Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.473
11.099
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
blablabla.
M'n Captain America (xj900f uit uhm.. 1990?) rijdt nog steeds op Action olie.
ik ben er inmiddels achter dat ik geen slippende koppeling heb maar 'gewoon' versleten koppelingsplaten. ach ja. soms schiet ie terug naar vrij of één, ben ik meteen weer wakker :+
ik heb er inmiddels 20k opzitten afgelopen jaar zonder al te veel onderhoudskosten (alleen vvkkeerringen en je raadt het niet.. een olie beurtje)
 
Laatst bewerkt:
Weet niet waar je dat uit afleid, maar het zal in ieder geval niet ouder zijn dan mijn motoren en dus nog steeds van toepassing ;) .


Ze hebben het over API SG olie, dat is erg oud. Verder hebben ze het niet over friction modifiers wat (m.i.) de belangrijkste reden is om geen automotive olie in motoren te gebruiken. Het toevoegen van friction modifiers dateerd van na API SG, waarschijnlijk staat er daarom niets over in.

Verder zal het inderdaad wel zo zijn dat er geen wezenlijk verschil zit tussen auto olie en motorolie. Hooguit wat meer of minder van wat toevoegingen, maar dat is het dan wel zo'n beetje. In de basis zullen de oliën wel gelijk zijn. En natuurlijk geen friction modifiers voor de natte koppeling. Maar goed, niemand die het zeker weet natuurlijk, dus kopen we de dure olie bij de motorzaken.
 
Laatst bewerkt:
Weet niet waar je dat uit afleid, maar het zal in ieder geval niet ouder zijn dan mijn motoren en dus nog steeds van toepassing ;) .
Uit dit stukje bv ondertussen is het gehalte zddp bij auto olie nog een stuk naar beneden bijgesteld.

While it is true that slightly increased concentrations of ZDDP are found in some motorcycle oils (such as Spectro products), it is also true that these concentrations still fall under the governmental limits, otherwise these oils could not be used in the new converter-equipped motorcycles from BMW and Yamaha. Also, it should be noted that ZDDP is a "last line of defens
 
Dan mag ik me zeker gelukkig prijzen met die olie: 2x VF 1100C met meer dan een ton en 2 autoś met veel kmś onder de wielen. En met welke olie draaide ik de nokkenassen en startkoppeling stuk? Of dat aan de olie lag laat ik ff in het midden maar was een bekend en duur merk beginnend met een C.
Na de switch van merk geen problemen meer gehad.
Maar in mń seca gebruik ik nu Motul 5100. Door toeval eigenlijk maar bevalt ook prima.
 
Vergelijkbaar met slijpen zonder veiligheidsbril, er zijn mensen die dat 20 jaar doen zonder dat het fout gaat.
Er zijn er ook die bij de eerste keer een oog naar de klote helpen.
Net zoiets als roepen dat roken ongevaarlijk is omdat de opa vd broer van de buurman 102 jaar is geworden.

Volgens mij is van beide voorbeelden intussen bewezen dat het fout is. Slijpen zonder voorbehoedsmiddelen is bij de ARBO verboden, van roken is statistisch aangetoond dat je er vroeg dood aan gaat.
Maar wat is er fout aan het gebruik van "niet merk" olie in een motorfiets?
 
Dan mag ik me zeker gelukkig prijzen met die olie: 2x VF 1100C met meer dan een ton en 2 autoś met veel kmś onder de wielen. En met welke olie draaide ik de nokkenassen en startkoppeling stuk? Of dat aan de olie lag laat ik ff in het midden maar was een bekend en duur merk beginnend met een C.
Na de switch van merk geen problemen meer gehad.
Maar in mń seca gebruik ik nu Motul 5100. Door toeval eigenlijk maar bevalt ook prima.

Comma ?
 
Volgens mij is van beide voorbeelden intussen bewezen dat het fout is. Slijpen zonder voorbehoedsmiddelen is bij de ARBO verboden, van roken is statistisch aangetoond dat je er vroeg dood aan gaat.
Maar wat is er fout aan het gebruik van "niet merk" olie in een motorfiets?


Gaat om de toepasbaarheid van de olie, niet om het merk.
 
Comma: nee via linux ingetikt en daar werkt eea net even anders.
Die magna's trouwens.. daar flikkerde ik werkelijk, na het merk met de C dus, vanalles in als het maar een juiste codering had. Dus ook olie voor diesels o.a. als er weinig anders voorhanden was want olie kocht ik onderweg ipv mee te zeulen. Er draaide met C n.l. binnen 10k weer een as en sleper in puin en was er toen wel klaar mee. Dat was steeds met olie gekocht bij de dealer.
Zoals gememoreerd.. de motor had er geen moeite mee en heeft na het nokkenasgebeuren nog zeker 40k probleemloos gedraaid.
 
Comma: nee via linux ingetikt en daar werkt eea net even anders.
Die magna's trouwens.. daar flikkerde ik werkelijk, na het merk met de C dus, vanalles in als het maar een juiste codering had. Dus ook olie voor diesels o.a. als er weinig anders voorhanden was want olie kocht ik onderweg ipv mee te zeulen. Er draaide met C n.l. binnen 10k weer een as en sleper in puin en was er toen wel klaar mee. Dat was steeds met olie gekocht bij de dealer.
Zoals gememoreerd.. de motor had er geen moeite mee en heeft na het nokkenasgebeuren nog zeker 40k probleemloos gedraaid.
Deze bedoelde ik........

Homepage : Moove Lubricants Limited
 
Dan mag ik me zeker gelukkig prijzen met die olie: 2x VF 1100C met meer dan een ton en 2 autoś met veel kmś onder de wielen. En met welke olie draaide ik de nokkenassen en startkoppeling stuk? Of dat aan de olie lag laat ik ff in het midden maar was een bekend en duur merk beginnend met een C.
Na de switch van merk geen problemen meer gehad.
Maar in mń seca gebruik ik nu Motul 5100. Door toeval eigenlijk maar bevalt ook prima.


Dat merk met een C staat er om bekend dat de viscositeit tijdens de eerste kilometers snel terugloopt. De kans is groot, dat hij dan te dun wordt, om een goede smeerfilm in stand te houden. Niet goed voor een blok dat bekend staat om z'n problemen met nokkenassen en slepers.
 
Comma ok en nee dus lol
Het merk C wordt/werd door honda voorgeschreven dus tja.. Het heeft me destijds veel geld gekost maar daarna niet meer ondanks de kennelijk verkeerde toepassing van die goedkope 'troep'.
Soit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan