.000 toeren in z'n 2 lekker door de versnellingen heen gaat trappen dan vallen je toeren tegen de tijd dat je in z'n 4,5,6 zit naar 5 a 6.000. dan draaien mensen vervolgens hun gas helemaal open omdat dat in de hogere versnellingen wat beheersbaarder is dan krijg je inderdaad false neutrals.

Voor die hogere versnellingen alleen die QS gebruiken als je hard aan het sleuren bent dus met de gas kraan 100% open en in het bovenste gedeelte van de rev range.

Tenzij je een quickshifter hebt waarbij je per 1000 toeren de killtime kan instellen, zou ik die quickshifter uitschakelen tot 7 a 8.000 toeren omdat je vanaf dan pas vaak de gaskraan 100% open hebt staan.

Bij de hogere versnellingen ook momentum laten pakken per versnelling dus niet heel rap van z'n 4-5-6 trappen echte door de versnelling accelereren.
 
Bij welke toerentallen gebruik je die quickshifter in die versnellingen?

Want als je bij 8 a 9.000 toeren in z'n 2 lekker door de versnellingen heen gaat trappen dan vallen je toeren tegen de tijd dat je in z'n 4,5,6 zit naar 5 a 6.000. dan draaien mensen vervolgens hun gas helemaal open omdat dat in de hogere versnellingen wat beheersbaarder is dan krijg je inderdaad false neutrals.

Voor die hogere versnellingen alleen die QS gebruiken als je hard aan het sleuren bent dus met de gas kraan 100% open en in het bovenste gedeelte van de rev range.

Tenzij je een quickshifter hebt waarbij je per 1000 toeren de killtime kan instellen, zou ik die quickshifter uitschakelen tot 7 a 8.000 toeren omdat je vanaf dan pas vaak de gaskraan 100% open hebt staan.

Bij de hogere versnellingen ook momentum laten pakken per versnelling dus niet heel rap van z'n 4-5-6 trappen echte door de versnelling accelereren.
Bij de healtech iqse kan je per +-1000 toeren instellen:
Screenshot_2023-09-02-09-53-53-66_4595169eba7df066601d570acf8c6f35.jpg
 
Dan zou ik kijken bij welke toerentallen en gasstanden je false neutrals optreden.

80 a 100% gas open in het midden gebied in de hogere versnellingen en te weinig momentum(te snel door trappen) levert in mijn ervaring vaak false neutrals op terwijl het met half gas wel goed kan gaan.
 
Dit is hoe ik het zou instellen voor je monster. (En dan fine tunen)
Screenshot_2023-09-02-13-57-38-93_4595169eba7df066601d570acf8c6f35.jpg


Screenshot_2023-09-02-13-57-09-51_4595169eba7df066601d570acf8c6f35.jpg


Screenshot_2023-09-02-13-56-43-18_4595169eba7df066601d570acf8c6f35.jpg
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-09-02-13-57-38-93_4595169eba7df066601d570acf8c6f35.jpg
    Screenshot_2023-09-02-13-57-38-93_4595169eba7df066601d570acf8c6f35.jpg
    76 KB · Weergaven: 2
  • Screenshot_2023-09-02-13-57-09-51_4595169eba7df066601d570acf8c6f35.jpg
    Screenshot_2023-09-02-13-57-09-51_4595169eba7df066601d570acf8c6f35.jpg
    64,3 KB · Weergaven: 3
  • Screenshot_2023-09-02-13-56-43-18_4595169eba7df066601d570acf8c6f35.jpg
    Screenshot_2023-09-02-13-56-43-18_4595169eba7df066601d570acf8c6f35.jpg
    65,2 KB · Weergaven: 3
Terug
Bovenaan Onderaan