TKzed1000

Rookie
12 feb 2023
7
1
Hallo MF'ers!

Sinds een jaar ben ik de trotse eigenaar van een Kawasaki Z1000 uit 2006 en ik ben er helemaal gek op!
Ik kijk en lees al een tijdje mee op dit forum en dacht nu toch eindelijk maar een account aan te maken en een vraag te stellen.

Puur voor de heb, omdat ik het gaaf vind klinken en het mij ontzettend verslavend lijkt om zo snel door de versnellingen (hopelijk niet mijn rijbewijs) heen te knallen zou ik graag een quickshifter willen aanschaffen.

Nu is het zo dat er een waar oerwoud aan quickshifters op de markt is, maar wat is nou werkelijk de betere die ik kan nemen? Volgens mij is er op FM recentelijk niet veel meer gediscussieerd over quickshifters (of ik zoek beroerd).

Ik zal het alleen op straat gebruiken, niet op het circuit dus wil ik er ook op relatief lagere toeren fatsoenlijk mee kunnen schakelen en niet alleen met vol gas.

Wat zouden jullie doen?

Translogic QSXI
Dit lijkt mij 1 van de beste, echter is de prijs er nogal naar en voor zover ik nu heb gezien is dit systeem in Engeland goed beschikbaar maar volgens mij nog niet in de EU-landen. Hierdoor wordt de prijs nog hoger in verband met BTW en invoeren. Of hebben jullie hier andere ervaringen mee?

Healtech
Een quickshifter voor een (flink) lager bedrag dan de Translogic. Ook met een andere sensor en je moet hem geheel zelf instellen, is dit nou een voordeel of een nadeel?

Magnum, HM Superlite/plus, Bazzaz, annitori, Dynojet (ik heb geen PC) en ga maar door.

Ik hoor graag wat jullie zouden kiezen, of juist niet, en natuurlijk waarom.

Tim
 
Ik zal het alleen op straat gebruiken, niet op het circuit dus wil ik er ook op relatief lagere toeren fatsoenlijk mee kunnen schakelen en niet alleen met vol gas.
Dit kan je wel vergeten.
Afhankelijk van hoe laag de toeren relatief zijn. :P
Ook bij de meeste modernere motorfietsen moet je er wel aardig aan trekken. :]
 
Bij twee motorfietsen naast elkaar op het circuit scheelt het al snel veertig meter per keer schakelen.
zelf een gok gedaan of is dat getest geweest ?
afstand is trouwens snelheidsafhankelijk en dus een slecht startpunt om te vergelijken. in eerste zullen het heel wat minder meters zijn dan in 6de

ga er verder niet meer op reageren. als mensen daar "voor de leuk/om te hebben" hun geld aan willen spenderen is dat hun goed recht .
 
zelf een gok gedaan of is dat getest geweest ?
afstand is trouwens snelheidsafhankelijk en dus een slecht startpunt om te vergelijken. in eerste zullen het heel wat minder meters zijn dan in 6de

ga er verder niet meer op reageren. als mensen daar "voor de leuk/om te hebben" hun geld aan willen spenderen is dat hun goed recht .
Na de zesde versnelling komt er op de meeste motoren geen zevende. :+
 
zelf een gok gedaan of is dat getest geweest ?
afstand is trouwens snelheidsafhankelijk en dus een slecht startpunt om te vergelijken. in eerste zullen het heel wat minder meters zijn dan in 6de
Het is een gangbaar voorbeeld uit de praktijk zoals hier besproken op de paddock.
Op een 'echt' circuit rij je meestal niet in de eerste of zesde versnelling en het verschil is gemeten op een recht stuk.
En inderdaad onafhankelijk en een benadering in twee versnellingen met een zo klein mogelijke tolerantie.
(Veel rondes en een gemiddelde daarvan)

Maar niet professioneel uitgemeten in een programma zoals Topgear.
Betrouwbaar. :+
ga er verder niet meer op reageren. als mensen daar "voor de leuk/om te hebben" hun geld aan willen spenderen is dat hun goed recht .
Ook hier waarderen veel rijders met een quickshifter het als een leuke en nuttige toevoeging die het plezier verder kan vergroten.
Op het circuit is het uiteraard een zinvolle toevoeging.
Niet alleen voor de snelheid van het schakelen, maar ook een stukje concentratie en lastwissel reacties die verfijnd worden. :)
 
Vanaf wanneer maakt Kawa geen trage bakken meer eigenlijk want bv de z1000sx heeft het zelfde blok als de z1000 maar heeft vanaf een bepaalt jaar wel een QS en zelfs up en down begreep ik.
dank
 
Healtech qs gehad op mijn 04 zx10r. Was geen succes, schakelde niet altijd probleemloos op,maar vaak met een schok/klap. Was wel volledig instelbaar, maar dat hielp niet echt.
Gauw weer gedemonteerd.
Soortgelijke ervaring op mn gsx-r uit 07. Schakelen is inconsistent, aantal keren gaat het soepel maar soms ook weer met een schok. Misschien de timings maar weer verder verhogen oid
 
Niet om een discussie uit te lokken, maar:
Voor de q-shifter gekken: Neem een elektrische fiets, schakeltijd o,o seconde, oewhaaa.
De beste manier om geen discussie te starten is om geen reactie te posten. :P

Met een quickshifter bepaalt de rijder nog steeds het schakelmoment.
Dus een gevoel van controle.
En je bent je meer bewust van de snelheid als je weet in welke versnelling je zit.
Zo werkt het bij mij op het circuit.
Tweede versnellingsbocht, derde, etc.
Dan kijk je niet op de teller of je per ongeluk niet veel te hard gaat en het onmogelijk is om de bocht te halen. ;)

Maarrre Energica Ego model 2024 = nu na zoveel jaar eens een flinke update??? :N
Wacht er al acht jaar op.

Ik ben dus voor de X+1 motor er bij. :9
Laat Ducati ook maar snel met iets komen n.a.v. ervaring in de MotoE.
 
Laatst bewerkt:
Of zelfs even zonder koppeling door het gas iets terug te draaien..... maar het heeft wel voordelen als het goed werkt, de motor blijft rustiger en stabieler.
Doe ik ook, twitch even me pols terug en hij floept zo in de volgende versnelling. Raak zachtjes het pookje aan, voel dat hij nog niet kan verplaatsen en dan Twitch ik mijn pols een mm en hij floept zo om. Even aan voelen hoe hij reageert met welke rpm in welke versnelling.
 
Laatst bewerkt:
Healtech qs gehad op mijn 04 zx10r. Was geen succes, schakelde niet altijd probleemloos op,maar vaak met een schok/klap. Was wel volledig instelbaar, maar dat hielp niet echt.
Gauw weer gedemonteerd.
Komt door rpm verschil tussen de versnellingen. dan moet je schakelen waar het mooi overloopt. Vaak bij iets hogere rpm. Mijn hayabusa heeft dat tussen de 2-3 versnelling scheelt 700-1000rpm terwijl de meeste maar 500rpm schelen. Als ik dan schakel bij hogere rpm van 2-3 zonder koppeling gaat het soepeler. Mm gas terug. En tik hem op het moment dat de druk van de bak is. Er mag ook geen druk op zitten van het afremmen op de motor. Beetje feeling heb je nodig en gevoel. Oh das het zelfde:)
 
Ik heb mijn motor (R6 uit 2009) gekocht met een Healtech QS erop. Ik vond dat echt troep. Heel inconsistent qua schakelen dus uiteindelijk eraf gehaald.

Maar als je er eenmaal mee hebt gereden begin je het wel te missen. Toen ik op marktplaats toevallig een 2e hands Translogic tegenkwam heb ik deze gekocht. Het verschil met zo'n goedkope Healtech is echt groot. Werkt in alle toeren goed en het voelt niet alsof je je versnellingsbak aan het verneuken bent. Nieuw zijn ze wel erg prijzig ja..
 
Ik heb mijn motor (R6 uit 2009) gekocht met een Healtech QS erop. Ik vond dat echt troep. Heel inconsistent qua schakelen dus uiteindelijk eraf gehaald.

Maar als je er eenmaal mee hebt gereden begin je het wel te missen. Toen ik op marktplaats toevallig een 2e hands Translogic tegenkwam heb ik deze gekocht. Het verschil met zo'n goedkope Healtech is echt groot. Werkt in alle toeren goed en het voelt niet alsof je je versnellingsbak aan het verneuken bent. Nieuw zijn ze wel erg prijzig ja..
Altijd zonder gereden, zowel op straat als circuit. Maar 2 jaar geleden met de ECU flash ook een translogic laten monteren.
Op circuit zeker fijner en op straat wat je zegt goed schakelen bij alle toeren.
Beter een paar honderd euro meer uitgeven dan zo'n goedkoop ding die uiteindelijk je bak kan slopen.
 
Maar goed. Ik kwam eigenlijk hier voor de QShifters:)

Gaat hem denk niet worden op mijn oude motor. Net iets te duur, omdat ik hier lees dat goed koop duurkoop kan zijn.

Voorlopig gewoon beetje gas terug, druk vd bak. En slide to the next.

Met langzaam rijden van 1 naar 2 en de motor rolt niet hard genoeg (10-20km/h) is koppeling altijd nog tot mijn beschikking. Boven de 50km/h gaat hij soepel:) omdat de massa al in beweging is kan hij hem makkelijke door pakken met het rpm verschil.
 
Ik heb mijn motor (R6 uit 2009) gekocht met een Healtech QS erop. Ik vond dat echt troep. Heel inconsistent qua schakelen dus uiteindelijk eraf gehaald.

Maar als je er eenmaal mee hebt gereden begin je het wel te missen. Toen ik op marktplaats toevallig een 2e hands Translogic tegenkwam heb ik deze gekocht. Het verschil met zo'n goedkope Healtech is echt groot. Werkt in alle toeren goed en het voelt niet alsof je je versnellingsbak aan het verneuken bent. Nieuw zijn ze wel erg prijzig ja..
De negatieve reacties met betrekking tot healtech is vaak door gebrek aan productkennis.
Heb je de quickshifter zelf ingesteld? Of laten instellen?
Ik heb ervaring met 5 QS van Healtech en ze rijden allemaal probleemloos rond. (Ik heb ook ervaring met originele quickshifter en die schakelen niet tot nauwelijks beter)
 
De negatieve reacties met betrekking tot healtech is vaak door gebrek aan productkennis.
Heb je de quickshifter zelf ingesteld? Of laten instellen?
Ik heb ervaring met 5 QS van Healtech en ze rijden allemaal probleemloos rond. (Ik heb ook ervaring met originele quickshifter en die schakelen niet tot nauwelijks beter)
Misschien kun jij mij helpen dan. Heb de Iqse zowel op mijn ZX6R als Monster 1100 zitten. Beiden met de setup wizard afgesteld en ze werken goed. Bij de Monster echter schiet hij vaak van 4 naar 5 en 5 naar 6 in de valse neutraal. Waaraan kan dit liggen?

Volgens mij is de onderbrekingstijd 80ms op de ZX6R en 90ms op de Monster.
 
Misschien kun jij mij helpen dan. Heb de Iqse zowel op mijn ZX6R als Monster 1100 zitten. Beiden met de setup wizard afgesteld en ze werken goed. Bij de Monster echter schiet hij vaak van 4 naar 5 en 5 naar 6 in de valse neutraal. Waaraan kan dit liggen?

Volgens mij is de onderbrekingstijd 80ms op de ZX6R en 90ms op de Monster.
Je versnellingsbak van de monster is waarschijnlijk niet fris meer.
Zet je schakelpedaal eens 3-5mm lager.
Heb je gecontroleerd dat je sensor value minstens 60-65 aantikt bij schakelen? (Liefst rond de 80%)
Indien niet, spanning op de bout bijregelen met kleine stapjes. (+-10 graden boutverdraaiing)
 
Je versnellingsbak van de monster is waarschijnlijk niet fris meer.
Zet je schakelpedaal eens 3-5mm lager.
Heb je gecontroleerd dat je sensor value minstens 60-65 aantikt bij schakelen? (Liefst rond de 80%)
Indien niet, spanning op de bout bijregelen met kleine stapjes. (+-10 graden boutverdraaiing)

Wat is jouw proces geweest voor het instellen/afstellen van deze qs?
 
Terug
Bovenaan Onderaan